Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Åh, jag känner igen det där med att inte förstå vinken och att känna sig ensam i det hela. Här börjar det bli bättring på flera sätt men det är klart att det är jättetufft att ha dygnet runt-jour.

Hur är det med gnäll och skrik hemma hos dig nu? Är det lugnt? Har för mig att du skrev att det lugnat sig men dubbelkollar att det inte kommit igen.

Ja jag hade trott att han hade mer förståelse för han var så himla förstående och ställde upp i början :( får hoppas han fattar nu....

Ylva sover bättre sen vi började ge ersättning på kvällen. 3-5 timmar i sträck blir det nu så det är okej.
Lite skrik blir det varje dag men inte alls som innan. :)

Hon sov 3 timmar nu, vaknade nyss. Men själv har jag legat klarvaken :( fattar inte, jag är ju svintrött!
Orkar inte!!!

Hoppas att du lyckades somna om. Varm mjölk eller en kopp te hjälper mig att komma till ro ibland. Har du ingen du kan ringa under dagen och be om avlastning så du kan sova ett par timmar?

Men fy :(
Kan din sambo ta ut några dubbeldagar och avlasta dig? Så du får lite egentid?

kramar i massor Micks!!

Svarar båda

Svärmor brukar kunna komma och avlasta men hon åker utomlands nu i ett par veckor.
Sen kan sambo visst ta lite ledigt men det hade räckt att han tog över några timmar på helgen och då i synnerhet på natten.
Jag vet inte, jag tror att han bara inte fattar riktigt hur jobbigt det är att ha dygnet runt-jour.
Nu har han det extra gott dessutom iom att han bara behöver ta henne när han kommer hem och leka och gosa.
Under tiden lagar jag mat och lagom tills den är klart vill ylva äta så sambo får alltid äta först.
Sen tar han över igen - återigen lek gos och lite nattning.
Sen tar jag hela nattpasset.
Kanske att han får prata med henne på morgonen medan jag äter frukost typ.

Och jag är i stort sett okej med det. Men när jag en gång på tre månader ber om en natts sömn och han inte ens tar initiativet till att värma flaskan då tycker jag gott han kunde få den kängan han fick.

Så jag hoppas han förstår nu. Att det bara var något tillfälligt hjärnsläpp. :mad:

Något positivt är iaf att ylva just ätit ett helt mål mat utan amningsnapp! :)

Och tack för kramar! :love:

Ja då kan han gott få en känga! Hoppas ni har fptt reda ut det och att han tar lite mer egna initiativ nu. Alla delar ju upp det som det fungerar bäst flr dem, och det viktiga är att du/ni är nöjda med hur er familj fungerar.

Kl

Jag börjar bli lite nervös för att sambon ska iväg snart. Den 21/9 åker han söderöver och är borta i två veckor. En månad senare ska han iväg två veckor till. Det kommer säkert gå jättebra men jag nojar lite över om jag behöver iväg och handla eller så... jag ser verkligen inte fram emot att behöva krångla med mig babyskydd och allt i fördtjänstbilen. Vagnen får man knappast med sig så jag hoppas kotte går med på att åka sjal igen vid det laget. Tyvärr gillade jag inte alls ergon, så den får sambon ha för sig själv.

Ja, vi är ju inte ovänner som sagt men det återstår att se om han tar en natt i helgen.
Om inte så får jag prata allvar med honom - på dagen när jag är mer vaken och kan prata i lugn ton utan att börja gråta och säga elaka saker. :grin:

För visst, han behöver kanske mer sömn än han får (6-8 timmar i sträck). Men hade han bara fått sova max 6 timmar per natt med flera avbrott i 3 månader så skulle han inte gnälla över sina hela nätter.
Sen jobbar han hela veckodagarna och det är jobbigt, det är jag med på. Det är ju jag som är föräldraledig. Men en enda natt? Grr... nä även om vi är sams så kan jag nog inte släppa det helt förrän jag fått sova en natt.

Fy vad jobbigt för dig att sambon ska vara borta så länge! :(
Är det bara någon engångsförteelse eller kommer det fler såna tillfällen?

Det blir ju nu och i november men efter det blir det väl inte förrän nästa sommar då han eventuellt måste iväg med jobbet i såna fall. Den här gången är det för att ta lastbilskörkort, mycket för min skull (kunna köra hästarna lagligt) så det är ju nåt vi båda har sett fram emot ska bli av trots allt.

Kl
Vi hade förresten minusgrader i natt! :crazy: vi har inte tagit upp potatisen och tomaterna sitter fortfarande på kvist...gröna. Den jäkla vattenslangen hade frusit också så det fick bli att köra med H2go-bagen i skottkärran i morse. I kväll ska jag nog försöka börja virka lite sockar till kotte (måste köoa strumpstickor så hon kan få raggsockar också!) och så skulle jag behöva sy upp några mössor och några par fleece-tossar. Fast det får bli när jag har flyttat klart på sybordet.

Till Solvind om bipolaritet

Jag har i flera år haft diagnosen depression. För fyra år sedan lades borderline till, men det har min nuvarande läkare tagit bort och alltså satt bipolär istället, vilket jag känner igen mig i mer. Som tonåring kände jag mig säker på att jag var manodepressiv som det hette då men blev tillsagd att sluta fåna mig.

Jag har inte så tydligt svart eller vitt, dvs manineller depp utan det är mer flytande och lite huller om buller. Klockan beskriver det mitt i prick - massor av energi och jag får massor gjort. Tyvärr på bekostnad av sömnen osv. Jag blir totalt sönderkörd i kroppen de perioderna eftersom jag överanstränger mig och struntar i att jag har ont, översträcker leder osv. Downperioderna kan jag gråta varje dag av ingn nledning alls, och jag har rejält svårt med sociala situationer osv. Medicinerna har verkligen hjälpt mycket. Jag bänger fortfarande men inte lika högt och inte lika lågt som när jag är medicinfri. För mig är Litium en gudagåva men jag förstår de som väljer nåt annat. Jag lämnar blodprov en gång i månaden för att ha koll på litiumhalten i blodet, samt hur lever och sköldkörtel mår. Nu när jag ammar kan jag inte äta det förstås (jo, drt går men det innebär att kotte med måste lämna blodprov varje månad och det vill jag inte) och jag kommer nog behöva det livet ut.

*kl*

Hej på er, hoppas det är ok att jag hoppar in lite i er tråd :)

Visst var det någon här som hade problem med huvudvärk hela graviditeten (Zewz?)?

Vad gjordes åt det och hur kom man fram till vad orsaken var? Anledningen till att jag frågar är att jag själv har mer eller mindre huvudvärk varje dag, ordentlig spänningshuvudvärk 5 dagar/vecka och däremellan migrän... Var inne på vc idag och det enda de gjorde var att skriva ut migränmedicin... Så lite nyfiken vad som gjordes på dig med undersökningar osv

Men gud....
usch jag har stor-bölar/depp-dagen, har precis sovit som en sten i nästan tre timmar :( Och igår tänkte jag att det var så sabla skönt att slippa sova på dan o. vad skönt det var att jag sov mindre ... jojo...

Nu börjar jag gråta när jag läser om dig också Lew. :(
Känner igen mig.. kanske därför jag blivit aå provocerad av dig förut, för att jag ser mig själv i det du skriver.

Vi får kanske ta det privat eller nåt istället ...

Hur klarar du det när sambon är borta tror du? Jag fixar inte ens en heldag ensam med ungarna ...:-( men då har jag två förståss ...

Micks: Hejja på dig och ställ krav på sambon. Det kanske inte är så lätt när du är så trött, låt honom läsa här?

Men jösses jag ber om ursäkt för min kassa stavning på paddan. Måste nog slå på autocorrect :o

Klockan - bara pm:a när om om du vill och/eller orkar. Stor kram!

Han har nu lovat att ta henne inatt! :)
Han trodde först det skulle räcka med kvällsmatningen, men ska jag upp 3 timmar senare för att ge nattamaten så kan jag lika gärna ta allt själv svarade jag surt.
Då ändrade han sig :)

Visst var det du som fick mf? Är du gravid igen? :)

Kl
Åh, vilken dag! :D mamma har varit hör ett par dagar. Hennes advokat lämnade över ärendet med företaget till en "kollega" i sthlm så igår var det advokatmöte och idag en tur på stan med museum och sånt. Vi var på slottet och gick en guidad tur på representationsvåningarna. Mycket intressant! Den mest intresserade var vår tösabit, guiden kom av sig hela tiden för det lilla söta ynglet tittade på henne, log stort, flinade på rätt ställen, kollade MYCKET intresserat på alla bilder och vevade med både armar och ben. Enda sättet man kunde hålla i henne var sittande i famnen med ansiktet mot guiden, haha! Det var en riktig höjdare. Var även nere i skattkmaren och där fick min mamma bli kallad för Alvas mamma av receptionisterna :o nog för att mamma är fräsch och så men hon är 20 år äldre än mig :o

Nu är hon ruskigt trött så det blir hem, byta blöja och natta.

*kl*

Hej på er, hoppas det är ok att jag hoppar in lite i er tråd :)

Visst var det någon här som hade problem med huvudvärk hela graviditeten (Zewz?)?

Är du gravid? Vad kul, grattis! :)

Det stämmer att jag fick huvudvärk från helvetet runt vecka 12-14 nånstans. Det var en väldigt lokal värk, jag kunde nästan rita ut som en tårtbit vid högra tinningen med spetsen ner mot ögat som verkligen brände, det kändes som det brann. Ögonlocket hängde ibland. Hysteriskt jobbigt. Det kom som i attacker, i allt från 15 minuter till ett par timmar. Eftermiddagarna och kvällarna var värst. Gick ofta och la mig med en isklamp i en kökshandduk tryckt mot tinningen. Låg ofta vaken halva nätterna av smärtan.
Vårdcentralen skrev först ut Citodon, som jag inte tålde. De skickade mig på en CT över skallen utan att hitta nåt. Jag hamnade till slut hos en neurolog som på min beskrivning diagnostiserade mig med ansiktsneuralgi (trigeminusneuralgi). Alltså nervsmärtor. Det var nästan komiskt att se skissen över skallen hon visade mig där man kunde se exakt vilken nerv det var som gjorde ont - det var så exakt det kunde bli.
På den typen av smärta biter inte vanliga tabletter utan hon skrev ut Lamotrigin, som är en epilepsimedicin och som påverkar nerverna på någe vis, som kanske kunde hjälpt mig på sikt, men biverkningarna var inte roliga alls jag jag valde att sluta med dom och avvakta.
Hon kunde ju inte säga exakt vad smärtan berodde på men det låg nog nära till hands att skylla på hormoner och allt som förändras och svullnar i kroppen när man är gravid.
Smärtan blev bättre efter förlossningen men jag känner av det ibland. Dock mycket mycket mildare nu.

:bow: till nerurologen som verkligen tog mig på allvar, hon lät ta prover och engagerade sig verkligen. Kanske hade jag blivit hjälpt av Lamotriginen till slut men det var visst lite osäkert hur de påverkade fostret också.

Mindre engagerade var MVC som sa åt mig att dricka mer vatten… I flera veckor… Till slut sa de att jag kanske drack FÖR MYCKET vatten… Heja… :wtf:

Senast ändrad:

Ja, jag var med i den allra första av era trådar innan jag fick mf i vecka 10. Nu i vecka 16 så det är jättekul :)

Jag fick en tid för utredning om 3 veckor och blev hemskickad med migränmedicin som "nog går bra att äta när man är gravid"... Som tur är låter min huvudvärk inte alls som din utan jag tror det är rejäl spänningshuvudvärk och migrän. Det ena orsakar troligen det andra...

Håller tummarna för att det snart går över och att jag inom kort har en lika söt bebis som ni alla har att snusa på :love:

Du verkar alltid träffa så rutten vårdpersonal...

Ja, jag har träffat på en inte helt oansenlig hög med nötter :D
Blev glad när jag fick hem papprena om min operation och såg att det var en ÖVERLÄKARE på handkirurgen som ska operera mig. Med min tur hade det kunnat vara en praktikant. Eller en städare... O_o

Vad roligt! Grattis! :) tyckte att jag såg dig i den där tråden för de som vill eller försöker få barn ganska snart efter missfallet. Blir alltid så glad när folk jag sett skriva mycket där blir gravida, som hon.. Åh, vad heter hon? Som hängde där i flera år som får en septemberbebis (?). Tror hon heter Nina eller nåt sånt men nicket minns jag inte :o vet att hon bytte nicket från något som mer liknar för och efternamn dock :D

Zews: ja minst sagt! Jössenammen. Skönt med överläkare, visst var det väl US Linköping? Det är mitt gamla landsting. Överlag tycker jag att de är duktiga och nogranna, klantade sig med pappa sista svängen han var sjuk så det slutade med dödsfall men det blev en rejäl utredning på det vad jag förstår. Risken var ju överhängande att det hade gått som det gick ändå iom att kroppen var trasig efter cancersjukdomarna. Tyvärr har jag ju haft en del kontakt med sjukan men inte särskilt mycket för mig personligen utan det är syrran, mamma och pappa så det har varit onkologen, akuten, intensiven och så var man nu hamnar med blodpropp och lunginflammationer men det är ju en helt annan avdelning du hamnar på som jag inte är bekant med :p de håller sig ju framme med teknik i alla fall så du borde kunna känna dig trygg! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben