Vårföräldrar 2016 del 2

Jag undrar över en sak.
Har ngn forskare tittat på vad som händer med fostrets system när mamman konditionstränar?

Det finns ju massa gamla myter om träning vid graviditet som man nu slagit hål på (även om inte alla verkar känna till det), som att det är farligt för fostret när mamman blir "för" varm och svettig (i spinningsalen) och att man som gravid inte ska bli flåsigare än att man kan prata. Så det måste ju ha forskats på.

Min frågeställning är egentligen - är det positivt för barnets kondition och syreupptagning att mamman tränar under graviditeten? Slår fostrets hjärta fortare när mitt gör det, så det får en positiv effekt? Man vet ju att personer med god styrka och kondition i unga år har lättare att träna upp sig genom hela livet.

/ En som hoppas att spinningpassen ska hjälpa till att forma en ny olympisk medaljör ;)

Jag undrar över en sak.
Har ngn forskare tittat på vad som händer med fostrets system när mamman konditionstränar?

Det finns ju massa gamla myter om träning vid graviditet som man nu slagit hål på (även om inte alla verkar känna till det), som att det är farligt för fostret när mamman blir "för" varm och svettig (i spinningsalen) och att man som gravid inte ska bli flåsigare än att man kan prata. Så det måste ju ha forskats på.

Min frågeställning är egentligen - är det positivt för barnets kondition och syreupptagning att mamman tränar under graviditeten? Slår fostrets hjärta fortare när mitt gör det, så det får en positiv effekt? Man vet ju att personer med god styrka och kondition i unga år har lättare att träna upp sig genom hela livet.

/ En som hoppas att spinningpassen ska hjälpa till att forma en ny olympisk medaljör ;)
Snabb googling gjorde att jag hittade följande:
http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19406.pdf

Visserligen från 1999 men där står iaf att fostrets hjärtfrekvens ökar vid träning. Och att det har positiva effekter för barnet med träning, iaf inför förlossning. Om det hjälper till att forma en blivande elit-atlet förtäljer dock inte artikeln. ;)

Kan säkert ha varit rutin i något landsting eller sjukhus :) Men TUL är ju egentligen förkortning av tillväxtultraljud, och görs i de fall som man behöver hålla koll på bebisens utveckling och mående. :)

Ja hon förklara det som att man alltid gjorde det för att se så att bebisen växte som den ska.
Kanske är som du skrev att det varit olika i vissa landsting :)

Snabb googling gjorde att jag hittade följande:
http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda19406.pdf

Visserligen från 1999 men där står iaf att fostrets hjärtfrekvens ökar vid träning. Och att det har positiva effekter för barnet med träning, iaf inför förlossning. Om det hjälper till att forma en blivande elit-atlet förtäljer dock inte artikeln. ;)

Jag hittade faktiskt den också. Jättebra artikel!
Undrar dock om det kan vara skadligt för fostret att få takykardi eller bradykardi. När jag kollar wikipedia så verkar det mer vara ett symptom på andra "farliga" saker än farligt i sig själv. För jag tror inte jag kan hålla mig på "måttlig" intensitetsnivå när jag kör spinning. Det är liksom inget skoj med det! Även om jag inte kan ta i som tidigare, så vill jag ju ändå få upp flåset och känna pulsen dunka i intervallerna.

Men om det inte är farligt för fostret att jag tar i så den också får förhöjd puls, i så fall är det ju bara positivt. För jag vill ju bidra till god hälsa både till mig och min böna. Och det var jätteroligt att läsa att barnet var mindre stressat vid förlossningen. Jag tänker ju att det är för att den är mer "vältränad" och "orkar" mera. Om inte annat har den tidigare varit med om att mammans kropp är "stressad" och ansträngd, så fostret blir inte särskilt påverkad av det (längre).

Jag hittade faktiskt den också. Jättebra artikel!
Undrar dock om det kan vara skadligt för fostret att få takykardi eller bradykardi. När jag kollar wikipedia så verkar det mer vara ett symptom på andra "farliga" saker än farligt i sig själv. För jag tror inte jag kan hålla mig på "måttlig" intensitetsnivå när jag kör spinning. Det är liksom inget skoj med det! Även om jag inte kan ta i som tidigare, så vill jag ju ändå få upp flåset och känna pulsen dunka i intervallerna.

Men om det inte är farligt för fostret att jag tar i så den också får förhöjd puls, i så fall är det ju bara positivt. För jag vill ju bidra till god hälsa både till mig och min böna. Och det var jätteroligt att läsa att barnet var mindre stressat vid förlossningen. Jag tänker ju att det är för att den är mer "vältränad" och "orkar" mera. Om inte annat har den tidigare varit med om att mammans kropp är "stressad" och ansträngd, så fostret blir inte särskilt påverkad av det (längre).
Jag skulle nog inte vilja lägga mig på en nivå av träning som medför varken för hög eller låg (dvs. utanför normalintervallen) hjärtfrekvens hos fostret. Låg hjärtfrekvens innebär ju per definition en sämre syresättning och det känns inte speciellt gynnsamt för fostret. Googlar man hypoxi och asfyxi (som ju kan vara en bieffekt av just bradykardi om jag förstått det hela rätt) känns det som om det är tillstånd man gärna undviker. Därmed inte sagt att jag kan ha helt fel, jag är inte läkarutbildad utan har bara försökt tolka det som jag hittar på nätet. :) Och i tillägg, beroende på hur vältränad man är så är det ju olika långt tills man kommer över de nivåer som första artikeln rekommenderade. Du kanske inte ens är i närheten när du får upp flåset på spinningcykeln!

Jag skulle nog inte vilja lägga mig på en nivå av träning som medför varken för hög eller låg (dvs. utanför normalintervallen) hjärtfrekvens hos fostret. Låg hjärtfrekvens innebär ju per definition en sämre syresättning och det känns inte speciellt gynnsamt för fostret. Googlar man hypoxi och asfyxi (som ju kan vara en bieffekt av just bradykardi om jag förstått det hela rätt) känns det som om det är tillstånd man gärna undviker. Därmed inte sagt att jag kan ha helt fel, jag är inte läkarutbildad utan har bara försökt tolka det som jag hittar på nätet. :) Och i tillägg, beroende på hur vältränad man är så är det ju olika långt tills man kommer över de nivåer som första artikeln rekommenderade. Du kanske inte ens är i närheten när du får upp flåset på spinningcykeln!

Jag tänker att det är så. Såg en studie för ett tag sedan på Träna styrka om att de flesta överskattar sin ansträngningsnivå. Givetvis tror jag inte att jag är en av dem... Men det är värt att tänka på. Försöker fokusera på allt det positiva med träningen för barnet istället för at fastna i nojor!

Vad jag minns från min lilla research och möte med PT som hade någon sorts extra utbildning i att träna gravida så bör ansträngingsnivån vid konditionsträning ligga på max ~75 % av maxpuls (ansträngande nivå enligt Borg-skalan, man jobbar på men kan prata). Kan dock inte för mitt liv minnas motiveringen bakom... :p

Jag försöker att hålla mig under 84% i intervalltopparna. Men det är svårt att inte springa iväg lite till.

Om jag skulle hålla mig på 75% skulle det ju vara "mystempo" enligt de instruktioner vi får på spinning-puls-passen. Dvs man ska kunna cykla i en eller ett par timmar på den intensiteten utan att det är plågsamt. Det ska dock kännas jobbigt. Då kan jag ju nästan lika gärna hålla mig till raska promenader.

Jag försöker att hålla mig under 84% i intervalltopparna. Men det är svårt att inte springa iväg lite till.

Om jag skulle hålla mig på 75% skulle det ju vara "mystempo" enligt de instruktioner vi får på spinning-puls-passen. Dvs man ska kunna cykla i en eller ett par timmar på den intensiteten utan att det är plågsamt. Det ska dock kännas jobbigt. Då kan jag ju nästan lika gärna hålla mig till raska promenader.

Har du gjort ett maxpulstest så att du verkligen vet din maxpuls? Annars är ju just den riktlinjen rätt värdelös. Kanske är det då lämpligare att gå efter ansträngningskänsla.

Är det någon som fått sitt sf mått mätt? Fick första idag, även om bm sa att det va inte speciellt lönt att mäta med tvillingar då det inte visar hur bebisarna växer. Det låg på 32, är i vecka 24+4. Kändes stoort..

Jag ska ju inte till BM igen förrän 30/12, då kommer jag att vara i vecka 25. Då antar jag att de mäter sf-måttet för första gången.
Tycker dock att det är väldigt långt dit, och hade gärna träffat BM någon gång mellan inskrivningen och vecka 25.
Hur ofta får ni andra gå?

Jag ska ju inte till BM igen förrän 30/12, då kommer jag att vara i vecka 25. Då antar jag att de mäter sf-måttet för första gången.
Tycker dock att det är väldigt långt dit, och hade gärna träffat BM någon gång mellan inskrivningen och vecka 25.

Samma här, ska också till BM för v 24-besök ungefär samma tid. Dom räknar väl RUL som ett besök, kanske därför man inte får gå tätare.

Är det någon som fått sitt sf mått mätt? Fick första idag, även om bm sa att det va inte speciellt lönt att mäta med tvillingar då det inte visar hur bebisarna växer. Det låg på 32, är i vecka 24+4. Kändes stoort..

För tvillingarna är det inte så stort men ja det är mycket med 32 i vecka 25 :rofl:
Ska mäta 1/12 . I vecka 25 har jag haft 28 resp 29 med brorsorna men tror att magen är större nu men får se, kan vara inbillning från min sida :)

Men jag kanske hå

Samma här.
Jag har dock haft ett läkarbesök på BM-mottagningen också, samt gjort KUB-test. Så lite har det ju kikats på barnet under tiden. Men jag tycker det känns jättelångt också!

Och det här med att folk säger och man läser att man ska "ringa sin BM om man är osäker". Jag vet inte hur eller när jag kan ringa och prata med min BM, vad denna kan svara på för typ av frågor och så. Jag känner mig liksom inte "tillhörande" min BM mottagning ännu eftersom jag bara varit där 1,5 gång (läkarbesöket var snabbt och förvirrat, så det räknar jag som ett halvt).

• Gilla
Reactions: Ray

Med lillan hade jag 23, storasyster 24 och om jag minns rätt 25 med storebror i vecka 25.
Så 32 är ju en aningens större men du har ju två så det är väl normalt ;)

Jag ska min BM den 18/12, då är jag nästan i v25. Jag har gjort både KUB och RUL så jag har fått se lillan 2ggr:heart:love: (sambon tycker det ska införas ul som standard varje söndag:rofl:)

Men jag tycker också det är långt mellan besöken. Hade gärna haft i alla fall ett besök mellan inskrivning och RUL. Jag har iofs ringt och frågat om råd ett par ggr, min BM är helt underbar oavsett hur små/stora bekymmer man tycker sej ha.

Jag mätte ju i onsdags (24+2) och fick då ett mått på 26. Med 1 bebis i magen låg jag på den övre kurvan i normal-intervallet. 32 låter stort men eftersom du har 2 därinne så krävs det ju mer utrymme!

Appropå besök hos BM, det är ju långt mellan inskrivning och nästa besök hos BM (om man bortser från KUB och RUL) i "normal-programmet" men min BM var väldigt tydlig med att det är jag som sätter schemat, så hade jag velat träffa BM varje vecka hade jag fått det. Tycker iaf att min kontakt med mödravården har varit väldigt bra och tillmötesgående!

För tvillingarna är det inte så stort men ja det är mycket med 32 i vecka 25 :rofl:
Ska mäta 1/12 . I vecka 25 har jag haft 28 resp 29 med brorsorna men tror att magen är större nu men får se, kan vara inbillning från min sida :)

Jag bara jämförde lite snabbt med tabeller för enlingar, o herregud tänkte jag! Jag kommer bli enorm.
Bm fråga också idag om jag tyckte magen växte, o det gör den ju, obegränsat! Så fråga jag om det kanske kom en period när det inte växte så mycket o fick då till svar att -Det är ungefär fram till nu det växer som minst, så nu närmaste veckorna var det mest troligt att du börja växa ÄNNU mer!
Så nu ska all julhandel mm också fixas så jag kan ligga i soffan sen ;)

Spännande o se :) Du kanske följer en tvillingkurva ;)

Min bm sa också idag att om jag ville komma varje vecka så va det okej. Så ni som tycker det är långt mellan gångerna ring o fråga om en eller två extra tider :)

Jag bara jämförde lite snabbt med tabeller för enlingar, o herregud tänkte jag! Jag kommer bli enorm.
Bm fråga också idag om jag tyckte magen växte, o det gör den ju, obegränsat! Så fråga jag om det kanske kom en period när det inte växte så mycket o fick då till svar att -Det är ungefär fram till nu det växer som minst, så nu närmaste veckorna var det mest troligt att du börja växa ÄNNU mer!
Så nu ska all julhandel mm också fixas så jag kan ligga i soffan sen ;)

Spännande o se :) Du kanske följer en tvillingkurva ;)

Nja, ta vad BM sa med en nypa salt tycker jag allt. Nu har jag iofs aldrig väntat tvillingar men magen kan sakta in, det gjorde det med mitt första barn. Men du får tänka på att dina knoddar behöver mer plats än en bebis :angel: :p

Haha det är inte nödvändigt att återigen följa en tvillingkurva. Gjorde det på slutet med mellanbarnet, och i början med första barnet, och det är inget jag siktar på att göra om :rofl::rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka