Vårföräldrar 2016 del 2

Hittade vårdprogrammet för Stockholms läns landsting, det är från 2011 så jag vet inte om det kommit något nytt. Men VISS är landstingets sida för vårdgivarstöd, så jag antar att de har de senast uppdaterade riktlinjerna och vårdprogrammen där.

http://viss.nu/Global/Psykiatristod/Bilagor/Baspprogram2011_110530.pdf

Och vi som är i andra trimestern och inte börjat boa, vi ska tydligen vara lite oroliga. På sista sidan finns lite observandum på psykosociala aspekter och behov av föräldrastöd. Och ni som boar - det är heeeeeelt normal! :-)
Shiit jag borde observeras!
Jag har noll fantasier om förlossning och noll om bäbis... Det trodde jag att jag gjort bort när jag försökte bli gravid för då tänkte jag konstant på graviditet och bäbisar...
Men jag är uppenbarligen på gränsen till att behöva vård.
Jag gillar heller inte hur kroppen förändras och om jag tänker på förlossningen så har jag panik över både vanlig förlossning och snitt. Borde kanske oroa mig över mun psykiska hälsa:o

Lite samma funderingar men gällande ESC-finalen 14 maj, BF 5:e. Det brukar också ta sjukt lång tid har jag hört. Känns surt och missa när det är i Stockholm och allt! Men helt klart värt att vara gravid. Men man vill ju både ha och äta kakan!

Jag funderar - orkar man som övergången och tokgravid? Orkar man som nyförlöst? Ska vi ha barnvakt? Kan man ta med bebis i schal och hörselkåpor eller får bönan men för livet?
Tycker det låter galet men så är jag å andra sidan helt nöjd med tv i vanliga fall oxå...

Alltså, jag har ett litet dilemma! :D
Såg att Mumford & Sons kommer till Göteborg nästa år, HURRA! Hade varit en superbra julklapp till sambon och jag gillar ju deras musik också. Kollade datumet och det är givetvis illa placerat, 9 maj.. Så ungefär en vecka efter bf, ehe. Alltså.. Kan man chansa? Är man helt knäpp i så fall? :p

Jag tänker att om bebis faktiskt hunnit komma innan dess så löser det sig nog ändå, för då kan jag dra med mamma upp så får hon hänga med bebis precis under konsert. kanske superoptimistiskt att jag ens ska vilja sitta ner på en hård stol i timmar dirr efter förlossning eller precis i slutet på graviditet? :angel:

Men åååh, vad jag vill gå och jag vet att sambon hade blivit jätteglad! Jag tänker mig att vi i så fall får bo över en natt. Det kanske man inte heller är så sugen på med nyfödd? Alltså, jag har ingen aning :D

Lite samma funderingar men gällande ESC-finalen 14 maj, BF 5:e. Det brukar också ta sjukt lång tid har jag hört. Känns surt och missa när det är i Stockholm och allt! Men helt klart värt att vara gravid. Men man vill ju både ha och äta kakan!

Jag funderar - orkar man som övergången och tokgravid? Orkar man som nyförlöst? Ska vi ha barnvakt? Kan man ta med bebis i schal och hörselkåpor eller får bönan men för livet?

Jag säger tvärtemot de andra : Chansa. Sluta se hinder, se lösningar.

Ni kan få bebis tidigare (många förstföderskor får innan BF)
Ni kan må toppen efteråt och ångra er
Ni kan alltid lämna evenemanget
Ni kan vara pigga på övertid.
Ni kan ge bort eller sälja biljetterna om ni mot all förmodan inte kan gå

Jag gick på bio 2 veckor efter kejsarsnittet, hade ont som f*n både innan, under bilkörningen, under biotiden osv. Men det fanns alvedon och någon mer stark tablett jag inte minns namnet på :p. Jag uthärdade enbart pga min äldsta son kände sig åsidosatt eftersom vi låg inne på neonatalen med besöksförbud. När vi väl fick ta emot besök så blev vi utskrivna. I nästan 1 vecka hade jag dagliga samtal med honom där han grät och ville komma hem från pappa :cry: Själv ville jag inte lämna bebisen på neonatalen så det dåliga mamma-samvetet gjorde att jag fick ge äldsta sonen egentid med något han älskar. Jag ammade dock inte så sambon var hemma med bebisen :)

Ska ni däremot amma så finns risken att ni har en bebis fastklistrat vid bröstet utan möjlighet att lämna bort bebis. Många bebisar ammar konstant första tiden, vissa inte.

/blivande 3 barns mamma

Känner som dig. Och jag tänkte "men jag ska ju inte ha förens om sju månader...". Men när jag räknar efter ser jag ju att det är ju typ bara sex till BF. Men trots att jag älskar att planera, och lätt hetsar upp mig, så är jag inte ett dugg sugen på att börja rodda med babyskydd, barnvagn, barnkläder eller liknande. Jag hoppas att maken ska få köpsug efter jul och dra tag i sådana projekt. Gärna handla och komma hem med, så jag inte behöver fundera och vela :).

Jag gillar att vara gravid, och älskar tanken på att vi ska ha barn. Vi har nog inte tvekat en sekund eller känt någon ambivalens inför att bli föräldrar. Däremot är jag inte särskilt förtjust i att få identiteten "gravid". Jag är som nöjd med den identitet jag har. Och att berätta för jobbarkompisar och kollegor tar verkligen emot. Jag är rädd att folk ska börja "lägga sig i" och komma med "smarta tips och råd". Vissa råd och tips - visst. Men jag är inte intresserad av allas förlossningsberättelser. Eller att folk lägger sig i vad jag äter/dricker (jag dricker lightläsk ibland, och det känns som något folk kommer hugga på när de vet att jag är gravid).

Hur känner ni andra angående det här med att få en identitet som gravid?

Jag är lite sen på bollen (har otroligt mkt jobb just nu) men gud så jag känner igen mig! Helst skulle jag vilja kunna gömma att jag är gravid och sen helt plötsligt bara i förbifarten berätta att ja just det det här är XXX, hon/han föddes förra månaden... Inbillar mig nästan att det kommer gå vägen!

Jag är lite sen på bollen (har otroligt mkt jobb just nu) men gud så jag känner igen mig! Helst skulle jag vilja kunna gömma att jag är gravid och sen helt plötsligt bara i förbifarten berätta att ja just det det här är XXX, hon/han föddes förra månaden... Inbillar mig nästan att det kommer gå vägen!

Haha! Det hade ju varit så roligt att genomföra :)

Jag vet inte alls vad det är för känsla man ska ha när man är gravid...?
Oavsett så känner jag ingenting ALLS förutom att jag är kissenödig, trött och törstig :p. Väntar på att jag ska känna av kiddot på något sätt alls, men det dröjer väl ett tag antar jag?

Hade aldrig för en sekund trott att jag var gravid om jag inte sett det lilla livet på bild.

Jag är faktiskt inte heller sugen på att börja fixa och dona och jag är annars en väldigt fixig person. Trodde jag skulle behöva lägga band på mig men nä jag har liksom ingen energi än. Kan nog iofs bero lite på att det är så mycket jag vill ändra på i huset att jag inte vet var jag ska börja. Ska i alla fall hämta en gammal BB-vagn (de som fanns på BB innan plastbaljorna) som står hos svärmor som jag ska måla om. Lite kläder har jag köpt också men annars har vi inte förberett nånting, men det hinns nog med. Tänker också att efter jul är en bra tid, man kanske får nån grej i julklapp också :p

Idag hade jag lite tid att slå ihjäl inne i stan så jag gick en vända på Lindex barnavdelning och kollade på urgulliga bebiskläder. Blev helt förfärad när jag höll upp en body i storlek 50. Det var flera år sedan jag träffade en nyfödd bebis någon längre stund och jag hade helt glömt hur sjuuukt små de är. :eek: Fick typ panik och tänkte bara "Hur fasen ska vi kunna ta hand om någon som är sådär liten och skör? Det är ju helt orimligt!".

Sen insåg jag att jag kanske inte skulle vilja föda fram en unge i storlek 68, men ändå... :o

Jag har precis smällt nästan 1200:- på 3(!!!) plagg till bebisen..:cautious: Det kommer bli dyrt.. Va på ett homeparty och dom har så sjukligt fina bebiskläder att man nästan smäller av! Mycket av kläderna är passande nog "unisex" också.
Men det känns precis som du skrev, hur ska man klara av att ta hand om den?! Det är ju oansvarigt av personalen att skicka hem oss efter förlossningen:eek::nailbiting:

Men det känns precis som du skrev, hur ska man klara av att ta hand om den?! Det är ju oansvarigt av personalen att skicka hem oss efter förlossningen:eek::nailbiting:

Men eller hur! Ingen kvalitetskontroll har ju gjorts på mig och maken, det är som att de låter vilka dårar som helst bli föräldrar! :eek:

Min mamma berättade att hon kände det som att hon begick ett brott när hon gick hem från BB med mitt äldsta syskon. Lite som att hon stal en bebis olovandes för hon kunde ju inte vara en riktig förälder och ta ansvar och allt sånt. Och sen skaffade hon raskt tre ungar till och det blev folk av oss allihop, så det verkar ju som att det löser sig till slut även om man är livrädd. :p

Senast ändrad:
Men eller hur! Ingen kvalitetskontroll har ju gjorts på mig och maken, de är som att de låter vilka dårar som helst bli föräldrar! :eek:

Min mamma berättade att hon kände det som att hon begick ett brott när hon gick hem från BB med mitt äldsta syskon. Lite som att hon stal en bebis olovandes för hon kunde ju inte vara en riktig förälder och ta ansvar och allt sånt. Och sen skaffade hon raskt tre ungar till och det blev folk av oss allihop, så det verkar ju som att det löser sig till slut även om man är livrädd. :p

Hahahahaha! IGEN! :D:D;);)
Jag måste nog gå o lägga mig :angel::angel::p

Men eller hur! Ingen kvalitetskontroll har ju gjorts på mig och maken, det är som att de låter vilka dårar som helst bli föräldrar! :eek:

Haha, exakt så känner jag också! Alltså, hur kan man ens som en vuxen människa titta på mig och tänka "ja men det där blir ju skitbra föräldramaterial"! O_o:rofl: Totalt orimligt! Jag känner mig fortfarande typ som 18 år gammal och har aldrig någonsin känt mig som en vuxen människa, det är fortfarande konstigt när folk i min närhet väntar sig att jag ska ta vettiga beslut och vara vuxen, HALLÅ, jag är ju knappt myndig! :eek: Förutom att jag är 25 och har sambo, volvo och allt det där, jag glömmer liksom bort.. :cautious:

Jag har tur som har en sambo med väldigt mycket mer vuxenpoäng än vad jag har, han får liksom ta den biten medan jag sitter och spelar tv-spel och jobbar med att servera folk sin dagliga dos sprit liksom. :rofl:

Jag säger tvärtemot de andra : Chansa. Sluta se hinder, se lösningar.

Ni kan få bebis tidigare (många förstföderskor får innan BF)
Ni kan må toppen efteråt och ångra er
Ni kan alltid lämna evenemanget
Ni kan vara pigga på övertid.
Ni kan ge bort eller sälja biljetterna om ni mot all förmodan inte kan gå

Jag gick på bio 2 veckor efter kejsarsnittet, hade ont som f*n både innan, under bilkörningen, under biotiden osv. Men det fanns alvedon och någon mer stark tablett jag inte minns namnet på :p. Jag uthärdade enbart pga min äldsta son kände sig åsidosatt eftersom vi låg inne på neonatalen med besöksförbud. När vi väl fick ta emot besök så blev vi utskrivna. I nästan 1 vecka hade jag dagliga samtal med honom där han grät och ville komma hem från pappa :cry: Själv ville jag inte lämna bebisen på neonatalen så det dåliga mamma-samvetet gjorde att jag fick ge äldsta sonen egentid med något han älskar. Jag ammade dock inte så sambon var hemma med bebisen :)

Ska ni däremot amma så finns risken att ni har en bebis fastklistrat vid bröstet utan möjlighet att lämna bort bebis. Många bebisar ammar konstant första tiden, vissa inte.

/blivande 3 barns mamma

Ja men PRECIS! Jag tänker mig inte att det är ett hinder, jag fattar ju fortfarande inte att jag är gravid så det kan ju bero lite på det ;) Men jag vill ju inte sätta livet på mer paus än vad som är nödvändigt bara för att vi blir föräldrar, jag förstår givetvis att det kommer krävas en del uppoffringar osv men någonstans så lär det ju gå att leva ett något så när likadant liv som innan! Skiter det sig så skiter det sig då får man väl lösa det då i så fall.

Jag var på Liseberg första gången som 2 veckor gammal och jag tänkte att det blir en fin tradition att föra vidare till kiddot om inget annat :D

Nu verkar ju konsertproblemet löst sig av sig själv eftersom det är fett utsålt tydligen! Får se om jag fiskar fram några blocket-biljetter eller inte men hur som helst så tänker jag minsann köpa och planera för konsert om jag får tag i något vettigt i biljettväg! Här ska minsann inte lite förlossning/minibebis stoppa oss :D

Kanske är lite väl vågat :) Men man vet ju aldrig. Tror du att du kan sälja biljetterna lätt? Då kan du ju chansa ;)
Eller får du va så generös så du skickar iväg sambon med en kompis om du skulle va upptagen med bebis :)

Det är ju ett alternativ! Tänkte jag inte ens på, att han i så fall kunde gå med någon annan! (sjukt missgynnsam tjej ;) )
Så kan jag ju faktiskt göra, tack för bra ide :up:

Vet du! Jag tycker vi kör, BARA KÖÖÖR! Går det åt helvete så provade vi åtminstone :D
Det är inte värre än att man kan resa sig upp och gå därifrån, eller så föder man barn på en stor arena och det är ju säkert spännande i sig :angel:

Min hund har listat ut att jag är blödig nu..
Istället för att gå o lägga sig som hon brukar när jag säger god natt så står hon kvar, tittar på mig med såå sorgsna ögon så jag bara inte kan låta bli att klappa o pussa på henne massor.. Sen går hon långsamt iväg med svansen mellan benen.. Ser så ledsen ut så jag nästan börjar lipa ;)

Att ha med en nyfödd på en sån stor grej skulle jag aldrig ha, inte heller barnvakt till en sån liten så padd många timmar! Som höggravid kan de ju gå men de kan du ju inte räkna med att du är.

Haha, exakt så känner jag också! Alltså, hur kan man ens som en vuxen människa titta på mig och tänka "ja men det där blir ju skitbra föräldramaterial"! O_o:rofl: Totalt orimligt! Jag känner mig fortfarande typ som 18 år gammal och har aldrig någonsin känt mig som en vuxen människa, det är fortfarande konstigt när folk i min närhet väntar sig att jag ska ta vettiga beslut och vara vuxen, HALLÅ, jag är ju knappt myndig! :eek: Förutom att jag är 25 och har sambo, volvo och allt det där, jag glömmer liksom bort.. :cautious:

Jag har tur som har en sambo med väldigt mycket mer vuxenpoäng än vad jag har, han får liksom ta den biten medan jag sitter och spelar tv-spel och jobbar med att servera folk sin dagliga dos sprit liksom. :rofl:

Jag har precis fyllt 25 och känner mig ungefär dubbelt så gammal. Gift sen några år tillbaka, har barn, lite för många bilar, Båt, egen jättefin villa, lite för många djur, osåvidare. Är vaken ungefär likt en pensionär mellan 05-20. Haha. Krogen o festa slutade jag nog med när jag var 18, etc etc :)

Att ha med en nyfödd på en sån stor grej skulle jag aldrig ha, inte heller barnvakt till en sån liten så padd många timmar! Som höggravid kan de ju gå men de kan du ju inte räkna med att du är.

Fatta mig rätt, jag är inte ute efter att kritisera men du måste sluta med din tråkiga inställning. Jag hoppas du bara vill väl men det blir så fel :)

Jag tycker vi låter varje förälder göra som de vill, kan inte tråden istället vara att vi peppar varandra istället och att vi omföderskor istället ger tips på vad vi lärt oss :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka