Vårföräldrar 2015 #4

Idag var det dags för bvc. H väger nu nästan exakt 4500 g vilket innebär att han ökat 50 % sen födseln för fyra veckor sen (och ännu mer jämfört med lägsta vikten)!

Även här har pappan varit ledig idag och har umgåtts med H hela förmiddagen. Jag hade inga storslagna planer, men hade tänkt läsa ut min bok... somnade istället och sov två timmar. Jag som inte ens kände mig speciellt trött.

• Gilla
Reactions: Lo_
Vi ska till bvc i morgon. Gissar på att hon nu väger strax under 5,5 kg :D

Hon har börjat gilla babygymmet nu! Ligger och pratar, skrattar och vevar :D Hon är en riktig pratkvarn! Man får svar direkt man pratar med henne och flinar en massa :love:

Idag var det dags för bvc. H väger nu nästan exakt 4500 g vilket innebär att han ökat 50 % sen födseln för fyra veckor sen (och ännu mer jämfört med lägsta vikten)!

Rätt brutalt hur snabbt de växer!

Idag har jag och maken varit ute och gått med L i vagnen. Var ute en knapp timme, så länge har jag inte kunnat gå sedan långt före jul! :bump:

Kroppen börjar kännas mer och mer återställd, är speciellt fascinerad av hur väl underlivet hämtat sig. Stygnen är borta, ett vad BM kallade "rejält skrapsår som inte kan sys" är någon ynka dag från att vara helt läkt och sånär som på ett litet framfall (som även det verkar gå tillbaka, men det tar nog ett tag till) känns allt som vanligt. Dessutom verkar avslaget vara på upphällningen, vilket vore väldigt trevligt för jag börjar känna stor lust att besudla maken. :angel:

Även här har pappan varit ledig idag och har umgåtts med H hela förmiddagen. Jag hade inga storslagna planer, men hade tänkt läsa ut min bok... somnade istället och sov två timmar. Jag som inte ens kände mig speciellt trött.
Vi var och vägde igår, hon är en månad idag och väger 3610 g, liten tjej men följer iaf kurvan bra.

Rätt brutalt hur snabbt de växer!

Idag har jag och maken varit ute och gått med L i vagnen. Var ute en knapp timme, så länge har jag inte kunnat gå sedan långt före jul! :bump:

Kroppen börjar kännas mer och mer återställd, är speciellt fascinerad av hur väl underlivet hämtat sig. Stygnen är borta, ett vad BM kallade "rejält skrapsår som inte kan sys" är någon ynka dag från att vara helt läkt och sånär som på ett litet framfall (som även det verkar gå tillbaka, men det tar nog ett tag till) känns allt som vanligt. Dessutom verkar avslaget vara på upphällningen, vilket vore väldigt trevligt för jag börjar känna stor lust att besudla maken. :angel:
Vad skönt att du kan röra på dig igen :up:

Även vi har varit till BVC idag.

"Lilla" gossen väger nu 5490g och är 56.5 cm lång och är 3.5 vecka :)

Och bara för att jag skrev sådär tidigare har jag idag haft världens gladaste bebis som sovit 2 st 2-timmarspass i nest och vagn och därimellan legat vaken en lång stund och bara tittat och varit glad :)

Kanske dags för mannen att laga middag idag :p

Och då tycker jag att 3,8 vid en månad låter som något vi aldrig kommer komma i närheten av :p

Men har ju 3 veckor att ta ikapp också :)
Nej vi är ju på 3,6 kg vi så det finns variationer. Både läkaren och vår BVC-sköterska konstaterade kort efter varann att varken pappan eller mamman speciellt stora så hon är fullt normal med tanke på hennes gener;).

Barnläkaren var för övrigt från Island och tyckte var roligare att prata om min häst än bebisen:D.

Angående målbild så pratade ingen med oss om det under graviditeten...

Och angående praktiska saker att veta inför förlossning,
Hade ett timmessamtal med BM i vecka 35 om förlossningen, där sambon var med. Pratade om känslor, förväntningar, rädslor, amning, stygn och allt däremellan. Givande!
-----------------

Gossen är nio dagar gammal, äter och sover mest. Går tyvärr inte upp i vikt som sej bör även om vikten ökar är det inte tillräckligt. Bottnar troligen i att jag tappade endel blod ihop med kassa blodvärden under förlossningen och fick 4 påsar blod för att komma ikapp.
Så vi ammar och ammar. Tycker det är mjölk överallt :angel: Men då finns det ju att ta av i alla fall:p
Han äter nu strikt var tredje timme och hoppas få godkänt på fredagens besök hos BVC!

Åh vi har problem med namn... Det namnet som vi tycker passar heter även grannens (bor i lägenheter) son som även är medryttare på min häst. Har frågat henne om det är ok och det är det men det känns fortfarande lite konstigt... hur skulle ni har resonerat?

Åh vi har problem med namn... Det namnet som vi tycker passar heter även grannens (bor i lägenheter) son som även är medryttare på min häst. Har frågat henne om det är ok och det är det men det känns fortfarande lite konstigt... hur skulle ni har resonerat?

Kör på det namnet säger jag!

När min minsta lillebror skulle få sitt namn så var mina föräldrars favoritnamn samma namn som två grannpojkar redan hade. Båda var dessutom kompisar med min äldsta bror.

Lillebror fick det namnet och det var inga konstigheter när de väl bestämt sig. Och såhär 25 år senare känns det rätt långt borta att han inte skulle kunna ha sitt namn pga några som slutade vara våra grannar för 20 år sedan :p

Kör på det namnet säger jag!

När min minsta lillebror skulle få sitt namn så var mina föräldrars favoritnamn samma namn som två grannpojkar redan hade. Båda var dessutom kompisar med min äldsta bror.

Lillebror fick det namnet och det var inga konstigheter när de väl bestämt sig. Och såhär 25 år senare känns det rätt långt borta att han inte skulle kunna ha sitt namn pga några som slutade vara våra grannar för 20 år sedan :p
Tack lite så känner vi med att vi kanske inte är grannar om några år :) Nu är namnet nära ;)

Jag måste säga att efter en mycket kort och ovetenskaplig utvärdering av amning utan napp så är vår bebis betydligt nöjdare när vi ammar utan. Mindre ont i magen, sover mer, lättare att söva, helt nöjd med att ligga och jollra efter maten i någon halvtimme-timme (innan fick vi gå runt med henne för att hon skulle vara nöjd). Hoppas det håller i sig, vare sig det beror på att vi tagit bort amningsnappen eller något annat. Och att mina bröstvårtor vänjer sig snart ;).

@Tassetass Känner du av framfallet? Kan du rida trots att du har det?

Misstänker nämligen att jag också har lite framfall... känns som något ska komma ut där nere...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar