Vårföräldrar 2016 del 2

@Magnum jag avskyr kläder som sitter åt runt halsen, alltid! Är jätteobehagligt. Urringat behövs inte men inte de där klassiska t-tröjorna med tight hals. Fy tusan!

& en fråga! Jag är i vecka 14, men min app ändrar inte trimester? Har googlat och fattat det som om jag borde vara i trimester 2, men i appen står fortfarande 1...?

Enligt min app hör v14 till trimester 1 och man går in i andra trimestern när man går in i vecka 15 och den varar till vecka 28 :)

Tack!

Jag har haft en orolig början på min graviditet och är orolig för att jag ska bli en orolig förälder :-) . Skönt att höra att det inte är ett måste. Men jag vill lägga in om att oro säkert också har att göra med tidigare livshändelser. Jag tänker att en förälder som förlorat ett litet barn, eller känner någon som förlorat ett barn säkert är oroligare än de som inte har de omständigheterna. Själv tror jag att min oro i början av graviditeten (och som ibland tittar fram nu också) hänger samman med att vi haft så himla svårt att bli gravida. Vi höll på i över ett år (inte superlänge jag vet, men lagom länge för att man ska börja noja), när det äntligen gick så fick jag missfall. Och då var det helt enkelt för bra för att vara sant när jag blev gravid igen. Men därmed inte säkert att jag kommer vara orolig som förälder tänker jag.

Klart man kan påverkas av vad man varit med om innan, men är man - som du - medveten om det så tror jag möjligheten är större att kunna hantera oron så att den inte når förlamande höjder. Värst är det ju egentligen när det drabbar barnet. Vet föräldrar som är så oroliga att de aldrig släpper iväg barnen till någon eller något förrän de i princip ska börja på dagis, tror inte det förhållningssättet gynnar barnet på något vis.

Hade jag haft erfarenheter liknande dina hade jag säkert fått brottas med en del oro också. Efter att pappa dog hade jag en period där jag i princip var övertygad om att maken var död när han inte svarade tillräckligt snabbt på SMS. Jag var fullt medveten om att det var en reaktion på att pappa hastigt dött och var noga med att inte ge bränsle åt känslan. Efter en tid klingade det av och jag återgick till att inte vara mer orolig än vad jag varit innan (det vill säga inte särskilt orolig alls).

• Jag håller nästan på att kräkas varje gång jag borstat tänderna och ska spotta ut tandkrämsskummet.
  • Jag är vanligtvis inte lätt-äcklad men blir nu spyfärdig om jag måste torka upp en av katternas hårbollar eller någon äcklig hårtuss i duschen.
  • Och...i helgen blev jag så arg över att en film jag började titta på (och hade längtat länge efter att se) hade riktigt sunk-sexistiska kvinnoskildringar så jag började storgråta(!) av ilska och inte kunde förklara för maken varför jag var ledsen för tårarna började spruta så fort jag försökte prata om det. Tog typ en halvtimme för mig att sluta Lille Skutt-böla. :o
Såatte....inga udda gravidissues här inte. Närå. :cautious:

Det där med att borsta tänderna alltså.... Jag klöks och är nära att kräka varje gång jag med, tandkrämsskum och tandborste är oerhört kräkframkallande :yuck:

Här har foglossningen blivit värre, har fruktansvärt ont i blygbenet hela dagarna. Har svårt för att vända mig och resa mig från liggande...
Jag har ju förstått att jag blivit stor fortare än dom flesta enlinggraviditeter men när jag va på vattengympan förra veckan så förstod jag hur mycket större. Där hade jag bf sist och va markant större än dom andra. Så nu börjar jag nog förstå varför alla tjatar från olika håll om hur tungt det kommer bli och vikten av att faktiskt ta det lugnt och vila mycket!
Dock känner jag mig rätt så frisk o klar i huvudet, har varit lite "mosig" hela graviditeten men nu känns det som jag faktiskt kan tänka klart och planera lite :)
Har också bestämt mig för att fixa klart allt till bebisarna nu. Ska till Ullared om en vecka och efter det ska allt va fixat, iallafall så att allt är hemma. Börjar lite tro på tvillingklubbens tips att man bör ha allt klart vecka 25 ;)

Hur går det för er andra med planering? Har ni fixat något eller ni tänker att ni tar det längre fram? :)

Här har det inte fixats ett dugg, igår insåg jag plötsligt att det är mindre än 10 veckor kvar till v 25.... Tänker att vi lär börja greja efter RUL!

Här har det inte fixats ett dugg, igår insåg jag plötsligt att det är mindre än 10 veckor kvar till v 25.... Tänker att vi lär börja greja efter RUL!

Så gjorde jag också :) rul kändes som en milstolpe så innan dess sa jag till släkten (som varit väldigt generösa med saker) att jag inte vill ha hem något innan dess.

Ja, tiden går fort som attan.
Om jag räknat rätt ligger jag 9 veckor före dig? Den tiden tycker jag har gått jättefort!
Såg nu i tvillingtråden på fb att där är en tjej som ska ha sina om max 4 veckor, o då blev det verkligen på ett annat sätt tyckte jag :)

Så gjorde jag också :) rul kändes som en milstolpe så innan dess sa jag till släkten (som varit väldigt generösa med saker) att jag inte vill ha hem något innan dess.

Ja, tiden går fort som attan.
Om jag räknat rätt ligger jag 9 veckor före dig? Den tiden tycker jag har gått jättefort!
Såg nu i tvillingtråden på fb att där är en tjej som ska ha sina om max 4 veckor, o då blev det verkligen på ett annat sätt tyckte jag :)

Ja, det stämmer nog! Känns helt sjukt att jag snart är halvvägs. O_o RUL känns verkligen som en milstolpe, efter det lär jag kunna slappna av och börja boa :D

Hur går det för er andra med planering? Har ni fixat något eller ni tänker att ni tar det längre fram? :)

Tanken här är att vänta till RUL är genomfört och om allt ser bra ut så blir det "sista delmålet" innan vi kan tänka oss börja handla lite grejer och sådär. RUL har vi den 4e dec :) Tänker mig att det kanske blir en Ullaredsrunda i januari eller februari, egentligen hade vi velat göra den rundan med nya bilen men det känns jäkligt tight att vänta till en månad innan BF. Egentligen är Ullared iofs inget vi måste åka till, det är mest för att min mamma och mormor väl är lite sugna!

Annars har vi nog redan tjuvbestämt oss för vagn. Tänker att vi ska runt en sväng i december/januari och provköra lite vagnar på riktigt. Kläder lär det väl komma en del i julklapp kan jag tänka mig, vi firar med hela min släkt på mammas sida och det finns en del bebissjuka släktingar där :p

Tror det mesta kommer börja köpas efter nyår någon gång, samtidigt som det känns avlägset så känns det ändå som att det är väldigt snart! Det är också konstigt att när det väl är januari så är det "bara" 4 månader kvar! Känns som lite tid :D Men det blir nog bra det där!

Vi har också satt rul'et som ett "dags att börja greja datum" är i v20 nu.
Vi har köpt lite kläder (nu vet vi ju att det är en tjej och att allt ser bra ut såhär långt)
Jag ska beställa vagnen imorgon tänkte jag och nästa vecka ska jag börja tapetsera om sovrummet till babyrum.
Börjar kännas rätt påtagligt nu att vi ska bli föräldrar:heart

Jag är grymt sugen på att köpa vagnen vi har bestämt oss för. Vill inte alls behöva köpa nästa års modell och är lite stressad vid tanken på att den vi vill ha kanske är slut i butik snart. Maken är mycket lugnare och tycker att allt sånt där kan vi ta nästa år. Jag ska försöka bearbeta honom lite så kanske vi iaf får hem en vagn före jul.

Spjälsäng ska vi få av en släkting vars barn precis växt ur den, så det är lite oklart när den kan dyka upp. Har tänkt köpa en babykorg på hjul som barnet kan sova i det första halvåret, men den har jag inte vågat beställa än...kanske tar det i januari. Vi har RUL den 7/12 så efter det känns det som det är fritt fram. :)

Försökte kika lite på hur vi ska fördela föräldraledigheten med hjälp av Försäkringskassans planeringsverktyg igår men det blev jag helt snurrig av. Har hört talas om amningshjärna, men kan man få gravidhjärna också? Känner mig helt trög.

Här har foglossningen blivit värre, har fruktansvärt ont i blygbenet hela dagarna. Har svårt för att vända mig och resa mig från liggande...
Jag har ju förstått att jag blivit stor fortare än dom flesta enlinggraviditeter men när jag va på vattengympan förra veckan så förstod jag hur mycket större.

*klipp*

Det är väl just nackdelen med att vänta tvillingar, att många blir så enormt stora. Mitt tips som hade enorm mage med andra barnet är att försöka undvika köra bil på slutet om du har körkort. Min bilratt fastnade i magen, så jag fick trycka in magen med ena handen och svänga med andra för det tog stopp annars. Och ja, jag undvek att köra bil men ibland var det tvunget :meh:. Sen tänk logiskt när du köper gravid-kläder, det är kanske inte bara att köpa din storlek utan kanske får gå upp flera. Jag gick från M till XXL, och då täckte jag ändå inte magen det sista med tröjorna :o Själv får jag ofta frågan - "Det är inte många veckor kvar eller?" Folk ser ut så här :eek: när jag säger att det är dags i mars.

Vi har bara babyskydd, blöjor, flaskor, ersättning och eventuellt napp kvar att köpa men det får bli nån månad innan BF då jag helst vill ha en stol från nyfödd och till 3-4 år. På så sätt hoppa över själva babyskyddet, då mellanbarnet bytte redan vid 5-6 månaders ålder då han var både för tung och lång. Nu har vi iofs allt efter mellanbarnet då det kommer skilja drygt 2 år bara.

Vi planerar lite smått :) Har tittat lite i FKs planeringsverktyg och just nu lutar det åt att jag är hemma början/mitten av april t o m januari och maken februari - september.

Har fått ärva en gammal BB-vagn som makens gammelmormor som var barnmorska tog hem någon gång på 60-talet som vi tänkte kan vara bra att ha den första tiden :)

Vi vet vilken vagn vi vill ha men lugnar oss nog till efter jul med att beställa. Eller åtminstone efter RUL 30/11. Tänkte även börja med barnrummet efter jul.

Har även Traderat lite kläder bara för att det är så kul! Har fått nåt plagg redan också. Jag tycker dock inte det är så kul för folk köper ju bara grå eller beiga kläder O_o Jag känner mig otacksam men jag gillar kläder med färg och för mig spelar könet ingen roll för vilka kläder jag väljer att klä hen i. Jag är även lite orolig för att min släkt bara kommer köpa rosa klänningar med volanger om det blir en flicka, typ det värsta jag vet :crazy: Största I-landsproblemet nånsin eller...

Har känt lite mindre fosterrörelser de senaste dagarna så igår ville BM lyssna på magen. Hörde fin-fina stabila hjärtslag och alla värden var också bra. :up: Mätte SF-måttet och låg redan på 26 (v 24+2), tänker att risken finns att magen blir lika smidig som förra graviditeten. Då jämförde jag med min rumskamrat på sjukhuset som låg inne pga trilling-graviditet och min mage var då endast 0,5 cm mindre i omfång än hennes... :o.

Jag har inte köpt någonting. Har ju det mesta sedan sonen, men har nog tänkt införskaffa ny vagn och då även nytt babyskydd som passar på vagnen. Är väl iofs hyfsat klar över att jag vill ha en Stokke Trailz och eftersom det inte verkar vara någon speciellt lång leveranstid väntar jag nog ett tag till med att beställa. I övrigt har jag faktiskt ingen lust alls att fixa något annat innan jag vet vem som bor i magen. Kan iofs ha att göra med att jag precis skrivit på papper för att bygga nytt hus, så planeringstankarna har legat mer på val av klinker och kök än på bebis-kläder. ;)

Det där med att borsta tänderna alltså.... Jag klöks och är nära att kräka varje gång jag med, tandkrämsskum och tandborste är oerhört kräkframkallande :yuck:

Samma här! Har aldrig behövt kräkas på riktigt dock, men i morse blev det premiär. I vecka 21 i tredje graviditeten, så känner inte att jag kan klaga.

Har känt lite mindre fosterrörelser de senaste dagarna så igår ville BM lyssna på magen. Hörde fin-fina stabila hjärtslag och alla värden var också bra. :up: Mätte SF-måttet och låg redan på 26 (v 24+2), tänker att risken finns att magen blir lika smidig som förra graviditeten. Då jämförde jag med min rumskamrat på sjukhuset som låg inne pga trilling-graviditet och min mage var då endast 0,5 cm mindre i omfång än hennes... :o.

Jag har inte köpt någonting. Har ju det mesta sedan sonen, men har nog tänkt införskaffa ny vagn och då även nytt babyskydd som passar på vagnen. Är väl iofs hyfsat klar över att jag vill ha en Stokke Trailz och eftersom det inte verkar vara någon speciellt lång leveranstid väntar jag nog ett tag till med att beställa. I övrigt har jag faktiskt ingen lust alls att fixa något annat innan jag vet vem som bor i magen. Kan iofs ha att göra med att jag precis skrivit på papper för att bygga nytt hus, så planeringstankarna har legat mer på val av klinker och kök än på bebis-kläder. ;)

Mysigt med rörelser och skönt att allt verkar bra! Hmm jag är också lite orolig för stor mage, kände mig helt enorm förra gången (från 53 till 73 kg) och fick ont i fötterna, knäna, ryggen osv. RUL i eftermiddag! Får se vad hon säger. Hoppas att allt ser bra ut.

Angående inköp har vi det mesta kvar, så behöver inte så himla mycket. Den största frågan är om vi hittar tre bilstolar som passar i bilen, eller om vi måste köpa ny bil... Beställde en ny stol som ska vara smal och bra till syrran, men har inte fått den än. Kanske dags att kolla upp det - skulle ta två veckor, men känns som evigheter sen...

Planeringen har vi inte direkt tagit tag i, måste begära tjänstledigt från jobbet eftersom man bara har 14v mammaledigt här (1 dag pappaledigt :wtf:). Tidigare har jag haft gammal övertid att ta ut, men det kommer inte räcka nu. Har iaf fått muntligt OK av chefen.

Det är väl just nackdelen med att vänta tvillingar, att många blir så enormt stora. Mitt tips som hade enorm mage med andra barnet är att försöka undvika köra bil på slutet om du har körkort. Min bilratt fastnade i magen, så jag fick trycka in magen med ena handen och svänga med andra för det tog stopp annars. Och ja, jag undvek att köra bil men ibland var det tvunget :meh:. Sen tänk logiskt när du köper gravid-kläder, det är kanske inte bara att köpa din storlek utan kanske får gå upp flera. Jag gick från M till XXL, och då täckte jag ändå inte magen det sista med tröjorna :o Själv får jag ofta frågan - "Det är inte många veckor kvar eller?" Folk ser ut så här :eek: när jag säger att det är dags i mars.

Vi har bara babyskydd, blöjor, flaskor, ersättning och eventuellt napp kvar att köpa men det får bli nån månad innan BF då jag helst vill ha en stol från nyfödd och till 3-4 år. På så sätt hoppa över själva babyskyddet, då mellanbarnet bytte redan vid 5-6 månaders ålder då han var både för tung och lång. Nu har vi iofs allt efter mellanbarnet då det kommer skilja drygt 2 år bara.

Ja dom tvillingmagar jag sett har varit enorma! Kan förstå att det blir svårt att köra bil. O tungt att gå, jobbigt att typ finnas till ;)
Men om tiden går lika fort sista halvan som första så är det snart över o vi har bebisarna här istället :)
Gravidkläderna i min storlek är redan små, har 2 tröjor som precis möter jeansen utan att lämna en glipa, så hoppas jag hittar några nya längre i Ullared :)

Ja dom tvillingmagar jag sett har varit enorma! Kan förstå att det blir svårt att köra bil. O tungt att gå, jobbigt att typ finnas till ;)
Men om tiden går lika fort sista halvan som första så är det snart över o vi har bebisarna här istället :)
Gravidkläderna i min storlek är redan små, har 2 tröjor som precis möter jeansen utan att lämna en glipa, så hoppas jag hittar några nya längre i Ullared :)
Tyvärr har Ullared inget vidare stort utbud av mammakläder. Men lite finns där och iaf de linnen och mammatröjor jag har därifrån är långa så något ska du nog kunna hitta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 142
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka