Vårföräldrar 2015 #4

Fundering, jag har ju sjuka mängder vätska i kroppen just nu och i dag är det väder för att vara på altanen.
Gör jag bäst i att behålla stödstrumpor på och bli lite varmare eller ska jag ta av dem och svalka fötterna?

Ni som använder mjölkuppsamlingskopp under och mellan amningarna. Samlar ni det i en och samma flaska under dagen för att sen kunna ge barnet eller hur gör ni?
Har precis köpt sånna och vet inte hur jag ska göra.

Ni som använder mjölkuppsamlingskopp under och mellan amningarna. Samlar ni det i en och samma flaska under dagen för att sen kunna ge barnet eller hur gör ni?
Har precis köpt sånna och vet inte hur jag ska göra.

Om han ska få maten inom ett par timmar så fyller jag bara på i samma flaska i rumstemperatur. Om jag sparar för senare tillfälle så har jag en iskubslåda i kylen där jag fyller på i ny kub för varje uppsamling. Man ska tydligen inte blanda kall och varm mjölk. Sen när kuberna är kylda blandar jag ihop i en påse eller fryser i bitar beroende på när det ska ätas.

Om han ska få maten inom ett par timmar så fyller jag bara på i samma flaska i rumstemperatur. Om jag sparar för senare tillfälle så har jag en iskubslåda i kylen där jag fyller på i ny kub för varje uppsamling. Man ska tydligen inte blanda kall och varm mjölk. Sen när kuberna är kylda blandar jag ihop i en påse eller fryser i bitar beroende på när det ska ätas.

Tack!
Det var just detta med att blanda varm och kalla jag var osäker på om det var okej.
Men då vet jag hur jag ska tänka :)

Igår satte sonen rekord: 4 timmar mellan två amningstillfällen :eek:! Dock har han inte följt det intervallet sen utan äter ungefär varannan timma som vanligt ;).

Hann du med att sova? Jag fick jättesvårt att somna med storasyster när hon bara sov två timmar i taget. Hon gjorde det i ett halvår :crazy: Sen vågade jag äntligen låta hennes pappa ha henne om nätterna och sen började hon sova bättre.
Hoppas att inte L ska börja göra likadant men de flesta nätter sover hon ett eller två pass med 3-4 timmar emellan.

Vi har upptäckt att L sover minst lika bra i selen som i vagnen vilket var väldigt behändigt när hästen gick och skadade sig- hästklinik är väldigt mycket enklare med ett sovande barn utan vagn. Tre timmar sov hon utan att säga ett pip.

Hennes nattvanor har ändrats lite, både åt det bättre och åt det sämre hållet;). Äter hon ett ordentligt kvällsmål så kan hon sova upp till fem timmar innan hon vill äta nästa gång:up: vilket är väldigt härligt för mamman. Tyvärr har hon börjat tycka att kl 05 är ett ypperlig tid för umgänge och ligger och sparkar och fäktar och flinar så sömn i samma säng är omöjligt för den lättväckte...:sneaky:

Vi har upptäckt att L sover minst lika bra i selen som i vagnen vilket var väldigt behändigt när hästen gick och skadade sig- hästklinik är väldigt mycket enklare med ett sovande barn utan vagn. Tre timmar sov hon utan att säga ett pip.

Hennes nattvanor har ändrats lite, både åt det bättre och åt det sämre hållet;). Äter hon ett ordentligt kvällsmål så kan hon sova upp till fem timmar innan hon vill äta nästa gång:up: vilket är väldigt härligt för mamman. Tyvärr har hon börjat tycka att kl 05 är ett ypperlig tid för umgänge och ligger och sparkar och fäktar och flinar så sömn i samma säng är omöjligt för den lättväckte...:sneaky:

Vad glad att det är kl 5.... E har kommit på att kl 01 är ypperligt tillfälle att vara vaken....

Även här tyckte lilleman att 5 var en bra tid att gå upp. Han gjorde även ett försök vid 4 men somnade om hyfsat fort då ändå. Mamman var inte helt nöjd eftersom han inte börjat natten med att sova 5 timmar utan nöjt sig med två timmar i taget..

En av oss är betydligt piggare i soffan just nu ;) Men man kan ju tycka att han borde slockna snart med tanke på hur ryckigt han sovit i natt..

I tisdags tror jag det var kändes det som att slemproppen lossnade, eller åtminstone en del av den. Sen dess har jag haft molande mensvärk och tänkt att nuuu kommer det hända nånting. Börjar misströsta när det idag inte känns något alls... :cautious: Vecka 39+5, 1 dag kvar till BF. Kom uuuuuuuuut nuuu bebis!!

Hann du med att sova? Jag fick jättesvårt att somna med storasyster när hon bara sov två timmar i taget. Hon gjorde det i ett halvår :crazy: Sen vågade jag äntligen låta hennes pappa ha henne om nätterna och sen började hon sova bättre.
Hoppas att inte L ska börja göra likadant men de flesta nätter sover hon ett eller två pass med 3-4 timmar emellan.
Tyvärr inte under 4-timmars sömnen då jag hade kompisar över just då :p. Men annars brukar jag hinna med att sova mellan amningar som tur är, trots att det är ganska tätt mellan.

Imorgon är det sex veckor sedan förlossningen och jag kan konstatera att jag läkte fort efter förlossningen (vi hade sex igen efter tre veckor), vilket förstås är toppen. Mindre toppen är att det verkar som att min mens redan är tillbaka... :p Det är lite av straffet man får ta när man inte ammar, vad jag förstått, att mensen kommer tillbaka fortare. Har tid hos BM den 18 juni och om hon håller med om att allt ser läkt och fint ut åker en kopparspiral in redan då. Vill verkligen, verkligen, verkligen, verkligen, verkligen inte bli gravid igen. :nailbiting:

Imorgon är det sex veckor sedan förlossningen och jag kan konstatera att jag läkte fort efter förlossningen (vi hade sex igen efter tre veckor), vilket förstås är toppen. Mindre toppen är att det verkar som att min mens redan är tillbaka... :p Det är lite av straffet man får ta när man inte ammar, vad jag förstått, att mensen kommer tillbaka fortare. Har tid hos BM den 18 juni och om hon håller med om att allt ser läkt och fint ut åker en kopparspiral in redan då. Vill verkligen, verkligen, verkligen, verkligen, verkligen inte bli gravid igen. :nailbiting:
Din kropp firar kanske internationella mensdagen?
Taskigt att göra det utan att fråga dig först bara.

Snälla Alice har idag varit med en heldag på skolan och har således inträtt i akademikervärlden :p inte ett pip från henne på hela dagen :heart utbildningen har varit i sthlm så vi har också åkt lite längre bilresa för första gången (2,5 timme), sov sig igenom det med och sovit borta för första gången.

Nästa vecka satsar vi på tre dagars utbildning, hoppas hon är lika snäll då :D

Manducan hann inte komma till idag så vi får klara oss med babybjörn o vagn under helgens stockholmsresa :) Åker i morgon, Emelies första långresa, inte ett dugg orolig.

Hoppgungan är toppen tycker hon! Sprattlar, sträcker sig och pratar nöjt :D Ska köpa en gåstol, tror hon kan gilla det eftersom hon vill stå upp och vara med.

Usch här har liten son inte haft en rolig kväll. Som från ingenstans för kanske tre timmar sen blev det gnälligare än gnälligast. Trodde först det var magknip som han har mer eller mindre varje kväll men det var inte riktigt samma typ av gnäll. Testade pysventil som resulterade i lite pys men ingen förändring hos honom.

I vanliga fall går han alltid att trösta med bröstet men nu ville han inte ens stoppa bröstvårtan i munnen trots att han tidsmässigt borde vara jättehungrig. Av någon anledning blev han tyst och lugn när vi la han på skötbordet och jag och maken började nästan fundera på skift framför skötbordet under natten.. Vi värmde utpumpad mjölk från tidigare som maken försökte ge i flaska hud mot hud medan jag duschade men det ratades också. Vi tog tempen som visade 37,6 men detta är ju efter att ha skrikigt sig röd i två timmar.. Han brukar ligga på 37,1-37,3 i vanliga fall.

Så satte jag mig hud mot hud med honom och helt plötsligt gick det utmärkt att äta. Efter att ha klunkat i sig ordentligt och bajsat lika ordentligt har han nu däckat i min famn. Är väl hur trött som helst stackarn.

Så nu sitter jag här i soffan i bara morgonrock och vågar inte röra mig ur fläcken ;) Men egentligen borde jag verkligen passa på att sova själv eftersom det blev väldigt lite av den varan förra natten..

Liten fundering. Jag har idag haft små känningar av mjölkstockning. Ömma hårda bröst och känt mig lite febrig även om mjölken runnit på som vanligt. Kan detta ha något med hans matvägran att göra eftersom det gick utmärkt att äta efter att jag stått i duschen och spolat hett vatten på bröstsen? Annars hoppas vi på att det bara var ovanligt jobbig kvällsgnällighet och inte någon början på kolik...

Såhär upplevde jag min förlossning:

Kl 14.25 på fredagen började hunden pipa och intressera sig något enormt för min mage. Ungefär som att jag hade gömt hennes plastfotboll under tröjan. Hon stod på bakbenen och försökte nå magen med tassarna. När jag satte mig på huk duttade hon hårt med nosen i magen och krafsade. Detta höll hon på med en liten stund.

Kl 14.30 reste jag mig från en stol och kände hur vattnet gick. Inga små mängder heller. Ställde mig i duschen och sambon ringde förlossningen då bebisen inte var fixerad några dagar tidigare.

Åkte in till förlossningen så att vi var där strax innan 16.00. Bebisen var vid undersökningen fixerad och ultraljudet såg bra ut. Värkar började komma men gjorde inte så ont. Däremot började de göra mer ont under hemresan.

Ganska snabbt efter att vi kommit hem gjorde värkarna riktigt ont, men var oregelbundna. Försökte bada lite och tog ett par Alvedon. Tyckte inte att det hjälpte särskilt mycket men det var skönt att bada mellan värkarna.

Senare under kvällen, runt 22.00, kom svärföräldrarna som skulle hjälpa oss med hunden. Det var då fortfarande för lång tid mellan värkarna, ca 7-8 min, men önskade innerligt att tiden skulle minska så att det skulle hända något.

Kl 02.00 var värkarna äntligen täta nog att få åka in för en ny kontroll. Något oregelbundna men de tätaste låg under 2 min. Ingen av oss hade sovit en blund för jag bara suckade, stånkade och jämrade mig under värkarna.

När vi kom in mätte de värkarna och kände efter hur mycket jag var öppen. Värkarna var oregelbundna och tappen (?) hade fel lutning eller något liknande så man kunde inte känna hur mycket jag eventuellt hade öppnat mig. Fick morfin och värmekuddar så vi kunde få sova lite. Gick bra, kunde sova mellan värkarna och andas genom dem. Min stackars sambo fick äntligen lite, lite sömn.

Kl 07.00 byttes personal och strax därefter fick jag lustgas och en ny kontroll gjordes. Hade öppnat mig några cm. Här började även det jobbiga, lustgasen kändes bra under ungefär tre värkar sedan kände jag att "hjälp, antingen gör jag fel eller så kommer jag behöva något mer ganska snart". Frågade om när man behöver säga till om EDA:n och de tyckte att vi kunde förbereda för den då det endast fanns en enda narkosläkare på plats.

Sedan gick timmarna, jag hade så ont så jag skrek, grät och kroppen bara skakade emellanåt. Narkosläkaren var upptagen. Inte förrän strax innan kl 14.00 när nästa gäng gick på sitt skift kom en ny narkosläkare som tog sig an mig. Då hade jag öppnat mig 8-9 cm. EDA:n hjälpte men jag hade fortfarande ont och minns jag rätt skrek jag fortfarande en hel del.

Nya personalstyrkan bestod av en barnmorskestudent (visste jag inte då), en barnmorska och en undersköterska. Det var barnmorskestudenten som tog hand om mig och de andra kom in någon gång ibland. Jag var lite irriterad över alla undersökningar eftersom det gjorde ont "där nere".

Runt kl 16.00 började jag krysta. Bebisen var inte ända nere utan det var "bara en liten bit" kvar och den där lilla biten minskade knappt. Här har jag dålig koll på vad som hände, men det var en del strul som att ena slangen till lustgasen lossnade så jag bara andades varm luft (min sambo som fick felsöka och lösa det problemet), maskinen larmade ett antal gånger men barnmorskestudenten stängde bara av larmet, en av barnmorskorna stängde av EDA:n för att det skulle underlätta med krystvärkarna men studenten stängde sedan på den igen o.s.v. Efter två timmar, och jag tror inte att det hade hänt någonting för jag var jättetrött och visste inte hur jag skulle göra, fick jag en ny barnmorska som kunde hjälpa till lite med mer gynnsamma vinklar m.m. och jag började förstå hur jag skulle göra och våga ta i lite. Innan blev jag bara irriterad när jag gång på gång fick höra "Sinus, du MÅSTE krysta ut honom. Du MÅSTE hjälpa honom ut." som om jag trodde att jag låg framför TV:n, åt godis och slötittade på någon dålig såpa. (Vill bara tillägga att barnmorskestudenten var jättegullig, inget ont om denne, men det borde ha funnits en handledare som kunde övervakat och hjälpt till lite mer så kanske jag hade sluppit strulet med maskinen och lustgasen samt att krysta i närmre 3 h.)

Så lite ilska och sedan glädje när de äntligen sa att håret syndes gjorde att jag vågade ta i lite mer (efter ett tag blev jag dessutom desperat och ville få ett slut på det hela så jag försökte t.o.m. krysta mellan värkarna) och efter drygt en timme tittade han ut. Jag sprack pyttelite invändigt och blev klippt då hans puls blev svag mot slutet.

Riktigt jobbigt var det, men det resulterade i den finaste bebisen som jag någonsin sett. Han var jättefin redan som 0,5 minut gammal. :love::love::love:

@1887 och ni andra som är kvar: Håll oss gärna uppdaterade, det är såå olidligt spännande att få följa alla bebisar. :D Jag läser ALLT även om jag är ruskigt dålig på att skriva.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar