Vårföräldrar 2016 del 2

Var hos läkare igen i fredags eftersom BM hörde av sig efter mitt mejl och tyckte jag skulle träffa deras läkare direkt.
Han sjukskrev mig 100% till den 15e och skickade remiss till ortoped och tyckte jag skulle prova akupunkturen de har på min MVC!
Han tyckte jag skulle till ortoped eftersom jag har så pass ont så pass tidigt i graviditeten att han tyckte att det likväl inte behövde ha med själva graviditeten att göra. Så, sjukgymnast på onsdag först i alla fall, får se vad hon säger och sen tar jag det därifrån!

Har haft en sjukt lugn helg så jag känner mig himla bra i kroppen faktiskt, man blir inte direkt överansträngd av att ligga på soffan och kolla ikapp Grey's Anatomy i två dagar :D Skönt! Tänkte gått ut och gått en längre runda idag men vädret lockar inte ett dugg så jag tänkte att rundan till mataffären och inköp av veckans varor får vara motion för dagen istället. Hoppas på sol imorgon så man kan lämna lägenheten lite! :)

Såg att några av er pratat om köpsug och sådär! Jag känner mig fortfarande så himla konstig, jag vet liksom att jag är gravid och jag har sett kiddot och att hen lever men ändå känns det så märkligt när folk säger grattis och att det ska bli så kul. Jag fattar inte riktigt att vi faktiskt ska ha barn om ett halvår, jag fattar knappt att jag är gravid. Jag har ju mina krämpor men jag kopplar nog inte ihop det riktigt ändå, haha. Antar att det blir mer "på riktigt" när man ser mer att jag är gravid och när jag börjar känna av kiddot. Än så länge känns det bara märkligt att planera inköp och att man ska titta på vagn osv. Nä, det får vänta :angel:

Känner som dig. Och jag tänkte "men jag ska ju inte ha förens om sju månader...". Men när jag räknar efter ser jag ju att det är ju typ bara sex till BF. Men trots att jag älskar att planera, och lätt hetsar upp mig, så är jag inte ett dugg sugen på att börja rodda med babyskydd, barnvagn, barnkläder eller liknande. Jag hoppas att maken ska få köpsug efter jul och dra tag i sådana projekt. Gärna handla och komma hem med, så jag inte behöver fundera och vela :).

Jag gillar att vara gravid, och älskar tanken på att vi ska ha barn. Vi har nog inte tvekat en sekund eller känt någon ambivalens inför att bli föräldrar. Däremot är jag inte särskilt förtjust i att få identiteten "gravid". Jag är som nöjd med den identitet jag har. Och att berätta för jobbarkompisar och kollegor tar verkligen emot. Jag är rädd att folk ska börja "lägga sig i" och komma med "smarta tips och råd". Vissa råd och tips - visst. Men jag är inte intresserad av allas förlossningsberättelser. Eller att folk lägger sig i vad jag äter/dricker (jag dricker lightläsk ibland, och det känns som något folk kommer hugga på när de vet att jag är gravid).

Hur känner ni andra angående det här med att få en identitet som gravid?

Svärmor va här idag o lämna kläder.. Hon hade köpt "lite" större för att dom växer ju så fort ifrån det minsta.. Ja tänkte jag, smart! Men när hon packa upp.. alltså stl 146 o sånt... Har dom inte det typ precis innan man går över i S, M & L? :crazy::confused:;) haha!

Känner som dig. Och jag tänkte "men jag ska ju inte ha förens om sju månader...". Men när jag räknar efter ser jag ju att det är ju typ bara sex till BF. Men trots att jag älskar att planera, och lätt hetsar upp mig, så är jag inte ett dugg sugen på att börja rodda med babyskydd, barnvagn, barnkläder eller liknande. Jag hoppas att maken ska få köpsug efter jul och dra tag i sådana projekt. Gärna handla och komma hem med, så jag inte behöver fundera och vela :).

Jag gillar att vara gravid, och älskar tanken på att vi ska ha barn. Vi har nog inte tvekat en sekund eller känt någon ambivalens inför att bli föräldrar. Däremot är jag inte särskilt förtjust i att få identiteten "gravid". Jag är som nöjd med den identitet jag har. Och att berätta för jobbarkompisar och kollegor tar verkligen emot. Jag är rädd att folk ska börja "lägga sig i" och komma med "smarta tips och råd". Vissa råd och tips - visst. Men jag är inte intresserad av allas förlossningsberättelser. Eller att folk lägger sig i vad jag äter/dricker (jag dricker lightläsk ibland, och det känns som något folk kommer hugga på när de vet att jag är gravid).

Ogillar allt som börjar eller slutar " du som är gravid".

Svärmor va här idag o lämna kläder.. Hon hade köpt "lite" större för att dom växer ju så fort ifrån det minsta.. Ja tänkte jag, smart! Men när hon packa upp.. alltså stl 146 o sånt... Har dom inte det typ precis innan man går över i S, M & L? :crazy::confused:;) haha!
Haha jag brukar köpa 158. Åt mig själv...

Jag gillar också att vara gravid, men har stört mig på sen den dagen vi berätta att folk är så himla duktiga o vet precis hur det kommer bli för just mig.. O även om jag säger att "jag lyssnar på min bm" "alla graviditeter är olika" "jag gör som jag vill" så verkar folk inte fatta att alla tänker olika. Speciellt när folk som fått barn för 10 år sen kommer och berättar för mig om olika rekommendationer som jag inte följer.. Att dom inte fattar att det kanske ändrats dom 10 sista åren.. O att det faktiskt skiljer mellan en tvillinggraviditet och en "vanlig".. Det förstår inte folk heller...

O oj! Jag hade nog samlat på mig lite ilska ;) (o kom helt bort från din fråga också såg jag)

:rofl:

Min sjuåriga tös som är rätt stor för sin ålder har jag precis börjat gå över till 146 med :laugh:
Hennes bror som är mini för sin ålder och två år äldre ligger på 134.

Du kan nog lägga kläderna i en växalåda, långt in i garderoben :D

Men Gud :p det är ju för typ 10-åringar

Känner inte att jag fått nån identitet som gravid :confused:

Ja högst troligt. Mitt MA upptäcktes ju 7+0 och hade väl stannat av en vecka tidigare. Jag hade 42000 i hgc. Du fick ju en blödning redan tidigare?

Jo, jag hade bruna flytningar i två dagar i vecka 7-8 nått. Eller de kom efter toalettbesök

(Orkade inte hålla på att logga in med två olika nick så öveger att vara anonyma både till nick och allmät, både mina och hans föräldrar vet nu vad som skett, vi tänkte ju berätta nästa vecka)

Mars
BF 6:e mars, robl, 24 år, 1a & 2a barnet
BF 6:e mars, fia-lisa, 37 år, 2:a barnet
BF 7:e mars, SpanskaLoppan, 1:a barnet
BF 9:e mars, Calazirya, 31 år, 2:a barnet (snittas)
BF 11mars, Cambello, 36 år, 3:e barnet
BF 16 mars, Bexzor, 31 år, 3:e barnet (snittas nån vecka innan)
BF 27 mars, Ray, 2:a barnet
BF 31 mars, leia, 42 år, 3:e barnet

April
BF 4 april Fadeaway 32 år, en son född 2012, dotter född 2014.
BF 7 april, Giovanna, 37 år, en son född 2012, tre missfall
BF 9:e april, Lazy Lady, 34år, 1:a barnet
BF 15:e april, Silverkatten, 31 år, 1:a barnet
BF 15:e april, Rund, 28 år, 1:a barnet
BF 17:e april, LaMirage, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e april, BubbelA, 28 år, 1:a barnet
BF 28:e april Hanna_90, 25 år, 1:a barnet

Maj
BF 3:e maj, sicx. 25 år, 1:a barnet
BF 3:e maj, KattenKorven, 30 år, 1:a barnet
BF 5:e maj, Whirlie, 37 år, 1:a barnet
BF 7:e maj, Akvileja, 32 år, första barnen (tvillingar)
BF 11:e maj, Elisha, 24 år, 2:a barnet
BF 12:e maj, Piluttan, 35 år, 1:a barnet
BF 22:e maj, Sörlatungu, 28 år, 1:a barnet
BF 24:e maj, Magnum, 2:a barnet
BF 28: maj, SummerBreeze, 28 år, 1:a barnet
[/QUOTE]

Jag känner också att jag fått lite gravid-stämpel, men jag tycker bara att det är härligt :D Upplever heller inte att folk är jobbiga och ska predika men det kanske kommer.. Har dock fått den här :eek: reaktionen när jag talat om vilken vecka jag är i då jag tydligen har himla stor mage i folks ögon men jag säger bara att alla är olika så är det bra med det. Orkar inte lägga energi på att bli irriterad.

Förresten vägde jag mig i helgen och har gått ner 0,5 kg sedan inskrivningen. Har varit lite orolig över att gå upp mycket eftersom jag gick upp 5 kg första 12 veckorna men nu ser det ju lugnare ut :up:

Hur tänker ni ang att vaccinera er?
Har läst att det rekommenderas från halva graviditeten.. Ska höra med min BM på fredag va hon säger :)

Har läst att det rekommenderas från halva graviditeten.. Ska höra med min BM på fredag va hon säger :)

När jag var till BM förra veckan sa hon att de rekommenderar vaccination från v 17. Hon tyckte definitivt att det vore bra att vaccinera före jul när influensasäsongen börjar. Jag tänker ta sprutan så slipper jag oroa mig för att bli jättesjuk så att det påverkar fostret på nåt vis. Ser inget negativt alls i att vaccinera sig, särskilt inte nu.

Jag känner lite så med jobbet också. Nu berättade jag för alla på jobbet på senaste personalmötet (för typ en vecka sen) eftersom jag varit borta och inte vill att det snackas en massa osv. Bättre då att få det sagt så vet alla och jag slipper ljuga. Men jag är inte heller så sugen på det där med att folk ska lägga sig i. Jag tycker generellt inte om när folk gör det annars heller men det är ju inte ett dagligt problem direkt. I och med graviditet så kan jag tänka mig att folk har lättare för att slänga ur sig något eller kommentera. Än så länge har jag ju sluppit sånt :)

Tänker på när man får mage och om folk ska börja klappa på den och sådär, jag kommer dö :eek:
Gillar inte det minsta när folk tar i mig "utan lov" så att säga, så det kommer ju bli en intressant grej om det väl sker:cautious:

Har inte ens tänkt på det. BM har inte nämnt det och jag kan inte minnas sist jag fick influensa. Jag är inte anti vaccin men känner inte heller att det är något jag är sugen på att göra "bara för att". Är det alltså vanligt att gravida vaccinerar sig för influensa? Jag vet att man tillhör en riskgrupp iom graviditet men hur stor är egentligen risken och hur stor är risken att det skulle hända något med kiddot om man blir sjuk?

Har inte ens tänkt på det. BM har inte nämnt det och jag kan inte minnas sist jag fick influensa. Jag är inte anti vaccin men känner inte heller att det är något jag är sugen på att göra "bara för att". Är det alltså vanligt att gravida vaccinerar sig för influensa? Jag vet att man tillhör en riskgrupp iom graviditet men hur stor är egentligen risken och hur stor är risken att det skulle hända något med kiddot om man blir sjuk?

Det är nog rätt vanligt att man gör det skulle jag tro. Risken att man får influensa är större när man är gravid eftersom man har nedsatt immunförsvar men vet inte hur stor risken är att det händer nåt med fostret, men hög feber är ju inte så bra för det i alla fall. Dessutom överför mamman en del antikroppar till fostret så när det föds har det också lägre risk att bli smittad, och det är ju bra. Tänk om den lilla nyföddingen skulle få flunsan den första tiden :(

Är ung, frisk o bra innumförsvar även när jag är gravid så känns onödigt att vaccinera mot nåt så ofarligt som flunsan. Aldrig haft de nånsin o förra grav var jag inte ens förkyld en enda ggn :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat