Vårföräldrar 2016 del 2

Va??? :confused: Nu fattar jag ingenting. Vad i det inlägget ger uttryck för en "tråkig inställning"? Elisha redovisade ju bara vad hon inte skulle ha gjort.

Sen håller jag fullt och fast med Elisha i sak. Det är nog otroligt få pers, spec bland förstföderskor, som skulle få för sig att lämna bebbe nära inpå födseln. Många är ju bebishöga ganska lång tid efter och det är krävande dygnetruntskötsel i början. Bebisarna har ju också ett högt närhetsbehov i början som andra än föräldrarna kan ha svårt att fylla. De första veckorna kretsar allt kring bebis och det är, innan man upplevt det själv, väldigt svårt att föreställa sig och inse, vilken enorm omställning det blir.

Det är klart att man ska se möjligheter istället för hinder, men den första tiden är barnet i stort behov av sina föräldrar och det är inget man kan förändra. Så jag tycker nog att de med erfarenhet bör upplysa om det snarare än att "det är klart att det går". För det är klart att det går att lösa om det behövs men det inser nog de flesta ändå.

Jag håller inte riktigt med om att andra än föräldrarna skulle ha svårigheter att fylla en nyfödings närhetsbehov. Jag tycker nästan tvärtom, att många riktigt små bebisar är nöjda med nästan 'vem som helst'. Om de inte vill dricka ur flaska kan det bli lurigt, men det vet man inte redan nu. I de här fallen finns det ju inget som tvingar en att gå bara för att man köper biljett, så kan man göra det som känns bäst när det väl blir aktuellt?

Har försökt ringa runt o höra lite ang vatten, kommunalt, egen brunn, vattenprover osv..
Vi har egen brunn med icke godkänt vatten, ingen fara för vuxna då det ligger precis på gränsen men gravida & barn ska inte dricka det. Har därför hämtat vatten hos svärmor och kommer fortsätta med det.
Vi är lite sugna på att koppla på kommunalt för att slippa hämta vatten, men vi ligger utanför deras "område" så vi får själv bekosta grävning fram till deras "gräns" som går loss på nästan 150 000:- + grävningen in på vår mark ca 50 000:- + påkopplningsavgiften på 90 000:-! O det är bara för vatten, det går då heller inte att förbereda för kommunalt avlopp som antagligen kommer bli tvång om några år utan då ska det grävas igen & en ny påkopplingsavgift...

Huvudet bara kokar av ilska på hur svårt o dyrt det ska bli för man valt att bo på landet!! O VARFÖR kan vi inte förbereda för kommande jobb så man slipper göra om allt en gång till.. Nä, för då får kommunen mindre pengar av oss!
Fick ge upp för dagen o lägga mig på soffan, är kanske inte så bra för bebisarna att jag går i taket ;)

Jag tar inte åt mig överhuvudtaget av inlägg som låter spydiga eller "sura" och förstår att du bara vill ha din åsikt sagd. Men just ett sånt inlägg som detta låter faktiskt väldigt aggressivt så jag tror att det är därför andra reagerat på dina inlägg.
Just inlägget ang att lämna bort bebis så tidigt tyckte inte jag va "surt" men många av dina inlägg tillbaka har faktiskt en tendens att låta aggressiva & det kan bli lite provocerande :)

O jag vill verkligen inte provocera eller egentligen lägga mig i, men ville bara säga att jag uppfattat det såhär :)

Äh raderar. Väljer att lägga min energi på bättre saker än hormonstinna tjejer.

Senast ändrad:
Jag håller inte riktigt med om att andra än föräldrarna skulle ha svårigheter att fylla en nyfödings närhetsbehov. Jag tycker nästan tvärtom, att många riktigt små bebisar är nöjda med nästan 'vem som helst'. Om de inte vill dricka ur flaska kan det bli lurigt, men det vet man inte redan nu. I de här fallen finns det ju inget som tvingar en att gå bara för att man köper biljett, så kan man göra det som känns bäst när det väl blir aktuellt?

Jag passar på att lyfta fram ditt inlägg i diskussionen.
Lägger till: Det blir väldigt snabbt dålig stämning i trådar om man mästrar andra och om man diskuterar som om ens svar och åsikter är det enda rätta.

Har försökt ringa runt o höra lite ang vatten, kommunalt, egen brunn, vattenprover osv..
Vi har egen brunn med icke godkänt vatten, ingen fara för vuxna då det ligger precis på gränsen men gravida & barn ska inte dricka det. Har därför hämtat vatten hos svärmor och kommer fortsätta med det.
Vi är lite sugna på att koppla på kommunalt för att slippa hämta vatten, men vi ligger utanför deras "område" så vi får själv bekosta grävning fram till deras "gräns" som går loss på nästan 150 000:- + grävningen in på vår mark ca 50 000:- + påkopplningsavgiften på 90 000:-! O det är bara för vatten, det går då heller inte att förbereda för kommunalt avlopp som antagligen kommer bli tvång om några år utan då ska det grävas igen & en ny påkopplingsavgift...

Huvudet bara kokar av ilska på hur svårt o dyrt det ska bli för man valt att bo på landet!! O VARFÖR kan vi inte förbereda för kommande jobb så man slipper göra om allt en gång till.. Nä, för då får kommunen mindre pengar av oss!
Fick ge upp för dagen o lägga mig på soffan, är kanske inte så bra för bebisarna att jag går i taket ;)

Gissar att ni redan tittat på möjligheten med olika typer av vattenrenare och filter? Vet inte så mycket om det, men med tanke på att det finns företag som säljer både filter i bokform och vattenflaskor som man kan ha på äventyrsresen, som gör i princip vilken lerpöl som helst drickbar, tänker jag att det borde kunna funka även på brunnsvatten. Det finns väl typ ngt UV-ljus (eller annan typ av ljus?) som dödar bakterier? Kol har väl viss bakteriedödande effekt? Och säkert finns andra saker också. Som kanske är billigare än att dra in kommunalt vatten just nu (det lät hiskeligt dyrt!).

Lycka till!

Allmänt inlägg i diskussionen om tonen i tråden.

Jag är väldigt hårdhudad och blir oftast inte särskilt brydd över folks ton, varken i verkliga livet eller i trådar på forum. Om jag inte märker att någon är särskilt sur/dryg mot bara mig. Men oftast har folk ett visst "tonläge" som de håller sig inom. En kollega till mig t.ex. är ofta korthuggen och låter irriterad, och ibland känns det som man även blir utskälld av henne. Det tyckte jag var lite tråkigt, fram tills jag hörde henne prata med sin dotter i telefonen. Och hon hade typ samma tonfall och sätt då. Vilket fick mig att inse att hon helt enkelt bara låter så, det var inget personligt mot mig.

Min inställning i denna tråd är att alla är här för att vi gillar att vara här. Vi gillar de andra nicken och vi vill varandra väl. Alla är vi olika personligheter, vissa är mer "avtrubbade" och andra är mer "känsliga". Vissa är mer kortfattade och raka på sak, andra är mer omständiga och skriver superlånga inlägg (känner mig träffad här). Vissa kniper igen och blir irriterade på kammaren när någon påstår något de inte håller med om, andra svarar snabbt och direkt att de inte håller med. Men ingen menar att vara taskig, nedlåtande eller förstöra stämningen.

Om vi alla försöker tänka lite mer så, tror jag att vi höjer takhöjden här. Kanske ska de mer "korta och raka" tänka en extra gång på hur de mer känsliga kan uppfatta inläggen. Och de mer känsliga behöver förstå att de mer hårdhudade inte menade något illa med sitt korta och direkta svar. Vi har alla bra och dåliga dagar. Ibland gör det att vi formulerar oss lite för rakt och kanske klumpigt på ett forum. Och ibland gör det att vi läser in negativa saker och blir ledsna. Man är ju inte direkt världens mest stabila när man är gravid har jag förstått.

Kram till alla!

Allmänt inlägg i diskussionen om tonen i tråden.

Jag är väldigt hårdhudad och blir oftast inte särskilt brydd över folks ton, varken i verkliga livet eller i trådar på forum. Om jag inte märker att någon är särskilt sur/dryg mot bara mig. Men oftast har folk ett visst "tonläge" som de håller sig inom. En kollega till mig t.ex. är ofta korthuggen och låter irriterad, och ibland känns det som man även blir utskälld av henne. Det tyckte jag var lite tråkigt, fram tills jag hörde henne prata med sin dotter i telefonen. Och hon hade typ samma tonfall och sätt då. Vilket fick mig att inse att hon helt enkelt bara låter så, det var inget personligt mot mig.

Min inställning i denna tråd är att alla är här för att vi gillar att vara här. Vi gillar de andra nicken och vi vill varandra väl. Alla är vi olika personligheter, vissa är mer "avtrubbade" och andra är mer "känsliga". Vissa är mer kortfattade och raka på sak, andra är mer omständiga och skriver superlånga inlägg (känner mig träffad här). Vissa kniper igen och blir irriterade på kammaren när någon påstår något de inte håller med om, andra svarar snabbt och direkt att de inte håller med. Men ingen menar att vara taskig, nedlåtande eller förstöra stämningen.

Om vi alla försöker tänka lite mer så, tror jag att vi höjer takhöjden här. Kanske ska de mer "korta och raka" tänka en extra gång på hur de mer känsliga kan uppfatta inläggen. Och de mer känsliga behöver förstå att de mer hårdhudade inte menade något illa med sitt korta och direkta svar. Vi har alla bra och dåliga dagar. Ibland gör det att vi formulerar oss lite för rakt och kanske klumpigt på ett forum. Och ibland gör det att vi läser in negativa saker och blir ledsna. Man är ju inte direkt världens mest stabila när man är gravid har jag förstått.

Kram till alla!
Amen!

.
Gissar att ni redan tittat på möjligheten med olika typer av vattenrenare och filter? Vet inte så mycket om det, men med tanke på att det finns företag som säljer både filter i bokform och vattenflaskor som man kan ha på äventyrsresen, som gör i princip vilken lerpöl som helst drickbar, tänker jag att det borde kunna funka även på brunnsvatten. Det finns väl typ ngt UV-ljus (eller annan typ av ljus?) som dödar bakterier? Kol har väl viss bakteriedödande effekt? Och säkert finns andra saker också. Som kanske är billigare än att dra in kommunalt vatten just nu (det lät hiskeligt dyrt!).

Lycka till!

Ja, vi hade ute en som testa vårt vatten & höll på här en hel eftermiddag. Vi la på gränsen med typ allt, så vi behövde ett filter till den ena saken, men då tog nästa sak sönder det filtret så då behövde vi filter till filter o gud vet allt :banghead: Iallafall, det skulle kosta runt 60 000:- o då fick vi en extra kran bredvid vår vanliga kran i köket & det va i enbart den som det fanns "rent" vatten. O det blev en massa saker som skulle installeras och garantin på dessa saker va 1 år. Så det alternativet gick bort. Dock verkar det väldigt smidigt med filter om man har 1 ämne som felar o resten är bra. :)

Jag tror vi kör på en dunk i kylskåpet ett tag till ;)

Den här veckan verkar knytten ha byggt ut en våning på sin lägenhet, nu är jag verkligen gravid! Fick springa in på HM och köpa nya baströjor i större storlek igår efter att ha insett att jag satt på ett lunchmöte och visade magen i en glipa...

Haha! Det är ju så snyggt, tillbaka till tiden med magtröja :D

• Gilla
Reactions: Ray
Den här veckan verkar knytten ha byggt ut en våning på sin lägenhet, nu är jag verkligen gravid! Fick springa in på HM och köpa nya baströjor i större storlek igår efter att ha insett att jag satt på ett lunchmöte och visade magen i en glipa...

Visst är det knepigt att det kan gå så fort? Tycker att jag kan se från en dag till en annan hur magen växer! Har märkt att det verkar vara en tillväxtspurt i mitten av veckan ungefär, just då har jag en väldig växtvärk sedan blir det lugnare.

Kl
Ikväll ska jag på nåt galej med min mans jobb och i princip ingen där vet att han ska bli pappa, han tycker det är lite pinsamt att berätta på nåt möte eller så :D Så jag ska ta på mig något tajt så slipper han ta det själv :idea:

Amen va fan alltså!
Har fått brev från försäkringskassan.. Dom kan inte göra en bedömning om jag har rätt till sjukpenning för dom behöver veta vad jag har för MER besvär av min graviditet.
Det står klart o tydligt i läkarintyget att jag problem med bäckensmärta, ischias och sammandragningar, både smärtsamma & icke smärtsamma. Det står att det är duplexgraviditet som i sig kan orsaka förtidig förlossning & även att jag har ett mycket fysiskt tungt jobb med körsträckor på ca 50 mil om dagen..

Jo men det känns ju rättvist, många tvillinggravida har fått godkänt genom att typ bara skriva "duplex graviditet bör vila"...
O ja just det! Eftersom dom inte fått tillräckligt med uppgifter så har dom ytterligare 30 dagar på sig att handlägga mitt ärende! :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Gah! Såg att du ju ska ha ungefär samtidigt som mig, typ 3 dagar före mig i tid! Har du även gravidbyxor än?
Har gått upp ca 3 kg sedan jag blev gravid (vet inte exakt vikt före graviditeten). Och snart kan jag inte knäppa mina vanliga jeans. Just nu ser jag "bara" lönnfet ut, när byxorna trycker upp och livmodern trycker ut allt överflödigt fett. Och jag äger typ inga "säck-kläder". Plus att alla nog skulle bli väldigt förvånade om jag plötsligt bytte klädstil. Köpte en gravid-tröja på rea på HM för någon vecka sedan som jag provade idag. Men den framhävde bara magen ännu mer när den var så stor och pösig just där. Så den vågade jag inte heller ha.

Blir nog hem och beställa lite gravidkläder från Bonprix i kväll helt enkelt, så jag är redo när det behövs.

Är det fler än jag som inte gjort det helt officiellt ännu? När tänker ni att det är lagom? Vår familj vet, ett par av mina bästa vänner och mina närmaste ridkompisar vet. Och två chefer på mitt jobb som börjat leta vikarie till min tjänst (känns ju bra att de direkt börjar leta vikarie, då vet man att man inte är överflödig eller lättersatt liksom).

Amen va fan alltså!
Har fått brev från försäkringskassan.. Dom kan inte göra en bedömning om jag har rätt till sjukpenning för dom behöver veta vad jag har för MER besvär av min graviditet.
Det står klart o tydligt i läkarintyget att jag problem med bäckensmärta, ischias och sammandragningar, både smärtsamma & icke smärtsamma. Det står att det är duplexgraviditet som i sig kan orsaka förtidig förlossning & även att jag har ett mycket fysiskt tungt jobb med körsträckor på ca 50 mil om dagen..

Jo men det känns ju rättvist, många tvillinggravida har fått godkänt genom att typ bara skriva "duplex graviditet bör vila"...
O ja just det! Eftersom dom inte fått tillräckligt med uppgifter så har dom ytterligare 30 dagar på sig att handlägga mitt ärende! :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Står dessa saker i Anamnesen eller i undersökningen/status/vad det nu kallas i läkarintyget? Jag har förstått att om läkaren bara skriver en massa saker i anamnesen så är det svårare att få det godkänt. Anamnes är ju i princip bara vad patienten berättar. Jag kan ju gå till läkaren och dra vilken historia som helst i princip. Läkaren kan skriva ner det och sedan skicka in det. Då blir det avslag. Om läkaren däremot skriver att det finns undersökningsfynd mm så är det lättare för exakt samma symptom att gå igenom. Jag har hört massor av gånger om läkare som missat skillnaden, och fk har tolkat det som enbart anamnes, och inte faktiska fynd (det har konstaterats att problemen föreligger). Kan vara därför de vill ha in ytterligare info (egentligen mer en ordentlig undersökning med undersökningsfynd).

Lycka till!

Nu jäklar! Idag tog jag mod till mig och köpte mina livs första bebisplagg! :D Har aldrig köpt sånt här ens i present till någon, så det var verkligen första gången. Slog till på en puttenuttig urgullig pyjamas och matchande mössa. Och bebisen har även fått en tax från Ikea eftersom den såg så snäll ut (hej, hormoner!) och var supermjuk. :)

Känns fortfarande lite overkligt att det kommer bo någon här hos oss som kommer passa i de där pyttekläderna...

Va??? :confused: Nu fattar jag ingenting. Vad i det inlägget ger uttryck för en "tråkig inställning"? Elisha redovisade ju bara vad hon inte skulle ha gjort.

Sen håller jag fullt och fast med Elisha i sak. Det är nog otroligt få pers, spec bland förstföderskor, som skulle få för sig att lämna bebbe nära inpå födseln. Många är ju bebishöga ganska lång tid efter och det är krävande dygnetruntskötsel i början. Bebisarna har ju också ett högt närhetsbehov i början som andra än föräldrarna kan ha svårt att fylla. De första veckorna kretsar allt kring bebis och det är, innan man upplevt det själv, väldigt svårt att föreställa sig och inse, vilken enorm omställning det blir.

Det är klart att man ska se möjligheter istället för hinder, men den första tiden är barnet i stort behov av sina föräldrar och det är inget man kan förändra. Så jag tycker nog att de med erfarenhet bör upplysa om det snarare än att "det är klart att det går". För det är klart att det går att lösa om det behövs men det inser nog de flesta ändå.

Nån mer än jag som är realistisk!

Av egen erfarenhet som blivande 3 barns mamma så vet jag att bebisen nöjer sig med nästan vem som helst (såvida man inte ammar men det har jag redan nämnt), och inget bara en förälder kan uppfylla. Jag kan därför bara ge tips som jag själv kan relatera till, något annat vore fel :)

Vad jag anser är tråkig inställning av Elisha har jag också förklarat. Och den kommentar jag citerat utav henne ändrar tyvärr inte min inställnng, som jag hade hoppats på att hon kunde ändrat på.

Amen va fan alltså!

Har du kopplat intyg till 1177? Kolla isåfall om hur läkaren formulerat sig. Och ring sen din personliga handläggare, som du ska ha fått så får du säkert hjälp att lösa det.

Har aldrig haft bekymmer med mina sjukskrivningar, men så har jag alltid haft tät kontakt med min personliga handläggare på FK när det är någon hon undrat över :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 603
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
1 018
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka