Vårföräldrar 2015 #4

Så är det för oss med.
Här också. Några gånger då han har velat öka produktionen så har båda brösten använts vid samma matningstillfälle.

Två funderingar om amning:
- jag hade mjölkstockning på ena bröstet och fick därför rådet att oftast börja mata på den sidan. Det bröstet är nu ganska mycket större än det andra. Helst skulle jag vilja få det stora att bli som det lilla, men är rädd för både mjölkstockning och minskad mjölkproduktion om jag ammar för sällan på det stora bröstet. Finns det något annat sätt?

- behöver man oftast ha amningsinlägg hela perioden som man ammar eller kommer brösten sluta läcka? Jag läcker ganska lite,men klarar mig ändå inte utan inlägg.

@glittra
Om mjölkstockningen är borta så börja amma normalt igen. Dvs börja varannan gång på brösten.
Då ökar du produktionen i andra bröstet igen, men minskar i det stora :)

Läckande... Tror jag slutade med det först när sonen var 6-7 månader och då åt annan mat med...
Läcker du inte mycket så finns det silikoninlägg man kan ha nattetid. Så slipper man ha b. Jag älskade dem förra gången :)

Från början fick jag som säkert alla andra sår på bröstvårtorna, gjorde ont som satan och jag fick verkligen bita ihop för varje amning. Fick tipset på BB att köpa amningskoppar på apoteket och använda lite emellan då man behöll fukten lite och skyddade bröstvårtorna. Guld! (och så samlar jag under amning och häller i fryspåsar och fryser, så jag håller på att bunkra upp lite också ;) )

Efter dryga veckan så kändes det mycket bättre, gjorde inte alls så ont längre.
Till nu...
Pojken äter varannan timme för viktuppgång och jag är skitöm igen, det gör ont varje amning vid varje tag och småsårig. Han får ändå ett rätt bra tag de flesta gånger men han är ju inte alltid så hungrig vid alla tillfällen och då tar han inte riktigt tag som jag önskar utan snuttar säkert en kvart innan han äter en skvätt 'på riktigt'..
Köpte vårtskydd på apoteket nu iaf, ser likadana ut som kopparna men med lufthål som jag nog kan ha lite mer hela tiden, engångsamningsiläggen fastnar bara :(

Jag är less..

Här hemma är vi förresten smått chockade efter vår första personliga kontakt med Försäkringskassan. Min käre make hade helt glömt bort det där med att meddela FK om de 10 dagarna. På hemsidan står det ju bara om att anmäla senast dagen barnet föds eller ngt. Så i torsdags ringde han fk för att försöka lösa situationen. Följande hände:

1. Det var mindre än 10 minuters telefonkö.
2. Personen han talade med var supertrevlig och väntade kvar och guidade honom igenom hur han skulle fylla i på hemsidan för att det skulle bli rätt.

Maken hittade inte organisationsnumret till hans arbetsgivare så samtalet slutar med att han ska återkomma dagen efter när han tagit reda på det. Så igår fortsatte kontakten med:

3. När han ringer igen så har Försäkringskassan själva tagit reda på organisationsnumret och genomfört anmälan.
4. Utbetalning kommer att ske på måndag.

Vet inte om detta bara säger något om våra förväntningar men klaga på FK kan vi inte göra än iaf :D

Vi blev också lite chockade,

Sambon ringde fk för länge sen och ville anmäla 10-dagar. Vilket han inte fick för det var för tidigt.
Ringde på BB och gjorde anmälan och det gick ju bra, så han kunde bara gå in på FK-mina sidor och ansöka sen. Skrev i alla uppgifter med lön, företag och allting och hoppas det inte skulle dra ut på det för länge. Som man hört skräckhistorier om...
Det tog väl max fem dagar så satt pengarna på kontot. Han har ju inte ens börja jobba än :up:

Hoppas fortsätter den vägen:p

Från början fick jag som säkert alla andra sår på bröstvårtorna, gjorde ont som satan och jag fick verkligen bita ihop för varje amning. Fick tipset på BB att köpa amningskoppar på apoteket och använda lite emellan då man behöll fukten lite och skyddade bröstvårtorna. Guld! (och så samlar jag under amning och häller i fryspåsar och fryser, så jag håller på att bunkra upp lite också ;) )

Till nu...
Pojken äter varannan timme för viktuppgång och jag är skitöm igen, det gör ont varje amning vid varje tag och småsårig. Han får ändå ett rätt bra tag de flesta gånger men han är ju inte alltid så hungrig vid alla tillfällen och då tar han inte riktigt tag som jag önskar utan snuttar säkert en kvart innan han äter en skvätt 'på riktigt'..
Köpte vårtskydd på apoteket nu iaf, ser likadana ut som kopparna men med lufthål som jag nog kan ha lite mer hela tiden, engångsamningsiläggen fastnar bara :(

Jag är less..
Jag håller på att sluta med amningsnapp och efter två dagar utan är jag rejält öm igen. Kompromissar idag och har nappen på tills hon stimulerat igång mjölken och tar sen bort den.

Hon äter bra utan nu men jag upplever att hon tycker det är jobbigare och ger upp innan hon är riktigt mätt...och blir hungrig ganska omgående. Eller så klarar jag inte att både hålla henne mätt och pumpa ur :confused:

Till nu...

Jag är less..
Jag fick aldrig några riktiga sår, men ena bröstvårtan gjorde jätteont ett tag pga felaktigt grepp som tryckte ihop bröstvårtan. För mig har det hjälpt att växla grepp och liggamma (åt båda hållen) och ha tvillinggrepp utöver "vanliga". Jag älskar också mina tvättbara amningsinlägg från Boob och purelan-salvan.

Det låter jättejobbigt med sår och måste göra väldigt ont så jag hoppas att du hittar något som kan mildra problemen igen.

@glittra
Om mjölkstockningen är borta så börja amma normalt igen. Dvs börja varannan gång på brösten.
Då ökar du produktionen i andra bröstet igen, men minskar i det stora :)

Läckande... Tror jag slutade med det först när sonen var 6-7 månader och då åt annan mat med...
Läcker du inte mycket så finns det silikoninlägg man kan ha nattetid. Så slipper man ha b. Jag älskade dem förra gången :)
Jag börjar varannan nu, förutom ibland nattetid då vi ammar för sällan och stora bröstet är sprängfyllt. Jag antar att brösten är på väg att ställa in sig, men det går så långsamt...

Tack för tipset om silikoninlägg, lät skönt. Just nu har jag inlägg från Boob som jag trycker fast under ett linne när jag ska sova.

Här är vi nog i första utvecklingssprånget. Sover mindre, mer känslig, äter gärna en gång i timmen och är väldigt aktiv. När hon vill ha kontakt ska hon prompt ligga kloss på en, men fem minuter senare vill hon absolut ligga i fred och sprattla. Inte lätt att växa upp.

Har bestämt mig för att ta mammaledigt redan nu och således ha en delkurs på 7,5hp släpandes. Men så får det vara. Hade det varit enbart enskilt arbete resten av terminen hade det varit en sak men min energi räcker inte till för grupparbeten och seminarier.

Har bestämt mig för att ta mammaledigt redan nu och således ha en delkurs på 7,5hp släpandes. Men så får det vara. Hade det varit enbart enskilt arbete resten av terminen hade det varit en sak men min energi räcker inte till för grupparbeten och seminarier.

Vad bra att du känner efter och låter dig styras efter hur du mår och inte vad som vore "bra" att göra innan. Är nog klokt och bra mycket bättre förberedelse på förlossning och bebis än att fortsätta plugg a om du inte mår bra av det!

Jag måste ju också säga att jag kände mig lite snuvad på de där två veckorna jag skulle vara hemma innan bebisen dök upp. Det var ju såklart skönt att slippa vänta och föräldradagar sparade man ju också, men att ligga på förlossningen med CTG på magen och avboka eftermiddagens inplanerade möten var väl kanske inte helt optimalt :D

@Magnum om du får ont och sår, så tar inte bebis rätt tag! Många prövar "fotbollsgreppet" - ska tydligen vara bra, men vi är ju skapta olika allihopa. För mig tex funkar liggamning bäst, att sitta är också ok men ligga ner ännu bättre. Kanske du kan få hjälp på amningsmottagning eller Amningshjälpen? Inge kul med sår, hade det med min första, usch vad jag grät..

Bra! Jag tror du behöver vila nu. Jag har ju Bf nästan samtidigt som du och jobbade sista dagen i fredags. Nu vilar vi oss i form och hinner med lite mental förberedelse!

• Gilla
Reactions: Lo_
Orolig gårdag och natt här. Övertrött, täppt bebis med lite magknip krävde mycket kramande och promenerande. Hon verkade drömma mycket också när hon väl kom till ro så vi fick ligga och hålla om henne så hon blev lugn och förblev sovandes. Imorse vaknade hon dock med ett leende 04.30. Efter lite småsnack, blöjbyte och frukost sover hon nu gott. Fortfarande med ett litet leende på läpparna:love:. Och jag har både duschat och ätit frukost såhär vid halv sjusnåret :up:.

@Magnum om du får ont och sår, så tar inte bebis rätt tag! Många prövar "fotbollsgreppet" - ska tydligen vara bra, men vi är ju skapta olika allihopa. För mig tex funkar liggamning bäst, att sitta är också ok men ligga ner ännu bättre. Kanske du kan få hjälp på amningsmottagning eller Amningshjälpen? Inge kul med sår, hade det med min första, usch vad jag grät..
Fotbollsgreppet, vad är det? Jag får också ont, försöker få henne att ta ett stort tag om bröstvårtan men det är inte så lätt.

Fotbollsgreppet, vad är det? Jag får också ont, försöker få henne att ta ett stort tag om bröstvårtan men det är inte så lätt.
Jag tror att tvillinggrepp och fotbollsgrepp är samma sak (?), dvs att du ammar barnet medan hen ligger med kroppen under din armhåla och benen pekande bakåt. Jag tycker att det har varit toppen på mitt "krångliga" bröst.

Idag fyller vår äldsta 3 år så jag och min man var uppe innan han åkte till jobbet och gav henne frukost och paket på sängen :D

Lillan somna innan kl 22 i babynestet och sov till halv 5 då hon ville äta. Sen pumpa jag 160ml från det andra då det var överfyllt. Ska jag rida ikväll finns det en flaska i kylen nu :) Hon vakna vid 7 igen så jag gick upp och hämta henne, åt lite och sover nu i babynestet. Hon är van att sova till 9-10 hon :D

Vår gosse har verkligen varit hur go som helst de senaste dagarna. Han sitter nöjt i knät på både mig och sambon och han somnade gott i sina morföräldrars famner i helgen :love:. Han sprattlar, ler och gör miner ofta under sina vakna perioder som kommer allt oftare och varar längre :).

I morse var stackaren dock inte alls glad. Det började med att han lade av en riktig brakbajs, någon minut senare blir han alldeles utom sig och gråter som bara den. Jag tar honom till skötbordet där han vanligtvis gillar att ligga, men idag grät han sig igenom blöjbytet och jag fick skynda mig med att klä på mig och gå på toa för att kunna trösta honom. Stoppar ner honom i bärsjalen och då tar det inte många minuter förrän han somnar, och där ligger han fortfarande. Stackaren, han var så himla ledsen :(.

Hade tänkt gå ner på stan idag och uträtta lite ärenden så hoppas han blir lite gladare när han vaknar.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar