Vårföräldrar 2016 del 2

Vi har blivit väldigt fundersamma här hemma då sonen på 2 år gått runt och sagt "Pippa" flera gånger om dageb. Det är inget ord vi använder så vi var inne på ifall det var en snabb version på Pippi och pappa. Men så i helgen tog sambon fram en sax och en överlycklig 2 åring sken upp för att sen skrika "PIPPA".
Jaha, Pippa betydde visst klippa :rofl: :rofl:

Jaha, då är det v17 från och med idag då. Tiden går snabbt men ändå inte är känslan just nu. Har RUL om 2 veckor och 3 dagar och är sjukt taggad, ska bli så himla kul att se kiddot igen.

Igår var vi faktiskt och gjorde oss ett första inköp, kan man väl kalla det, som har med plutten att göra. Vi skrev på papper på sprillans ny bil :D Känns sjukt bra och rätt, vi kommer behöva en lite bättre bil när vi blir 3 och erbjudandet Renault hade nu kändes för bra för att låta bli, så det blev en Renault Captur! (var det inte @Calazirya som också skaffat sig en sån?) Levereras någonstans runt mars-april så det blir ju med väldigt bra tajming dessutom. Om kiddot nu stannar inne till utsatt tid såklart :p Hörde även av oss till kommunen om parkeringsplatserna de byggt precis utanför vår port, så från och med 1 dec kommer vi även ha en egen plats att parkera på, hallelujah!

Bilen! Kommer se ut typ precis så här :D

2015-Renault-Captur-side.jpg

Ursäkta - men är du i vecka 17? Jag tror nämligen att jag är i vecka 16 (15 + 2) och har BF 5 maj. Du har ju BF bara några dagar före mig om jag tittar i listan (det står fel BF i listan då den är en gammal lista, och jag har inte orkat ändra den på sid 1 i efterhand).

Eftersom jag pga ovanligt lång menscykel inte har någon solklar "förstadag" utan vi har hela tiden utgått ifrån hur gammal barnet varit vid div ultraljud så har jag ju svårt att räkna efter själv. Och jag tror jag tappar räkningen med jämna mellanrum.

Så snälla - kan någon reda ut detta för mig! Vad är jag egentligen i för vecka?

Ursäkta - men är du i vecka 17? Jag tror nämligen att jag är i vecka 16 (15 + 2) och har BF 5 maj. Du har ju BF bara några dagar före mig om jag tittar i listan (det står fel BF i listan då den är en gammal lista, och jag har inte orkat ändra den på sid 1 i efterhand).

Eftersom jag pga ovanligt lång menscykel inte har någon solklar "förstadag" utan vi har hela tiden utgått ifrån hur gammal barnet varit vid div ultraljud så har jag ju svårt att räkna efter själv. Och jag tror jag tappar räkningen med jämna mellanrum.

Så snälla - kan någon reda ut detta för mig! Vad är jag egentligen i för vecka?

Jag är också i vecka 17 och har också BF 3:e maj. Jag räknade ut mitt BF-datum här: http://www.familjeliv.se/pregnancy/calculator Där kan du ange längd på menscykel och vilken dag du har ägglossning och allt sånt smidigt. :-) Skrev in BF-datum 5/5 där och fick då att du är i vecka 15+4 enligt deras uträkning.

Jag är också i vecka 17 och har också BF 3:e maj. Jag räknade ut mitt BF-datum här: http://www.familjeliv.se/pregnancy/calculator Där kan du ange längd på menscykel och vilken dag du har ägglossning och allt sånt smidigt. :-) Skrev in BF-datum 5/5 där och fick då att du är i vecka 15+4 enligt deras uträkning.

Ok - förvirrande det här med dagar och BF!
Men... om BF 5/5 genererar 15 + 4, borde då inte 3/5 generera 15+6? Dvs v 16?
Eller är det inte linjärt samband mellan BF och vecka?
Eller räknar/tänker jag fel?
Jag tycker det här med BF, dag och vecka är jätteförvirrande! (Det tog mig ett tag att förstå sambandet "dag X + Y" och "i vecka Z"!).

Jag tycker det här med BF, dag och vecka är jätteförvirrande! (Det tog mig ett tag att förstå sambandet "dag X + Y" och "i vecka Z"!).

Nej, jag vet det är jättekonstigt. Tydligen så får man 16+0 om man har BF3/5. Det verkar inte vara ett helt linjärt samband, jag grejade runt med lite olika ägglossningsdagar och fick samma BF ändå, t.ex. (Min barnmorska påstår dessutom att min BF är 28/4 men då utgick hon inte från ägglossningen och verkade inte fatta att min menscykel är aslång.) Har RUL i början av december och tänkte sen gå på det datum de säger då. Fram tills dess räknar jag som jag själv tycker det blir bra. Det gör ju egentligen varken till eller från med några dagars skillnad hit eller dit. :)

Alltså om jag använder den länken @KattenKorven länkade och först väljer att fylla i beräknad förlossning och skriver 3 maj där, så räknar den att jag är i 15+6 idag. Om jag istället använder min sista mens första dag (28 juli) så får jag 2 maj och v16+0. Men i "alla" appar och sådär jag använt har det alltid blivit samma, förutom i en svensk som tycker att jag är en dag efter vad alla andra appar tycker men det är ändå BF 3 maj. Mycket förvirrande!

BM sa också samma som jag räknat det till, men det är förmodligen eftersom man går efter samma måttstock, alltså sista mensen.

Alltså om jag använder den länken @KattenKorven länkade och först väljer att fylla i beräknad förlossning och skriver 3 maj där, så räknar den att jag är i 15+6 idag. Om jag istället använder min sista mens första dag (28 juli) så får jag 2 maj och v16+0. Fråga mig inte varför O_o Men i "alla" appar och sådär jag använt har det alltid blivit samma, förutom i en svensk som tycker att jag är en dag efter vad alla andra appar tycker men det är ändå BF 3 maj. Mycket förvirrande!

BM sa också samma som jag räknat det till, men det är förmodligen eftersom man går efter samma måttstock, alltså sista mensen.

Weird! O_o

Jag får 16+0 och BF 3:e maj om jag använder datum för ägglossning. Hittills har ultraljuden bekräftat den uträkningen ganska exakt, så jag kör vidare på den. :)

Alltså om jag använder den länken @KattenKorven länkade och först väljer att fylla i beräknad förlossning och skriver 3 maj där, så räknar den att jag är i 15+6 idag. Om jag istället använder min sista mens första dag (28 juli) så får jag 2 maj och v16+0. Men i "alla" appar och sådär jag använt har det alltid blivit samma, förutom i en svensk som tycker att jag är en dag efter vad alla andra appar tycker men det är ändå BF 3 maj. Mycket förvirrande!

Skumt, man kan ju tycka att det borde bli samma vare sig man räknar framifrån eller bakifrån så att säga. Det där att en del appar säger en dag mer än andra med samma BF har jag för mig beror på om man räknar att förlossningen är 40+0 eller 39+6.

Weird! O_o

Jag får 16+0 och BF 3:e maj om jag använder datum för ägglossning. Hittills har ultraljuden bekräftat den uträkningen ganska exakt, så jag kör vidare på den. :)

Haha, men har du skrivit den 29e juli som ägglossningsdag då?
Ja, alltså på KUB så fick barnmorskan där fram BF som 1 maj, men jag kände att det är bara 2 dagar så vi kör på 3 maj och så får vi se vad RUL säger. Gillar ju 3 maj som datum så det får stanna ett tag till! :D

@Whirlie Om jag använder samma länk igen och kör ditt datum så fick jag, som kattenkorven skrev också, v 15+4. Så antingen kör du på 15+4 eller 15+5, jag kör på mitt 16+0 idag eftersom det är vad alla andra räknat ut det till :) Plus att jag har haft löjligt regelbunden mens och ägglossning de få månaderna jag hann ha det innan jag blev gravid :)

Weird! O_o

Och för mig som har svårt att förstå...
16 + 0 = i vecka 16 (fortfarande)
15 + 6 = i vecka 16
16 + 1 = i vecka 17
:confused:

Haha, men har du skrivit den 29e juli som ägglossningsdag då?
Ja, alltså på KUB så fick barnmorskan där fram BF som 1 maj, men jag kände att det är bara 2 dagar så vi kör på 3 maj och så får vi se vad RUL säger. Gillar ju 3 maj som datum så det får stanna ett tag till! :D

@Whirlie Om jag använder samma länk igen och kör ditt datum så fick jag, som kattenkorven skrev också, v 15+4. Så antingen kör du på 15+4 eller 15+5, jag kör på mitt 16+0 idag eftersom det är vad alla andra räknat ut det till :) Plus att jag har haft löjligt regelbunden mens och ägglossning de få månaderna jag hann ha det innan jag blev gravid :)

Hmmm...
När vi gjorde KUB så sa barnmorskan att jag var i vecka 12 + 5 (det var en fredag).
Och att BF var 5 maj.
Alltså borde jag vara +2 i dag, tisdag.
Skumt!!

Skumt, man kan ju tycka att det borde bli samma vare sig man räknar framifrån eller bakifrån så att säga. Det där att en del appar säger en dag mer än andra med samma BF har jag för mig beror på om man räknar att förlossningen är 40+0 eller 39+6.

Aha! Ja, så kanske det är. En dag hit eller dit spelar ju egentligen inte någon roll, jag tvivlar på att bebis tänker vara speciellt punktlig ändå! Men det är ju ändå trevligt för en själv att räkna på det och hålla koll liksom, då kan det vara kul om det i alla fall stämmer någorlunda ju :D

@Whirlie 16+0= vecka 17. Alltså 16 fullgångna veckor och v 17 påbörjad.

Hmmm...
När vi gjorde KUB så sa barnmorskan att jag var i vecka 12 + 5 (det var en fredag).
Och att BF var 5 maj.
Alltså borde jag vara +2 i dag, tisdag.
Skumt!!

Haha, alltså löjligt förvirrande. O_o Ja, om man räknar så så borde du ju vara i +2 idag. och byta vecka på söndagar. Men det låter inte helt korrekt att BF fortfarande skulle vara 5 maj då. Märkligt!

Aha! Ja, så kanske det är. En dag hit eller dit spelar ju egentligen inte någon roll, jag tvivlar på att bebis tänker vara speciellt punktlig ändå! Men det är ju ändå trevligt för en själv att räkna på det och hålla koll liksom, då kan det vara kul om det i alla fall stämmer någorlunda ju :D

@Whirlie 16+0= vecka 17. Alltså 16 fullgångna veckor och v 17 påbörjad.

Alltså datumet för BF blir ju samma vare sig man räknar BF som 40+0 eller 39+6. Det bara låter som om de som räknar 40+0 ligger en dag före, men på slutet har de ju en dag mer kvar.

Jag tycker det är lättare att förstå att v16+0 är v17 om man säger 'i 17:e veckan'. Men det kanke bara är jag som tänker så :p

Tack alla som försöker hjälpa mig!
Jag får försöka intala mig att jag inte måste förstå exakt hur det ligger till eller varför man räknar som man gör. Utan helt enkelt vila i att knodden nog kommer när den kommer ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka