Vårföräldrar 2016 del 2

Och det här med att folk säger och man läser att man ska "ringa sin BM om man är osäker". Jag vet inte hur eller när jag kan ringa och prata med min BM, vad denna kan svara på för typ av frågor och så. Jag känner mig liksom inte "tillhörande" min BM mottagning ännu eftersom jag bara varit där 1,5 gång (läkarbesöket var snabbt och förvirrat, så det räknar jag som ett halvt).

Jag tycker heller inte att det känns så enkelt att bara "ringa och fråga" om man funderar på nåt. Här kan man inte ringa direkt till mottagningen utan hela länet har ett gemensamt nummer dit man kan ringa och knappa in sitt telefonnummer för att sedan bli uppringd.
Då blir man uppringd av den som har tid och det är mest sannolikt någon från en helt annan barnmorskemottagning än sin egen.

Jag ringde en gång för att jag behövde träffa en sjukgymnast och det stod i papperen jag fick på inskrivningen att man skulle kontakta sin bm i så fall.

Då blev jag uppringd av en bm från en helt annan mottagning och hon hade inte en aning om vart jag skulle vända mig eftersom jag bor på Öland.
Jag blev fett sur (gravidhormonell? svar JA) och är inte alls sugen på att ringa igen om det inte är något jätteviktigt jag måste ha svar på :meh:

Är det någon som fått sitt sf mått mätt? Fick första idag, även om bm sa att det va inte speciellt lönt att mäta med tvillingar då det inte visar hur bebisarna växer. Det låg på 32, är i vecka 24+4. Kändes stoort..
Jag roade mig med att googla och hittade den här bilden.

SF-m%C3%A5tt.png

Nja, ta vad BM sa med en nypa salt tycker jag allt. Nu har jag iofs aldrig väntat tvillingar men magen kan sakta in, det gjorde det med mitt första barn. Men du får tänka på att dina knoddar behöver mer plats än en bebis :angel: :p

Haha det är inte nödvändigt att återigen följa en tvillingkurva. Gjorde det på slutet med mellanbarnet, och i början med första barnet, och det är inget jag siktar på att göra om :rofl::rofl:

Jag hoppas jag kan det, skulle va skönt o stanna av lite ;)
Hon har visserligen haft jättemånga tvillinggraviditeter då dom skickar dom till henne så risken att hon har rätt är ju rätt stor ;)

Haha! Det låter som du kommer göra det :o:rofl:;)

Men jag kanske hå

Samma här.
Jag har dock haft ett läkarbesök på BM-mottagningen också, samt gjort KUB-test. Så lite har det ju kikats på barnet under tiden. Men jag tycker det känns jättelångt också!

Och det här med att folk säger och man läser att man ska "ringa sin BM om man är osäker". Jag vet inte hur eller när jag kan ringa och prata med min BM, vad denna kan svara på för typ av frågor och så. Jag känner mig liksom inte "tillhörande" min BM mottagning ännu eftersom jag bara varit där 1,5 gång (läkarbesöket var snabbt och förvirrat, så det räknar jag som ett halvt).

Känner också lite lika när det gäller att ringa BM. Visst jag har hennes nummer men känner inte att jag kan ringa och fråga henne om det skulle vara något. Har träffat henne för lite för att känna förtroende. Ringde en gång för en månad sen ungefär för jag hade haft en väldig huvudvärk i över en vecka och var orolig och ville komma in. Jag fick komma in men jag fick känslan av att hon tyckte jag var lite sjåpig, hon tog blodtrycket lite snabbt sedan fick jag gå. Jag fick inte ta odling för UVI som jag även var orolig för, "det gör ont i magen när det växer, du är nog en sån som känner efter väldigt mycket bara."

Känner också lite lika när det gäller att ringa BM. Visst jag har hennes nummer men känner inte att jag kan ringa och fråga henne om det skulle vara något. Har träffat henne för lite för att känna förtroende. Ringde en gång för en månad sen ungefär för jag hade haft en väldig huvudvärk i över en vecka och var orolig och ville komma in. Jag fick komma in men jag fick känslan av att hon tyckte jag var lite sjåpig, hon tog blodtrycket lite snabbt sedan fick jag gå. Jag fick inte ta odling för UVI som jag även var orolig för, "det gör ont i magen när det växer, du är nog en sån som känner efter väldigt mycket bara."

Men vilken tråkig kommentar, det är väl klart att vissa känner efter mer än andra men om man är orolig så är man ju, ett urinprov på odling är knappast en himla massa extra jobb. Jag "måste" lämna urinprov vid varje besök eftersom jag har uvi ungefär hela tiden, i alla fall under sommarhalvåret, och det verkar inte direkt vara jobbigt att fixa.

Även om man som BM "vet" att det inte är någon fara så får man väl ändå se till att kunna ge ett tryggt och lugnande bemötande när en gravid kommer in orolig.

Jag känner inte heller direkt att jag kan ringa min bm när som om det skulle vara något. Har ju bara varit där två gånger och sen haft mejlkontakt angående läkartid två gånger utöver det. Men hon är en väldigt trevlig och förtroendeingivande person så jag gillar ju henne på så sätt, men jag känner ändå inte att jag skulle ringa henne med frågor eller oro över något, då skulle det nog krävas större/värre saker.

Apropå något helt annat, är det någon av er som läser några gravid/förälder/barn-böcker? Köpt något bra eller så där? Känns som att både jag och sambon kanske hade behövt någonting att läsa tillsammans.

Några tips?
Gärna inte de klassiska stereotypa böckerna där mamma absolut måste amma och pappa ska göra allt förutom att vara med bebis, typ :cautious:

Apropå något helt annat, är det någon av er som läser några gravid/förälder/barn-böcker? Köpt något bra eller så där? Känns som att både jag och sambon kanske hade behövt någonting att läsa tillsammans.

Några tips?
Gärna inte de klassiska stereotypa böckerna där mamma absolut måste amma och pappa ska göra allt förutom att vara med bebis, typ :cautious:

Jag fick boken "Vänta barn" av min BM på hälsosamtalet, den innehåller bra basgrejer tycker jag. Sen har jag köpt boken "Föda utan rädsla", men den handlar ju bara om förlossning och förberedelser inför förlossning så det kanske inte riktigt är vad du är ute efter...

Men vilken tråkig kommentar, det är väl klart att vissa känner efter mer än andra men om man är orolig så är man ju, ett urinprov på odling är knappast en himla massa extra jobb. Jag "måste" lämna urinprov vid varje besök eftersom jag har uvi ungefär hela tiden, i alla fall under sommarhalvåret, och det verkar inte direkt vara jobbigt att fixa.

Även om man som BM "vet" att det inte är någon fara så får man väl ändå se till att kunna ge ett tryggt och lugnande bemötande när en gravid kommer in orolig.

Jag känner inte heller direkt att jag kan ringa min bm när som om det skulle vara något. Har ju bara varit där två gånger och sen haft mejlkontakt angående läkartid två gånger utöver det. Men hon är en väldigt trevlig och förtroendeingivande person så jag gillar ju henne på så sätt, men jag känner ändå inte att jag skulle ringa henne med frågor eller oro över något, då skulle det nog krävas större/värre saker.

Ja men lite så känner jag med, jobbat man som barnmorska lär det väl ingå att ta oroliga gravida på ett schysst sätt. Visst, hon är absolut inte otrevlig mot mig men lite "klappa på huvet- känsla" får jag och det är det värsta jag vet.

Jag fick boken "Vänta barn" av min BM på hälsosamtalet, den innehåller bra basgrejer tycker jag. Sen har jag köpt boken "Föda utan rädsla", men den handlar ju bara om förlossning och förberedelser inför förlossning så det kanske inte riktigt är vad du är ute efter...

Vänta barn fick jag också, även en som heter "Gravid". Har läst mest i gravid-boken och den är helt okej. Jag tänker mig nog något mer som riktar sig till båda föräldrarna kanske. Behöver inte vara renodlade infoböcker heller, tar gärna tips på böcker som är skrivna med lite humor och självdistans också och ur någons perspektiv och inte bara "i allmänhet" liksom :)

"Föda utan rädsla" låter som ett bra tips dock, ska kolla upp den, tack!

Vänta barn fick jag också, även en som heter "Gravid". Har läst mest i gravid-boken och den är helt okej. Jag tänker mig nog något mer som riktar sig till båda föräldrarna kanske. Behöver inte vara renodlade infoböcker heller, tar gärna tips på böcker som är skrivna med lite humor och självdistans också och ur någons perspektiv och inte bara "i allmänhet" liksom :)

"Föda utan rädsla" låter som ett bra tips dock, ska kolla upp den, tack!

Jag har läst "På smällen" och min man "Pappalogi", rätt kul :)

NEEEJ! Jag har fått BRISTNINGAR! Redan!!! :eek::arghh::rage: Några små röda strimmor har dykt upp på båda sidor om/halvt ovanför naveln. Jäkla skit också! :mad:

Det var det enda jag INTE oroat mig för skulle hända under graviditeten. But whyyy? Magen har ju knappt växt?! Och jag hade ju lite...eh...extrafladder som den kan växa i, det är inte direkt som att huden sitter spänd. :(

NEEEJ! Jag har fått BRISTNINGAR! Redan!!! :eek::arghh::rage: Några små röda strimmor har dykt upp på båda sidor om/halvt ovanför naveln. Jäkla skit också! :mad:

Det var det enda jag INTE oroat mig för skulle hända under graviditeten. But whyyy? Magen har ju knappt växt?! Och jag hade ju lite...eh...extrafladder som den kan växa i, det är inte direkt som att huden sitter spänd. :(

Bristningar är ofta hormonellt och inget man kan påverka :mad:

Jag som tex har otroligt spänd och hård mage har bara fått 2 små till, så pyttesmå att jag ser dom men inte min sambo :cautious:

Bristningar är ofta hormonellt och inget man kan påverka :mad:

Jag som tex har otroligt spänd och hård mage har bara fått 2 små till, så pyttesmå att jag ser dom men inte min sambo :cautious:

Jäkla hormoner. :mad:

Det är så frustrerande att jag inte kan påverka hur det kommer gå med min stackars mage. Det kanske stannar såhär, med fyra pyttesmå, eller så slutar jag som en sån där bild på en "riktig mammamage" som avskräcker tjejer från att överhuvudtaget skaffa barn. :nailbiting:

• Gilla
Reactions: Ray
Jäkla hormoner. :mad:

Det är så frustrerande att jag inte kan påverka hur det kommer gå med min stackars mage. Det kanske stannar såhär, med fyra pyttesmå, eller så slutar jag som en sån där bild på en "riktig mammamage" som avskräcker tjejer från att överhuvudtaget skaffa barn. :nailbiting:

Jag har fått bristningar på brösten men inte på magen.. Det tyckte jag va lite konstigt då magen växt massor men inte brösten, så att det är hormonellt har jag verkligen förstått nu.
Dock har jag ändrat syn på bristningar, innan har jag varit livrädd för att få men nu känner jag att det inte gör så mycket. Det är ju heeeelt normaalt :)

En tjej på vattengympan hade fått några få tidigt i graviditeten men sen inte fler och hon är i vecka 33 eller något sånt nu :) Så det kanske stannar av för dig med.

Igår var jag på UL igen. Denna gången var bebis mer samarbetsvillig och de kunde mäta ordentligt. Allt såg bra ut! :love: Så nu känner jag mig mindre nervös.
När vi var klara med mätning och skulle ta bilder till oss ville dock inte bebis vara still mer, så lyckades bara få en profilbild på huvud. Men bättre än förra gången iallafall. :up:
Blev flyttade en hel dag framåt, så om den kommer på BF blir det 16.04.16
Tror jag hittade rätt lista, den låg väldigt långt bak.

Mars
BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014.
BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 9:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 16:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet

Maj
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 5:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 11:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 11:e maj, Ottisen, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet

Nu när bristningar och annat hormonellt är på tal.
Är det nån mer som har stickningar i huden på magen? Lite "klikänsla"? Jag är inte torr och jag har inte sett några (nya, har gamla sedan tonåren) bristningar.)
Är det helt normalt också:angel:

I övrigt, magen har verkligen bollat ut nu, går in i v21 idag och det finns absolut ingen som kan tänka att hon är nog bara sommartjock:rofl:

Och äntligen mår jag superbra! Är jättepigg, inte ont någonstans (mer än vad som är väntat, blir lite trött i höfterna efter långpromenaderna)
Är bara allmänt lycklig över vår lilla tjej som sprattlar omkring.
Skulle köpa en klänning till mej själv igår och kom men med en pyjamas storlek 50:love: Får väl tejpa den på magen och säga att jag inte hittade nån klänning:rofl:

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka