Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Shit vad dyrt!!! Här kostar det tre tusen... kolla om din sambo kan klippa ledningarna istället, det ska vara billigare.

Sen vill jag hinta om att min spiral har trillat ut två gånger !!! så håll koll på grejerna....!

Jo jag har haft kopparspiral innan och den satt iofs kvar men jag blev gravid ändå. Man ska ju egentligen kolla att den sitter kvar, fast man får göra det försiktigt så man inte råkar rubba den.

Klockan - ja jag trodde det skulle vara samma pris här, men icke. 7500 är mer än vad vi har råd med just nu så vi får väl se hur det blir.

Det skulle inte jag heller haft råd med! :( Särskilt inte nu ...

Kaktus: det började med att jag tyckte att det kändes "konstigt"- sen kände jag att trådarna hängde ner längre än vad som var sagt...!
Jag har haft kopparspiral före och mellan graviditet förut utan problem dock ...

*kl*

Jaha, jag tar väl och övar på att "komma ut ur garderoben då": jag fick beskedet att jag har bipolär sjukdom för ca en vecka sedan.
Jag har varit sjuk sen jag var 15 men klarat av livet ändå... Nu får jag riktad medecin och ... ja typ så.
Jag SkÄMS över att jag är sjuk, samtidigt är det som om ja landat på ett mjukt moln att få svar ...

Jag är fortfarande sjukskriven för insättningen av ny medecin. Sen har inte läkaren varit jättehoppfull om att jag ska vara "heltids-sysselsatt" nån gång igen...

Jag har öppnat en blogg för att kunna skriva fritt om detta. Jag vill vara lite hemlig för att skydda familjen (mycket stigma- liten stad).

Att jag dippat så förbannat nu i sommar beror förmodligen på att jag hade en så tuff graviditet. Själva deppen har jag lyckats få rätsida på, återstår manin, ångesten, och allt annat som följer med på tåget ... :(

Jag är så glad att Maken är en sån himla stabil och vettig människa/förälder så våra ungar får det de ska även när jag inte kan.

Kram klockan!

Jag är också bipolär och vet hur jäkligt det är... Jag har haft stor nytta av litium (ifall du funderar på det nån gång) och har provat det mesta i medicinväg genom åren... Skicka pm om du vill.

Jag förstår att det är mcket känslor -positiva och negativa - men jag hoppas du kan landa lite i det snart och inte skämmas för att du är sjuk. Kram!!

Kramar

Modigt av dig att våga börja berätta. Och här är ju ett alldeles utmärkt ställe att öva på.

Inte behöver du skämmas för att vara sjuk. Men ja känslor och tankar styr man ju inte över så lätt. Men det betyder inte att de har rätt i allt.

Till er som har bipolär sjukdom. Ni behöver inte svara om ni inte vill.

Hur mår man och hur beter man sig för att det ska börja misstänkas? Enligt beskrivning ska det ju bestå av perioder med mani och perioder med deppresion. Men är det alltid så tydligt när folk verkar kunna gå många många år med sjukdomen utan att reagera eller få diagnos?

Frågar för att min sambo vid flertalet tillfällen har sagt att han misstänker att han har det. Och ja symtomen kan stämma men samtidigt är det ganska diffust och inte så tydliga perioder. Det kan ju lika gärna vara att man mår olika under olika perioder i livet. Det gör ju jag också. Men tror att det är lite starkare kontraster för min sambo än för mig.

Idag ska vi in till sjukhuset på fyramånaderskontroll. Sjukgymnasten som vi missade förra gången eftersom vi var sjuka ska vara där. Spännande att se vad hon ska göra. Och spännande att få se hur stor Tor har blivit. Var ett tag sedan vägning och mätning. Däremot känns besöket på BVC på måndag ganska onödigt.

Tack!

Så du har också Bipolär!!

Jag har fått lamotrigin nu. Det ska tydligen vara snällare mot levern. Än märker jag ingen skillnad men jag ska trappa upp superlångsamt ...

Solvind:
Jag har sökt hjälp när min ångest och depression har blivit "to much". Det har varit i perioder. För mig yttrar det sig i kraftiga humörsvägningar, att jag kan ha hur mycket energi som helst - nästan inte behöva sova, och vara så uppi-varv att jag glömmer bort att kissa när jag är på toa (sant!!! - skitjobbigt är det! Särskilt när jag ska någonstans, och kommer på efter typ tio minuter i bilen att jag fortfarande är kissnödig!!)
och sen plötsligt ta fullständigt slut och inte ens orka öppna munnen för att svara på en vanlig fråga ...

Sen jag fick barn har jag inte kunnat "gömma mig" lika bra längre. Jag har ju levt med det här sen jag var 16 (tror jag). Jag har hittat på strategier för att fungera: sjuksriven för förkylning/magsjuka med jämna mellanrum (min arbetsgivare höll på att strypa mig) - flytta till ett mindre hus, göra mig av med älskade husdjur för att jag inte orkat mm.

När jag är mansik är jag ganska bra faktiskt. Då får jag massor gjort och allting känns enkelt. Sen kraschar jag och det är då det blir problem.

Så har det varit/är för mig.

jag hoppas medeinen ska hjälpa.

Fy vad OT det här blev .. vad har det här med småbarnslivet att göra liksom?

Jo, en grej: Dottern har ju 15 timmars dagis just nu och jag tycker det känns så "pinsamt" på något vis att det ibland är maken och Ludd som hämtar/lämnar, ibland är det jag osv. "officiellt" så är ju jag föräldraledig (jämte mot dagis) och de kanske undrar.. fast än har de inte frågat. jag borde berätta...

Ludd förresten - växer så det knakar! Han har dotterns ärvda kläder som hon hade när hon var ett år!!! fast han bara är ett halvår... också har han börjat krypa lite smått. fast väldigt obestämt. :-)

Du borde ingenting :) vill du berätta så är det fritt fram men gör det inte för att du borde, om det nu inte hjälper dig själv!

Angående krypningen, hur funkar det? Här vill ju tös framåt, drar med händerna och puttar med fötterna med magen i golvet, när hon blir trött lyfter hon både armar och ben och ligger som en pingvin på väg ner i vattnet och blir skitarg. Det går inte mer än någon cm. När och hur lär de sig att de måste lyfta upp magen från golvet? Tycker att hon har grejat sådär länge nu, den stora skillnaden är att hon försöker ställa sig på knäna ibland men det där att lyfta med armarna verkar inte riktigt vilja komma.

Kl

Ska också svara på Solvinds fråga sen men jag sitter i bilen på väg vem från BVC nu så jag har bara iPhonen att skriva på.

Kotte blev jätteleden av sprutorna förstås men nu är det gjort i alla fall. Vi valde att vaccinera mot hepatit b också, vet inte om det är nåt man måste välja själv i resten av landet eller om det bara är här.

6155 gram och 60 cm är hon nu. Lilla mumintrollet, lite drygt 1 kg upp på en månad. :)

Här ingår hepatit b i vanliga sprutan. Så vill man inte ha det så får man säga till.

Ett kilo på en månad var inte dåligt :)

Att det blir OT iblandtycker inte jag gör något. Det är ju våran tråd ;)

Håller med ds. Vill du inte berätta för dagis så gör inte det. Det kan väl undra om de vill.

Vissa likheter verkar det vara med min sambo. Men kanske inte allt. Fast han kanske inte berättar allt heller. Kan tänka mig att det är jobbigt att berätta hur man mår hela tiden. Särskilt när man mår dåligt. När vi träffades var han sjukskriven någon gång varje månad för att han inte orkade gå till jobbet. När vi flyttade ut på landet blev det bättre och nu är det väldigt sällan. De "maniska" perioderna varar inte så länge men då är det full fart som jag inte hänger med på. Ångest har han haft en del också och känner sig ofta irriterad. Men det mesta verkar bättre nu, fast inte helt bra. Han har när han var yngre försökt få hjälp mot deppresion men inte fått det han behövde och har därför gett upp och har letat reda på olika hjälpmetoder själv som fungerar till viss del.

Kram på dig Klockan, hoppas du blir hjälpt av behandlingen!

---

9:e september opererar de min hand… Sen blir jag gipsad i tre månader… Försöker acceptera faktum men det tar emot… Ska ringa imorgon och kolla om de måste söva eller om de kan ta det på lokalbedövning. Vill ha det avklarat så fort som möjligt.

Nu har vi varit på sjukhuset.

Denna gång vägde Tor 6.1 kg och var 61 cm lång.

Genomgången med sjukgymnast gick bra. Hon testade vad Tor kunde göra. Följa med blicken, ligga på magen, hur han sitter och står. Han visade också att han kunde vända sig från rygg till sida. Och från mage till rygg försökte han hela tiden för det är ju jobbigt att ligga på mage :sneaky:.
Hon var imponerad av hur bra han följde med (inte konstigt enligt mig. Hon hade ju en skojig leksak som Tor absolut ville ha) . Den enda anmärkningen är att han är något ryckig i sina rörelser. Vilket tydligen är andligt hos prematurer och det försvinner så småningom. Jag trodde att alla bebisar rörde sig så :o . Men vanliga bebisar har tydligen lugnare rörelser.

Efter allt detta var lillplutt så trött så trött så han somnade nästan så fort vi kommit ut, sov hela vägen hem, vakade och var hungrig hemma och åt en flaska och sover nu igen. (Och sambo också :p )

Jag tycker vi piggar upp med en fyra-månaders-tös!
27_8_13_1.jpg

22_8_13_4.jpg

66,5 cm och 7020 gram :love:

Det kan inte bli lätt med en gipsad hand när man har liten bebis :crazy: . Jobbigt men hoppas operationen går bra och handen blir helt återställd

Gipsad är jag redan men efter op kommer jag få gips även över armbågen :( Värdelöst :(

Fy så jobbigt :(
Och klockan - stor kram till dig!

Knapp

Idag har jag gått 1,8 mil och är rätt mör!
De installerade något med bredband/telefongrejs idag och väsnades så att jag och Ylva fick fly lägenheten.
Tur det var öppna förskolan idag och efter det gick vi och farmor/svärmor på en promenad. :)
Ska bli skönt med helg nu! Sambo ska minsann få ta iaf två matningar en natt så jag får sova lite. Jag känner mig som en zombie.

Skällde på honom och grät inatt då jag kände att jag fått dra exakt hela lasset trots att han lovat att avlasta. När jag sen ska ge ledset barn flaska och hon spottar ut allt och jag säger att det är för kallt då säger han bara okej och vänder sig om för att sova istället för att värma den. Inte erbjöd han att mata heller så då brast det :(

Det har gått över nu och vi är sams... men jag är fortfarande dödstrött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar