Vårföräldrar 2016 del 2

Kl

Snart är det adventstider! :love: Jag tycker det ska bli hur mysigt som helst att få pynta, pyssla och mysa!

Har dock börjat fundera lite... jag dricker extremt sällan i normala fall, och givetvis ingenting alls just nu, men hur är det med lättglögg på ca 2%? Vågar man dricka det om man kokar den några minuter? Jag är riktigt svag för Dufvenkroks Chili-choklad glögg men den är på 2,25% Är väl kanske lika så bäst att avstå helt... Någon som hört med sin bm om detta? Jag glömde fråga när jag var där sist och kan inte med att ringa om bara det för då framstår jag väl som värsta alkisen O_o

Kl

Snart är det adventstider! :love: Jag tycker det ska bli hur mysigt som helst att få pynta, pyssla och mysa!

Har dock börjat fundera lite... jag dricker extremt sällan i normala fall, och givetvis ingenting alls just nu, men hur är det med lättglögg på ca 2%? Vågar man dricka det om man kokar den några minuter? Jag är riktigt svag för Dufvenkroks Chili-choklad glögg men den är på 2,25% Är väl kanske lika så bäst att avstå helt... Någon som hört med sin bm om detta? Jag glömde fråga när jag var där sist och kan inte med att ringa om bara det för då framstår jag väl som värsta alkisen O_o

Hittade den här länken efter en snabb googling!
http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

Vi ska på "glöggkväll" med vänner i början på december och tanken är att det ska göras egen glögg, i alla fall av värdparet. De kommer vara gulliga nog att göra en utan alkohol till mig men jag som är en sucker för Dufvenkrooks Hjortronglögg kommer köpa mig en sån och koka ett par minuter, det är ju knappast som att jag får i mig en hel flaska ändå och försvinner det en halv procent eller något åt det hållet vid kokning så är det verkligen inte mycket alkohol kvar. Jag har dock inte pratat med BM om det, men jag kör på vad som känns vettigt i mina ögon :p

Jättemysigt att få höra hjärtljud! Har tid igen på fredag nästa vecka och då får jag lyssna igen! :love: Fick även veta att de vill göra fostervattensmätning och TUL på mig då jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten och jag tackar inte nej till fler tillfällen att få se bebis!

Eftersom jag låg inlagd från v 32 och fick göra ctg varje dag och UL 1 ggr/v så har jag tyvärr inga SF-mått från den sista tiden. Måtten vi tog var rena omfångsmått, ska se om jag hittar noteringen om hur stor jag var runt magen. I ärlighetens namn var också trillingmamman två veckor efter mig, så hon hade nog varit ännu större i samma vecka som jag. Det var dock ingen som inte trodde att jag låg inne för flerbördsgraviditet på BB. :p Har man havandeskapsförgiftning brukar ju bebis vara mindre (och min son var ju inte jätteliten, 3,8 kg i v37 när han plockades ut.)

48 i v37 är ju inte att förneka.:o Låg du på stadig kurva eller ökade du mot slutet?

TUL är lite mysigt, vet du i vilken vecka? Vi ska också göra minst 1 TUL men det är för en preliminär viktkontroll. Fast vi vet inte när, tippar på mellan vecka 32-35 när datumet för kejsarsnittet bestäms.

Låg du inne för havandeskapsförgiftning så länge? Ansåg dom att du mådde för bra för att starta igång eller ville de helst vänta in bebisen lite? Fd svägerskan satte dom igång redan efter nån dag men det slutade i akutsnitt men min brorsdotter däremot var liten. Din son var ju rätt stor om man kollar på bakgrunden.

Jag låg på en stadig kurva fram till vecka 33, sen ökade det rejält och mätningen i vecka 37 finns inte ens med på pappret :o:o

b172565.jpg

Kan man boka ett möte med nån någonstans som kan det här med föräldrapenning.. Jag försöker fatta o planera med det går verkligen inte.. :/

Lättast är deras kalender på hemsidan , tycker jag. Men har du provat att ringa deras kundtjänst?
Eller är det något som vi "vana vid systemet" föräldrar kanske kan försöka lösa ? :)

Kl

Det finns ju alkoholfri också.

Undra varför dom tagit bort rutinen med TUL, för som jag förstod det fick alla det innan?
Kul iallafall att du får se en extra gång :)

När var det rutin med TUL? Jag har aldrig hört talas om det, tillhör Västra Götalands landsting och vad jag vet så har TUL alltid varit för kontroller där något är avvikande. "En normal graviditet" gör ofta bara RUL.

Fick barn 2004 och 2013, och jag vet bara fall där TUL gjorts för medicinska avvikelser. Men har märkt att alla landsting gör olika, och ja även olika sjukhus i samma landsting :o ;)

Det där med att borsta tänderna alltså.... Jag klöks och är nära att kräka varje gång jag med, tandkrämsskum och tandborste är oerhört kräkframkallande :yuck:

Hade kunnat vara jag som skrev det :rofl::rofl:

Här är det en procedur att kunna borsta tänderna:
ca 06.20 Ta en Lergigan Comp mot illamåendet
ca 06.45 Köra äldsta sonen till bussen
ca 07.00 Äta frukost
ca 08.00 Borsta tänderna och dricka massor av vatten snabbt efter, i många fall får jag spotta ut vattnet då det inte går att svälja. Känner jag smak av tandkräm för länge så kommer det upp :yuck:
På kvällen så är det liknande procedur med att ta Lergigan, äta kvällsmat, sen vänta nån timme för att sen starta "tandborste-vatten-proceduren" . Med 3e barnet så har jag lärt mig vad kroppen går med på :meh:

TUL är lite mysigt, vet du i vilken vecka? Vi ska också göra minst 1 TUL men det är för en preliminär viktkontroll. Fast vi vet inte när, tippar på mellan vecka 32-35 när datumet för kejsarsnittet bestäms.

Låg du inne för havandeskapsförgiftning så länge? Ansåg dom att du mådde för bra för att starta igång eller ville de helst vänta in bebisen lite? Fd svägerskan satte dom igång redan efter nån dag men det slutade i akutsnitt men min brorsdotter däremot var liten. Din son var ju rätt stor om man kollar på bakgrunden.

Jag låg på en stadig kurva fram till vecka 33, sen ökade det rejält och mätningen i vecka 37 finns inte ens med på pappret :o:o

b172565.jpg
Oh jösses vilket tillväxtsprång! Vad det mycket fostervatten som ökade eller vad berodde den rätt kraftiga ökningen på?

BM pratade om TUL mellan v26 och v29.

Hade ju stigande blodtryck rätt tidigt i graviditeten och började gå på kontroll 1 ggr/vecka från v 24. Redan då började BM prata om sjukskrivning, men jag hade precis börjat nytt jobb och var inte alls sugen på att bli sjukskriven. Mådde heller aldrig dåligt själv så jag fattade nog aldrig allvaret i havandeskapsförgiftning. Till slut fick jag inte åka hem efter en kontroll och så blev vi kvar på sjukhuset. Vi testade med sängläge hemma men även då steg blodtrycket så jag hade 24 h beordrat sängläge på sjukhus. Fick nästan be om lov för att gå på toaletten. Eftersom sonen mådde bra i magen och de hade kontroll på mina värden när jag låg inne väntade de så länge som möjligt med att plocka ut honom. Så fort jag kom in i v37 sattes jag igång. Förlossningsläkaren tyckte jag skulle vara glad som fick ut honom innan sonen själv ansåg att han var klar i magen för hade sonen fått bestämma hade han nog stannat kvar ett bra tag och slutat på över 5 kg (han var inte alls klar för att komma ut när vi tog ut honom). :p

Oh jösses vilket tillväxtsprång! Vad det mycket fostervatten som ökade eller vad berodde den rätt kraftiga ökningen på?

BM pratade om TUL mellan v26 och v29.

Hade ju stigande blodtryck rätt tidigt i graviditeten och började gå på kontroll 1 ggr/vecka från v 24. Redan då började BM prata om sjukskrivning, men jag hade precis börjat nytt jobb och var inte alls sugen på att bli sjukskriven. Mådde heller aldrig dåligt själv så jag fattade nog aldrig allvaret i havandeskapsförgiftning. Till slut fick jag inte åka hem efter en kontroll och så blev vi kvar på sjukhuset. Vi testade med sängläge hemma men även då steg blodtrycket så jag hade 24 h beordrat sängläge på sjukhus. Fick nästan be om lov för att gå på toaletten. Eftersom sonen mådde bra i magen och de hade kontroll på mina värden när jag låg inne väntade de så länge som möjligt med att plocka ut honom. Så fort jag kom in i v37 sattes jag igång. Förlossningsläkaren tyckte jag skulle vara glad som fick ut honom innan sonen själv ansåg att han var klar i magen för hade sonen fått bestämma hade han nog stannat kvar ett bra tag och slutat på över 5 kg (han var inte alls klar för att komma ut när vi tog ut honom). :p

Det var en bebis som preliminärt viktbeskattades till 4500 gram i vecka 35, då vi fick åka in akut till förlossningen då de var de enda med ultraljudsutrustning som kunde ta emot. De bedömde att han skulle väga 5,4 kg på BF. Han föddes veckan innan BF med planerat kejsarsnitt med en vikt på 5270 gram, och 57 cm lång. Så det i kombination med mycket fostervatten gav mig en enorm mage där de inte riktigt visste hur jag skulle ligga på britsen på kejsarsnittet för att inte riskera att tippa över - det blev rakt ryggläge istället för lite på sidan. De provade, och det var tur att det är många i en operationssal för jag höll på att kana av :o

Med vad skönt att ni ändå mådde bra att du kunde vänta så länge. Det är tufft för bebisar att födas för tidigt. Men vad långtråkigt på sjukhus, hur stod du ut ? Bröt du aldrig ihop? :o

Kl

Jag skulle nog kunna tänka mig att dricka lite sån glögg om man kokar den ett tag och inte tar alltför mycket. Glögg brukar man ju ändå inte hinka i sig, tycker ofta att det räcker med lite grann eftersom det smakar så mycket. För mig är det inte aktuellt i vilket fall pga diabetesen, misstänker att det innehåller ganska mkt socker...

Någon annan som upplevt hjärtklappning och plötslig matthet i ca v 17? Har precis blivit liggande i soffan för andra gången på någon vecka p.g.a. att kroppen känns helt urlakad och hjärtat slår...konstigt. Enligt alla vårdkällor jag kan hitta så är det heeeelt normalt när blodvolymen ökar i kroppen, men det känns obehagligt och skrämmer mig lite (och maken är bortrest :( )...det skulle hjälpa att höra om någon annan som upplevt samma.

Någon annan som upplevt hjärtklappning och plötslig matthet i ca v 17? Har precis blivit liggande i soffan för andra gången på någon vecka p.g.a. att kroppen känns helt urlakad och hjärtat slår...konstigt. Enligt alla vårdkällor jag kan hitta så är det heeeelt normalt när blodvolymen ökar i kroppen, men det känns obehagligt och skrämmer mig lite (och maken är bortrest :( )...det skulle hjälpa att höra om någon annan som upplevt samma.

Det jag har märkt som kanske är jämförbart är att jag blir så sjukt andfådd när jag promenerar på kvällen (har dessutom börjat snarka.. HÖGT..:o)
Blodtrycket är som vanligt och bra värden i övrigt.
Att jag blir andfådd skulle jag tro beror på ökade blodvolymen, kroppen jobbar ju rätt hårt när man är gravid. På kvällarna är jag så asjäkla trött att skulle kunna somna stående så jag tror kroppen helt enkelt hellre ligger platt än gå promenad. Jag väljer dock att ignorera detta faktum:D

Snarkningarna, ja det vettefasen. Har varit förkyld och snorig i flera veckor och använder nässpray till natten för att kunna sova =torr som fan i halsen.

Jag har också fått hjärtklappning ibland. Har nog inte blivit matt i samband med det, är mer allmänt trött. Har inte oroat mig över det hittills iaf.

När var det rutin med TUL? Jag har aldrig hört talas om det, tillhör Västra Götalands landsting och vad jag vet så har TUL alltid varit för kontroller där något är avvikande. "En normal graviditet" gör ofta bara RUL.

Fick barn 2004 och 2013, och jag vet bara fall där TUL gjorts för medicinska avvikelser. Men har märkt att alla landsting gör olika, och ja även olika sjukhus i samma landsting :o ;)

Den BM jag hade innan jag byta sa att det varit rutin innan.. Men hon kanske yra, hon va ju lite virrig :)

Inte kanske just i vecka 17 men det har hänt många ggr under graviditeten att jag fick lägga mig i sängen en stund pga hjärtklappning.
Hade det även med storasystern. Sonen kommer jag inte ihåg.
Både jag och barnen mår ju fint så det är säkert helt normalt :D :)

Inte hjärtklappning här kanske, men tidigt i graviditeten (innan vi visste) blev jag helt tom och orkeslös och tog bara slut av vanligt gårdsarbete. Numera sådär tolv veckor senare så blir jag oerhört anfådd, snabbt som sjutton :o och kan ta helt slut av även mindre fysisk aktivitet (typ dammsuga övervåningen eller så) och blir sittande tills jag varvat ner. Oftast går jag på vilja snarare än styrka. Så att säga:angel:

Den BM jag hade innan jag byta sa att det varit rutin innan.. Men hon kanske yra, hon va ju lite virrig :)

Kan säkert ha varit rutin i något landsting eller sjukhus :) Men TUL är ju egentligen förkortning av tillväxtultraljud, och görs i de fall som man behöver hålla koll på bebisens utveckling och mående. :)

Minste sonen har varit hemma i 2 dagar med ögoninflammation, och igår eftermiddag sa kroppen stopp. Sambon fick säga till om att han vabbar idag och jag min nöt (:banghead::banghead:) ställde mig och bakade lussekatter när citodonen hjälpte. Nu gjorde iofs köksmaskinen det mesta men ändå. Till råga på allt så ville minste sonen sova med mig i sängen där han låg som en virvelvind fram till midnatt när hans pappa kom hem. Så nu sitter jag här vid datorn och väntar på att citodon ska hjälpa för jag kan knappt gå. Sitter jag någon annanstans så används jag som klätterställning och då lär inte värktabletten hjälpa, vet av erfarenhet att kroppen måste ta det lugnt fram till dess. Funderar på om man kanske t om behöver kryckor denna gång för pga smärtan har jag knappt sovit. :crazy:

För övrigt verkar bebis må bra iaf och är aktiv :heart

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat