Vårföräldrar 2015 #4

Att vara gravid, deppig, ha ont och behöva avstå från typ allt jag tycker är kul blir inte roligare när man ovanpå det lyckas dra på sig huvudlöss. Jag vet inte hur eller vem jag har fått det av men nu har jag det i alla fall och det kliar och jag hoppas dom försvinner fort av behandling.

I en gravidgrupp var det en som tipsade om att ha en målbild att tänka på när det är jobbigt, främst under förlossningen. Kände bara: :banghead::arghh::cry: för jag har absolut ingen målbild som gör att något känns bättre. Varken som har med bebis eller något annat att göra. Allt efter förlossningen känns bara som en massa kanske. Det kanske går bra, jag kanske kommer må bra, jag kanske kommer hinna bada i sommar om avslaget slutar i tid, jag kanske kommer kunna rida inom två månader om jag ens hittar en häst att rida på. Jag kanske även kommer bli djupt deprimerad och inte alls trivas med livet, vilket känns som en överhängande risk för min del med tanke på min historia med psykisk ohälsa. Känns bara jäkligt tungt nu och jag ser inte fram emot något alls. Kanske något jag borde ta upp med min barnmorska istället för att säga att allt är bra som jag brukar men det känns lite sent påtänkt nu när det bara är 24 dagar kvar till BF.
Prata med din barnmorska. Så ska du inte behöva gå och känna utan att ha någon att prata med.

Jag förstår att det är svårt att se ett ljus i tunneln och jag ska inte ljuga och påstå att livet blir som vanligt efter förlossningen, snarare tvärtom. Det går upp och ner men varje dag är så mycket bättre än den sista tiden i graviditeten, och då hade jag ändå en lätt graviditet. Det tar såklart lite tid innan kroppen är återställd men bara det faktum att det är mycket lättare att röra sig är helt fantastiskt och att den extra tyngden man hade nu går att lägga ifrån sig när bebis blir tung att bära är jätteskönt.

Det där med målbild var för flummig för mig och sambon så vi sket i det, trots att det tjatades så pass mycket om det att vi nästan kände oss tvungna att krysta fram en målbild bara för att göra alla nöjda ;). Men känner du att det känns lättare att ha en målbild tycker jag att @Retros målbild låter som ett konkret mål, kanske kan du skapa något liknande kring något som du mår bra av?

Hej, hej! Får väl de om jag får flytta in i den här tråden istället.... Mina tvillingar är beräknade till 3/7, men ligger inlagd på sjukhus eftersom det finns risk att de kommer för tidigt. Är i v 32.

Du är så välkommen så! :) Även om vi nog helst ser att du håller dig borta ;)

Är jag den enda som inte ens hört ordet "målbild" under min graviditet? :confused:
Du behöver inte oroa dig, det är helt normaaaaaaaalt ;)

Jag tänker däremot ta upp med BM att jag inte hört ord som avslag, stygn osv under min graviditet ... Så himla trött på att allt handlar om målbild men ingen pratar om vad som faktiskt kan gå fel. Nu är det inte många veckor kvar så nu vill jag faktiskt veta lite om förlossningen.

Är jag den enda som inte ens hört ordet "målbild" under min graviditet? :confused:

Nej här har det aldrig pratats om någon målbild. Lika bra det, jag har nog svårt att fokusera på någon specifik målbild som sådan. Inte har det pratats ett enda ord om avslag heller, däremot tog de upp en del om den sk "tredagarsgråten", förlossningsdepressioner och förlossningsskador.

Provade förresten mina vanliga kläder idag och allt passar igen! Jag är oerhört förvånad över vad snabbt kroppen återgår till normalt läge igen. Mest förundrad är jag nog över huden, för det första vart all extra hud kom ifrån och sedan vart densamma tog vägen efteråt? :eek:

Senast ändrad:
Nej här har det aldrig pratats om någon målbild. Lika bra det, jag har nog svårt att fokusera på någon specifik målbild som sådan. Inte har det pratats ett enda ord om avslag heller, däremot tog de upp en del om den sk "tredagarsgråten", förlossningsdepressioner och förlossningsskador.

Provade förresten mina vanliga kläder idag och allt passar igen! Jag är oerhört förvånad över vad snabbt kroppen återgår till normalt läge igen. Mest förundrad är jag nog över huden, för det första vart all extra hud kom ifrån och sedan vart densamma tog vägen efteråt? :eek:
Mina kläder passar inte riktigt än, långt ifrån alla iaf. Fast ridbyxorna och kjolar passar ;), och vi traskar en mil om dagen så snart är jag väl tillbaka.

Här passar de flesta kläderna men inte allt. Alla kilon var borta efter två veckor men det betyder ju inte att kroppen är exakt densamma. Känns som att en hel del av mina muskler bytts ut mot...annat :p

Jag har fått känslan av att jag har mindre mjölk idag, hon blir liksom inte nöjd riktigt ( kan bero på att hon måste amma utan ammingsnapp också...). Kan produktionen gå ner av att man pumpar? Blir ju längre uppehåll mellan amningarna eftersom pappan tar några mål också.

Jag har fått känslan av att jag har mindre mjölk idag, hon blir liksom inte nöjd riktigt ( kan bero på att hon måste amma utan ammingsnapp också...). Kan produktionen gå ner av att man pumpar? Blir ju längre uppehåll mellan amningarna eftersom pappan tar några mål också.
Produktionen går upp av att du pumpar (när du gör det utöver amningen) - men när hon hoppar över amning för att istället ta flaska så kan ju produktionen minska.

Produktionen går upp av att du pumpar (när du gör det utöver amningen) - men när hon hoppar över amning för att istället ta flaska så kan ju produktionen minska.
Det borde ju egentligen bli plus minus noll... får amma alla mål inatt och se om det hjälper.

Det är vanligt att det kommer dagar där dom bara äter och äter. Det är för att få upp produktionen.

Så fort ditt bröst börjar tömmas så går signalerna att det skall tillverkas mer mjölk. Om däremot bröstet inte töms så signalerar det fulla bröstet "minska produktionen".

Så det är faktiskt antal amningstillfällen tillsammans med hur mycket bröstet töms som avgör hur mycket mjölk som produceras.

Efterfrågan och tillgång är en färskvara. Så om du tex pumpar ut för att pappan skall ge all mat två dagar i rad så finns risk att din produktion minskar (om du inte pumpar alls under de två dagarna eller väldigt sällan).

Några enstaka mål då och då tror jag dock inte påverkar.
Dock är nattamningarna det som ger den största ökningen. Vilket kanske kan ställa till lite trassel eftersom det är kanske då pappan mest hjälper till att mata.

Beror helt på hur ens bröst reagerar. Vissa ökar/minskar väldigt fort medan andra är mer tröga.

Men jag tror att din lilla har växt och kräver mer mjölk. Så då ser hon helt enkelt till att öka produktionen. :)

Lycka till!
Och glöm inte att recensera här sen vad du tyckte om boken. Jag är lite nyfiken på den men jag vet inte om jag gillar hennes stil.

Längtar efter att kunna träna igen!

Gillar det jag läst hittills så jag tror det kan bli bra :) Bara jag håller i det ;) Känns bra att det är fokus på att börja lugnt och jag har inte mycket erfarenhet av styrketräning innan så jag är rädd att göra fel och förvärra putmagen eller belasta bäckenbotten för mycket för tidigt. Stort plus att jag kan träna hemma! :)

@FengurLaugar när kan man enligt boken börja träna enligt den? Jag har också funderat på att köpa den så undrar om jag redan är sent ute eller om jag får vänta ett tag om jag köper den :p

Måste säga att mannen i familjen har ett rätt behagligt föräldraliv just nu :p

Sonen har varit väldigt närhetsbehövande de senaste dagarna och har helst velat ligga nära nära mest hela tiden. Som tur är gillar han att åka vagn men annars gör vi inte mycket annat än att sitta i soffan och ammas och kramas hela dagarna. Mysigt såklart men ger mig viss träsmak i baken även om soffan är mjukare än så..

Så när mannen kommer hem får han snällt sätta sig i soffan och kramas med sonen hela kvällen medan jag gladeligen lagar mat och diskar och städer eftersom det innebär fri rörlighet runt i lägenheten. Mannen klagar inte :D

Tilläggas bör väl att jag skulle bara behövas andas något om hjälp så skulle han ta de sysslorna istället, han har redan konstaterat att detta nog snart kommer ge honom dåligt samvete :p

@FengurLaugar när kan man enligt boken börja träna enligt den? Jag har också funderat på att köpa den så undrar om jag redan är sent ute eller om jag får vänta ett tag om jag köper den :p

Du kan börja med en gång :) Man startar väldigt lätt från början och ökar sen på beroende på hur kroppen är efter graviditeten. Det är 9 veckor sen förlossningen för mig så sen är du inte :D

Måste säga att mannen i familjen har ett rätt behagligt föräldraliv just nu :p

Sonen har varit väldigt närhetsbehövande de senaste dagarna och har helst velat ligga nära nära mest hela tiden. Som tur är gillar han att åka vagn men annars gör vi inte mycket annat än att sitta i soffan och ammas och kramas hela dagarna. Mysigt såklart men ger mig viss träsmak i baken även om soffan är mjukare än så..

Så när mannen kommer hem får han snällt sätta sig i soffan och kramas med sonen hela kvällen medan jag gladeligen lagar mat och diskar och städer eftersom det innebär fri rörlighet runt i lägenheten. Mannen klagar inte :D

Tilläggas bör väl att jag skulle bara behövas andas något om hjälp så skulle han ta de sysslorna istället, han har redan konstaterat att detta nog snart kommer ge honom dåligt samvete :p
Känner igen det där, även om jag inte alls ägnar mig åt hushållsarbete utan åker till stallet ;)

Bra dag med ledig pappa som visat Lo hur man tvättar medan jag fick hästen skodd och red ett riktigt bra trav- och galoppass på banan. Det är så skönt att komma hem när man varit borta några timmar, mycket mer okej att sitta i soffan och amma/gosa/gulla/snacka med bebis efter lite egentid.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar