Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Här skulle föräldragruppen börja den 11 sep sa bvc tanten sist jag var där. Men har inte fått några papper om det ännu =/ Jag kommer helt klart gå dit i varje fall, jag hoppas kunna lära känna någon jag behöver någon att umgås med...

Natten här var lite bättre än innan, ätit 11, 2, 4, 6.30 och 8.30. Men han låg i spjälsängen fram till 6.30 - herregud vad skönt det var att få sova själv :love: kunna sträcka ut sig, gömma sig under täcket och bara ta en massa plats :D Nackdelen är ju att amningen är jobbigare, måste sitta upp för att inte somna...
Har köpt hem ersättning idag så ska prova att ge det ikväll när jag lägger mig (11 målet). Förhoppningsvis blir det i varje fall ett mål mindre då... :)

Hahaha, stackars viktor kommer nog aldrig förlåta mig :rofl:

För en halvtimme sedan var det dax för första nattmatningen. Och första gången med ersättning.
2 delar ersättning och 1 del bröstmjölk blandade jag ihop.

Upp med honom i sängen och han snodde flaskan från mig med en gång, och höll den själv :eek: (trodde det skulle dröja någon månad till innan han kunde det).
Han har fått bröstmjölk ur flaska några gånger innan så han trodde sig veta vad som väntade........
Den minen han gjorde när han insåg att det var något annat i flaskan :rofl: Ersättningen var INTE omtyckt.
Han provade flera gånger (kanske innehållet ändrades ;) ), men det var lika äckligt varje gång. Stackars pojke.
Efter att jag fått honom att prova ytterligare några gånger så gav vi upp och jag ammade honom istället. Nytt försök imorgon, då blir det 2 delar bröstmjölk och 1 del ersättning istället ;)
Hoppas på bättre tur då..

I morse när jag vakade låg Tor på mage :eek: Han hade vänt sig själv och låg och småsnuttade på kudden.

Är lite orolig att han ska lägga sig med ansiktet nedåt och inte kunna andas. Är ju därför bebisar inte ska sova på mage obevakat.

Om senast en och en halv timme ska jag iväg. Läskigt och stressigt. Sitter nu och pumpar och äter frukost medan Tor sover. Sedan ska en häst släppas ut, Tor äta och byta blöja och alla grejer som ska med in i bilen

Senast ändrad:

Tova sover ofta på mage numera. Dock utan kudde och på väl sträckt lakan, men ändå. Tor är väl också så stark och stadig nu att han kan vrida på huvudet om nåt är galet..? Tova sover mycket bättre på mage :) (Inte hela nätter dock, men ofta mellan 4-7 typ.

Vilka problem en del av er verkar ha haft med ersättning..! Antar att vi hade enorm tur att Tova tog den utan att knussla efter olyckan. Kanske ska ge maken en klapp på axeln med att han redde ut det. (Dock med viss assistans, det tog inte många minuter förrän svärmor var här, har jag förstått ;) )
Jag sitter också och pumpar här, är alltid ett bröst som är lite eftersatt på morgonen, och passar på att fylla frysen nu inför operation, sen vill jag lära mig pumpen också, se att det funkar med en hand och så. Verkar gå bra. Tuttarna still going strong, 150 ml ur vänster juver ;)

Är det någon av er andra som testat att ge småknoddarna gröt? Funderar på det, se om Tova står sig bättre.

Lycka till idag Solvind, det går säkert bra! Jag var iväg igår, helt okej även om hela grejen med sjunga-dalta-fånigtfika inte är min grej….

Har hört att en del av ersättningarna smakar päckel men att man ibland kan få dem att sätta i sig det. Lättare om en som inte ammar ger fick jag höra.

Kl
Jag försökte för ett par veckor sedan börja jogga lite för att komma igång. Tanken är att försöka träna med Team Stockholm Marathon senare i höst. Fick bittert konstatera att fogarna inte riktigt klarade den belastningen än så jag la det på hyllan och gick och köpte en motionscykel som jag tryckt in i lägenheten :D Tänkte att man åtminstone kan bygga någon kondis och kanske stärka upp det hela en aning. Det verkar faktiskt som om det funkar hyfsat bra så nu trampar jag på den när jag kollar på tv och jag vet inte om det är inbillning men jag känner mig nog redan lite starkare och har ytterligare ett par månader på mig. Skönt! :)

Vi får väl se om jag blir tillräckligt stark för att sätta igång med lite jogging i lugnt tempo om ett par månader eller om jag får ge upp hoppet om att träna för maran i år, får se vad kroppen säger. Jag hade ju inte särskilt ont efter den kilometern jag joggade, snarare att jag kände att jag inte var stark nog än, men jag ville inte riskera att få ont. Hoppas jag kommer igång för det var ganska dyrt att anmäla sig :o

Knapp

Orkar inte hålla skenet uppe längre. Fått sova 3 timmar inatt och bara storlipade kl 5 när hon vaknade igen för femtioelfte gången. Får aldrig sova mer än 5 timmar och då är det lyx...
När hon sover ligger jag vaken trots att jag är dödstrött. Jag orkar inte!

Det kanske är läge att släppa ifrån dig henne över en natt? Skitjobbigt när man inte får sova, det kommer ju att knäcka dig totalt.

Vi gjorde ju så. Hon skrek tills sambon fått värmt maten vilket tog sin lilla tid och hon skrek sig igenom blöjbyten iom att han bytte innan flaskan (jag byter efter ett bröst då hon är något nöjd)

Så även om jag sover i ett annat rum så vaknar jag ju :(

Tänkte väl mer om du sover över hos någon så sambon är hemma med henne eller att ni ordnar med barnvakt.

Jobbigt att lämna ifrån sig men det är ju inte kul om du far illa av dålig sömn heller.

Senast ändrad:

Nej.. jag känner mig bara helt rådvill och slut och arg, ledsen. Jag måste till och med upp och vagga henne SAMTIDIGT som jag ammar!
Jag fattar inte. .. och jag känner mig som världens sämsta mamma fast att jag vet att det inte beror på mig.

Sen på eftermiddagarna när sambo kommer hem lämnar jag över henne till honom, för jag orkar inte ha hand om henne då. Plus att han ju måste få umgås med henne iom att han är borta på jobbet hela dagarna.
Men då får jag iaf inte vila för maten ska lagas, kattlådor rensas, hon ska ammas, det ska diskas städas och tvättas.
Sen blir det någon timma vid tvn innan allt ska iordning inför natten och eftersom jag inte orkar med hennes skrikiga kvällshumör så tar jag även det.

Jag räknade alltid med att det skulle bli jobbigt men när jag läser vad ni och andra mammor skriver så undrar jag om alla andra blåljuger eller om mitt barn är ovanligt jobbigt. ...
(och ni som har det skittufft och skriver det - ta inte illa upp. Min hjärna läser inte in det just nu. ..)

Åååh jag blir dum i huvudet!

Sömnbrist kan göra vem som helst tokig micks. Det används som tortyrmetod.

Tar sambon med barnet upp när han gör mat på natten? Ha en termos med lagom vatten bredvid sängen på natten så är flaskan gjord på ett kick. (Av din sambo såklart)
Måste ni byta blöja på natten? Det gör aldrig jag om han inte har bajsat såklart.
I med öronproppar, lägg dig i ett annat rum och se till att få sova.

Och jag ställer frågan måste du städa? blir det så illa stökigt att du måste ta hand om det också?

Tvätten förstår jag men den kanske du kan ordna dagtid med bebis i selen? Och mat, finns det ingen snabbare lösning på mat? Laga rejäla storlom så ni har lådor till hela veckan? jag har ju haft kämpiga perioder och då har jag låtit hemmet förfalla ett par agar då och då, med gott samvete. Städhjälp har varit uppe på diskussion här flera gånger. Det kanske kan vara något att ta in då och då?

Men Micks! Storkramen till dig!! Fy vilket jävla elände, :(
Inga råd har jag heller, men all sympati.

Jodå vända på huvudet kan han ju. Men är han är trött litar jag inte riktigt på det. Men blir att ta bort kudden nu. Fast tycker sängen känns så hård utan den.

Har börjat med gröt till Tor. Men han får ännu inte i sig några mängder så han blir inte mättare av det. Har däremot börjat blanda i lite grötpulver i ersättningen ibland så den blir lite tjockare. Inte märkt att han håller sig mätt längre men blir tydligen smaskens tycker lille herrn. Gäller bara att välja rätt nappflaska så det inte blir stopp ;) .

Föräldrargruppen var väl sådär. En del intressant information men mest pladder. Jag gillar i och för sig när det finns några som pratar massor för då slipper jag säga så mycket :p . Inget sjungande eller fikande som tur var. Vi satt på golvet i en ring med bebisarna på filt framför oss. Massagen var trevlig men det hanns inte med så mycket. Nästa gång blir det mer och så ska det pratas mat så går väl den gången också så får jag se sedan. Är ju ändå lite trevligt att få göra något annat än att vara hemma.

Tor verkade tycka de andra bebisarna var spännande. De flesta var lite större och rundare än vad han är men annars ganska lika. Han var enda pojken bland massa småtjejer. Alla andra hade rosa på sig :grin:

Föresten var det ganska många där som gett upp amningen och gav ersättning istället. Det pratades om att det var viktigt att även mamman skulle må bra av amningen. Och gjorde man inte det så var alla överens om att ersättningen var riktigt bra den med.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar