Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Men usch vad jobbigt :( . Sova som är så viktigt (och helt fantastiskt skönt)

Men som vindvissla skriver så kan en termos med lagom varmt vatten och en förberedd dos pulver vara bra. Då går det riktigt snabbt. Mycket snabbare än att till exempel värma på utpumpad mjölk. Och så öronproppar till dig så du får sova.

Och sedan.. Måste det verkligen diskas, tvättas och städas varje dag? Tvätt brukar jag lyckas fixa på dagen antingen om Tor lyckats somna någon annan stans än i famnen eller på promenad, eller om han sitter i sele/sjal medan jag fixar. Disken sköter för det mesta sambo och städa kommer jag inte ens ihåg när jag gjorde sist :o . Det går väl att ta på helgen när ni båda är hemma och kan hjälpas åt? Din sambo kan väl diska när du ammar på kvällen?

Skickar kram och hoppas ni kommer på någon bra lösning.

Angående byta blöja på natten.
Här byts det alltid en gång på natten. Även om han kissar väldigt lite då. För på morgonen kissar han massor och om man inte bytt till helt torr blöja så läcker det ofta igenom. Problemet när jag byter på natten är att han piggnar till och har svårare att somna igen.

Funderar på om det finns någon annan blöja på natten som klarar att hålla torrt längre. Använder libero nu men funderar på att testa pampers baby dry eller aktive fit som står att de ska hålla torrt i tolv timmar. Jag gillade inte dem när han var liten men nu kanske det fungerar bättre åtminstone på natten.

Hur gör ni?

Tova har baby dry, nr 4. Den håller tätt hela natten men är rätt tung på morgonen :D Iofs ammar hon en hel del nattetid med.

Ang ersättning, räcker det alltså att blanda pulvret med lagom varmt vatten? Maken var supernoga att det skulle koka först och så, men det kanske inte behövs? Känner mig lite bortkommen men jag har ju aldrig behövt handskas med ersättning :D

Vi kokar vattnet. Har ett par små rostfria flaskor i kylen med kokt avsvalnat vatten. Sedan är det bara att blanda till rätt temperatur med det nykokade vattnet och hälla i termos eller direkt i flaska. Man lär sig snabbt hur mycket av varje man behöver.

Använder sällan termos om vi inte ska iväg någonstans. Tycker det går rätt snabbt att koka upp och blanda med kylt vatten också och Tor brukar oftast inte ha så jättebråttom länge

Senast ändrad:

Jo, att koka vattnet är väl vettigt men han skulle prompt blanda ersättningen med kokande vatten och sen tog det ju en halv evighet för det att svalna. Men häller man kokande vatten på termos är det kanske lagom framåt natten nån gång, och kan blandas då?

jag kokar aldrig vatten.

jag avänder pampers på natten för att det inte ska läcka och sen har jag icas på dagen. storlek 4.

Tror att det står på babysemp-paketet att det ska svalna lite innan man blandar i pulvret men nu är jag inte lika säker längre. Hursom, jag tar kallvatten och blandar i ordning och kör in i micron. Hörde att man inte skulle ta varmt vatten direkt från kranen att dricka ens som vuxen så det blir på den vägen i stället. Tror det var nåt om att man inte har testat varmvattnet, åtminstone inte kommunalt. Koka gjorde vi bara i början innan vi hörde att man kunde ta kallvatten från kranen om man hade bra kommunalt vatten.

Visslan: är icas bra? Vi har provat libero en gång (kör pampers normalt sett) och tyckte att den mest var skräp så jag har inte vågat köpa nåt annat när det ändå har funkat.

ja jag tycker de är bra som dagblöja men de håller inte hela natten. köp ett paket och prova. de vanliga är det, inte ica basic de är plastiga tycker jag. min pappa har icaaffär så jag får paket som är sönder ibland, har testat det mesta. använde huggies på Irland men har inte sett dem här.

jag värmer också i micron med kallt kranvatten. varmt kranvatten ska man inte dricka för det finns för mycket koppar i det. sigill brukar jag koka ägg och så i varmt kranvatten.

han äter på leksaker som legat på golvet, smakar på gräs och löv, smakar på mina kläder och suger på mina bröstvårtor. inget av dessa är särskilt sterilt så jag känner inte att jag behöver använda kokat vatten. hade han varit infektionskänslig hade jag såklart varit mer noggrann. varje gång vi ska hämta på fsk har jag en flock barn som hänger över bilskyddet, det känns värre i så fall.

ber om ursäkt för stavfel, skriver på mobilen.

Om du vill ha en torr blöja till natten så är det babydry som är grejen, active fit är en blöja med bra passform för rörelse och andas bättre, så den fuktar igenom om den blir väldigt kisstung.

Ang ersättning så är det ok att ta kallvatten ur kranen, om man har kommunalt vatten, och värma i micron och blanda ersättningen. Att man inte ska ta varmvatten från kranen och dricka är för att det kan komma med kopparrester och dyl från rören. Vi har börjat ge en flaska ersättning på natten och då har vi en thermos med lagom tempererat vatten (kokat vatten blandat med kallvatten), en doserare med färdiguppmätt pulver och en ren flaska. Då går det riktigt fort att blanda.

Micks, som visslan skrev, att inte få sova är tortyr! Här har det vaknats varannan timme nätterna igenom ett tag, det är därför vi har valt att börja ge en flaska på natten, för att maken ska kunna ta någon natt ibland. Har du en bra BVC-sköterska? Prata med henne isf också och ett annat tips är att försöka ta sig ut på dagarna för att få lite dagsljus och energi från det. Och du, det är en stor omställning att få barn och man vet ju aldrig innan vilket barn man får, så hur man än försöker förbereda sig så kan det vara jobbigt ändå. Kram!

DS, jag använde en del Ica-blöjor till storasyster och tyckte att de var väldigt lika Liberoblöjor, så om du inte gillar dem så kanske inte ICAs är något för dig.

Då låter jag nog bli dem.

Kl
Jag är på väg till stan för att gå på punkkonsert på debaser med stallägaren. Ska bli helnice att komma ut en sväng! Hon frågade häromdagen när vi var ute och red om jag ville med, känns jättekul! En hel kväll när man bara får vara Manda :) sen att boobsen kommer läcka om ett par timmar glömmer vi en stund till.

Tack för alla kramar!
Gick ut lite förut, var skönt att få lite luft och jag känner mig inte lika uppgiven just nu.
Imorgon är det fredag och sambo har sagt att jag ska få sova massor i helgen, han tar allt.

Ang blöjan på natten så upplever jag att hon blir kinkig om den inte byts när den är full. Iofs spelar det kanske ingen roll när hon ändå inte sover. :grin:

Ska be sambo prova med termos! Får köpa en ny bara för den vi ha är gammal och stinker kaffe trots att den är diskad.

Just städa måste jag väl inte, men diskberget blir snabbt stort och samma med tvätten.
Jag ska försöka bli mer effektiv på dagen och ha henne i sele men det är samtidigt inte så lätt när hela kroppen bara skriker att den behöver sova.

Men vi ska fixa det här... som jag sa när sambo bad mig hålla ut innan han gick till jobbet - vad har jag för val?

Vi har kommunalt vatten, smack ner i vattenkokaren-40 grader, klart.

Att känna sig uppgiven är läskigt, om det inte lättar med lite mer sömn så bör du be om att få fylla i ett sånt där förlossningsdeppspapper hos BVC rätt omgående så att du kan få hjälp att komma ur det om det inte enkom är sömnrelaterat.

Svarar lite snabbt på mobilen nu när kotte äntligen sover...

Vi använder baby dry vi också, och byter inte på natten längre om hon inte vaknar till och gruffar. Oftast ammar jag luggande och somnar om. Jag får ju tack och lov sova på nätterna i alla fall, även om hon är kinkig dagtid. Jag hoppas det är vaccinationen som spökar nu för i såna fall går det ju över snart. Sen hoppas jag verkligen det kommer riktigt, bubblande skratt snart också. Det känns som om det blir lättare att orka med de jobbiga stunderna om msn får höra det ibland, men det är kanske bara en önskedröm.

Micks - jag förstår att du vill och måste ta hand om disk och tvätt. Jag måste också ta hand om sånt dagligen, annars kan jag inte slappna av. Visst kan sambon ta det, och gör det också, men jag gör det hellre själv då jag tycker jag får lite andrum när jag gör det. Kanske är det samma för dig? Städa annat får man göra när man har tid. Och ork.

Kl
Var på kontaktsamtal i dag och pratade medicinering... Den medicin läkaren har föreslagit ska man inte ta vid amning så jag får avvakta tills jag har läkartid. Minskningen av mjölken beror säkert på stress och att jag har en jobbig period med allt som har varit den sista tiden. Tills dess får vi börja vänja in ersättningen... Har inte haft möjlighet att pumpa ut mer mjölk än bara, allt går till kotte vid maningarna. Nu ska jag försöka hålla mig vaken medan hon sover och se om jag kan få ur lite i kväll/natt. Sambon gör vad han kan i alla fall, och är verkligen en klippa när jag gråter av trötthet, utmattning och att jag inte har mat till henne (hon växer ju som hon ska och mår bra så hon far inte illa men det ät ju inte hållbart bilägarn gör mig att bara amma hela dagarna)

Lider med dig Micks! Även om jag blir väckt ofta så sover han ju hela nätterna utom när han äter. Vill inte tänka på hur död jag varit om han skulle konstrat med att inte vilja sova också...

Här blir det bättre och bättre faktiskt. Han vaknade förvisso varannan timme inatt med, men iom att jag börjat lägga honom i spjälsängen så får jag sova de två timmarna i varje fall. Min kropp skriker av lycka över att kunna få röra sig igen :)

Halv 8 idag provade jag dessutom att ge honom ersättning igen - och han tog och åt allt! :D Nu var det förvisso mer bröstmjölk än vad det var ersättning - men det var ett första steg i varje fall :bump:

Nu får jag bara hoppas att han snabbt lär sig äta ren ersättning, har inte mycket bröstmjölk i frysen och när jag pumpar får jag maximalt ut totalt 60 ml - båda brösten inräknade där... :crazy:

Ang blöjor så kör vi pampers här med. Baby dry på natten och "spingblöja" (activ fit ;) ) på dagen. Älskar activ fit blöjan, första gången han fick den på sig blev han så mycket lättare och kändes nästan som om att han inte hade blöja på sig :)

Byter normalt inte blöja under natten - men skulle han vara vaken när Jocke går upp till jobb så byter han så behöver jag inte känna mig stressad på morgonen (när vi går upp är det ca 9-12 timmar sen förra bytet). Funkar kanon, läcker aldrig även om blöjan är rejält tung av kiss.

Kan ni inte baxa in en diskmaskin någonstans? Är den bara på tillfälligt besök behöver det väl inte vara så prydligt heller? Går ju att hitta billigt på blocket.

Hugger knappen

Kaktus (?) - det är bara sömnbrist här, ingen depression. Jag känner mig glad och lycklig "under" tröttheten men är bara så fysiskt trött! Men tack ändå för rådet.

Lew - precis, jag får ju lite andrum också!

Ds - vi har både tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin :) så det går ju hyfsat snabbt.

Äh jag måste vara förvirrad. Det är Libero vi har, trodde de hette baby dry? Tycker pampers hade sämre passform runt kottes rumpa och ben. Vi var tvungna att köpa ett paket blöjor här hemma på affären och de hade bara Helen Harper eller vad de nu hette... Inget märke jag rekommenderar måste jag säga.

Huggies finns förresten här (inte här i byn men i "stan") så det borde ju finnas lite här och där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar