Vårföräldrar 2016 del 2

Visst är det härligt.. Fick säga till en arbetskamrat på skarpen förra veckan. Det har varit kommentarer HELA tiden sedan jag berättade. Typ som: Kan du det? Du som är så himla gravid? -Hur gravid är du idag? -Når du ner till golvet? -Hur mår tjockisen idag?

Skitkul. Verkligen.. Jag sa till personen att lägga ner, för jag ska vara gravid i 4,5månad till och det blir jävligt drygt om han ska hålla på så. Kan ju tillägga att alla dessa kommentarer kom inom loppet av 10minuter.. Och så har det hållt på.. blir fan tokig!! Inte konstigt att fanskapet har gått igenom 3skilsmässor.

Dagens kommentar Oj vad du växer och frodas !
Nej jag pallar inte sånna. Jag är ingen jävla krukväxt. Det är därför jag känner mig obekväm som gravid. Folk tycker att detta är en mysig hälsningsfras ? What????

Jag fattar inte varför folk har ett sånt stort behov av att kommentera andra människor och framförallt gravida?! Ofta med en "höhö"-attityd och att man borde tåla lite skämt typ, gärna ihop med tjockiskommentar :yuck:

Tack och lov så syns det bara lite på mig än och bara om jag har något tight på mig. Träffar dessutom väldigt få människor just nu så jag är än så länge skonad från diverse kommentarer, tyckande och råd.

Man får bli arg och kräka ur sig här! :up:

Jag fattar inte varför folk har ett sånt stort behov av att kommentera andra människor och framförallt gravida?! Ofta med en "höhö"-attityd och att man borde tåla lite skämt typ, gärna ihop med tjockiskommentar :yuck:

Tack och lov så syns det bara lite på mig än och bara om jag har något tight på mig. Träffar dessutom väldigt få människor just nu så jag är än så länge skonad från diverse kommentarer, tyckande och råd.

Man får bli arg och kräka ur sig här! :up:

Jag kan inte riktigt fatta vitsen med att hålla på så. Helt obegripligt!! Ännu mer fantastiskt är att det är män över 50 med så kallad "pondus" som gärna häver ur sej sånt.
Min gravidbula är dessutom mindre än hans jäkla fläskkotlettbuk.

Tur att buke finns!!:heart

Jag har nog haft tur hittills och mest fått höra "Åh, så spännande med tvillingar! Hoppas att du mår bra än så länge?" Räknar dock kallt med ovälkomna tjockisskämt längre fram, men det lär bara hända en gång ;)

Jag skulle bli oerhört förvånad om jag fick höra några tjockisskämt när det börjar synas. Eftersom jag redan är ganska rund som o-gravid så gissar jag att folk kommer akta sig för att börja fälla tjockis-kommentarer helt plötsligt.

(Första fördelen jag kommit på med att vara överviktig och gravid! :idea:)

Riktigt oflyt med sjukvården hela tiden. Ringde nyss MVC för att be om foglossningsbälte (då jag inte hittar mitt) samt om läkaren kan skriva ut starka värktabletter mot foglossningen. Och telefonen säger "Vi ringer upp dig kl 09.30 på tisdag förmiddag" :arghh::arghh:

Dagens noja (som triggades igång ännu mer av att någons vatten precis gick en månad för tidigt i Vintertråden) :

Min man har en veckolång Tysklandsresa inbokad ganska precis en månad innan mitt BF-datum. Borde jag vara lite skärrad över detta? Hur vanligt är det egentligen med för tidiga förstagångs-födslar? :crazy: Vill helst inte behöva föda ensam...

Dagens noja (som triggades igång ännu mer av att någons vatten precis gick en månad för tidigt i Vintertråden) :

Min man har en veckolång Tysklandsresa inbokad ganska precis en månad innan mitt BF-datum. Borde jag var lite skärrad över detta? Hur vanligt är det egentligen med för tidiga förstagångs-födslar? :crazy: Vill helst inte behöva föda ensam...

Hur vanligt är svårt att säga men jag vet mer personer som fått för tidigt än som gått över tiden med första barnet. Av de jag stött på, inklusive personal på neonatalavdelningen, så är det mest en myt att förstföderskor ofta går över tiden. Alla kan gå över tiden, och alla kan få för tidigt.

Inte mening att skärra dig :o

Hur vanligt är svårt att säga men jag vet mer personer som fått för tidigt än som gått över tiden med första barnet. Av de jag stött på, inklusive personal på neonatalavdelningen, så är det mest en myt att förstföderskor ofta går över tiden. Alla kan gå över tiden, och alla kan få för tidigt.

Inte mening att skärra dig :o

Skönt med lite input! Alla andra jag pratat med tjatar bara om att jag sääääkert kommer gå över tiden (till och med min BM la till "men det vanliga är ju att man går över tiden!" när hon hade räknat fram mitt BF-datum.) men jag känner mest att det kan jag ju inte förlita mig på blint. Samtidigt vill jag absolut inte tvinga maken att sitta hemma och hålla mig i handen i sex veckor eller så. :down:

Hittills är hans förslag att han skaffar ombokningsbara flygbiljetter så han kan slänga sig på första bästa plan och vara hemma efter några timmar om förlossningen skulle dra igång. Mitt förslag är att jag följer med till Tyskland höggravid och föder ungen där om så skulle behövas. :D Hans förslag är nog rimligast... :angel:

Skönt med lite input! Alla andra jag pratat med tjatar bara om att jag sääääkert kommer gå över tiden (till och med min BM la till "men det vanliga är ju att man går över tiden!" när hon hade räknat fram mitt BF-datum.) men jag känner mest att det kan jag ju inte förlita mig på blint. Samtidigt vill jag absolut inte tvinga maken att sitta hemma och hålla mig i handen i sex veckor eller så. :down:

Hittills är hans förslag att han skaffar ombokningsbara flygbiljetter så han kan slänga sig på första bästa plan och vara hemma efter några timmar om förlossningen skulle dra igång. Mitt förslag är att jag följer med till Tyskland höggravid och föder ungen där om så skulle behövas. :D Hans förslag är nog rimligast... :angel:
Det kan bli jättedyrt att föda utomlands. Vet dock inte hur det ser ut inom EU, om det finns ngn överenskommelse kring det. Det jag vet är att hemförsäkringens del som täcker sjukvård inte går in och ersätter ngt. Och det kan springa iväg om det blir komplikationer.

Så hans förslag kanske är bäst? :)

Ja, jag läser det även här på buke att förstföderskor ska räkna med att gå över. När yngste sonen låg på neonatalavdelningen så var majoriteten förstföderskor, och min son var den enda som var fullgången ;) Det var så jag och personalen kom in på ämnet, och de sa att deras erfarenhet säger att det är 50/50 ungefär mellan förstföderskor och omföderskor :) Av alla jag känner till som fått barn så har de mesta föräldrar fått sina barn för tidigt, vissa pga vattenavgång och andra pga komplikationer i graviditeten som tex akut havandeskapsförgiftning och dåligt näringsflöde till bebisen.

Ombokningsbara biljetter är ett jättebra förslag :up: För det är ingen som vet när er bebis kommer, kan vara tidigare och senare :)

Vecka 22. Dåligt kort, då det är svårt att ta kort själv.

Och måttligt trött på alla som ska säga att det är 2 eller 3 barn. Nej, vi har gjort 1 VUL, 1 KUB och 1 RUL och de alla visar 1 bebis. Tappar dessutom tålamodet på min mamma som ska berätta för alla om hur stor hennes dotter är. Det är ingen tävling, det gör ont samt att det ger extra medicinska kontroller då stor mage kan betyda fel på bebisen. Dessutom är jag orolig för om magen ska fortsätta växa i raketfart då det ändå är 4 månader kvar :eek:O_o

b171434.jpg

Här blöds det igen. Vecka 14+1 enligt KUB-ultraljudet. Har tid hos gyn i eftermiddag.
*suck* Kan man inte bara få ha lite lugn och ro? Jag har varit gravid i knappt 100 dagar och av dem har jag blödit 30. Jag undrar om det verkligen är normalt.

Här blöds det igen. Vecka 14+1 enligt KUB-ultraljudet. Har tid hos gyn i eftermiddag.
*suck* Kan man inte bara få ha lite lugn och ro? Jag har varit gravid i knappt 100 dagar och av dem har jag blödit 30. Jag undrar om det verkligen är normalt.

Ja, det är normalt och händer en del kvinnor. Sen beror det givetvis på hur du blöder, men liknande stänk-blödningar är väldigt vanligt. Har själv haft det vid några tillfällen.

Lycka till hos gyn, måste ändå vara skönt att se ifall du har känsliga slemhinnor eller vad dina blödningar beror på :)

Vecka 22. Dåligt kort, då det är svårt att ta kort själv.

Och måttligt trött på alla som ska säga att det är 2 eller 3 barn. Nej, vi har gjort 1 VUL, 1 KUB och 1 RUL och de alla visar 1 bebis. Tappar dessutom tålamodet på min mamma som ska berätta för alla om hur stor hennes dotter är. Det är ingen tävling, det gör ont samt att det ger extra medicinska kontroller då stor mage kan betyda fel på bebisen. Dessutom är jag orolig för om magen ska fortsätta växa i raketfart då det ändå är 4 månader kvar :eek:O_o

b171434.jpg
Skäms på mamma tycker jag!
Och jag vet inte hur ni andra känner men magen och jag är inte samma. Magen växer för det finns en bäbis där- JAG är inte stor. Magen är det...

Skäms på mamma tycker jag!
Och jag vet inte hur ni andra känner men magen och jag är inte samma. Magen växer för det finns en bäbis där- JAG är inte stor. Magen är det...

Ja, det är jobbigt när hon säger "jag träffade XX och jag sa att du är mycket större" eller "jag såg XYs mage på facebook så då skrev jag vilken lite mage, du skulle se Bexzors mage" . Åhh orkar inte! Oavsett storlek på magen så är man ofta lite nervös över vem som bor där inne, och om allt går bra. Man behöver inte någon som påpekar storleken på magen. :rage::rage:

Haha, nackdelen är att jag svullar överallt så jag är liksom snart jämntjock :rofl:

Ja, det är jobbigt när hon säger "jag träffade XX och jag sa att du är mycket större" eller "jag såg XY på facebook så då skrev jag vilken lite mage, du ska se Bexzor" . Åhh orkar inte! Oavsett storlek på magen så är man ofta lite nervös över vem som bor där inne, och om allt går bra. Man behöver inte någon som påpekar storleken på magen. :rage::rage:

Haha, nackdelen är att jag svullar överallt så jag är liksom snart jämntjock :rofl:

Nej men vilken pinsam morsa! :D:o

Jag har inte fått sådana kommentarer som stör mig än. Bara min "plastsvärfar" som tyckte att jag skulle sluta dra i tröjan för jag ska se ut sådär nu, det var bara rart.
Vi pratade lite i helgen, min familj och min sambos familj, om hur jag ska greja det här med att man ofta ses som någon slags allmän egendom som gravid. Jag har världens integritet och är inte mycket för att folk tar i mig. Min familj får klappa på magen om de vill men där går liksom gränsen. Hoppas det dröjer innan folk börjar uppföra sig helt hämningslöst!

Alltså jag har varit sjukskriven i snart 1 månad och har sett till att allt ska komma in till FK så snabbt som möjligt, jagat både FK o min arbetsgivare osv osv..
Nu när typ jag ska få första utbetalningen så har mitt lönekontor lämnat feluppgifter till FK, nästan 80 000:- mindre... Så nu drar det ut på det ännu längre!
Det är väl jäkligt märkligt att man ska behöva sitta och lära sig både min handläggare & arbetsgivares uppgifter för att det ska bli rätt! O framförallt till er andra om ni ska bli sjukskrivna, KOLLA så uppgifterna stämmer!

Trodde det va meningen att man skulle kunna slappna av o vila när man är sjukskriven ;)

@robl Fyfan. Jag HATAR när saker inte stämmer eller fungerar som det ska och inte flyter på direkt! Hatar när man ska behöva ta tag i det själv och fixa, så jag känner med dig ;)

Varför kan inte allting bara fixa sig av sig själv någon gång? :D
Bävar inför när FK hör av sig. Det finns säkert något som inte stämmer i uppgifterna och då drar det väl ut på det ännu mer. Blir ju inte lättare när jag har 3 olika läkarintyg och sjukskrivningar heller eftersom de bara sjukskriver 2 veckor åt gången. Läkaren tror liksom inte riktigt på att det kan vara foglossning så tidigt :meh: Trots att sjukgymnasten sa att det var så. Men jaja. Det löser väl sig det med, man kan väl leva på luft och kärlek eller hur var det nu :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat