Vårföräldrar 2016 del 2

Åh! Nu har jag vågat titta in på Bonprix. Tack för tipset @KattenKorven !! De verkar ju ha grymt mycket snygga grejer!

Ni som handlat därifrån, funkar det smidigt att beställa, byta och få pengarna tillbaka? Alltid lite vanskligt att beställa oprovat.

För mig har det funkar bra att göra returer och de är "normalsnabba" med att sätta tillbaka pengarna. De gör inte byten utan man får skicka tillbaka och sen gå in och lägga en ny beställning på den vara man vill ha, men för övrigt så tycker jag de funkar jättebra. :)

Orkar inte bry mig faktiskt. Man gör som man vill.
Eh, ja, det gäller väl allt? :confused: Det är ingen som tvingar en att äta folsyra eller vara rökfri under graviditet heller utan det är ju som sagt rekommendationer som ges...

Och ett rent generellt svar i tråden:
Ett ytterligare plus med vaccin är att även bebis får över lite antikroppar.

Eh, ja, det gäller väl allt? :confused: Det är ingen som tvingar en att äta folsyra eller vara rökfri under graviditet heller utan det är ju som sagt rekommendationer som ges...

Varför dryg? Ingen bm har rekommenderat mig att vaccinera, inte heller nån jag känner så beror säkert på var man bor. Dom har bara informerat.

Vaccination av gravida har även visats ge det nyfödda barnet visst skydd mot influensa om det föds under influensasäsongen

Skriver fokhälsomyndigheten.

Varför dryg? Ingen bm har rekommenderat mig att vaccinera, inte heller nån jag känner så beror säkert på var man bor. Dom har bara informerat.
Jag förstår inte din diskussionsteknik. Om vi diskuterar vaccination och hur man resonerar är ett inlägg som säger "Orkar inte bry mig faktiskt. Man gör som man vill." helt meningslöst i diskussionen, det leder ju inte någonstans och ger inte någon input i debatten. Ett sådant inlägg anser jag vara drygt.

Folkhälsomyndigheten skriver:

"Positiva effekter för det nyfödda barnet

Barnet kan få ett visst skydd mot influensa under de första månaderna efter förlossningen om mamman är vaccinerad. Det beror på att mammans antikroppar förs över till fostret under graviditeten. Om mamman är vaccinerad minskar dessutom risken att hon ska bli sjuk i influensa och smitta sitt nyfödda barn. "

Jag tycker iaf att det är en bonus med att vaccinera sig.

Hur tänker ni ang att vaccinera er?
Har läst att det rekommenderas från halva graviditeten.. Ska höra med min BM på fredag va hon säger :)

Här rekommederas att gravida vaccinerar sig under influensasäsongen (from mitten av oktober, tydligen). Jag har inte gjort det än, men kommer göra det. Ser ingen nackdel. Faktiskt rekommenderas även pappan att vaccinera sig innan födseln (om det är under influensasäsongen) för att minska risken att spädbarnet smittas efter födseln.

Hoppar in här o frågar

Jag som nygravid (v.6), med en ettåring (inte på förskola än)hemma, ett jobb bland folk o även en sambo som jobbar bland folk, borde jag vaccinera mig? Aldrig gjort innan o aldrig fått influensan heller men efter förra graviditeten är inte immunförsvaret som det brukar. Eller finns det risker så tidigt i graviditeten?

Känner som dig. Och jag tänkte "men jag ska ju inte ha förens om sju månader...". Men när jag räknar efter ser jag ju att det är ju typ bara sex till BF. Men trots att jag älskar att planera, och lätt hetsar upp mig, så är jag inte ett dugg sugen på att börja rodda med babyskydd, barnvagn, barnkläder eller liknande. Jag hoppas att maken ska få köpsug efter jul och dra tag i sådana projekt. Gärna handla och komma hem med, så jag inte behöver fundera och vela :).

Jag gillar att vara gravid, och älskar tanken på att vi ska ha barn. Vi har nog inte tvekat en sekund eller känt någon ambivalens inför att bli föräldrar. Däremot är jag inte särskilt förtjust i att få identiteten "gravid". Jag är som nöjd med den identitet jag har. Och att berätta för jobbarkompisar och kollegor tar verkligen emot. Jag är rädd att folk ska börja "lägga sig i" och komma med "smarta tips och råd". Vissa råd och tips - visst. Men jag är inte intresserad av allas förlossningsberättelser. Eller att folk lägger sig i vad jag äter/dricker (jag dricker lightläsk ibland, och det känns som något folk kommer hugga på när de vet att jag är gravid).

Hur känner ni andra angående det här med att få en identitet som gravid?

Angående identitet som gravid så har jag nog inte känt att jag fått en annan identitet direkt. Lite kanske beroende på att jag inte identifierat mig själv som gravid så mycket hittills. Blev rätt överraskad att jag öht blev gravid och känner mig inte så gravid egentligen (som en del andra nämnt). Vad gäller diverse råd och anmärkningar från andra har jag inte några problem med det direkt. Att någon skulle hugga på att du dricker dietläsk ibland känns för mig ganska främmande! Gör folk sånt? Vad gäller råd om hur man ska ta hand om barnet osv brukar jag säga typ jaha säger du det och sen ignorera det om jag tycker det var ett korkat förslag. Känner inte att det ger mig något att bli upprörd eller argumentera emot. Men det är ju olika hur man är som person :p

Jag ska som sagt fråga bm om det på fredag men vill absolut vaccinera mig.. Måste bara läsa på lite mer :) antar att den är bra beprövad.. Så det inte är ett sånt mass-vaccin som dom gav mot svininfluensan?

Jag har verkligen fått sämre immunförsvar nu, innan har jag nästan aldrig varit sjuk.. Kanske förkyld lite då o då men aldrig så jag behövt va hemma från jobbet. Träffar mycket barn som går på dagis/skola och föräldrar till barnen som jobbar med barn så känns som det kommer finnas en del sjuka runt mig. Och skyddar det dessutom bebisarna extra så är det ju jättebra :)

Hoppar in här o frågar

Jag som nygravid (v.6), med en ettåring (inte på förskola än)hemma, ett jobb bland folk o även en sambo som jobbar bland folk, borde jag vaccinera mig? Aldrig gjort innan o aldrig fått influensan heller men efter förra graviditeten är inte immunförsvaret som det brukar. Eller finns det risker så tidigt i graviditeten?

Den information som jag fått är att influensavaccinet inte innehåller några levande virus (fritt översatt från tyska...) och ska vara ofarligt för fostret. Man bör dock inte ta det om man är överkänslig mot några andra 'ingredienser', tex hönsäggprotein. Det bästa är kanske att ringa en bm och fråga?

Åh! Nu har jag vågat titta in på Bonprix. Tack för tipset @KattenKorven !! De verkar ju ha grymt mycket snygga grejer!

Ni som handlat därifrån, funkar det smidigt att beställa, byta och få pengarna tillbaka? Alltid lite vanskligt att beställa oprovat.

Ett tillägg om Bonprix: de har väldigt generösa storlekar på de flesta mammakläderna, så man bör oftast beställa en eller två storlekar mindre än vad man tror. Jag har fått skicka tillbaka en del tältliknande plagg...

Hoppar in här o frågar

Det jag har läst mig till är att man rekommenderar att vaccinera sig efter v 16 (alt RUL) eftersom det främst är i senare del av graviditet som risken för att bli allvarligt sjuk av influensan ökar. Att man inte rekommenderar innan RUL (eller v16) är eftersom man inte vill att ett ev missfall eller missbildningar ska kopplas till vaccinationen (det finns vad jag läst snabbt inga studier som påvisar att vaccinationen skulle ge ökad missfallsrisk eller missbildningar).

@fia-lisa

Misstänkte att det var nåt sånt rådfrågar min BM får vi se! Om 10 veckor är kanske den värsta influensaperioden över iaf?
Asså- jag träffar ju inte min BM igen förrän i december och då är det andra gången vi ses.
Men i papperna jag fick stog inget om vaccin och det var inget som nämndes alls. Däremot svininfluensan när jag fick barn förra gången var det mycket hallå kring och då blev hela familjen typ tvångsvaccinerade.

De prata om vaccin på Nyhetsmorgon idag, och "doktor Mikael" rekommendera vaccin i andra eller tredje trimesen just för nedsatt immunförsvar och att de kan leda till lunginflammation hos gravida

Asså- jag träffar ju inte min BM igen förrän i december och då är det andra gången vi ses.
Men i papperna jag fick stog inget om vaccin och det var inget som nämndes alls. Däremot svininfluensan när jag fick barn förra gången var det mycket hallå kring och då blev hela familjen typ tvångsvaccinerade.

Jag träffar inte heller min BM förrän i december (mitten någon gång tror jag :angel:) och jag har inte RUL förrän i december heller. Så hur som helst tänker jag vänta i alla fall tills efter det, även om det blir sent och halvvägs in i både graviditet och influensasäsong.

Läste på 1177 att i den här säsongens vaccin skulle det även finnas med skydd mot svininfluensa.

Hur ofta träffar man barnmorskan när man är gravid med 1? :)
Trodde alla gick varannan vecka nämligen ;)

Det skiljer något enstaka besök på förstföderska och omföderska här iaf men denna gången har jag gått i vecka 11, 25, 31, 35, 37, 39 och är nu i vecka 40 med bokat besök på torsdag om bebis inte kommit innan dess. Ett kort extrabesök för att kolla mitt blodtryck då det stigit förra veckan. Kommer få en ny tid till nästa vecka med och har bebis inte kommit då så får jag en tid till förlossningen istället för att diskutera igångsättning.
Sen är det ju hälsosamtal om man känner för det men jag avstod.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat