Vårföräldrar 2016 del 2

Nu vågar jag lägga in mig i listan på riktigt och vara lite mindre hemlig. Idag gjorde vi nämligen kub och fick risk 1:4890 eller ngt liknande på det ena och 1:14000 på det mer allvarliga (bra koll jag har). Nu känns det ju som att man ska berätta för anhöriga:) Ungen hade 4 händer och 4 fötter, och tillhörande ben, njurar syntes och allt såg för tiden normalt ut:) Verkar ju som att man eventuellt kanske möjligen (peppar peppar ta i trä) får en liten en ändå!

Har ni andra gjort Kub? Vad fick ni för risker? Först var jag jättenöjd men nu börjar jag såklart noja ändå, säker kan man ju aldrig vara.. Angående beräknat datum så sa barnmorskan att det var datumet från KUB som gällde för oss from nu. Inget kommer ändras vid RUL.
1:5 000
Vi fick bara en siffra.
BM sa att jag i och med min ålder "automatiskt" hade en risk på 1:178 (eller ngt i den stilen, runt 170). Men att allt såg så bra ut att risken sjönk väldigt drastiskt efter KUB. Det kändes bra.

När det är större risk än 1:200 gör de ju fostervattensprov. Och vi såg en informationsfilm där risken var 1:4. Så med det perspektivet är 1:5 000 väldigt lågt. För om man har 1:4 så är det ju ändå 75% chans att få ett friskt barn. Tänk då på chansen med 4 889:4 890 att barnet är friskt!

Det sägs att man har sämre immunförsvar som gravid men de har Jag inte upplevt varken denna eller tidigare graviditet. :)
Risken är att om man blir sjuk när man är gravid så kan sjukdomen få mycket värre förlopp än om man är ogravid.

Tror att det är främst kvinnor som är i slutet av graviditeten som räknas in i riskgruppen. Tex är risken att man får problem med hjärta och lungor och måste vårdas på sjukhus större.

Jag har dock själv inte vaccinerat mig mest för att jag undviker sprutor så mycket det bara går (förvisso en väldigt dum anledning :o)

Nu vågar jag lägga in mig i listan på riktigt och vara lite mindre hemlig. Idag gjorde vi nämligen kub och fick risk 1:4890 eller ngt liknande på det ena och 1:14000 på det mer allvarliga (bra koll jag har). Nu känns det ju som att man ska berätta för anhöriga:) Ungen hade 4 händer och 4 fötter, och tillhörande ben, njurar syntes och allt såg för tiden normalt ut:) Verkar ju som att man eventuellt kanske möjligen (peppar peppar ta i trä) får en liten en ändå!

Har ni andra gjort Kub? Vad fick ni för risker? Först var jag jättenöjd men nu börjar jag såklart noja ändå, säker kan man ju aldrig vara.. Angående beräknat datum så sa barnmorskan att det var datumet från KUB som gällde för oss from nu. Inget kommer ändras vid RUL.
Vi hade ju ganska hög grundrisk eftersom jag är över 35, en på 200 tror jag. Sen blev det 1:12000 och det tyckte hon var en risk på 0. Du kan vara helt nöjd tror jag- det är ju massa siffror som vägs in och trollar fram den siffra man får och min BM sa att hon alltid sett på ul direkt utan mätningar om något bör undersökas närmare bara på hur barnet rör sig i magen.

Vi fick 1:1983 och var helnöjda med det. :) Jag försöker låta bli att jämföra med andra för det spelar ju egentligen ingen roll om det är ett på tvåtusen eller ett på tjugotusen så länge det ändå räknas som låg risk. :)

Vi fick 1:1983 och var helnöjda med det. :) Jag försöker låta bli att jämföra med andra för det spelar ju egentligen ingen roll om det är ett på tvåtusen eller ett på tjugotusen så länge det ändå räknas som låg risk. :)
Du har helt rätt, tack och liv verkar vi vara ett gång lågriskare i denna tråd:)

Finns ju dessutom annat att oroa sig för om man prompt vill oroa sig för ngt... Som det faktum att mitt förstagångssto är beräknad till den 24:e maj och jag till den 11 maj

Nu har bebisarna bestämt sig för att inte göra så mycket väsen av sig igen! Avskyr när dom inte vill sparka så mycket ;) Dels för jag blir lite nervös över att inte känna dom & sen är det ju mysigt att få en spark då o då.
Hoppas att dom vill sätta fart ikväll igen!

Igår gick jag nog på lite väl "hårt" här hemma, rensa hönshuset, mocka till hästarna & fyllde en massa påsar med med hö så jag slipper det ett par dagar framåt, men fy vad jag fick igen på kvällen.. Kunde för fasen inte gå ordentligt, höfterna kändes som dom skulle trilla av kroppen!
Så det blir till o lugna ner mig ännu mer, vilket är jättesvårt. Det jag gjorde på hela dagen igår brukar normalt vara 2 timmars jobb på förmiddagen.. O så klarar jag inte av det på en hel dag nu..
Jag känner mig verkligen lite hämmad..

Hur är det med alla andra? :)

Jag TROR jag kände bebisen igår! Var på fest och när bandet började spela pirrade det flera gånger i magen :bump: Ikväll ska bebisen få höra pappa spela för första gången så då kanske det blir ännu mera liv :heart

Imorgon går jag in i v 17 och jag mår verkligen toppen! Nån nerv som kommer i kläm ibland så att det blir jobbigt att sitta, men det kan jag stå ut med. Upptäckte även imorse att mina tuttar har blivit gigantiska :o även det kan jag (och framförallt min man ;)) stå ut med haha.

Har varit en snabb sväng i skogen för att sedan göra i ordning två hemmagjorda dörrkransar. Luktade så gott av granriset, så i år blir det riktigt julgran :D

Det är nog ungefär dagens bedrift eftersom morgonen började kl 6 med att den knappt 2 årige sonen lyckades ta sig upp i dubbelsängen. Väl uppe så använde han mig som levande klätterställning, så det var ingen hit för kroppen. Speciellt inte eftersom jag fick hämta hem honom från förskolan igår förmiddag för misstänkt ögoninflammation, i den mån jag orkar så vill jag inte be sambon vabba men han kunde sluta tidigare igår som tur var :p

Känner mig väldigt lyckligt lottad då jag såg igår att FK godkänt min senaste sjukskrivning, och tycker synd om er som måste bråka med dig. FK har aldrig varit några bekymmer för min del, däremot sjukvården för övrigt :meh: Och eftersom jag nu är hemma tiden ut, och varit hemma sedan juli 2015 så har jag bestämt mig för att börja studera redan i januari/februari (under graviditetspenningen). Ingen svårt, utan bara engelsk grammatik då min engelska är sisådär :grin: Man får betyg i kursen men inte mer än så, den är inte CSN-berättigad och inte heller får man räkna de poängen som kursen är på. Med andra ord passar mig perfekt då jag bara vill öva min engelska :D

Nu har bebisarna bestämt sig för att inte göra så mycket väsen av sig igen! Avskyr när dom inte vill sparka så mycket ;) Dels för jag blir lite nervös över att inte känna dom & sen är det ju mysigt att få en spark då o då.

Igår gick jag nog på lite väl "hårt" här hemma, rensa hönshuset, mocka till hästarna & fyllde en massa påsar med med hö så jag slipper det ett par dagar framåt, men fy vad jag fick igen på kvällen.. Kunde för fasen inte gå ordentligt, höfterna kändes som dom skulle trilla av kroppen!
Så det blir till o lugna ner mig ännu mer, vilket är jättesvårt. Det jag gjorde på hela dagen igår brukar normalt vara 2 timmars jobb på förmiddagen.. O så klarar jag inte av det på en hel dag nu..

Känner igen det där med att göra lite för mycket:o nu har jag äntligen *håller tummarna* slutat må illa och har inte kräkts på 1,5 vecka:up: Så jag har hållt full fart.. Och det har känts rätt bra i ländryggen som jag har problem med sedan innan (hoptryckta diskar) Som tur är så har jag kunnat börja styrketräna igen, energin har liksom inte funnits mellan spyattackerna.. Höfterna kan jag få litelite ont i om jag står på hårt underlag annars inte.
Så överlag mår jag riktigt bra:)
Bebisen rör sej och grejar rundor, känner det framförallt på kvällen och när jag går ifrån att röra mej till att plana ut i fåtöljen. Så mysigt:love: Kan knappt fatta att jag så gott som är halvvägs redan, v19 idag och den 16:e är det dags för RUL äntligen!!

Känns det bättre idag eller kan du fortfarande känna av att du gjort för mycket? Ibland känner jag så på kvällen och natten men sen känns det som vanligt igen nästa dag.
Jag tycker det är svårt att förstå både för mig själv men oxå för folk på jobb och sambon att man kan må helt ok som gravid men ändå inte pallar normaltempo i livet. Just det att man kan göra vad som helst men sen får betala för det lite senare. Hade varit enklare om kroppen direkt sa ifrån att nåt inte går. Nu är det lite trial and error för att hitta optimal balans i tillvaron.

Du har ju ändå två bäbisar och då är det ju självklart att det borde vara jobbigare :-)
Har min fest ikväll och har jobbigt med humöret. Sambon kommer in och säger " hej vad fin du är" och jag blir arg för att det känns ironiskt när jag sitter i långkallingar med hål på knäna, för liten stickad stalltröja och svettig stallfrilla... Säger till mig själv att jag måste skärpa mig ikväll och gå in i rollen av lyckligt lysande gravid som ler och och säger att allt är superbra och mysigt och jätteroligt. ..
Ska träna på att svara snällt på komplimanger , bara säga tack tack och le fromt. Och på klumpiga kommentarer skratta med härlig självdistans och bara bjuda på det. Utan så mycket som en promille alkohol... Inte för att det är ett problem men jag är bättre skådis efter lite bubbel....

Känns det bättre idag eller kan du fortfarande känna av att du gjort för mycket? Ibland känner jag så på kvällen och natten men sen känns det som vanligt igen nästa dag.
Jag tycker det är svårt att förstå både för mig själv men oxå för folk på jobb och sambon att man kan må helt ok som gravid men ändå inte pallar normaltempo i livet. Just det att man kan göra vad som helst men sen får betala för det lite senare. Hade varit enklare om kroppen direkt sa ifrån att nåt inte går. Nu är det lite trial and error för att hitta optimal balans i tillvaron.

Du har ju ändå två bäbisar och då är det ju självklart att det borde vara jobbigare :-)
Har min fest ikväll och har jobbigt med humöret. Sambon kommer in och säger " hej vad fin du är" och jag blir arg för att det känns ironiskt när jag sitter i långkallingar med hål på knäna, för liten stickad stalltröja och svettig stallfrilla... Säger till mig själv att jag måste skärpa mig ikväll och gå in i rollen av lyckligt lysande gravid som ler och och säger att allt är superbra och mysigt och jätteroligt. ..
Ska träna på att svara snällt på komplimanger , bara säga tack tack och le fromt. Och på klumpiga kommentarer skratta med härlig självdistans och bara bjuda på det. Utan så mycket som en promille alkohol... Inte för att det är ett problem men jag är bättre skådis efter lite bubbel....

Ja det känns absolut bättre efter en natt med lite sömn :) dock så är sömnen lite vad den är också ju.. Men men, när det för något gott med sig så ;)

Jag har verkligen svårt för att vara trevlig o glad om jag inte vill va det just nu.
Fick nån kommentar förra helgen att "du borde inte ha foglossningar redan" fick bita mig i läppen för o inte kasta av mig ett spydigt svar.. Men folk tror att dom har sån koll på hur just jag ska o borde må just nu, o vad man bör orka med osv..

Hoppas du får en trevlig kväll :)

• Gilla
Reactions: Ray
Usch. Börjar bli nervös nu, har mitt "snitt-möte" med överläkaren på måndag. Sist mötte jag nog en manlig överläkare från helvettet och jag är orolig över att jag ska behöva utstå samma så igen..

Usch. Börjar bli nervös nu, har mitt "snitt-möte" med överläkaren på måndag. Sist mötte jag nog en manlig överläkare från helvettet och jag är orolig över att jag ska behöva utstå samma så igen..

Håller tummarna att det går bra. :)

Men får du ditt snitt-möte redan? Både på KUB och RUL så sa de att jag får mötet runt vecka 35. Snitt har läkarna bestämt sedan tidigare så jag vill också ha mitt möte nu :mad:

Förstår inte varför vissa som valt att jobba inom vårdyrken verkar tycka att människorna dom träffar är en belastning?
Håller tummarna att det känns bra!

Håller tummarna att det går bra. :)

Men får du ditt snitt-möte redan? Både på KUB och RUL så sa de att jag får mötet runt vecka 35. Snitt har läkarna bestämt sedan tidigare så jag vill också ha mitt möte nu :mad:

Mitt är ju inte helt beviljat så det är nog därför. Jag har dessutom sagt att jag inte orkar med någon utdragen väntan..

Förstår inte varför vissa som valt att jobba inom vårdyrken verkar tycka att människorna dom träffar är en belastning?
Håller tummarna att det känns bra!

Efter ALLT jag gått igenom så fick jag denna kommentar slängd i ansiktet sist.
- Men ta fram lite moderliga urkraft, ni kvinnor är faktiskt skapta att föda barn :(

Mitt är ju inte helt beviljat så det är nog därför. Jag har dessutom sagt att jag inte orkar med någon utdragen väntan..

Efter ALLT jag gått igenom så fick jag denna kommentar slängd i ansiktet sist.
- Men ta fram lite moderliga urkraft, ni kvinnor är faktiskt skapta att föda barn :(

En del läkare borde jobba med obduktioner istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka