Vårföräldrar 2016 del 2

Ni andra som gjort RUL, har ni tagit reda på kön? Eller vill ni ha det som överraskning?
(Det va väldigt tydligt att vi väntade flicka, hon låg med rumpan uppåt så det fanns liksom inga tveksamheter i den frågan:))

Vi ska göra RUL om ett par veckor och om det går att se så får de gärna säga det. Sen är det ju aldrig hundraprocentigt säkert...men jag har (som en total tokdåre) varit fullständigt övertygad om att det blir en pojke ända sen graviditetens början, så för mig kanske det skulle vara nyttigt att få veta att det ändå kan bli en flicka. ;)

Vi ska göra RUL om ett par veckor och om det går att se så får de gärna säga det. Sen är det ju aldrig hundraprocentigt säkert...men jag har (som en total tokdåre) varit fullständigt övertygad om att det blir en pojke ända sen graviditetens början, så för mig kanske det skulle vara nyttigt att få veta att det ändå kan bli en flicka. ;)
Jag tyckte det verkade som om Uppsala var väldigt restriktiva med att berätta kön, hoppas inte för jag vill veta!

Har varit lite tyst i tråden, fick en riktig scare när vi berätta för framtida farmor att vi väntade barn. Hon hasplar då ur sig att hon har en translokation, kromosomfel. Vilket i sin tur betyder att min sambo också riskerar att ha det och i sin tur överför det på barnet. Vilket ökar risken för trisomi 13(!) ett blodprov och en vecka senare fick vi som tur är svaret, sambon är "normal". Så vi slipper fostervattenprov och allt det för med sig, vi har fortsatt låg risk enligt kubtestet:) phew säger jag bara! Inte kul att googla på kromosomfel och dylikt. Har dessutom hittat en miljard andra fel ett barn kan få! Fy vad läskigt allt är egentligen!

Nej, tycker inte könet är viktigt och eftersom de inte kan ge 100% säkert svar vill jag inte ställa in mig på ett kön och sedan känna ens en millisekunds besvikelse vid förlossningen om det inte är det jag föreställt mig.

Det är klart att det inte är viktigt att det är ett visst kön! Den kommer bli lika älskad oavsett:heart

Det är klart att det inte är viktigt att det är ett visst kön! Den kommer bli lika älskad oavsett:heart
Såklart! :) Men jag känner mig själv och har jag programmerat in tankarna på att det ska bli på ett visst sätt blir jag lätt besviken, om än aldrig så kortvarigt, om det inte blir så. Vill inte riskera att ens en millisekund av besvikelse ramlar igenom huvudet om ett svar på kön från UL visade sig inte stämma. Då är det bättre att få en överraskning på förlossningen. Och dessutom tycker jag det är lite av charmen och spänningen med att gå och fundera på vem som huserar i min kropp! :)

Eftersom vi väntar tvillingar finns det ett visst intresse att kolla efter kön, och vi kommer nog vilja veta om de ser! Inte för att det spelar någon roll utan för att jag helt enkelt är nyfiken. :D

Haha, är det en 3 maj-grej! Jag har också varit helt säker från start på att det är en pojke! :angel: Alltså, löjligt säker, så pass att jag säger "han" när jag pratar om kiddot och sådär, så vi kommer också titta om det går eftersom jag nog behöver veta redan då om det skulle vara en flicka. Behöver nog programmera om mig lite då :D dessutom har sambon velat titta i vilket fall, men vi kommer inte berätta för någon!

Hoppar in från hösttråden. Vi gjorde RUL på Ackis i Uppsala och fick inte reda på kön. Vi nämnde lite i förbigående att vi ville veta, men barnmorskan sa inget utan verkade ignorera det hela. Vill man veta får man kanske vara lite påstridig, vilket vi inte var. Har nog en del att göra med aborter pga "fel kön". De verkar väldigt medvetna om sånt som jag upplevt det hela.

Så nu är det lite pirrigt, inom några veckor vet vi (beräknat till 23/11). :) Sen är det många som är rätt provocerade över att vi inte vet. Värst har nästan blivande morfar varit.

Hoppar in från hösttråden. Vi gjorde RUL på Ackis i Uppsala och fick inte reda på kön. Vi nämnde lite i förbigående att vi ville veta, men barnmorskan sa inget utan verkade ignorera det hela. Vill man veta får man kanske vara lite påstridig, vilket vi inte var. Har nog en del att göra med aborter pga "fel kön". De verkar väldigt medvetna om sånt som jag upplevt det hela.

Så nu är det lite pirrigt, inom några veckor vet vi (beräknat till 23/11). :) Sen är det många som är rätt provocerade över att vi inte vet. Värst har nästan blivande morfar varit.

Men gör verkligen folk abort pga "fel" kön i Sverige? Det kan ju knappast vara vanligt? Barnmorskan får väl heller inte undanhålla vilket kön bebisen har om hon kan se det? (Eller har jag fel för mej här?)

Oavsett så är det ju onekligen spännande att inte veta också! Många av våra vänner har valt att inte ta reda på kön, framförallt på första barnet.

Men gör verkligen folk abort pga "fel" kön i Sverige? Det kan ju knappast vara vanligt? Barnmorskan får väl heller inte undanhålla vilket kön bebisen har om hon kan se det? (Eller har jag fel för mej här?)

Oavsett så är det ju onekligen spännande att inte veta också! Många av våra vänner har valt att inte ta reda på kön, framförallt på första barnet.

Låter lite som en urban myt :p vi kollade kön, hade aldrig klarat att inte kolla haha. Sen var jag 100 % säker att det var en flicka från start och hade rätt. Hade iofs 50% chans att gissa rätt men ändå :angel:

Låter lite som en urban myt :p vi kollade kön, hade aldrig klarat att inte kolla haha. Sen var jag 100 % säker att det var en flicka från start och hade rätt. Hade iofs 50% chans att gissa rätt men ändå :angel:

Jag googlade lite och tydligen hade en kvinna 2009 gjort 2 aborter pga av att det va flickor båda gångerna. Hur är man skapt om man gör en sådan sak?!:crazy:
Blir ledsen i hela kroppen när jag läser sånt..

Vi har ju också trott flicka hela tiden och det va väldigt tydligt på rul'et att det va det. Fast skulle ett under inträffa och det växer ut en snopp lagom till förlossningen så är det lika välkommet med en pojk.:)

De har faktiskt pratat om det just på Ackis när vi varit där. Finns en del broschyrer om det också som jag sett utlagda. Vet inte hur vanligt det är dock. Kan vara att de väljer det säkra före det osäkra om nu någon skulle göra så.

Sen står det på kallelsen till RUL att de inte tar reda på kön... Skumt värre.

De har faktiskt pratat om det just på Ackis när vi varit där. Finns en del broschyrer om det också som jag sett utlagda. Vet inte hur vanligt det är dock. Kan vara att de väljer det säkra före det osäkra om nu någon skulle göra så.

Sen står det på kallelsen till RUL att de inte tar reda på kön... Skumt värre.
Åh nej, då var det som jag befarade, att Ackis är restriktiva med att berätta kön. Jag som verkligen vill veta!

Men visst kan man göra det privat i Sthlm någonstans annars? Hatar även jag att vänta på svar som jag vill ha :p

Åh nej, då var det som jag befarade, att Ackis är restriktiva med att berätta kön. Jag som verkligen vill veta!

Men visst kan man göra det privat i Sthlm någonstans annars? Hatar även jag att vänta på svar som jag vill ha :p

Jag tror att du nog kan få reda på kön om du är lite påstridig ändå. ;) Sambon och jag är ganska försynta, så vi tjatade inte . :)

Jag tror inte en bm är skyldig att berätta kön faktiskt. Så om de inte vill är det inte mkt att göra.

Jag tror att du nog kan få reda på kön om du är lite påstridig ändå. ;) Sambon och jag är ganska försynta, så vi tjatade inte . :)
Jag skulle nog inte heller våga tjata, då misstänker de väl en för att vara en sådan som vill göra abort om det blir fel kön!

Angående ta reda på kön och så där, OM barnmorskan ser vad det är för kön så får hen inte lov att undanhålla det. Man har rätt att få reda på allt medicinskt som gäller en själv så att säga. Men barnmorskan är inte skyldig att leta reda på kön och leta extra bara för att man vill veta, sen kan man ju få en mer eller mindre hjälpsam barnmorska. Vissa kan säkert tänka sig att kolla lite extra om man gärna vill veta medan andra inte gör det.

Vi kommer förmodligen fråga om det går att se, går det inte att se tydligt så får vi helt enkelt hålla oss till bf :) eftersom vi betalade ett KUB själva så känns det inte speciellt aktuellt att betala ett ultraljud till enbart för att få reda på kön :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 605
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka