Sv: Vårföräldrar 2013! #6
*kl*
Hej på er, hoppas det är ok att jag hoppar in lite i er tråd
Visst var det någon här som hade problem med huvudvärk hela graviditeten (Zewz?)?
Är du gravid? Vad kul, grattis!
Det stämmer att jag fick huvudvärk från helvetet runt vecka 12-14 nånstans. Det var en väldigt lokal värk, jag kunde nästan rita ut som en tårtbit vid högra tinningen med spetsen ner mot ögat som verkligen brände, det kändes som det brann. Ögonlocket hängde ibland. Hysteriskt jobbigt. Det kom som i attacker, i allt från 15 minuter till ett par timmar. Eftermiddagarna och kvällarna var värst. Gick ofta och la mig med en isklamp i en kökshandduk tryckt mot tinningen. Låg ofta vaken halva nätterna av smärtan.
Vårdcentralen skrev först ut Citodon, som jag inte tålde. De skickade mig på en CT över skallen utan att hitta nåt. Jag hamnade till slut hos en neurolog som på min beskrivning diagnostiserade mig med ansiktsneuralgi (trigeminusneuralgi). Alltså nervsmärtor. Det var nästan komiskt att se skissen över skallen hon visade mig där man kunde se exakt vilken nerv det var som gjorde ont - det var så exakt det kunde bli.
På den typen av smärta biter inte vanliga tabletter utan hon skrev ut Lamotrigin, som är en epilepsimedicin och som påverkar nerverna på någe vis, som kanske kunde hjälpt mig på sikt, men biverkningarna var inte roliga alls jag jag valde att sluta med dom och avvakta.
Hon kunde ju inte säga exakt vad smärtan berodde på men det låg nog nära till hands att skylla på hormoner och allt som förändras och svullnar i kroppen när man är gravid.
Smärtan blev bättre efter förlossningen men jag känner av det ibland. Dock mycket mycket mildare nu.
till nerurologen som verkligen tog mig på allvar, hon lät ta prover och engagerade sig verkligen. Kanske hade jag blivit hjälpt av Lamotriginen till slut men det var visst lite osäkert hur de påverkade fostret också.
Mindre engagerade var MVC som sa åt mig att dricka mer vatten… I flera veckor… Till slut sa de att jag kanske drack FÖR MYCKET vatten… Heja…