Vårföräldrar 2015 #4

Vi har nästan fyra mil till BB och två mil till BVC. Lilleman har alltså fått åka bil en hel del redan:D Men han verkar nöjd med det och somnar oftast, eller blir tyst och bara tittar omkring. :love:

Har inte haft så mycket besök senaste på tal om det sociala, har avsagt mej det eftersom det varit så jobbigt med amningen:o. Men nu när amningen funkar med amningsnapparna så går jag väl och får mjölkstockning :banghead: Har försökt amma med hakan mot stockningen, men det blir lite klurigt när det sitter på ovansidan..:p och värme förstås.

Fler tips?
Jag hade mjölkstockning på sidan av bröstet och lite upp mot ovansidan. Mig hjälpte det att liggamma med bebisen skavfötters (dvs hans fötter upp mot mitt huvud), då tyckte jag att hakan kom åt stockningen ganska bra. Börja amma på det bröstet så ofta som möjligt och håll det varmt (duscha gärna varmt och se om du kan få ut en del mjölk). Finns många bra råd på Ebba von Sydows blogg.

Sova på rygg med ansiktet fritt, visst är det så rekommendationen lyder? :D

11289003_586202441521440_4305410795791467300_o.jpg
Min bebis kör också stenhårt enligt rekommendationerna ;).

Jag har också ett skötunderlägg i skötväskan, men som i onsdags på McD: kiss på golvet, fastklämda tuggummin på kanten till skötbordet och en stank av rengöringsmedel... Jag tycker att det är så jävla äckligt och vill helst inte ha min underbara bebis (eller för den delen mig själv eller min snygga skötväska där inne).

Funderade på om det finns några ställen med fräschare toaletter. Jag trodde att baby/barnbutiker skulle vara bra, men det verkar inte stämma alla gånger.

Nej det är svårt att hitta fräscha offentliga toaletter. Brukar också byta i bilen om jag har den i närheten. Men som sagt nu är ju problemet snart mindre när det är varmare ute.

Ang. mjölkstockning så tycker jag att det har fungerat bra att själv trycka/massera på den onda knölen samtidigt som man ammar. Och värme, antingen en varm dusch eller så kan man använda hårfönen som tuttvärmare ;)

Jag ringde 1177 och febern va på väg upp igen (37,9 när jag ringde) och Karlstads barnakut ville ha in oss. Hon hade 38,4 när vi åkte. Så himla tråkigt att närmsta barnakut är en timmes bilresa bort :meh: Bara att haffa min mamma när hon sluta jobba så hon fick ta med äldsta dottern hem och sen sticka ner. Men men proverna var bra så vi fick åka hem efter kontrollen. Ska ha koll så hon inte blir sämre bara. Emelie var så duktig :love:
Nu är vi hemma och ska mysa i soffan hela kvällen. Tempade nyss och då låg hon på 37,8 så hon fick en alvedon.
Hon är så sborig, hostig och hes. Och det är sååå gulligt med hes bäbis :o

Alltså det är lite tröst att känna att man inte är ensam.:o Att det händer fler att allt inte går enligt planer och regler, men det är kanske mer vanligt än man tror.

Tack! :) Man känner sej så omhändertagen s även om det blivit värre hade jag nog inte varit missnöjd med min förlossning ändå. Vilket jobb de gör, barnmorskorna!

Jag kände verkligen jag kunde slappna av o släppa all oro därinne, alla hade sån koll på en, så pålästa om alla patienter! Och en bra balansgång med att låta os vara ifred också. Första dygnet blev vi ju kollade sjukt ofta, normalt brukade man väl låta nyblivna föräldrarna vara ifred så mycket som bara går. Men dygn tre när allt stabiliserat sej så var vi själva nästan hela tiden utom vid medicinering och temperaturtagning. Nästan så man undrade om de glömt bort oss :p
Även min första förlossning var ganska lik din. Sugklocka, kanter iväg, svimm, inga krystvärkar ECT. Blödde dock inte så mycket så behövde inget extra blod.
Kan trösta dig med att det absolut inte bli likt nästa gång!
Jag blev förvisso klippt denna gången med(vilket jag nästan bett om då jag ville få sytt om det gamla ärret), men annars var det en drömförlossning och jag var rent lyrisk efter åt :D

Nu är Alice en månad och det var 7 veckor sen jag slutade jobba. Hade förstått att jag skulle bli lite rastlös av att gå hemma med bebis men hade nog tänkt att jag skulle stå ut lite längre... kommer förmodligen börja jobba lite nästa vecka och hoppa på lite utbildning veckan efter det. Känner mig så taggad och tror det kommer passa mig mycket bättre att få blanda lite. Oftast kommer nog dock Alice att hänga med mig eftersom hon ännu äter så pass ofta plus att jag tycker ju såklart att hon är sjukt trevlig att hänga med :love:

Sover era bebisar i egen säng eller samsovning (nest etc)?

Bredvid under samma täcke (babynestet används numer endast i vagnen och bedside cribet står orört, Förutom de tillfällen jag övat på att ha henne där)... Så hade jag bestämt innan att vi absolut inte skulle göra men men... hon ligger med huvudet på samma höjd som jag har mitt och så knuffar jag ner henne när hon är hungrig och liggammar. I början gick jag till badrummet och bytte blöja men nu gör vi det i sängen, lägger plastad frotté under.

Tänk vad man kan ändra sina bestämda åsikter för att få mer sömn :p

Vi samsover, men hon ligger numera i sitt babynest med egen filt på sig.
Storasyster kommer ofta till vår säng, och hon sover liksom överallt :grin: så det känns tryggare med lillasyster i nestet

Han sover i sitt nest som ligger i spjälsäng vid sidan av vår säng (sk "bedside crib"). Oftast har han somnat i nestet när det ligger i soffan och så flyttar vi det vidare. Men framåt morgonen händer det att han hamnar i vår säng. Inte varje natt men ganska ofta :)

Tänkte att nu får vi en jobbig natt (isf den första dåliga sen hon föddes) med tanke på att hon är fruktansvärt förkyld! Men icke! Hon sover fast hon hostar och snorar som en gris! Somna i mitt knä vid 21.30 lyfte över henne nestet när jag gick upp och la mig så hon sov i nestet i sin säng till kl 4 ungefär då hon fick mat. Åt sen igen vid 6 och sover nu fortfarande när klockan är efter 10. En helt vanlig natt alltså! Hon fick lite droppar i näsan när hon ätit klart vid 6 så vi också kunde sova för gud va hon låter :p
Såhär var inte storasyster när hon var liten och förkyld utan då vakna hon och var ledsen flera ggr på natten och fick suga snor, ge droppar, palla upp högt mm mm.

Han ligger bredvid mig under samma täcke :love: Då sover han bäst med närkontakt annars så vaknar han typ var 20:e minut... Sen är det också enklast när man ammar.

Gick också upp och bytte blöja men har börjat göra det i sängen nu :)

Har börjat bära Loppan i sele och hon somnar som en stock direkt men jag kan inte låta bli att tro att hon blir kvävd hela tiden när hon har ansiktet mot mig... Hur ska de ha huvudena egentligen? Kinden mot mig? För det vill hon inte och vrider tillbaka direkt.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 529
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 991
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar