Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag filosoferade som så att det är bra för barn att börja på dagis hyffsat tidigt. Det är ändå en rätt viktig/sror grej i deras liv ...Det behöver ju inte betyda att det där på "maxtid"- dottern gick tre dagar i vecka mellan ca 8-4, sen fyra dgr per vecka resten av tiden....
Jag kommer jobba 50 % när jag ska börja jobba sen ...

Btw:

Jobbigt med stökiga nätter och oförstående karlar. :(

DS: Låter läskigt med den där kudden..?! Lita på din känsla tycker jag.

Ludd sover faktiskt rätt hyffsat vad jag förstår det. Maken har ju nattpasset...
Fast i natt fick jag dra mitt strå till stacken- Li är förkyld och sov i våran säng. Hon nös så snoret sprutade (över mig) och sa: "Papper!!" varpå jag fick torka näsan, ganska många gånger.. ;)
Det kändes bra.
Sista veckan har jag mått upp å ner men nu verkar det ha vänt igen - till det bättre.. hoppas på att kunna axla mitt ansvar på halvtid i allafall från första september, får se vad läkaren tycker och tror ...

Då är det inte bara jag som är konstig :p

De kommer, vad jag förstår, att tillverka en kudde efter hennes huvudform och behov men jag måste ju få säga till om vad jag tycker känns okej och inte känner jag. De lär ju ha gjort det där tidigare antar jag men det känns ju vettigt att påpeka.

Ärligt talat tror jag att formen skulle kunna gå tillbaka utan hjälp också :p det har ju blivit mycket bättre och i vaket tillstånd ligger hon ju på bakhuvudet mer eller mindre :p

Det är ju inte som att hon kommer vara 3 år när hon får börja på dagis, snarare strax före 1,5. Tidigt nog tycker jag. Hade kunnat hålla henne hemma ytterligare ett tag. Tvivlar på att det inte ger henne särskilt mycket i den låga åldern, åtminstone inte socialt.

Nu har inte vi så många olika alternativ (2 ^^) varav det ena går bort av lite olika orsaker, men hade vi haft många att välja på så hade jag nog också sett att maten gärna lagades på plats och att de inte skickade efter mat, så det kanske kan vara något att tänka på?

Ang plats så, det dagiset vi vill ha ligger i grannkommunen, men geografiskt ligger det absolut närmast. Vår kommun betalar gladeligen för att slippa förse ytterligare en unge med dagis så det behöver vi inte fundera på. På vårt dagis har de 20 lediga platser och har tom fått göra sig av med en fröken för att de hade för få barn... så jag har väldigt svårt att se att det inte skulle lösa sig. Ibland är det bra att bo på landet ;)

Senast ändrad:

Jag hoppas verkligen det finns ledig plats när det är dags för dagis för kotte... Här finns ju som sagt bara ett :) Det finns förstås fler dagis om man ser till hela kommunen men då är det fyra mil enkel resa till närmaste förutom här där vi bor (eller ja, det är väl 8 km dit med iofs men det räknas som här där vi bor).

Jag hoppas verkligen det känns bra med det dagiset med, annars är man ju lite rökt. Inte bara fördelar med att bo på landet ;)

Jag väntar ju på sjukpension så jag kommer ju inte jobba mer :( men kotte ska få gå på dagis ändå...hoppas jag iaf - har inte kollat upp reglerna för det. Det blir väl inte på heltid men i alla fall.

Halvt om halvt kl
Ang dagis så finns det en platsgaranti (iaf i Stockholm) som ska garantera en plats inom 3 månader från ansökan. Det betyder dock att det kan bli var som helst inom kommunen. Det är lite olika när man får ställa sitt barn i kö, vissa har att från 6 mån får de ställas i kö, andra kommuner har att du tidigast 6 månader innan tänkt start får ställa barnet i kö. Privata alternativ kan ha helt annat.

Om man vill och kan ha barnet hemma länge så får det från 3 års ålder kostnadsfritt gå 15 tim/vecka i sk allmän förskola, då är de lediga på loven.

För vår del har vi storasyster redan på fsk så jag hoppas verkligen att vi med hjälp av syskonförtur kommer till samma förskola med lillebror. Vi är väldigt nöjda med den fsk och det enda verkliga rådet jag kan ge är att om möjligt besöka tänkta förskolor och känna på stämningen där. Vi hade den som 1:a handsval till storasyster, men kom inte in när hon skulle börja. 1 år senare fick vi dock erbjudande om plats och tog den direkt då vi inte var riktigt nöjda med den första förskolan och vi märker sån skillnad! Vår förskola ligger nära hemma, har väldigt engagerade pedagoger, en finfin gård och egen kokerska så all mat lagas på plats. Lillebror kommer vara nästan 1,5 när han börjar på fsk om allt blir som vi tänkt.

*också delvis knapplån*

Storebror har gått på "dagis" (egentligen bara en lekgrupp) sedan han var 17 månader. Först en förmiddag i veckan och sedan april ungefär (22 mån) två förmiddagar i veckan (8:30-12). På "riktigt" börjar han när han blir tre, det är då Kindergarten börjar här. Innan finns det Kinderkrippe (dock ej i vår stad) som är ganska dyrt.

Med Tabea ska jag vara hemma minst två år är det tänkt. Sedan får vi väl se hur det bli om det kommer flera småyngel i familjen.

Storebror har vi anmält till ett utedagis, men vi vet inte om vi får någon plats. För säkerhets skull kommer vi nog att anmäla till kommunalt dagis också. Vet inte så noga hur vi ska tänka. Just nu lutar det mot att vi söker till dagiset som ligger bredvid där de bygger nya småbarnsdagiset. Verkar praktiskt att båda barnen går på sammas ställe om Tabea börjar innan hon är tre.

På tal om första hjälpen-kurs...

Förresten bytte vi säng åt T igår efter att hon själv rullat över i min säng under morgonen.

Lade i andningslarmet också (går inte att använda i bedside crib) - och det larmade tre j-la gånger i natt. Vi hade inte ett enda fellarm med sonen... Första gången slet jag upp henne ur sängen och ur sovsäcken och hon vaknade utan problem. De andra två gångerna räckte det att peta på henne så rörde hon på sig så jag tyckte inte att hon verkade medtagen. Men jag tror inte att jag kan sova bra i natt.

Nu har vi byggt om gamla sängen så att den går att ställa separat och lägger henne där igen. Nya sängen har tjockare madrass och vi hoppas förstås innerligt att det var det som störde sensorplattorna... Jag har nog aldrig blivit klarvaken så snabbt som i natt.

Jag ska arrangera en repetitionskurs i första hjälpen i höst är det tänkt och just i natt kände jag att det verkligen behövs. Det kändes visserligen som att jag skulle kunnat hl-rädda, men säker är man ju inte.

Läskigt med tjutande andningslarm.

Kl
Sitter nu uppe med liten gnällig Tor som inte vill sova. Har varit uppe två timmar nu. Han har lite feber så han har ju en bra anledning till gnället. Märker inget annat. Möjligtvis lite lite snuvig. Hoppas han inte är sjuk.

Oj vad mycket ni babblar! Vilka planer ni har på dagis också redan. Här är det iofs inte så mycket att diskutera, det är inte så att det kryllar av dagis här ute, det närmsta är 8-9 km, och det är väl det som verkar rimligast då det ligger på väg in till stan = lättast för maken att lämna när han åker till jobbet. Jag jobbar mellan dagis och hemma så det blir lite extra åkande, men helt överkomligt.
De verkar vettiga med. Kompisen har sin son där och verkar trivas. De var och hälsade på i ett stall när jag hade hästen på den orten, kul att de gör sådana små utflykter, träffar djur och så. ?
”Äntligen" dags för återbesök hos BM idag, bättre sent än aldrig ;) Men det är inte förrän nu som mitt underliv är besiktningsbart igen… Det är fortfarande osymmetriskt och felfärgat, men ändå….
Som grädde på mitt annars ganska sura mos numera är hästfan halt IGEN. Hade ju tänkt skicka gammelponnyn till hästhimlen nu i höst, nu är jag fan sugen på att låta nordsvensken göra henne sällskap… han har inte varit användbar på ett år nu. Inte jag heller iofs, men ändå… 5-årig nordsvensk som sällskapshäst någon?

Vart inte mycket sömn i natt :meh:

Jag var uppe från ett tills sambo gick upp för att åka till jobbet vid fem. Tor ville bara sova på mig och vaknade direkt man försökte lägga honom i sängen och blev jätteledsen. Sedan blev det lite liggamning och jag fick sova en timme innan Tor vaknade igen och var jättehungrig.

Han är fortfarande gnällig och vill vara nära nära. Men ingen feber just nu i alla fall.

Ouff, hoppas att du får sova något på dagen sen.

Kl
Själv är jag på väg till Liljeholmen för en längre promenad. Jag hade bara extremt nedkrökta, illaluktande brallor igår så jag tvättade allt och gick byxlös så det blev ingen utevistelse alls för varken mig eller tös. Får ta igen det idag :)

Vilken stavning på nedkräkt... Nåja ;)

Är på bvc nu, 400g upp på en vecka med tilläggsmatning så nu ligger hon bara ett steg under medelkurvan :p återstår bara att vänta in så hon följer en kurva också. Det bästa av allt: jag kan fortsätta nattamma! Jag var lite nervös för att behöva kliva ur sängen och göra flaska men det slipper jag ju.

+övriga som stickar/virkar

Jag funderar på att beställa garn och såna pinnar att sticka med och göra mössa och vantar till tösabit inför vintern. Finns det någon sida som är bättre än någon annan att beställa ifrån? Och vad för garn är varmast? Hittar man mönster på internet eller beställer man det också?

/DS som en provade att göra ett par vantar en gång som blev i olika storlekar... ;)

Vad skönt att hon gått upp så mycket i vikt nu :)

Kl
Här är fortfarande gnälligt :( . Han vart lugnare och gladare på eftermiddagen men nu är kinkigheten tillbaka igen. Men ingen feber ännu. Jag har högre temp än vad han har :p . Det mystiska är att det bara är feber och gnäll. Han kan bli jätteledsen helt plötsligt. Börjar nästan misstänka urinvägsinfektion (eller tänder, men det känns för tidigt)

Skulle vilja ringa och rådfråga någon (eller helst låta sambo ringa) men vet inte vart. BVC är stängt nu. Sjukvårdsrådgivningen går ju också. Men känns inte som att de kan hjälpa.

Usch. Inte alls roligt när liten inte mår bra.

Sjukvårdsrådgivningen har ett "barnteam" men det känns inte som om de kan svara på orsaken utan snarare vad ni ska vara uppmärksamma på. Beror lite på hur de är där ni bor med. I Östergötland/Åtvidaberg samt Stockholm har jag bra erfarenheter av 1177, både för vuxna och barn men det kan ju vara tillfälligheter också.

Lyckades få sambo att ringa 1177.

Det verkar inte vara något allvarligt eftersom febern gick ner av sig självt ganska så snabbt. Men får han tillbaka den och den kommer upp i 39 ska vi åka in.

Är tydligen inte helt ovanligt att småttingarna får febertoppar ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben