Vårföräldrar 2015 #4

På tal om sovning så sover sonen mellan oss i nestet. Smidigt då han ska äta (minst) var tredje timme. Och mysigt såklart :love:

Idag vägde vi oss igen och trots mina kämparinsatser, för jag får nog kalla det så. Så går han upp bara tio gram per dag på ett ungefär. Ibland mer ibland ingenting. Har vägt oss varannan var tredje dag sen vi kom från BB för tre veckor sen. Så nu blir det ersättning efter varje amning.
Så trots amning varannan timme dagtid och var tredje nattetid i tre veckor, att jag fullkomligt svämmar över av mjölk, att han äter så länge han vill och när han vill vilket ofta blir varje timme på eftermiddagarna. Så är det inte tillräckligt. :(

Snacka om att känna sej fullständigt otillräcklig som mamma som inte ens får bebisen att växa ordentligt. . :cry: (Men han har iaf blivit två centimeter längre!) Jag måste ha världens sämsta mjölk :cautious:
Förstår att det känns tråkigt att han inte går upp mer trots dina insatser, men som tur är finns ju ersättning att tillgå så din son kan få det han behöver ändå :). Hoppas han vill lägga på sig lite mer framöver.

@Magnum det har du garanterat inte! Men hur är greppet, är det där det felar?

När man på BB kollade greppet så såg det bra ut, och det kändes bra då också. Jag blev sårig men hade inte ont på det sättet som blev sen.
Jag tror personligen han tar ett för nätt grepp alt 'tappar greppet' när han väl börjar suga. Kanske har jag får små bröstvårtor och kanske är även brösten för välfyllda för att göra det tillräckligt enkelt.. :angel:

Med amningsnappen ser greppet bra ut.

När man på BB kollade greppet så såg det bra ut, och det kändes bra då också. Jag blev sårig men hade inte ont på det sättet som blev sen.
Jag tror personligen han tar ett för nätt grepp alt 'tappar greppet' när han väl börjar suga. Kanske har jag får små bröstvårtor och kanske är även brösten för välfyllda för att göra det tillräckligt enkelt.. :angel:

Med amningsnappen ser greppet bra ut.

Du har säkert redan provat detta men jag har ju också haft "problem" med massor med mjölk, nu har det blivit bättre.

När det var som värst så handmjölkade jag alltid ut lite innan jag började amma då slapp sonen det värsta trycket i början. Jag upplevde att han fick bättre grepp när bröstet inte var lika proppfullt och mjölken inte sprutade som allra värst.

Min son går upp tillräckligt men han ligger ändå en bra bit under medelstrecket på kurvan. Jag fick tipset om att blockamma. Jag gjorde redan det för att minska produktionen men det skulle tydligen också vara bra för att se till att han fick tag på den fetare mjölken i slutet. Mjölken i början är tydligen blaskig och inte lika näringsrik. Om man har så mycket mjölk att bebisen blir nöjd innan man nått den fetare mjölken får de inte fetast möjliga mat.

Förstår att det känns tråkigt att han inte går upp mer trots dina insatser, men som tur är finns ju ersättning att tillgå så din son kan få det han behöver ändå :). Hoppas han vill lägga på sig lite mer framöver.
Hoppas hoppas!

Efter tredje vägningen där han gått upp noll gram och nu behövde åtgärder (blev intensivamning) utbrast BM 'jaha vad gör vi nu tycker ni'. Alltså va? :banghead: Kanske inte smidigaste frasen till en olycklig förstagångsmamma med tårarna brännande, även om hon nog mest ville ha en dialog liksom.

Nu frågade jag vad som händer om han inte går upp trots ersättning. Men det skulle ha garanterat göra. Så jag hoppas på det!

Han äter upp sin flaska på noll och inget och smaskar gott, så han gillart iallfall! :love:

Hoppas hoppas!

Efter tredje vägningen där han gått upp noll gram och nu behövde åtgärder (blev intensivamning) utbrast BM 'jaha vad gör vi nu tycker ni'. Alltså va? :banghead: Kanske inte smidigaste frasen till en olycklig förstagångsmamma med tårarna brännande, även om hon nog mest ville ha en dialog liksom.

Nu frågade jag vad som händer om han inte går upp trots ersättning. Men det skulle ha garanterat göra. Så jag hoppas på det!

Han äter upp sin flaska på noll och inget och smaskar gott, så han gillart iallfall! :love:
Hrm, inte direkt det man vill höra från BM. Man hoppas ju snarare att hen har svaret åt en, annars hade man inte behövt gå dit ;).

Det låter lovande att han är så glupsk, då går det säkert vägen med ersättningen :).

Du har säkert redan provat detta men jag har ju också haft "problem" med massor med mjölk, nu har det blivit bättre.

När det var som värst så handmjölkade jag alltid ut lite innan jag började amma då slapp sonen det värsta trycket i början. Jag upplevde att han fick bättre grepp när bröstet inte var lika proppfullt och mjölken inte sprutade som allra värst.

Min son går upp tillräckligt men han ligger ändå en bra bit under medelstrecket på kurvan. Jag fick tipset om att blockamma. Jag gjorde redan det för att minska produktionen men det skulle tydligen också vara bra för att se till att han fick tag på den fetare mjölken i slutet. Mjölken i början är tydligen blaskig och inte lika näringsrik. Om man har så mycket mjölk att bebisen blir nöjd innan man nått den fetare mjölken får de inte fetast möjliga mat.
Tack för tipsen!

Att han kanske inte får i sej feta mjölken har slagit mej. Numera äter han längre tid och borde få i sej den, men ska nog prova mjölka ur det första lite.

Snacka om att utmana ödet genom att skriva det här men nu har lille sonen i 45 minuter legat glad och tyst för sig själv i babynestet och bara viftat med armarna och tittat sig omkring. :love: Jag har fått förbereda mat, ätit mat, druckit kaffe och läst tidningen. Ibland vet han hur han ska göra sin mamma glad ;)

Ska väl tillägga att "för sig själv" är ca 30 cm ifrån mig så jag har inte direkt övergivit honom. Men jag är imponerad ändå :p

Snacka om att utmana ödet genom att skriva det här men nu har lille sonen i 45 minuter legat glad och tyst för sig själv i babynestet och bara viftat med armarna och tittat sig omkring. :love: Jag har fått förbereda mat, ätit mat, druckit kaffe och läst tidningen. Ibland vet han hur han ska göra sin mamma glad ;)

Ska väl tillägga att "för sig själv" är ca 30 cm ifrån mig så jag har inte direkt övergivit honom. Men jag är imponerad ändå :p
Åh, jag minns känslan när sonen var nöjd med att ligga i nestet på det viset första gången. Att kunna sitta bredvid och äta för sig själv var hur härlig som helst. I början fick jag äta frukost med sonen i sjalen, men nu äter jag nästan alltid medan han leker i nestet och det är så skönt :D.

Och nu somnade han! Helt för sig själv utan ens någon hand på magen. Vad har hänt med min gnällige kinkige lille son? :eek: :D

Hoppas hoppas!

Du är inte det minsta otillräcklig!
Han kommer gå upp fint och han är ju en pigg och glad krabat.

Alla mina tre har fått amning + ersättning - det är rätt så praktiskt kommer du att upptäcka!

Hejja er!

Jag har via fb köpt en begagnad manduca bärsele nu! Hoppas hon hinner skicka den idag så vi förhoppningsvis får den på torsdag så vi kan ha med den på resan. En heldag i Stockholm med bland annat Skansen skulle det vara super med en bättre sele än babybjörnen vi har :)

Här i Tvärtomvärlden har mamman svårt att få bebis nöjd, när pappan jobbar veckans kvällspass. Jag brukar ju vara i stallet nu och hon ha pappahäng, men idag får hon dras med mig och hon är inte helt ok med det ;)

Här i Tvärtomvärlden har mamman svårt att få bebis nöjd, när pappan jobbar veckans kvällspass. Jag brukar ju vara i stallet nu och hon ha pappahäng, men idag får hon dras med mig och hon är inte helt ok med det ;)

Vi har också lite tvärtomvärld. :D Maken är ju ensam mer med lillan än vad jag är så det är inte så konstigt att han i vissa situationer har bättre hand med henne än jag. Dock verkar jag ha lättare att trösta henne kvällstid, men det tror jag beror mycket på att jag helt enkelt är lite piggare då än vad maken är.

För övrigt verkar L visa vissa tendenser till att börja fasa ut åtminstone ett nattmål, hoppas verkligen att det blir så!

Har börjat bära Loppan i sele och hon somnar som en stock direkt men jag kan inte låta bli att tro att hon blir kvävd hela tiden när hon har ansiktet mot mig... Hur ska de ha huvudena egentligen? Kinden mot mig? För det vill hon inte och vrider tillbaka direkt.

Jag undrar samma sak?! Det känns som han inte får nån luft??

Haha men äldsta dottern har börjat bli riktigt lång nu! Hon är smal men lång så 98/104 passat bra på henne just nu. Men får snart skaffa byxor i 110/116 :nailbiting: Herregud hon är på allvar inne på tresiffriga storlekar!!!
Lillan har 62 nu. Ska inte vägas och mätas förrän början av juni då det är tremånaders kontroll plus spruta. Gissar på att hon då gått över 60 cm och över 6 kg....
Min 2-åring (aprilbarn) går bra med 98... ;) fast det går iofs fortfarande med 92 också så det räknas kanske inte riktigt :p

BVC-besök idag 6,5 vecka gammal
3610 gram, 54 cm. Det är ingen tungviktare direkt :p

Men han följer sina kurvor fint så BVC var nöjda :)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 530
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar