Vårföräldrar 2016 del 2

Hur ofta träffar man barnmorskan när man är gravid med 1? :)
Trodde alla gick varannan vecka nämligen ;)

Det beror på om graviditeten är avvikande eller inte, tex tvillingar eller diabetes :) M

Första barnet, vecka : 11, 11, 15, 23, 25, 27, 28 (besök spec.MVC) , 30, 31 (besök spec.MVC), 32, 34 (besök spec.MVC), 35, 35 (besök spec.MVC), 36, 38 (besök spec.MVC), 39, 39 (besök spec.MVC + kejsarsnitt dagen efter) .

Andra barnet, vecka : 12, 25, 29, 33, 35, 35 (besök spec.MVC) , 36 (besök spec.MVC) 37, 37 (besök spec.MVC + kejsarsnitt veckan efter)

Tack för svar alla :)
Trodde bara det va besöken hos spec mvc som va "utöver" för mig..
Jag går varannan vecka hos bm o sen lite extra UL då o då och även extra träffa med läkare ett par gånger :)

Tack för svar alla :)
Trodde bara det va besöken hos spec mvc som va "utöver" för mig..
Jag går varannan vecka hos bm o sen lite extra UL då o då och även extra träffa med läkare ett par gånger :)

Tänkt vad förvånad du kommer bli nästa gång, när du (förhoppningsvis) bara har en bebis. Och typ aaaaaldrig får träffa någon :-).

Jag var på gruppföreläsning i v 10, inskrivningsbesök hos BM v 12, KUB i v 13.
Planerat är läkarbesök på torsdag för att kolla blodpropsrisk, alltså i v. 14. Sedan ultraljud på annan klinik i v 19, mammaträff i v 20. Tror jag får nästa individuella möte hos BM i v 25/26, de är ännu inte inbokade. Sedan blir det väl mer regelbundet om jag förstått det rätt.

Hittade vårdprogrammet för Stockholms läns landsting, det är från 2011 så jag vet inte om det kommit något nytt. Men VISS är landstingets sida för vårdgivarstöd, så jag antar att de har de senast uppdaterade riktlinjerna och vårdprogrammen där.

http://viss.nu/Global/Psykiatristod/Bilagor/Baspprogram2011_110530.pdf

Och vi som är i andra trimestern och inte börjat boa, vi ska tydligen vara lite oroliga. På sista sidan finns lite observandum på psykosociala aspekter och behov av föräldrastöd. Och ni som boar - det är heeeeeelt normal! :-)

Tänkt vad förvånad du kommer bli nästa gång, när du (förhoppningsvis) bara har en bebis. Och typ aaaaaldrig får träffa någon :-).

Jag var på gruppföreläsning i v 10, inskrivningsbesök hos BM v 12, KUB i v 13.
Planerat är läkarbesök på torsdag för att kolla blodpropsrisk, alltså i v. 14. Sedan ultraljud på annan klinik i v 19, mammaträff i v 20. Tror jag får nästa individuella möte hos BM i v 25/26, de är ännu inte inbokade. Sedan blir det väl mer regelbundet om jag förstått det rätt.

Ja herregud! Jag har ju saker som gäller bebisarna inplanerade varje vecka nu, o snacka inte om när vattengympa & föräldraträffar drar igång ;) haha

Hittade vårdprogrammet för Stockholms läns landsting, det är från 2011 så jag vet inte om det kommit något nytt. Men VISS är landstingets sida för vårdgivarstöd, så jag antar att de har de senast uppdaterade riktlinjerna och vårdprogrammen där.

http://viss.nu/Global/Psykiatristod/Bilagor/Baspprogram2011_110530.pdf

Och vi som är i andra trimestern och inte börjat boa, vi ska tydligen vara lite oroliga. På sista sidan finns lite observandum på psykosociala aspekter och behov av föräldrastöd. Och ni som boar - det är heeeeeelt normal! :-)

Haha, nu gick ju jag förvisso in i andra trimestern idag, så jag får väl vara ursäktad då. Än så länge... ;)
Var faktiskt in en sväng på Babyproffsen själv idag och gick en snabb runda och kollade utbud. Kände mig sådär taggad så jag var där inne ungefär 2 minuter, sen fick det räcka med utbudscheck. :p

Jag har letat efter ett stort o rejält skötbord som inte kostar en förmögenhet, vilket jag inte lyckats med.
Sen kom sambon hem med en hemnes byrå från Ikea som han fått av en kollega för lådorna va lite slappa i botten o han ändå skulle byta ut den. Han har förlängt den bakåt så den är djup som ett skötbord & satt nya bottnar i lådorna. Vips! Ett skötbord som rymmer 2 skötbäddar i bredd + 3 rejäla stora lådor till blöjor o allt annat :)
Ska se om jag kan få in en bild sen :)

Alltså, jag har ett litet dilemma! :D
Såg att Mumford & Sons kommer till Göteborg nästa år, HURRA! Hade varit en superbra julklapp till sambon och jag gillar ju deras musik också. Kollade datumet och det är givetvis illa placerat, 9 maj.. Så ungefär en vecka efter bf, ehe. Alltså.. Kan man chansa? Är man helt knäpp i så fall? :p

Jag tänker att om bebis faktiskt hunnit komma innan dess så löser det sig nog ändå, för då kan jag dra med mamma upp så får hon hänga med bebis precis under konsert. kanske superoptimistiskt att jag ens ska vilja sitta ner på en hård stol i timmar dirr efter förlossning eller precis i slutet på graviditet? :angel:

Men åååh, vad jag vill gå och jag vet att sambon hade blivit jätteglad! Jag tänker mig att vi i så fall får bo över en natt. Det kanske man inte heller är så sugen på med nyfödd? Alltså, jag har ingen aning :D

Såg att Mumford & Sons kommer till Göteborg nästa år, HURRA! Hade varit en superbra julklapp till sambon och jag gillar ju deras musik också. Kollade datumet och det är givetvis illa placerat, 9 maj.. Så ungefär en vecka efter bf, ehe. Alltså.. Kan man chansa? Är man helt knäpp i så fall? :p

Jag tänker att om bebis faktiskt hunnit komma innan dess så löser det sig nog ändå, för då kan jag dra med mamma upp så får hon hänga med bebis precis under konsert. kanske superoptimistiskt att jag ens ska vilja sitta ner på en hård stol i timmar dirr efter förlossning eller precis i slutet på graviditet? :angel:

Men åååh, vad jag vill gå och jag vet att sambon hade blivit jätteglad! Jag tänker mig att vi i så fall får bo över en natt. Det kanske man inte heller är så sugen på med nyfödd? Alltså, jag har ingen aning :D

Eftersom du är förstföderska (väl?) så är de överhängande risk att du föder efter bf så jag skulle inte chansa. Dessutom brukar man ju ligga kvar ett par dagar. Men gör pengarna inget om ni skulle missa så kan du ju köpa :).
Dessutom brukar man ju ha lite ont o vara öm ett tag efter. Jag blev sydd några styng och kunde inte öht gå ordentligt pga stramt och kunde inte kissa annat i duschen pga de sved så fucking mkt, då jag skulle inte vara sugen tror jag :D

Idag hade jag lite tid att slå ihjäl inne i stan så jag gick en vända på Lindex barnavdelning och kollade på urgulliga bebiskläder. Blev helt förfärad när jag höll upp en body i storlek 50. Det var flera år sedan jag träffade en nyfödd bebis någon längre stund och jag hade helt glömt hur sjuuukt små de är. :eek: Fick typ panik och tänkte bara "Hur fasen ska vi kunna ta hand om någon som är sådär liten och skör? Det är ju helt orimligt!".

Sen insåg jag att jag kanske inte skulle vilja föda fram en unge i storlek 68, men ändå... :o

Idag hade jag lite tid att slå ihjäl inne i stan så jag gick en vända på Lindex barnavdelning och kollade på urgulliga bebiskläder. Blev helt förfärad när jag höll upp en body i storlek 50. Det var flera år sedan jag träffade en nyfödd bebis någon längre stund och jag hade helt glömt hur sjuuukt små de är. :eek: Fick typ panik och tänkte bara "Hur fasen ska vi kunna ta hand om någon som är sådär liten och skör? Det är ju helt orimligt!".

Sen insåg jag att jag kanske inte skulle vilja föda fram en unge i storlek 68, men ändå... :o

Hahahaha! Gud va jag skratta när jag läste ditt inlägg ;) "det är ju orimligt" :D:D
(ursäkta min dåliga humor)

Kanske är lite väl vågat :) Men man vet ju aldrig. Tror du att du kan sälja biljetterna lätt? Då kan du ju chansa ;)
Eller får du va så generös så du skickar iväg sambon med en kompis om du skulle va upptagen med bebis :)

Lite samma funderingar men gällande ESC-finalen 14 maj, BF 5:e. Det brukar också ta sjukt lång tid har jag hört. Känns surt och missa när det är i Stockholm och allt! Men helt klart värt att vara gravid. Men man vill ju både ha och äta kakan!

Jag funderar - orkar man som övergången och tokgravid? Orkar man som nyförlöst? Ska vi ha barnvakt? Kan man ta med bebis i schal och hörselkåpor eller får bönan men för livet?

Jag orkade som övergången men inte med nyfödd, hade inte velat lämna honom så länge och han hade inte velat vara utan oss sin trygghet så länge så tidigt.

Hahahaha! Gud va jag skratta när jag läste ditt inlägg ;) "det är ju orimligt" :D:D
(ursäkta min dåliga humor)

För att få hela bilden måste du föreställa dig min vilt stirrande blick, bleka ansikte och kallsvettiga panna när jag stod där med den yttepyttelilla mjuka bodyn med björnmönster i ett krampaktigt grepp. Måste sett så sjukt stabil ut. ;) Och det är helt okej att skratta åt eländet. :D

(Men det är fortfarande orimligt! Ingen människa borde vara 50 centimeter lång!)

Hade inte velat lämna nyfödd hos någon annan så tidigt.

Igår blev min man med respektive bjuden på julbord med jobbet i mitten på december och bebis är ca 1 månad då och jag vet inte om jag har lust att gå med om bebis måste stanna hemma.
Vi har inte fått någon info om var det ska vara än så jag vet inte om det är bebisvänligt eller inte.

För att få hela bilden måste du föreställa dig min vilt stirrande blick, bleka ansikte och kallsvettiga panna när jag stod där med den yttepyttelilla mjuka bodyn med björnmönster i ett krampaktigt grepp. Måste sett så sjukt stabil ut. ;) Och det är helt okej att skratta åt eländet. :D

(Men det är fortfarande orimligt! Ingen människa borde vara 50 centimeter lång!)

Jag har nog sett ungefär liknande ut när jag stod o kolla på prematurhyllan i bebisaffären ;)
Nä, varken 50 cm lång eller allt annat svårt som kommer med dom.. Hoppas verkligen att det som alla säger att "det kommer så naturligt" verkligen kommer när bebbarna är här.. Annars är jag nog rökt ;)

Mja jag hade nog inte chansat :D Dom kommer säkert fler gånger! Min man fick tacka nej till en spelning 30 april just för att antingen har vi en nyfödding då eller går och väntar på att hen ska komma.

Kl
Igår kände jag mig inte ett dugg gravid, idag har jag varit supergravid hela dan! Magen har verkligen känts! Mysigt men ibland är det lite skönt att må helt som vanligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka