Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jopp det var jag!
Ylva får en flaska ersättning nu på kvällarna och sover oftast längre på det.
Fortfarande en-två avbrott per natt men jag hinner sova lite iaf.
Ibland får hon även på dagen, typ om vi är iväg eller om jag behöver vila. Hon håller sig lugn längre då också så för oss har det funkat bra. Men jag undrar fortfarande när hon ska börja sova hela nätter... :cool:

NAN ska väl vara mjölkfritt? Kostar inte mer än babysempen som ylva får. :)

tror inte nan är mjölkfri, den har bara mindre laktos än de andra väl? Har en sådan paket hem så kan kolla sen :)

http://www.nestlebarnmat.se/Var-Bar...rsmjolksersattning/nan-ha-1-pulver-0-manader/

"NAN H.A.1 är speciellt avsedd för friska barn med risk att utveckla allergi mot mjölkprotein (t.ex. när någon familjemedlem är allergisk). Genom en speciell behandling har proteinet i NAN H.A.1 delvis brutits ned för att reducera de flesta allergiframankallande ämnena i mjölken."

Så den gick tyvärr inte, utan det är de svindyra förpackningarna på apoteket som gäller...

http://www.nestlebarnmat.se/Var-Bar...rsmjolksersattning/nan-ha-1-pulver-0-manader/

"NAN H.A.1 är speciellt avsedd för friska barn med risk att utveckla allergi mot mjölkprotein (t.ex. när någon familjemedlem är allergisk). Genom en speciell behandling har proteinet i NAN H.A.1 delvis brutits ned för att reducera de flesta allergiframankallande ämnena i mjölken."

Så den gick tyvärr inte, utan det är de svindyra förpackningarna på apoteket som gäller...

Min tur att hoppa in i eran tråd. ;)

Om du får det på recept så kostar varje uttag max 120kr, så se till att få minst en platta per uttag! :) Här säger de dock att man får prova ut vilken ersättning man vill ha recept på först. Det som de vill att man provar mellan är Althera, Profylac och Nutramigen. Både Nutramigen och Althera luktar vedervärdigt, vilket jag inte upplevt med Profylac. :)

Alla dessa ersättningar är alltså receptfria (men går att få som livsmedelsanvisning), men kostar sisådär 200-250kr/burk...

Senast ändrad:

då ska jag absolut ringa barnläkaren idag och höra hur de gör här... Och sen ringa apoteket och be dem plocka hem... (var där förra veckan men då hade de inget alls hemma.

Skrev till patientnämnden om ortopederna, men ska nog jävlas med urologerna också om det visar sig vara något fel, antingen på blåsan eller med min mystiska pigg...

Kl

Hur har ni introducerat ersättning till era bebisar? Vi måste nog börja ge kotte nu och det är inte alls poppis. Vet iofs inte om det var flaskan (vanlig gammaldags flaska) eller smaken men hon skrek lika mycket när sambon skulle mata henne med Medela-flaskan förra veckan.

De senaste dagarna har hon velat äta en gång i timmen och äter bara 5 Max 10 minuter åt gången... Jag pumpade nu i kväll för att se ungefär hur mycket det är innan det "tar slut" och fick bara ur 50 ml på båda sidor. Stackarn måste ju vara hungrig hela tiden och ledsna på att det inte kommer mer. :(

Sen undrar jag vem det var som köpte tygblöjorna på tradera och om de funkar bra?

Ersättning var ju det första Ylva åt så när vi väl provade nu för några veckor sedan åt hon med god aptit.
Är den tillräckligt varm? Ylva spottar ut allt om det är för kallt.
Har du provat att blanda med din utpumpade mjölk?

Sen ang mängden - barnet får ut mycket mer mjölk än vad pumpen får :)

Tor gillade ersättningen från första stund så vi har inte behövt vänja in honom på grund av smaken. Men på grund av magen var vi försiktiga.

Undrar samma som Micks. Har du testat att blanda med utpumpad mjölk? Kanske två tredjedelar mjölk och en ersättning till att börja med. Sedan är det ju olika smak på de olika märkena. Tor tyckte bättre om baby semp än nan. Men vissa tycker säkert tvärt om. Och så finns ju hipp också.

Har också hört att bebis får ut mer mjölk än pumpen. Men jag upplever det som att pumpen tömmer bättre än vad Tor gör. Han ger upp eller somnar innan det är slut.

Jag upplever också att kotte ger upp innan det är helt slut. Dessutom ger hon ju upp innan den feta mjölken kommer, den tar ju lite tid på sig (ca 10 minuter har jag fått höra). Jag har tidigare fått 75-100 ml per bröst så det har definitivt minskat :(

Jag har inte provat att blsnda, ska testa det när jag kan pumpa ur mer. Ang tempen har vi provat med lite olika, både varmare och svalare än vad dom känns som kroppstemperatur på handleden. Nästa är väl att testa annat märke men vill inte hålla på och byta heller.

Okej ja då verkar det ju ha minskat ja :(
När Ylva aldrig slog sig till ro på kvällen och verkade vrålhungrig tills hon tillslut slocknade så fick jag tipset att amma en gång i timmen, max 10 min per bröst för att få upp produktionen. Det hjälpte mig iaf (nu är problemet att hon inte håller sig mätt istället :grin:)

Sen som sagt, ersättningen funkade för oss men nackdelen med ersättning är ju att produktionen minskar om man inte pumpar också.

när bebisen är ca 4 månader ändrar den ätsätt och mjölken ändrar innehåll. ofta kan bebisar som ätit 40 min innan plötsligt äts i fem och vara nöjda. försök amma 3 bröst åt gången, drick grymma mängder vatten och vila för att öka produktionen.

Tack för era svar! Just nu äter hon ju ungefär en gång i timmen så då sköter ju hon själv om köandet av produktionen så att säga. Sen pumpar jag en gång när hon har somnat för natten men efter det slocknar ju jag med. Hon har vaknat och vill äta minst två gånger per natt nu igen också så nu kommer sambon få rycka in och ta nån nattmatning om hon bara kan tänka sig att ta flaskan nån gång. Har beställt TommeeTippee-flaskor som jag hoppas kommer i veckan.

Visslan - egentligen borde jag väl inte bli förvånad att bvc här inte sagt nåt om det, men det har jag inte hört innan? Då känns det ju ändå lite lugnare med att hon äter så kort tid.

Vattenflaskan är fortfarande min trogna följeslagare men vila får jag nog försöka skärpa mig med att göra mer.

Åh vad jag gillar att man kan amma från tredje bröstet! ;)
Himla bra tips tycker jag!

Sen Lew, ta inte död på dig för amningens skull. Angående ersättning så åt Ludd direkt, han var förmodligen jättehungrig.

Jag har nåt så fiffigt som en extra bröstvårta, och det kommer faktiskt några droppar där om jag klämmer lite ;) *freakshow*

på tal om ersättning har jag övat med en totalt ointresserad Charlie i en månad för att han skulle slippa följa med till Ullared. ungen tvärvägrade och bara skrattade och bet i flaskan. jag åkte till Ullared i helgen kånkades på en halvglad bebis och en snopen mormor som gärna hade varit barnvakt. i måndags fick jag slut på ersättning och provade nan2 istället för babysemp och då sa det slurp och ungen blev mätt och glad. skönt, tänkte jag som ska på fyra konserter och musikaler i höst och vinter!

:eek: Verkligen? Vad häftigt :D

Kl

Nu äntligen bestämt mig för att testa föräldrargruppen. Får se hur det går att komma iväg så tidigt. Sambo följer med som stöd första gången också. Han fick ringa och säga att vi skulle komma eftersom fega jag inte vågade :o . Ska bli intressant att se om Tor reagerar på de andra bebisarna. Och ska bli intressant för oss att se bebisar i "samma" ålder som Tor. Har ju egentligen ingen aning om hur en fyra månaders brukar vara annat än det jag läst.

Men hu så läskigt :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar