Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Första veckan undrade han ofta varför jag inte väckte honom när det faktiskt var rätt jobbigt, amningen gjorde ont som fan osv... Men vad skulle han kunna göra? Att väcka honom för att hon behövde bytas efter maten tex. är ju bara rent onödigt.

Även om han inte kan göra så mycket så ville han kanske vara delaktig? Vara med och dela upplevelsen. Få känna att han hör till. Speciellt i början.

Tror det är ganska vanligt att pappor kan känna sig utanför. Det gjorde även min sambo fastän jag inte helammar. Även under graviditeten blir de ju lite utanför eftersom allt händer i kvinnans kropp. Jag tror det är viktigt för oss att släppa in pappan ordentligt, även när det kan kännas onödigt. Framförallt i början.

Vi har många gånger varit uppe samtidigt när det varit något. Särskilt i början när båda var hemma. Behöver man inte åka till jobbet så är det till och med lite mysigt att vara uppe tillsammans och fixa.

Jag tror att dagarna har väldigt lite med jämställdhet att göra, det handlar nog om mycket annat....
Jo, så kan man ju se det i individuella fall men när statistiken är löjligt tydlig blir det ju svårt att snacka bort det. Kan jag tycka då.
Anledningen till att jag undrade var för att ett par stycken sa att mannen hade svårt att förstå för att han inte varit hemma själv med barnet. Då undrade jag bara om han kommer vara det i framtiden, så att han förstår fullt ut vad det innebär. Inte för att det tvunget är ett bra mått på jämställdhet (även om jag ändå tycker att det är en bra indikator).

Till alla: Tack för era svar! Det har verkligen givit mig otroligt mycket på fötterna och att tänka på :) Efter att ha läst inlägg förstår jag mer mekanismerna inom de olika förhållandena och eftersom vårt förhållande skiljer sig på många punkter (redan nu) så känner jag mig mer komfortabel med tanken på att skaffa barn.

Slutligen: så länge alla här är nöjda så är ju allt gott :) Om ni är nöjda med hur ni delar (eller inte delar) föräldraledighet, med hur allt är uppdelat och funkar, så är det ju ingen ko på isen.

Tack för svar och för att jag fick hoppa in!

Senast ändrad av en moderator:

Solvind jo så kan det mycket väl vara, men då hade han sagt det. Han vill göra vad han kan för att underlätta för mig i första hand och jag vill underlätta för honom med det jag faktiskt kan göra. Det är en pågående dialog och en del av familjesituationen helt enkelt. Kanske spelar det in att det är mitt första barn medan han har varit med om det en gång tidigare.

Angående statistik så går det mesta att visa med siffror osv. Jag tror t.ex. givetvis inte att han ljuger eller överdriver när han kommer hem från jobbet och är trött och sliten, men jag kan ändå inte verkligen förstå utan att prova på hans jobb. Det har inget med tillit att göra utan erfarenhet. Jag vill dessutom inte vara en sån partner att hag dumpar ett kedset barn i armarna på honom så fort han stiger upp eller kommer från jobbet. Jag vill också ha lite andrum när jag kliver innanför dörren, trots att jag bara varit iväg på läkarbesök eller ute hos djuren en stund. Men det kanske bara är jag som tänker så.

Givetvis surnar jag också till på honom ibland, om han bara gör kaffe till sig och inte frågar om jag vill ha osv, men det är ju inte svårare än att jag säger till. Jag väljer mina "strider" och de allra flesta gångerna är det faktiskt jag som antingen överreagerar eller är trött. Gudarna ska veta att jag är rätt tanklös jag med och det är många gånger jag helt har missat att tänka på honom också. Man ger och tar i ett förhållande oavsett om man har barn eller inte, och jag tror inte det finns många par där man inte har såna småsaker. Det viktiga är att inte låta dem växa sig stora.

Kl

Denna helg har det varit fullt upp. Snart dags att ta upp hästarna från betet. Shettisen kommer in idag då han är fångkänslig och det börjar bli kallare på nätterna = farligt gräs. Så stallet har städats och höförrådet rensats. Idag körde vi dessutom hem två lass hö. Mestadels jag som varit ute och fixat så sambo har varit ansvarig för Tor. Mycket orättvist tycker jag då han har fått lillen att sova ordentligt och länge så att till och med sambo har kunnat sova en stund på dagen. När jag är hemma sover Tor högst en halvtimme eller vid amning eller i vagn på promenad :meh: . Vad skönt det vore om Tor kunde sova längre själv på dagarna. Då skulle jag hinna med lite mer hemma och Tor håller sig gladare längre.

Idag har dessutom Tor kommit på nästan hur man vänder sig från rygg till mage :) . Han kommer helt runt men ena armen stoppar för att hamna helt på magen

Nu skulle jag behöva lite beslutshjälp av er.

Varit på BVC idag och nu blivit erbjuden om att börja föräldrargrupp. Det kommer vara fem torsdagar mellan 10.00 och 11.30. Dålig tid då det kommer bli stressigt att hinna med allt innan när hästarna börjat komma in på nätterna. Och på förmiddagen kommer ju sambo inte kunna vara med. Hade varit mycket trevligare att gå båda två. Det kommer vara en grupp med bebisar födda i april. Alltså när Tor egentligen skulle ha fötts.

Så min fråga är. Är det värt att gå på föräldrargrupp? Vad får man ut av det? Tycker bebisarna att det är roligt?

Hur det är att gå på föräldragrupp vet inte jag men öppna förskolan tänker jag är lite samma sak.
Jag får ut jättemycket av det. Jag behöver verkligen träffa andra vuxna och komma utanför väggarna.
Ylva har sovit som oftast men när hon är vaken så märker jag att hon mår bra av den extra stimulans som hon får och som jag kanske inte alltid orkar ge henne.

Men det är ju utifrån min situation och mina behov :)

Att komma utanför väggarna är ju trevligt. Men att umgås med andra främmande människor känns mest otäckt och onödigt.

Men om man kan lära sig något nyttigt om bebisar kanske det kan vara värt det. Särskilt om Tor kan tycka det är spännande. Är det bara massa prat om hur andra har det och inte någon direkt information så är det inte så intressant. Då är det inte värt att stressa iväg på morgonen

Kan du inte prova och gå en gång då? Eller är det ett måste att gå alla gånger om man väl börjat?

Att träffa nya människor är otäckt, det håller jag med om - men för egen del så nyttigt!
Men så har jag inte många vänner heller, inga med barn iaf...

Det är lite info men i dagens upplysta samhälle får man ju reda på saker ändå. Jag tycker inte att det är nåt speciellt med föräldragrupp men går för att se annat även om jag inte tycker att det är varken trevligt eller givande.

Jag gillar inte heller främmande människor... :) Jag kommer bara gå på första hjälpen-infon till att börja med, sen får jag se om det blir föräldragruppen med samma föräldrar varje gång (lättare) eller öppna förskolan där det ju kan variera (läskigare).

Jag har också försökt gå på föräldragrupp eller vad det kallas. Ska gå imorgon också och göra gipsavgjutningar av händer och fötter men sen får jag se…
Mest en massa onödigt pladder, och det bryr jag mig i ärlighetens namn inte om… Har ju faktiskt kompisar med barn som jag hellre träffar då, där man faktiskt bryr sig om vad de har att säga ;)
Sist fick jag sitta och lyssna på allas förlossningsberättelser, vissa mer utdragna än andra… :meh:
Lite komiskt dock då 3 eller 4 av 7 slutade med akutsnitt… Undrar om de är osedvanligt dåliga på att förlösa ungar i Eksjö? Inkompetensen kanske smittar mellan våningarna?
(Jo, jag är lite bitter. Operationen av min hand nästa vecka kommer kräva inläggning ett dygn, sövning samt att de plockar benbitar från min höft för att laga min hand. Allt för att idioterna i Eksjö inte gjort sitt jobb...)

Åh, ja det är svårt det där att hålla god min när man inte intresserar sig ett dugg för sånt. När jag var med pratade vi aldrig förlossningar faktiskt. Och som sagt, man pratar ju hellre med de som faktiskt bryr sig. I min f-grupp är det några som får på öppna förskolan tillsammans så de känner väl varandra rätt bra och så ett par vars män är kollegor. Lilla jag hamnar liksom på kanten. Ska väl pallra mig iväg till ÖF någon dag. Alva har börjat tycka att barn är väldigt roliga att studera så det får väl bli för hennes skull ;)

Angående snitt verkar det vara en dålig säsong. Vi är ju ett stort antal snittade här med. Sen att de inte är särskilt kompetenta vaken socialt eller på sitt jobb tänker jag inte säga emot. Du har all rätt att vara bitter och jag hoppas attde gör det riktigt bra på US. Hur har det gått med blåsan? Blött något mer?

på vår mammagrupp har det pratats om vanliga barnsjukdomar, barnmat, män som inte bondar med barnet, amning och ersättning, skrikande barn mm. dessutom är vår bvctant utbildad babymassös så vi har haft fem ggr med babymassage, jättemysigt. de andra fyra mammorna är jättetrevliga men inga jag kommer umgås med privat. barnen kommer ju att hamna i samma årskurs i skolan sen, så lite kul om man har någon att heja på på skolgården näe man lämnar barn.

alltså trevligt inslag i vardagen för mej men inget livsavgörande.

Blåsan är också ett kapitel för sig. Jo, blödde en del förra helgen, ringde då och fick i stort sett tjata mig till en undersökning. Ska cystoskoperas imorgon. Blödde även i torsdags en del…
De ska även få titta på den lilla ”pigg” som sticker mig innifrån precis vid op.ärret. Förmodligen har de jävla klantarna nypit av en agraff som ligger kvar (det ser verkligen ut så, och BVC-sköterskan som fick titta på det sist tyckte också det såg ut så)… Och sköterskan i telefon på urologen var så jävla spydig när jag ringde första gången och påpekade att något stack mig innifrån, ”Jaa.. det är ju inte så mycket vi kan göra något åt…” Eh… Plocka ut vad det än är..?

Till och med min mamma, som är ganska tolerant av sig, tyckte att vi skulle åka till Jönköping om det blir syskon till Tova. Eller om vi behöver vård över huvud taget.
Svärmor är inte heller imponerad av Eksjö, de ställde fel cancer-diagnos på svärfar och behandlade således med fel preparat en längre tid...

Kl
Var det micks som inte fick sova på natten? Har det blivit bättre? Gav du ersättning?
För jag håller på att bli knäpp här, tror han ätit 5 gånger sen 12 inatt... Jag börjar bli lite väl trött nu.... :-(

Alva vaknade en gång i timmen häromdagen för att hon inte fått flaska på kvällen så nog kan det hjälpa. Värt ett försök :) köp en tetra att prova med?

Zews: aha, piggen syns och känns utifrån med? Så jävla illa av dem! Visst anmälde du dem? Hur går det?

Ja, får kanske ringa barnläkaren och be om ett recept... (han är ju mjölkallergiker). =/

Ja läskigt ja. Hade varit både roligare och intressantare om det varit ni här som var på föräldrargruppen :) .

Men du har rätt i att en föräldrargrupp med samma människor känns lättare än öppna förskolan med flera olika.

Jag har dessutom inte hittat någon bra öppen förskola här. De två som kommunen har ligger i dåliga områden där det inte är trevligt att vistas. Det ena är väl något bättre men ligger långt bort på andra sidan staden. Sedan ska det finnas vid några kyrkor också men hittar ingen bra information.

Första gången på föräldrargruppen så skulle det pratas förlossning :cautious: och lära känna varandra (helt onödigt) . Under kursen kommer de gå igenom babymassage vilket verkar trevligt. Men om jag ska dit till tio måste jag åka vid nio. Och då måste jag upp vid sju för att hinna. Och ännu tidigare när hästarna kommit in. Jag och Tor sover oftast till åtta, nio. Vilket behövs. Fast en dag i veckan kanske inte gör något. Svårt

Usch vad de håller på med dig. De verkar behöva en storrenovering av sjukhuspersonalens kunskap och bemötande. Skulle också satsat på att åka någon annan stans nästa gång.

Och jag som tyckte jag hade en jobbig natt :o . Men ändrade mig nu när jag läste hur du har haft det.

Bara varit uppe och matat två gånger under natten och vaknat några fler av att Tor gnällde men somnade sedan om. Här tror jag det var magen som spökade. Efter en jättebajsning tidigt i morse blev han mycket gladare (och så busig att det var svårt att få honom att somna igen).

Att testa mjölkfri ersättning kan nog vara bra. Både du och liten måste ju få sova. Undrar om det finns små provförpackningar av sådant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar