Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013 #7

Klockan: Usch, vad jobbigt. Du som var så fint på gång!

Figurerna gör jag med nål. Håller på och experimenterar lite för att göra enkla kulor med vatten, tänkte att jag kunde göra det med Leander.

Tabea har faktiskt aldrig satt i halsen. En del kommer ju ut igen meninte så att hon kräkts ut det. Men hon kan sitta bra och upprätt i barnstolen, det är nog viktigt. Jag har varit lite orolig för järnintaget eftersom hon inte äter puré. Men efter att hon dragit i sig ytterligare en leverpastejsmörgås i morse kan jag nog släppa det.

Är irriterande nog sjukare idag, såjag ska nog hämta ut penicillinet när jag hämtar storebror på dagis sen.

Jag tror att du felprioriterar. I min värld är den "bästa julen" något så enkelt som glad familj, fint umgänge och lite gott att äta. I barnens värld, skulle jag tro, handlar det nog mer om glada föräldrar :) julklappar skulle de säkert gilla med.

Det är så onödigt med den där julstressen. Mitt i allt det där glömmer man bort det som EGENTLIGEN är viktigt, ens eget välmående. Baka kakor om det är roligt men inte som en press utan just för att det ska vara roligt. Gör det tillsammans men man och barn som ett sätt att umgås? Lyckas och misslyckas tillsammans och om det blir pannkaka hade ni förhoppningsvis trevligt i alla fall.

Styrkekram!

Solvind och majola: krya på er!

Kl
Åååååhhh vad tröttsamt homestyling är! Mäklaren kommer i morgon och fotar och det känns bara tråkigt att städa och fixa. Jag målade en vägg igår, det var lite roligt i alla fall :p på söndag ska vi titta på hus. Helt vansinnigt stort! Har för mig att det är 6 rum och kök :eek: men det blir säkert roligt. Får se om det blir något, tror det är lite fix med det.

Vad har hänt här? Inte ett inlägg på ett dygn! Antar att alla är sjuka, stylar lägenhet eller julfixar. :D

Jag har precis telefonerat med min chef och berättat att jag är gravid. Han var sådär lagom begeistrad över det... Men om jag börjar jobba när minsta är runt ett så är jag bara hemma ett par månader kängre än planerat med T. (Fast jag vet inte om jag börjar jobba när bebisen är ett - ni minns min uträkning om att det ger mig ca 37 € i månaden i plånboken...)

Hämtade inte ut penicillinet igår eftersom crp fortfarande var bra, men idag gör jag det i alla fall. Tror visserligen att det är virusinfektionen som jag ovanpå som ställer till det mest, men något måste jag göra.

Dagens fräscha: satt imorse med taskig mage (händer mig alltid när jag är förkyld) på toaletten, spydde i handfatet och snöt mig under tiden. Barnen lekte helt obeymrat, jag trodde att de kanske skulle bli lite rädda för att jag var döende (det kändes så just då nämligen) men icke. Hade i och för sig inte velat ha två gråtande ungar just i det ögonblicket heller...

Har hunnit stryka undan en stor tvättkorg på förmiddagen medan storebror matade lillasyster med playdoh (jag hann ingripa).

Var ute och julåt med en förening i går och fick veta att det sannolikt kommer att finnas en fortsättning på "dagiset" som Leande rgår på. Det stängs ju i början av februari, men två kvinnor (en dagmamma och en förskolepadagog) har beslutat sig för att öppna en liknande verksamhet i privat regi. En förmiddag i veckan står klart och de letar just nu lokaler för att kunna ha öppet två förmiddagar. Perfekt, hoppas de kan realisera det! Jag tycker det är precis lagom att lämna de små 1-2 förmiddagar i veckan så att man jag fixa läkarbesök eller vad det nu kan vara under tiden.

Ska försöka övertala ligisterna att åka och handla nu. Min man har julfest med jobbet i kväll det blir till att underhålla dem ensam hela dagen och kvällen. Men det brukar ju gå bra. L var så söt igår kväll. Jag var lite stressad eftersom jag skulle iväg (de vill ju bara lägga sig med mig). Försökte övertala L att pappa kunde natta eftersom mamma måste "arbeta". Det tyckte han inte var någon bra idé. Till slut sa jag att jag kunde läsa en bok till men att jag sen var tvungen att gå. Han surade lite med sedan bläddrade han snabbt igenom halva boken och sa sen "nu läser Leander själv, mamma måste arbeta!" Sedan gick han och lade sig i sängen. Jag frågade om jag skulle skicka upp pappa men det var inte nödvändigt.

Vi kanske har riktiga liv också, inte bara buke-liv? :D

Chefen borde väl vara glad att du avverkar dom med så korta mellanrum, borde vara bättre tycker man? Min chef skulle nog bli jättelättad om jag inte kom tillbaka alls :devil: Jag med iofs…

Jag satt i bilen halva dagen igår, körde 35 mil för att få bort gipset. Äntligen! :bump: bump: Var rädd att frakturen inte skulle ha läkt men den var så jäkla snygg så till och med kirurgen var lite uppspelt :D Dock visste jag inte att jag hade stift i handen, som han skulle plocka ut med. Lokalbedövning i den delen av handen gjorde rätt ogött… Men nu är det bara träning träning träning så kanske jag blir normal inom ett år eller så… :D 7 av 10 slipper framtida besvär, så det ärbara att hoppas att jag är en av dom...

Vid den tiden höll vi faktiskt på att fota lägenheten vilket innebär att jag ÄNTLIGEN är klar och tänker inte lyfta ett finger till idag! Tyvärr måste bilen ha nya lampor i morgon och måste besiktas senast i morgon annars har jag körförbud så jag vet vad jag har att göra i morgon med. Slocknar lampor på löpande band i den där bilen. Fann att hela ena sidan fram är svart plus nummerplåt, bromsljus etc. Spökbil! :D

Låter inte som om du var i ditt allra charmigaste ögonblick just där och då. Fy! Hoppas att det är lugnare resten av dagen.

Skönt att det är en fortsättning på dagisvarianten.

Zews: Ruttet att du måste åka så långt för att plocka bort gipset men skönt att det är klart. Hoppas att du kommer tillbaka snabbt!

Kl och gnällvarning
Åh, jag ruttnar på det där med julfirande. Jag sa till sambon att vi hyr en *** stuga i norrländska urskogen och försvinner resten av december. Vi bestämde ju att vi skulle vara hemma den 24:e bara för att det tydligen är en jul som är bättre än de andra. Dvs firar man den 24:e är det bättre än att fira den 25:e. Lite löjligt tyckte vi så det är "vår egen" jul den 24:e. Vi ska på julbord hos sambons mormor den 21 tillsammans med hans syskon och all släkt där. Trevligt tycker jag. Sen planerade vi att vi är hos hans pappa på "julvaka" den 23:e. Jag tyckte att det lät supermysigt. Lugnt och stilla och sådär. Nu duger det inte längre för alla (utom jag ;) ) jobbar den dagen och det blir så kort om tid så då vill de att vi ses den 25:e i stället.

Åååhh, jag som ville åka ner till min mamma också men seriöst, jag ORKAR INTE hålla på att fara runt sista helgen innan jag börjar jobba igen. Tyckte att det lät så skönt att bara ha en sak planerad mellan jul och nyår. Jag vill bara ha det lugnt och skönt med min familj :arghh: Mamma tjatar inte utan det är min vilja att åka ner dit och träffa dem för jag tycker att det skulle vara trevligt men just nu känns det som om min vilja att åka dit får stå åt sidan för att andra ska bli nöjda. Jag ska aldrig mer fira jul! Bokar in en resa den 15-31 december nästa år bannemig. Normalt sett älskar jag verkligen julen men jag har tappat sugen.

Inte i rätt stämning för detta känner jag. Är helt slut efter alla dagars stylande och plockande med den jäkla lägenheten så bakslag passar inte damen idag ;)

Jag hoppas verkligen att du blir helt bra nu!

Att alla andra i tråden plötligt har verkliga liv låter ju helt orealistiskt! :D Det är ju inget medlemmarna har plågats av förr direkt...

Hahaha! Det är sant, men det blir nog mer och mer liv ju äldre de små blir. Jag lägger undan internetenheterna oftare och oftare nu tycker jag för att leka med lilltös och ärligt talat tycker jag att det är trevligt att ha ett liv lite då och då :)

oahaha Majola! ;) Din stackare!

Zews: skönt att bli av med gips och skit. Och jag stämmer in med övriga att det var en urdålig påföljd för hon som körde på....

DS: ja julen alltså... vi ska ju bara vara hemma av hälsoskäl ;) men släkten kommer hit ... har inte din mamma möjlighet att komma till er? eller är det liksom själva komma hem som är grejen?

*kl*
Haha, ja jag har lite av ett liv numera. ;)

Igår gjorde jag en skit-grej, eller pja ...
jag var på väg till dagis när det kom en sån stor, svintung lastbil som skulle lastad med snö ...
Han kom rätt fort mot mig så jag sökte ögonkontakt (mest för att peka finger :angel:) - men när han närmar sig ser jag att han har mobilen framför ansiktet ....!!!!!:eek:

Hela vägen mot och förbi mig....!!!!!!
Mitt inne i ett bostadsområde!

Det var en så lastbil med mycket reklam
på så jag ringde i all ilska till firma (notera: jag ringde, i somras kunde jag inte ens svara när min egen brot ringde! *applåd*)

Hon jag pratade med blev as-förbannad och ville veta exakt gata, tidpunkt och hur han såg ut, också sa hon att det var skäl för uppsägning och att de såg jätteallvarligt på det ...

Först blev jag alldeles iskall men....

idag var grannarnas förbannade (!!) ungar ute och lekte
på gatan (igen!!). Jag vet att flera grannar sagt åt både barn och föräldrar utan framgång , men när jag såg det kändes det ändå som jag gjorde rätt ...

Sitter och väntar in John Blund med ungarna som lagt sig som två små änglar två kvällar i rad ... :love:

Problemet ligger i att vi är inknölade på ynka 56 (?) kvm och med mamma kommer 2 familjehemsplaceringar, styvfar, lillebror med flickvän. Sen är ju nästa grej att mamma har kor, hästar, höns, får, hundar och katter så det är ett meck att hitta djurvakter :/

Bra att du ringde och hoppas att chaffisen får foten så det smäller om det!

Kan inte påstå att jag skaffat något liv. Mest hållt oss inne idag för det blåser så vändans mycket och är inge skönt ute alls. Den tiden som jag inte har underhållit Tor så har jag fastnat i ett spel på ipaden :o :o

Jag förstår inte hur du verkar hinna med så mycket fastän du har två små och nu dessutom är sjuk. Och dessutom hinner skriva om det här. Jag är imponerad :bow:

Zewz. Vad härligt att du blev av med gipset och att frakturen såg bra ut. Hoppas rehabiliteringen går riktigt bra

DS. Skönt att fotograferingen är klar. Förstår verkligen att ni vill flytta till något större *tittar mig omkring i vår lilla trånga stuga på två rum och kök*

Klockan. Modigt av sig att ringa. Kanske har du räddat ett barn

Kl
Lillkillen är så söt. Han kan ännu inte ta sig frammåt men har de senaste dagarna börjat ställa sig på alla fyra. Och han försöker verkligen följa efter när man går iväg om han är på golvet.

Kuriosa från landet annorlunda (om det nu intresserar någon):

Jag skickade ett mail och ville preliminäranmäla min barn till det nya "dagiset". Helt hämningslöst antydde jag möjligheter till generösa donationer (leksaker etc). Tänkte att det säkert inte försämrar våra chanser att få plats. :D

De frågade igår om det var någon som hade leksaker, mattor etc att skänka. Det har ju inte vi direkt eftersom våra barn ju är i precis den åldern (1-3 årsverksamhet) men vi har en ärvd toasits som inte passar på våra toaletter - och helt ärligt: jag är definitivt beredd att lägga några hundra kronor på en av alla basarer för att donera lite leksaker, alternativt köpa en kasse med tvål, handsprit, pysselmaterial etc... Det är ju ändå för mina barn liksom. De kommer att kunna ta emot 10 barn och det kommer att kosta ca 10 € per gång, så det är ju uppenbart att tjejerna inte kan köpa en massa utrustning. Men ur svensk synvinkel låter det förstås absurt. :p

För övrigt, ni som undrar om jag inte har något liv.. nä, inte direkt just nu. Min man är på julfest med jobbet, barnen sover, jag ids knappt sätta igång med något... Kanske tovar lite (fick ny ull med posten idag) och sedan går och lägger mig bara. Min rara granne berättade nu ikväll att hennes kollega också hade haft bakteriell bronkit och den hade övergått i lungsäcksinflammation med ca 6 veckors sjukskrivning som följd (hon jobbar som polis). Jag har börjat äta penicillin idag...

Försöker komma ikapp här... Har fullt upp med sambon borta och kotte som far runt som ett yrväder.

Micks - hoppas verkligen du och sambon har pratat lite och löst hur ni ska göra. Du kan ju inte ta allt, och han måste dels få prova sig fram och dels faktiskt växa upp (alt söka hjälp om nåt är fel) och ta ansvar för sin dotter.

Att gå till läkare är nog ingen dum ide. Med tanke på hur du beskriver att du mår, sover osv. Ta hand om dig och ta varningssignalerna på allvar. Berätta att du inte kan sova och att du känner dig nedstämd/deprimerad om du känner dig så.

Ang tabletter så finns det en massa olika. Insomningstabletter gör att man kan somna, men håller en inte sovande som sömntabletter gör. Ingen fara att ta såna med tanke på Ylva eller så alltså. Hör av dig via pm eller fråga i tråden om du vill veta om nån specifik tablett, jag har haft många sorter - både sömn och insomning.

Zewz - underbara bilder! Hoppas jag med hinner fota...

Två månader av med kortet? Var det allt?! Inga böter eller nåt ens?

Solvind - Kotte sover i pyamas. Rutinerna är ungefär pyamas på, en flaska mat, borsta tänder och sen bär sambon runt henne och sjunger alt. nån av oss lägger sig med henne i vår säng. När sambon är hemma somnar hon vid 19-tiden men de sista veckorna nu har det varit mellan 20-21 nån gång. I kväll somnade hon alldeles nyss, dvs 22. Puh.

Sovpåse gillar hon inte alls, vi har några som används som nattlinne. Hon har ett tjock mysigt täcke istället. Vi har ganska svalt i sovrummet.

Majola - här är också favoriten leverpastejsmörgås :) Hon sitter och brölar, viftar och hoppar i stolen medan jag brer den. Dags för bälte på i stolen nu, helt klart.

Klockan - kotte har inte satt i halsen nån gång faktiskt... Biter hon av "stora" bitar så kommer de ut igen.

Du verkar behöva en kram. Hoppas läkaren hade bra saker att säga.

Och heja dig för att du ringde om lastbilen! Bravo! :bow:

Kl

Jag ber om ursäkt för allt och till alla jag inte svarat på. Nu ska jag lyssna lite på stormen och sticka vidare på kottes vantar.

Efter att jag nu ännu en natt legat vaken och gråtit så sa han att vi ska börja ta varannan natt (wow äntligen)
Så får se hur imorgon natt blir. ...

Någon form av böter fick hon nog också. Men jag trodde faktiskt hon skulle bli av med kortet lite mer ordentligt…
Julkortet blev jättefint framkallat. Hittade en sida som gjorde det på 48 timmar (!), jättefin kvalité, man kunde bestämma både fram- och baksida, och fick med kuvert. Till ett hyfsat pris. Vill skicka iväg mina julkort nuuu ju :D Fick dock skriva ut adresserna på datorn och klistra fast. Min handstil är fortfarande ganska undermålig :angel:

Jag tycker också Klockan gjorde rätt! Yrkeschaufförer borde verkligen veta bättre. Jag har blivit bättre på att ignorera telefonen i bilen också.

Och KRAM till er krakar som (också) har det jobbigt. Snäste av maken inatt som ska dalta med tös när hon gnäller. Jag tog in henne till mig för hon skrek, men tänkte I N T E amma före midnatt. (Hon hade ätit jättebra vid 19), men då vill ha ta upp och gå runt, men då lär hon sig ju aldrig (?!) anser jag. Sen somnade han bredvid oss (han sover ju i gästrummet annars) så när det väl skulle ammas och jag skulle byta sida så sa jag helt enkelt åt honom ”Du är i vägen, flytta på dig!” Han såg inte helt lycklig ut när han lommade iväg, men va fan… Sliter man halva nätterna kan man åtminstone få den plats man behöver…

Lär sig gör de nog ändå, jag har inte sett några bevis på att rutiner skulle funka bättre för att de skapas tidigt och hålls strängt. Utifrån mina barn sett har det inte varit några problem att ändra rutiner när det funkat med barnen sen. Det viktiga har varit att alla varit nöjda.

Micks bra att ni ska ta varannan natt, gå nu så långt bort du kan, stäng dörren om dej och i med öronproppar.

Kl

Nu har vi tillbringat morgonen med att titta på lucia på tv och äta lussebullar och pepparkakor med en liten tomtenisse som klängt omkring och busat. Slutade med att han drog av sig tomteluvan och använde den som snutte och håller nu på att somna :p

Har försökt ta lite fina bilder men det var inte det lättaste. Får testa lite senare idag också.

Är det så illa alltså? Så man tjänar ingenting på att ”lagt barn ligger”?
Naturligtvis inom rimliga gränser. Är hon hysteriskt ledsen eller verkar ha ont tar jag naturligtvis upp henne, men inatt var hon bara väldigt gnällig, så hon fick ligga hos mig. Vände jag över henne på sidan och höll henne rätt tätt intill somnade hon efter en stund.

Vill inte göra dig besviken, men nej, jag tror inte man tjänar på att lagt barn ligger. Inte kortsiktigt i alla fall och på lång sikt kommer hon ju att sluta äta på nätterna av sig själv.

Min stora var över ett år innan han slutade äta på natten (mot slutet var det bara en måltid dock). Vi har alltid kört minsta motståndets väg och prioriterat att alla ska få så mycket sömn som möjligt. Eftersom vi visste att han somnade om direkt efter sin flaska så var valet enkelt. Ett tag lät vi oss bli påverkade av alla som tyckte att han måste sluta äta på natten och försökte minska mängden och diverse andra tricks. Det ledde bara till att han blev hungrig snabbare igen och vaknade fler gånger. Dessutom, jag tror jag har skrivit det till sig tidigare, så är det ingen garanti att de sover för att de inte äter. L vaknar nästan varje natt och kommer in till oss. Oftast somnar han ju om direkt i vår säng, men inte alltid.

T som sovit hela nätter från start vaknar just nu också varje natt. Jag har inga hämningar att mata henne då så att hon somnar om snabbare. Dessutom är det nog så att om de ligger vakna längre så blir de hungriga på riktigt i alla fall...

MEN, det är ju bara ena sidan av saken. Den andra är att det ju inte är rimligt att du ska sitta och amma hela nätterna. Ylva tar väl flaska, så pappan kan väl lika gärna mata henne som att han travar omkring med henne mitt i natten.

Ett trick som funkade rätt bra på L var att mata i förskott. Vi gjorde helt enkelt iordning en flaska när vi gick och lade oss och gav den i sömnen så att säga. Då hann han aldrig vakna och sov vidare till nästa matning någon gång mellan 3 och 5.

Disclaimer: Jag är f.ö. medveten om att mina barn har sovit exceptionellt bra (tycker jag i alla fall) och jag vill inte verka överlägsen eller så, jag vet mycket väl att många barn sover mycket struligare och att allt inte är så lätt som det låter.

Efter att jag nu ännu en natt legat vaken och gråtit så sa han att vi ska börja ta varannan natt (wow äntligen)
Så får se hur imorgon natt blir. ...

Håller tummarna stenhårt för att det funkar!

Lova att du söker hjälp om du trots det efter ett par nätter inte kan sova!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 614
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar