Vårföräldrar 2015 #6

Ja hon är en liten plutt :), men har följt kurvan och har små föräldrar ;).

Idag när jag kom hem från jobbet hade hon små röda utslag över hela kroppen:eek:. Ringde farmor barnsjuksköterska som trodde på tredagarsfebern så hemmadiagnosen lyder; rejäl förkylning som toppades med tredagarsfebern. Om den stämmer bör detta vara sista dagen med feber och idag är hon mycket piggare än hon var dag ett så jag hoppas verkligen det vänder nu.

Hoppas hemmadiagnosen stämmer och hon blir frisk nu! :)

• Gilla
Reactions: Lo_
Här har vi gått tre steg idag :D

Första gången var på öppna förskolan med pappa. Pappan tyckte inte att det räknades eftersom han inte gjort om det sen. Då kontrade sonen med att gå tre steg till nu på kvällen :D

Rätt vingligt dock :p

Ja hon är en liten plutt :), men har följt kurvan och har små föräldrar ;).

Idag när jag kom hem från jobbet hade hon små röda utslag över hela kroppen:eek:. Ringde farmor barnsjuksköterska som trodde på tredagarsfebern så hemmadiagnosen lyder; rejäl förkylning som toppades med tredagarsfebern. Om den stämmer bör detta vara sista dagen med feber och idag är hon mycket piggare än hon var dag ett så jag hoppas verkligen det vänder nu.

Vad stor var hon när hon föddes? :)

mina två har följt sina kurvor hela tiden också och var typ jämstora som nyfödda. Borde snart på kallelse till 4 årskontroll för J så får vi se hur det är med henne. Men hon ser väldigt normal ut. Lång och smal :)

Vi har fortfarande sjukstuga men nu är det mamman som ligger däckad. Barnet är fortfarande prickigt men piggt i övrigt :), så bara utslagen försvinner och matintaget ökar så är vi på banan :up:.

Gillar era barn böcker? Vi läser, ff föräldralediga pappan :angel:, utan att överdriva, säkert 20 böcker om dagen. Och då är det ju i regel samma bok minst fem gånger. Slutar man läsa får man ett upprört "dääs!" och boken upptryckt i ansiktet. Jag är jätteglad att hon gillar böcker så mycket men vissa av hennes favoriter är jag bara så gruvligt less på, dags att utöka repertoaren tror jag bestämt:).

Vi har fortfarande sjukstuga men nu är det mamman som ligger däckad. Barnet är fortfarande prickigt men piggt i övrigt :), så bara utslagen försvinner och matintaget ökar så är vi på banan :up:.

Gillar era barn böcker? Vi läser, ff föräldralediga pappan :angel:, utan att överdriva, säkert 20 böcker om dagen. Och då är det ju i regel samma bok minst fem gånger. Slutar man läsa får man ett upprört "dääs!" och boken upptryckt i ansiktet. Jag är jätteglad att hon gillar böcker så mycket men vissa av hennes favoriter är jag bara så gruvligt less på, dags att utöka repertoaren tror jag bestämt:).

Det låter ju verkligen som att det var tredagarsfeber då, men prickar som kom efter febern :)

Sonen älskar böcker! Fast än så länge är själva läsandet inte det viktigaste :p Det är att sitta med dem, och bläddra fram och tillbaka och fram och tillbaka och titta på bilderna som är bäst! Ganska praktiskt som förälder :D Vi har kvar många pekböcker som fortfarande funkar för ändamålet.

Men vi läser mycket också och det gillas det med! Man märker verkligen stor skillnad nu jämfört med någon månad sen att han verkligen sitter och lyssnar. Men något "dääs" har vi inte hört än ;)

• Gilla

Sonen älskar också böcker. Vill bli läst för flera gånger om dagen och då kryper han upp i knät, lyssnar och tittar på bilderna. Det är mysigt, men visst tröttnar man på böckerna efter ett tag ;). Brukar låna hem 6-7 st böcker från biblioteket och sen byta ut dem var 3:e vecka ungefär. Då blir det lite mer variation :).

• Gilla
H älskar också böcker och vi läser gärna för honom. Han kan hämta böcker när han vill att vi ska läsa och kryper gärna upp i knät. Vi har väldigt många böcker (fått begagnadr från familj och vänner) och lånar böcker, men vissa böcker har vi redan läst otaliga gånger.
Storfavoriten är fortfarande "Knacka på" och det är så gulligt när han knackar på dörrarna.
Andra bra böcker som är populära hos H är:
- Kanin-bad
- Följ spåret...
- Svansar runt...
- Vift vift
- Jag vill hellre äta ett barn
- Lilla hunden
- Exotiska fåglar/bondgården djur som låter när han trycker på en liten sensor

• Gilla
Vad kul att så många läser! För mig känns det extra viktigt nu när läsplattor och telefoner tar så stor plats i samhället. L har en halvbror på 13 år som aldrig nånsin läser, och jag minns hur jag plöjde bok efter bok i den åldern. Hoppas vi lyckas väcka ett läsintresse som håller i sig hos Lillisen:).

Favoriter är Max-böckerna, Okej! och en som heter Moa & Samir och de nya stövlarna (denna skulle jag personligen kunna gömma undan ett tag ;)). Försöker introducera lite längre böcker och ibland orkar hon koncentrera sig så länge :up:. Såg att vi skulle ha specialpris på barnböcker på mitt jobb nästa vecka så då blir det lite nytt. Just det, hittade en Bamsetidning som hette "för de allra minsta" som hon fick igår- mycket uppskattad tydligen :).

Här är favoriterna böckerna om Matilda. Mest för de glittriga bilderna tror jag :D

Tycker också att det är jätteviktigt med böcker och läsning. Både för fantasin, läskunnigheten och som motvikt till datorer och telefoner. Jag var själv en bokmal som liten och hoppas att sonen också ska gilla det.

Här är favoriterna böckerna om Matilda. Mest för de glittriga bilderna tror jag :D

Tycker också att det är jätteviktigt med böcker och läsning. Både för fantasin, läskunnigheten och som motvikt till datorer och telefoner. Jag var själv en bokmal som liten och hoppas att sonen också ska gilla det.
Ah- "Matilda och våren" har vi, hon är mycket road av de små fåglarna som sitter i träden. Och glittret är såklart väldigt uppskattat även här ;).

Jag har alltid älskat att läsa och alltid tänkt att jag ska läsa mycket för barnen men hon är inte ett dugg intresserad. Kan ju ha att göra med att hon bara är still när hon sover... är väldigt sällan hon sitter stilla och pillar med nån leksak eller så heller, hon går konstant runt, klättrar på saker, tränar på att springa osv. För tillfället är hon inte ens still när hon äter utan det är alltid upp och ner i stolen ett par gånger.

Vi har dock väldigt mycket böcker och det ligger alltid böcker framme så jag hoppas att hon börjar intressera sig.

H läste en Matilda-bok hos ena kusinen och tyckte mycket om den, så de finns på önskelistan.

Att tycka om att läsa är ju dels ett nästan oslagbart nöje i min mening och något som jag gärna vill att även H kommer gilla. Sen är det ju också en oerhörd fördel för skolgången och där märks det att barn (och framförallt killar) inte läser lika mycket som tidigare.

De längsta böckerna vi läser är de om Castor, Sture, Bu & Bä samt "Jag vill hellre...". Vill gärna komplettera med fler böcker med tjejer.

@Melisen det allra bästa sättet att få barn att läsa är att föräldrarna gör det, så om du och pappan gillar att läsa så kommer det säkert även om hon inte kan vara still just nu. (Källa radioprogram på P1 i samband med bokmässan i höstas)

Sonen bläddrar gärna men läsa är ingen höjdare.
Jag hoppas det kommer senare!
Han sitter inte still särskilt länge i taget heller om han inte ska tanka närhet några minuter eller somna. Så det är nog inte riktigt i tiden för honom än.
Jag själv läser (läste....tiden finns inte riktigt nu:grin:) mycket medan sambon hellre lyssnar på böcker. Så nåt intresse hoppas jag på!

För övrigt har jag plockat bort en massa leksaker i veckan. Vi har mängder. Både presenter och ärvda.
Och de är överallt! Han slänger gärna ur dom ur korgen men bara väldigt lite kommer tillbaka i :grin:
Och han leker bara med vissa så nu har jag reducerat till de roligaste så får resten vila. Misstänker att det blir för mycket också, han ser dom liksom inte längre..

Dessutom har jag toktröttnat på besökare som älskar att kommentera 'oj här var det stökigt' 'oj här är det nån som har haft roligt' 'ojojoj'.:meh:
Jag är höggravid,jag fixar inte att böja mig ner hur som helst, och allt jag plockar ihop slänger han ut lika snabbt så det är inte lönt heller...

Har tom satt upp barnlås på plastbunkeskåpet i köket vilket är det enda han fått vara i, för att folk måste kommentera att det ligger bunkar och lock utanför och inte i skåpet.
Jag Känslig? :grin: Förmodligen :p

Angående sitta still så kan jag säga att vi ofta läser för en stående/hoppande/pekande flicka;). Hon är väldigt med och ibland bygger hon till och med pussel samtidigt men nåde oss om vi slutar läsa. Mycket vanligt är också att hon hämtar en annan bok och vill byta mitt i...tror drömmen är om vi kunde läsa flera böcker samtidigt :) men dit når inte min simultanförmåga riktigt ;).

För övrigt har jag plockat bort en massa leksaker i veckan. Vi har mängder. Både presenter och ärvda.
Och de är överallt! Han slänger gärna ur dom ur korgen men bara väldigt lite kommer tillbaka i :grin:
Och han leker bara med vissa så nu har jag reducerat till de roligaste så får resten vila. Misstänker att det blir för mycket också, han ser dom liksom inte längre..

Dessutom har jag toktröttnat på besökare som älskar att kommentera 'oj här var det stökigt' 'oj här är det nån som har haft roligt' 'ojojoj'.:meh:
Jag är höggravid,jag fixar inte att böja mig ner hur som helst, och allt jag plockar ihop slänger han ut lika snabbt så det är inte lönt heller...

Har tom satt upp barnlås på plastbunkeskåpet i köket vilket är det enda han fått vara i, för att folk måste kommentera att det ligger bunkar och lock utanför och inte i skåpet.
Jag Känslig? :grin: Förmodligen :p
Vi har ofta lika stökigt vi och jag är oerhört tacksam att min sambo inte står ut med röran :D.

Imponerande att du håller ihop tycker jag, och snart har du kroppen tillbaka :up:.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 525
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar