Sv: Vårföräldrar 2013! #6
Uhm. Jag skriver nog för lite eller så missuppfattar du.
Det är klart vi har pratat om det och han vet att jag föredrar det så. Däremot känner han sig skyldig som sover gott varje natt och tycker väl att jag ska väcka honom om det är jobbigt nån gång. Det är ju faktiskt inte bara vad jag föredrar som är viktigt heller, vi är ju föräldrar båda två. Första veckan undrade han ofta varför jag inte väckte honom när det faktiskt var rätt jobbigt, amningen gjorde ont som fan osv... Men vad skulle han kunna göra? Att väcka honom för att hon behövde bytas efter maten tex. är ju bara rent onödigt.
Delvis kl
Alla gör ju om det passar den egna familjen bäst och att prata om hur man vill ha det är verkligen viktigt när man plötsligt har en liten att ta hand om. Jag trodde inte det skulle vara så här pass mycket faktiskt, man hör ju bara att må barn äter och sover och inget mer typ...men dagarna går sjukt fort och jag hinner inte alls med.
Vi delar ganska lika tycker jag, och har fått ihop det på ett bra sätt som vi båda är nöjda med.
Jag och tösen går upp mellan 5 och 7 nån gång beroende på när hon vaknar och behöver bytas efter morgonamningen (ligger kvar i sängen oftast). Sambon stiger upp vid 8 och tar hand om kotte medan jag går ut till hästar och höns. Under dagen turas vi om med henne om vi ska göra nåt där hon inte kan vara med, tex om det regnar och man behöver vara ute, om jag vill sitta och sy eller om sambon ska fixa med nåt osv. En hel del tid spenderas i soffan, på lekmattan osv också förstås
Framåt kvällen lagar sambon middag medan jag ammar eller leker med kotte och sen går jag ut till djuren vid 20-21 när hon har somnat eller medan sambon nattar henne. Hon sover i vaggan på min sida av sängen och jag lyfter bara upp henne när det är dags att amma igen vid 03-05 nån gång.
För vår del funkar det bra, även om jag kan tycka att han får ta alldeles för mycket pga min värk. Jag kan tex inte bära henne några längre stunder nu när hon börjar bli så tung(hon vägrar just nu bådesele och sjal), så han får ta allt sånt. Kanske därför jag försöker kompensera lite med annat.
En annan viktig sak tycker jag är det som Micks var inne på. Vi pratar av oss ganska öppet här i tråden, och de flesta karlarna gör alldeles säkert "sin" del... Men här
får man gnälla på att karlsloken ligger på soffan och käkar chips medan man sitter fast och ammar och håller på att törsta ihjäl medan hundarna är superkissnödiga.