Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag skulle inte förvänta mig längre sömn på ersättning. Vissa sover bättre, men andra sover lika eller sämre. Prova du och se hur det blir för er.

Vilse, det var ett riktigt kap! Jag tänkte först att jag skulle ha kollat in utförsäljningen, men jag formligen hatar hysteriska folkmassor så jag stod över.

S kämpar hårt för att ta sig fram på golvet och kommer nästan upp i krypställning ibland och har som kommit på att man kan rulla för att ta sig fram och snurra lite på magen om man ligger direkt på golvet. Hoppas han håller sig hyfsat lugn ett tag till. Vi ska förresten gå på lite babymassagekurs som vår öppna förskola håller i, hoppas på att S tycker det är lika mysigt som hans syster gjorde.

Edit, för att få fart på magen kan man även ha lite messmör i flaskan, eller ge på sked.

Solvind - Ja de verkar vara väligt lika just nu:) känns konstigt iom att Tor är så mycket äldre.
Jag använder vanlig jersey eller muddväv som kantband, det är stetchigt och mjukt :)
Ang städningen så blir det inte som jag vill om sambon städar :o men jag får kanske leva med det :)

Vilse - ha jag handlar en del på tradera jag med, fyndade en ny cool skinnjacka till henne där nyligen :)

Ds - härligt att hon växer så! Här ligger alla 50/56 redan undanpackade i väntan på att jag ska orka lägga ut det på tradera. Jag tänkte sy dreglisarna med frotte eller tunn fleece på baksidan, så är det mjukt och gosigt. Det går nig inte igenom ändå och man får nog ha flera att byta mellan.

Tack för tipset om kantband. Det var ju smart. Då slipper jag leta efter något i matchande färg ;)

Tradera verkar farligt. Fastnade precis där och hittade en hel del intressant och billigt. Till exempel en pop vinteroverall där högsta budet var 110 kr. Billigt. Men har inget konto där (ännu) . Sambo blir väl galen på mig om jag börjar köpa massabalen där :p

Håller med om att det känns lite konstigt att Tor verkar vara i liknande fas som era som är bland de sista. Tycker han har halkat efter lite, han låg ju före ett bra tag i början. Men inte så konstigt om han är lite långsam. De första månaderna i hans liv var det ju mest fokus på att bara överleva.

Oh! Jag blir så sugen på att sy nu. Kliar i fingrarna. Mina fina tyger är nytvättade och torkade. Stora frågan är när jag ska få tid.

Dregglisar måste jag sy också. Använder ni tryckknappar? Sådana man inte behöver sy fast? Antar att man behöver något verktyg till det? Vart hittar man det och knappar?

Jag är riktigt dugen på att sy jag medmen kotte somnade och jag vill inte börja stöka nu så här sent så det får vänta tills i morrn...

Jag använder tryck-knappar, köpte verktyg och storpack med knappar på bibbis textil. Det finns på stoff & stil också tror jag.

Tradera är skitbra, man hittar mycket bra och fina märkeskläder billigt! :)

Edit
Min fröken verkar vara tidig med mycket har jag märkt så det blir kanske lite snett på det sättet med. Nu siktar hon bra med händerna och har upptäckt nöjet med att känna på saker, ta tag i dem och vifta runt med dem osv. Första skratt-ljuden kom här om dagen också :love:

Vända sig över på sidan har hon gjort länge men rullar inte runt helt än, däremot har det hänt att hon lyckas åla sig iväg framåt när hon ligger på mage. På torsdag nästa vecka blur hon tre månader (13 veckor i dag).

Senast ändrad:

Händerna har Tor haft koll på ett par veckor. Men viftar inte så mycket. Allt ska stoppas i munnen istället :p . Han rullar inte heller runt ännu. I alla fall inte från rygg. Åla på mage går inge vidare. Armarna är inte tillräckligt starka. Men han kan förflytta sig ganska bra på rygg. Hittade honom upp och ner i sängen en morgon :D . Skrattljud har han gjort ett tag även om det inte är så ofta. Sitter riktigt fint med stöd och älskar att stå upp när man håller. Blir 7 (4) månader om drygt en vecka.

Förresten. Är det någon som har en bumbostol? Är den bra?

Vi har en bumbostol, men nu använder jag den sällan. S sitter bättre i typ en antiloop eller babysitter om han ska sitta än i bumbon. Jag upplever att han hamnar lite säckigt på något vis och kräks gärna om han sitter i den så jag tror att magsäcken blir lite klämd eller så. Till storasyster använde jag den massor, men hon var lite rundarecoch satt därför bättre i den.

Det går långsamt med krälningen här med. Tös sprattlar fortfarande som tusan med benen men armarna hänger inte med. Ligger hon på täcke/filt med fötterna utanför hasar hon framåt såklart. Får fortsätta träna men hon lär sig nog hon med en vacker dag. Däremot sitter hon i knäet ett par sekunder i taget utan stöd och är riktigt stabil i nacke och rygg samt har sedan ett bra tag tillbaka kopplat att man måste hålla i sig när man blir buren så nu kan jag "hänga" upp henne på höften utan att hon riskerar att falla. Hoppgungan börjar bli storfavorit :) räknar med att hon börjar ta sig framåt snart.

Tror ni inte hon sov 4,5 timmar innan hon vaknade bara för att vi bestämt att ge ersättning? :p
Frågan är nu om jag ska ge henne ersättning nu eller inte.
Kanske får bli så för hon äter lite dåligt vid bröstet just nu.

Hon krånglade jättemycket vid bröstet. Bara hackade och gled runt på amningsnappen och det hon sög i sig spottade hon ut.
Så sambon fick värma 1dl ersättning och på den sov hon från 2-5. När hon vaknade nu vid 5 sög hon snabbt i sig en tutte och stensomnade. Sov till och med sig igenom ett blöjbyte och sover än. Nu har jag ätit frukost och ska passa på att få lite mer sömn. :)
Provar med ersättning ikväll igen.

Kl 14 är det dags för bvc :)

Härligt med lite sömn :)

Är det 3-månaderskontroll och vaccinering nu?

Kl
Här ska vi till arbetsterapeuten vid 11:15. Får se det där med den kudden de skulle ordna till. Enligt bvc-sköterskan ska den inte fixera henne men iom att tös tidigare glömt att vrida huvudet vid kräkningar i vaket tillstånd förstår hon min oro att använda den nattetid.

tor låter ganska mycket som Charlie i utvecklingen (5 månader om nån vecka).

just nu kämpar jag med att försöka få herrn att ta flaska, jag ska till ullared om en vecka och hade helst åkt barnlöst men Charlie verkar inte se tjusningen i det.

Nu är jag utvilad! :D

Hon sov 4.5 timmar efter kvällsmaten. Vaknade 00:30 och fick mat av mig och sen 1dl ersättning. Sov från 2 till 5 och åt då en snabb tutte. 5:30 somnade hon om och sov sig genom blöjbytet och vaknade först 8:30! :banana:
10, 5 timmars nattsömn!

Oj du jag blev osäker nu. Det borde ju vara 3månaders + vacc. när du säger det men jag har bara fått info om att jag och bvc-sköterskan ska prata om hur jag mår. Plus det vanliga, vägning och mätning.
Fy nej ska min älskling stickas! :cry:

Vi har ju tremånaderskoll och vaccination nästa vecka så det borde ju vara det för dig med i dag då :) jag ska på återkontroll hos mvc nästa vecka med.

Ja det är nog så!

Haha! Brösten spänner men vill Ylva äta? Nej, hon ligger och pratar med sambos klockradio! :rofl: :D

Vaccinationen var inte rolig :( Alva blev jätteledsen när det gjorde ont. Stackars bebis. Nya stick i september. Jag blev ju erbjuden att låta en bvc-tant hålla i henne så jag inte behövde vara med men jag vill ju inte lämna ifrån mig henne när hon ska bli ledsen.

Kl
Huu, nu har jag varit ute och motionerat fläsket. Sprang intervaller upp för en backe. Inte särskilt många, blev väl 5 st, och inte jättelång backe men fy satan vad jobbigt det var! Hade ju barnvagnsmotstånd också. Jag håller på att kräkas fortfarande och jag blev väl klar för en sådär 20-30 minuter sedan. Jag behöver träna upp mitt flås! Frågan är bara hur jag ska ta mig upp och in i duschen :p får bli en tur till backen några gånger i veckan och försöka motionera tillbaka lite flås. Kanske borde dra med mig sambon också, han skulle behöva motionera sig han med :D

Skönt att du fått sova! :)
Vaccinationen tycker inte jag var så farlig faktiskt. Visst blev hon ledsen - i 10 sekunder. Hon var lite gnällig på kvällen sen med men inte alla farligt.

För er som jag inte har på Facebook kan jag ju berätta att de efter 6 veckor hittar benbrott i min hand också. Det som de trodde var stukning och som de sagt åt mig att "träna upp"... Den träningen har varit rätt smärtsam, av numera förklarliga skäl. Så nu blir det gips igen, kanske även operation. Väntar samtal från ortopeden...

Hm... Då är nog inte bumbo lämplig för Tor heller. I alla fall inte ännu. Han är ganska smal i formen så då kanske han inte får tillräckligt med stöd.

Micks. Vad skönt att du har fått sova. Sova är nog det bästa som finns ;) :D
Angående vaccinering så vart Tor bara lite ledsen några sekunder hans två första vaccineringar. Men den tredje när han var äldre och mer medveten då vart han superledsen och gick inte att trösta på ett bra tag. En skillnad är dessutom att de två första gångerna var på neo och den tredje på BVC. De kanske var skickligare med stickandet på neo.

Lite lustigt det där. Vaccinering räknas hans riktiga födelsedatum. Men allt annat är det hans korrigerade datum som gäller. Fast jag har ju fuskat och startat tidigare med sittdel och smakisar eftersom Tor visat att han ville det.

Zewz. Vad dåligt att de hade missat det brutna i handen :mad:
Hur återställd har du blivit annars?

Usch. Motionera. Nu påminde du mig om att det var ju det jag och sambo påbörjade men av någon mystisk anledning glömt bort igen :o :p . Vi skulle verkligen behöva få upp flåset och få bort några kilon. Men det är ju såååå tråkigt. Och jobbigt...

Ja, riktigt surt... I övrigt är jag tillbaka ungefär till hälften känns det som. Går obehindrat men haltar än. Håller på att träna upp ryggen med sjukgymnast. Sover illa för ryggontet. Har stora besvär med nånting som sticker mig innifrån vid op.ärret. Kissade en del blod förra veckan… Underbart, alltså ;)
Jävla bakslag med handen, den kunde varit helt återställd nu.

Idag ska vi på återträff med föräldragruppen. Vi träffades bara en gång innan knoddarna kom så ni skulle det visst pratas förlossning och sånt. Kan erkänna att jag är måttligt intresserad av okända människors förlossningsberättelser...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈