vårföräldrar 2014

Grattis till alla nya bebisar i tråden! Ni som väntar: kämpa på!

Kl
Jag läser allt som skrivs men hinner sällan svara eller kommentera. Alfred är nu 11 veckor, väger 6500g. Vi fortsätter med den mjölkfria ersättningen då den verkar bra för hans mage och humör... Sover ibland hela dagen och natten och ibland är han vaken nästan hela dagen förutom små powernaps. Har sett ett samband med lite sömn och utvecklingsfasernas tidpunkter så jag antar att det är det... Annars flyter dagarna på, han får helt enkelt hänga med på det vi hittar på..

Min sambo har bebispanik ;) han vill ha ut ungen å kör med mej. Idag har jag mockat ut grisarnas vinterbädd. Och jagat dom för de rymde! Säkert gått en mil i skogen.

Med och handla skulle jag oxå. Går inte fort att ta sej fram nu!
Imorgon har jag planerat ikea med en tjejkompis, hon får köra mej i vagnen om de e så ;)

Hoppas det gick bra på ikea @jerseyko

Bf om 3 dagar, kanske dags att börja tvätta lite kläder till den lilla & packa lilla väskan ifall ifall det blir brådis, räknar dock att med att det är ca 2veckor kvar :meh:

Ja det gick himla bra på Ikea, hittade allt jag skulle ha till barnen men skulle kunna handlat så mycket mer ;)
Bra i kroppen oxå, inte så farligt ont i ryggen igårkväll å känner mej pigg å smidig idag.

Tänk de är bara max 4 dagar kvar nu! Jag saknar redan magen den är så bekväm nu å mysig. Å jag mår bra fysiskt och psykiskt igen efter att ha mått skit i typ 35 veckor. Orättvist. Gör kroppen såhär för man ska ha ett bra minne å yngla av sej fler ;)
Sambons grabb tycker ju vi ska vara 6 barn de är roligare än 4! Och så ska vi öka till 8 hundar och vi som håller på å minska ner till 4 ;)

Vad skönt att det slutar bra trots allt, men som sagt man kan ju undra om det finns en baktanke med det hela :D

Måste vara skönt på ett sätt att veta att om max 4 dagar så är hon här, (stämmer va?) hoppas dock att min lilla plutta kommer snart med, vill träffa henne nu, och storasyster längtar nog mest :love:

Oj, vad ni är lugna av er allihop! :-) Jag har visserligen inte heller packat någon väska eller fixat lillebrors byrå osv men jag är ju bara i 28+2 eller något ännu. Dock har jag börjat noja lite över hur jag ska hinna. :laugh:

På något sätt känns allt så fullbokat fram tills det är dags: gynbesök med första ctg:n imorgon, grillfest på första maj, provbesök på sonens dagis den 6:e, dottern fyller ett den 7:e, tandläkaren den 8:e, födelsedagskalas den 10:e, antagligen föreningsutflykt den 18:e, bortbjudna helgen efter det, paus en vecka sedan fyller sonen år med familjekalas (mina föräldrar kommer på besök under långhelgen) och sedan barnkalas någon vecka senare... Avslutning i svenska skolan, midsommar, antagligen gatufest i juni också. Plus de vanliga veckoaktiviteterna. Men jag jobbar ju som tur är inte!

Vi har alltid så mycket projekt på gång i trädgånden och i huset, men det är ju självförvållat! Jag är fortfarande jätteförkyld (den här infektionen har pågått sedan 1:a april...) Och i natt blev lillasyster magsjuk stackarn. Men hon är på gott humör och kräks inte men jag har bytt blöja på henne sex-sju gånger under morgonen.

Namnfrågan är ännu olöst - jag vill helst ha Elian, maken hellre Eliah. Andranamnet är i princip helt öppet: mina förslag är Raphael, Matteo eller Johannes men han är inte så övertygad om något av dem...

Här är dagarna fullbokade med :) åkte till Ullared i fredags själv med dottern och planerar att åka iväg en längre bit även i morgon, sambon tycker inte det är jätte smart men jag säger bara att jag känner ju självklart efter på morgonen om det känns lugnt eller inte :p

Igår "spontanköpte" vi en barnvagn så nu äääntligen kan jag lämna barnvagnsträsket!! HURRA!
När jag väl fick maken att engagera sig och lyssna så blev det inte så svårt. Vi pratade om kronan syskon, mountain buggy duo och bugaboo donkey. Kronan kändes inte rätt eftersom den är så väldigt smal i sittdelen, mountain buggyn kändes inte bra eftersom det inte går att ha sittdelen bakåt.. och buggan kändes dyr och jag var fundersam på bredden.
När jag förklarade för maken att man inte bör ha barnen framåtvända direkt, så tyckte inte han att mountain buggyn var ett alternativ och jag tyckte som sagt att kronan var smal. Dessutom hade jag en bekant som jag visste vill sälja sin donkey och jag fick köpa den för 9000, då ingick allt. Kronan syskon är ju ny så den går inte att köpa beggad och ny går den på knappt 9000 och sen måste man köpa till en liggdel för 2000. Så jag åkte lite snabbt upp och klämde på hennes bugga i ung tre sekunder sen sa jag ja! ;) Jag känner mig FRI! :D

@Apollo 13 Skönt att ha vagn avklarat. Hur gammal är storasyskonet?

Idag har vi varit på bvc för kontroll. Axel är nu 2 veckor och 1 dag gammal, han är 57,5 cm lång och väger 4560 g. Stor kille alltså, växer som ogräs! Hattmåttet har gått från 35 cm till 38,5 cm. Det var tydligen väldigt mycket så det skulle dom "ha lite koll på". Inte för jag är orolig...

@Rumpnissen hon är ca 14 mån nu, 15 vid BF så ståplatta var inget alternativ för oss.
Vet du vad det kan bero på att huvudet växer så? Alltså, vad är det som det är ett symptom på? Litar på att du faktiskt knte va orolig nu, annars hade jag nog inte vågar fråga med risk för att trigga oron ;)

@Apollo 13 Beundrar människor som får barn så tätt. Att ni orkar!

Vattenskalle är väll det jag vet om. Jag tror att dom mätte fel på bb helt enkelt ;). Annars märker vi väll det om två veckor när vi ska dit igen.

@Rumpnissen Alla mäter ju olika, är väl bara vågen man kan lita på. Minns när bvc hade en student och hon fick Tilde till 3 cm kortare än hon va när hon mättes gången innan det ;)

Här verkar de inte va nått på g av sej själv i alla fall. Jag pysslar på här hemma.

@Rumpnissen hahaha! För det första var det inte planerat, och vi ville lite dö i början eftersom vi blev så chockade! Min man pratade inte med mig på tre dagar ;)
För det andra så har vi ju inte gjort det än så vi får väl se om vi orkar eller inte ;)

Ok, skönt att du inte oroar dig iaf! Tror det är bra att man fixar att vara lite avslappnad :)

@Rumpnissen hahaha! För det första var det inte planerat, och vi ville lite dö i början eftersom vi blev så chockade! Min man pratade inte med mig på tre dagar ;)
För det andra så har vi ju inte gjort det än så vi får väl se om vi orkar eller inte ;)

Ok, skönt att du inte oroar dig iaf! Tror det är bra att man fixar att vara lite avslappnad :)

Har 13 månader (nästan 14) mellan mina tjejer. Yngsta född nu i februari. Det ÄR jobbigt ibland, men de borde ju vara lika jobbigt med ex en 3 åring och nyfödd också? Det blir mycket bärande bara om jag tex är iväg och handlar mat, stora tjejen har kommit in i en period då hon tycker att det är kul att springa iväg, så vågar inte ha henne "lös" inne i butiker.

Som tur är funkar amningen bra på bebis (gjorde de inte på stora). Bebis äter snabbt och ganska sällan dagtid så får tid till storasyster ändå. När jag ammar brukar hon oftast kunna roa sig själv med något.

Det jobbigaste med att ha tätt mellan barnen var i slutet av graviditeten när jag hade så ont och var trött och storasyster ville bli buren hela tiden

@saint__anger
Det är ju jätte svårt att föreställa sig hur livet ska bli med två barn, men jag känner lite att jag kan inte gå in i det hela med att förvänta mig att det ska bli ett helvete. Klart jag även gör det vissa dagar och undrar om det finns möjlighet att ångra sig.. men det är ju lite sent nu ;)
Men rent krasst så har jag två par i min närhet som har fått barn väldigt tätt. För de ena paret har det varit jätte jobbigt och ja, i ärlighetens namn ett extremt kaos som jag inte riktigt förstår hur de klarar av att leva i.. Det andra paret har de mest väluppfostrade och trevliga ungarna jag träffat. Så det finns ju inget som säger att det måste gå åt endera hållet.

Just nu funkar det rätt bra att vara höggravid och a en liten samtidigt. Jag har ju vanligtvis en del problem med min rygg som blossat upp nu, och jag får helt enkelt jobba med att hon får gå själv, eller sitta i vagnen istället för att jag bär på henne. I affärer får hon åka kundvagn eller kundkorg. Det funkar bra, bara man har koll på henne. Hon tröttnar ev i slutet på butiken och då blir det ändå inte så mycket bära.

Vi har ju tur eftersom min make är egen företagare och har planerat att vara hemma från att bebis kommer, tills i mitten/slutet på augusti. Så förhoppningsvis hinner man komma in i allt ordentligt innan han återvänder. Däremot så har vi sån himla tur att kommunen dottern går på dagis i (grannkommunen, vi bor precis på gränsen) ändrar i augusti så att man får ha barnen hela 30 timmar på dagis om man är FL. Det är ju inte så att det blir självklart att hon är där 30h i veckan, det är bara skönt att ha det som back up OM det skulle bli kaos. Dottern älskar verkligen sitt dagis så vi kommer oavsett ha henne där, frågan är bara hur mycket behov vi/hon kommer ha av det. Men det känns iaf skönt att kunna ha den avlastningen om vi känner att det behövs.

Jag har 19 manader mellan mina första tva och det som var jobbigast första halvaret var när "stora" skulle sova, enda som fungerade da var att ga ut och ga med vagnen och da var det bara att hoppas att lila ocksa tyckte det var sovdags just da. Annars tyckte jag att det mesta var enkelt. Andra halvaret när lilla blev mer rörlig var tuffare, da var det mkt passande eftersom "stora" var lite väl oförsiktig ibland. Sen var det enklare igen och nu (dom är 5 och 3,5) är dom bästa vänner och leker jättebra tillsammans. Visst är det enklare nu när det är 3,5 ar till Mira, dom stora kan utan problem underhalla sig själva när jag tex ammar eller är upptagen pa annat sätt med Mira. Dom kan ocksa hjälpa mig pa manga sätt. Men jag angar inte pa ngr sätt att det är tät mellan dom tva första.

Tror jag fick med senaste listan nu och uppdaterar den (om jag missat ngn, ber jag om ursäkt) :

Mars
4/3 saint__anger, andra barnet Flicka född 26/2, 3110 g och 47 cm
8/3 Qbaby, andra barnet, Alfred född 9/2 4600g och 52 cm
30/3 Rumpnissen, andra barnet Axel född 13/4 3650 g och 55 cm

April
12/4 Turbofling, tredje barnet Mira född 2/4, 3480 g och 50 cm
26/4 Breakdance, andra barnet
26/4 Isisaela, första barnet.
27/4 Mayalv, Första barnet Elian född 16/4, 3 905g 51,5cm

Maj
1/5 Maléne (plussat) andra barnet (jan -10) ännu en flicka.
14/5 linlar1, första barnet
16/5 Victoria Secret Första barnet.
16/5 Jerseyko, tredje barnet, flicka
16/5 black_darling, andra barnet
29/5 Lillamy84, andra barnet

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Nu är det dags att starta tråden för vårföräldrar 2020 tycker jag! Jag var på ett tidigt ultraljud igår som visade en liten, liten...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
64 834
Senast: Pengy
·
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 718
Senast: Tora
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka