Va??? Nu fattar jag ingenting. Vad i det inlägget ger uttryck för en "tråkig inställning"? Elisha redovisade ju bara vad hon inte skulle ha gjort.
Sen håller jag fullt och fast med Elisha i sak. Det är nog otroligt få pers, spec bland förstföderskor, som skulle få för sig att lämna bebbe nära inpå födseln. Många är ju bebishöga ganska lång tid efter och det är krävande dygnetruntskötsel i början. Bebisarna har ju också ett högt närhetsbehov i början som andra än föräldrarna kan ha svårt att fylla. De första veckorna kretsar allt kring bebis och det är, innan man upplevt det själv, väldigt svårt att föreställa sig och inse, vilken enorm omställning det blir.
Det är klart att man ska se möjligheter istället för hinder, men den första tiden är barnet i stort behov av sina föräldrar och det är inget man kan förändra. Så jag tycker nog att de med erfarenhet bör upplysa om det snarare än att "det är klart att det går". För det är klart att det går att lösa om det behövs men det inser nog de flesta ändå.
Jag håller inte riktigt med om att andra än föräldrarna skulle ha svårigheter att fylla en nyfödings närhetsbehov. Jag tycker nästan tvärtom, att många riktigt små bebisar är nöjda med nästan 'vem som helst'. Om de inte vill dricka ur flaska kan det bli lurigt, men det vet man inte redan nu. I de här fallen finns det ju inget som tvingar en att gå bara för att man köper biljett, så kan man göra det som känns bäst när det väl blir aktuellt?