Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Denna gång var det choklad. Gjort en sats vanilj och en sats youghurtglass med hallon och blåbär också. Chokladen var godast även om de andra också var smarriga :d

Ja en sådan kurs skulle man nog gå. Alltid bra att kunna

Hahaha! Vad svarar man på det? "Skit i det du"? :o

Det är ju tydligen så att när man har fått barn har man passerat det där med privatliv. Då är det plötsligt okej att fråga konstiga saker. Ingen skulle ju innan barnafödande få för sig att fråga saker om varken tits eller mutta som "ren välgärning". Det är för svårt för mig att ställa om så jag finner mig i det. Jag ser inte varför jag ska finna mig i det heller. Jag är extremt öppen med mycket för kompisar och ärligt talat skulle jag vara mer bekväm i om familjen frågade mig om vårt sexliv i stället. Det har jag inga större problem med att berätta om även om det inte är nummer ett på ämneslistan inför familjemiddagen...

Eller hur!
Nä, jag fonner mig faktiskt inte i det jag heller... Min kropp är privat även om det numer är en mammakropp. Så detså :)

Ang getingstick så kan man blöta en sockerbit och trycka mot sticket. Sockret drar ur giftet. Slabbigt precis som du säger, men effektivt om man är snabb.

Här ska det bli sån kurs under hösten, det ordnas för föräldragruppen och jag har tänkt gå på åtminstone den kursen... Om jag nu hinner få info om när, var, hur innan den är.

*kl*

Min underbara unge har förvandlats till en gnällig liten fis som måste vara nära nära nära hela tiden, samt att man måste gå med honom.
Anledning: Feber :( Han har pendlat mellan 37.8-38.5 nu i 3 dygn :( (troligen något mer nattetid) Varit på barnakuten idag, men det verkar bara vara ett förkylningsvirus tack och lov. Så bara att vänta ut det...
För en timme sedan slockande han och han sover fortfarande, troligen somnat för natten. Vilket är alldeles för tidigt för honom egentligen så jag räknar med att det blir uppgång vid 6 imorgonbitti. Jag ser inte fram emot morgondagen :crazy:

Men liten då :( . Inte skönt med feber.

Tur att det inte verkar vara någon fara. Hoppas han kryar på sig snabbt

Stackars liten! Hoppas att han snart är kry igen!

Hej på er förresten, vi har varit iväg en massa under semestern och varit utan uppkoppling, så jag har inte hängt med alls, men nu är vi hemma igen och ska återgå till rutinerna. S blev 5 mån igår, tiden går så fort! Han är ingen stjärna på att sova nattetid, men det kunde ha varit värre. Dock har han varit väldans mycket mer orolig när vi varit iväg på semestern.

DS, såg att du undrade om ersättning, dottern fick ersättning från det att hon var 3 månader och vi löste det med termos, som någon skrev innan, med lagom tempererat vatten och doserare eller köpte med oss tetror som ju är jättesmidiga, men blir dyrt om man bara kör på det. De behöver ju inte värmas heller.

Också ett tips:

Om vi inte ska vara iväg så länge, typ till lekplatsen eller åker på en lite längre handlingsrunda, så fyller jag kokande hett vatten i en nappflaska och mäter upp pulver i en vällingdoserare. När flickebarnet är hungrigt har vattnet svalnat av till lagom ättemperatur. Dock är Tabea inte heller så kinkig med temperaturen.

Kl

Hejhopp!

Har läst ett par sidor, om små syskon, vatten, ipottys (!!!!!!) :D osv!
Imponerande att ni håller igång tråden så!!

Här går det framåt i rasande takt! Olivia har börjat åla framåt nu! Hon är sjukt snabb!! Hon är ju 6 månader fyllda (men räknas som fem utvecklingsmässigt) vilket är helt galet! Snart är det dagis!!O_o

Kram på er allihopa!

På tal om dagis, hur väljer ni? Vad är viktigt? Vi tycker att det känns viktigt med utevistelse, uppstyrda aktiviteter (även utomhus så barnen inte bara släpps ut som en flock hundvalpar), bra handlingsplan om gruppen inte fungerar och gärna utflykter. Fräscha lokaler självklart. Är det något jag har missat att tänka på?

Visst ja, sambon berättade om att han var på någon förskolevariant där han inte fick vara inne och rita för det är en flickaktivitet utan han skulle vara ute och ränna runt som alla andra pojkar. Det tänker vill jag inte veta av. Jag är inte supernoga med genustänk så länge det inte går överstyr och barnen inte får göra vissa saker för att de tillhör ett visst kön.

Nu är det ju inte aktuellt med dagis för vår del på ett tag än, och vi har bara ett så det är inget val heller... ;) men hade jag haft ett val hade nog pedagogiken och att jag tycker fröknarna är bra varit prio 1.

Hoppas verklgen sånt som din sambo var med om (och jag själv som inte fick vara i "verkstaden" på lekis för att jag var tjej) tillhör det förgågna.

Jag blev helt paff när jag hörde att det fanns sådant tänk på 90-talet. Trodde det var borta sedan länge, typ i samma veva som när kvinnor fick rösträtt men det var tydligen jag i min fantasi. Absolut värt att fråga om i alla fall.

Ja lika bra att kolla, det finns säkert några stenålders-pedagoger (man får ju inte säga dagisfröknar längre) precis som det finns i andra yrkesgrupper typ läkare, kommungubbar osv.

Grejen är väl den att man oftast inte kan välja så mycket ..?
Jag vet ingen av vare sig folk i storstan eller här i "glesbyggd" som fått sitt förstahandsval ...:o

Vi blev tilldelade i mitt tycke ett "skit-dagis" - en nödlösning för ungar upp till tre år, urtorftig utemiljö mm. mm. Men: Dottern fullkomligt älskade det. De andra ungarna verkade också trivas ...

Så jag är lite: "Viktigast att barnet gillar det".

Lite halvt knapplån

Är det större chans att få det dagis man vill ha om man söker i god tid? Eller gör det ingen skillnad?

Nu kommer väl inte Tor börja förrän våren 2015 så har inte riktigt tänkt så långt. Men det finns bara ett dagis som skulle passa att lämna/hämta för både mig och sambo. Allt annat skulle bli superkrångligt.

Jag har faktiskt dålig koll på sökanden och hur många som får platsen. Vad jag vet är att Solna INTE tillhör landets bästa kommun gällande förskola, snarare tvärt om, och att bvc-tanten på föräldragruppen sa att hon inte varit med om att någon inte får plats men sen hur många barn som får förstavalet vet jag inte. Hittar man inget man trivs med kanske dagmamma kan vara alternativ om man hittar någon man kan våga lita på. Hade ju önskat att man hade någon snäll släkting som ville passa barn så att hon inte behövde vara på dagis så tidigt. Nåja, ska ta tag i att ringa och boka träffar med den jag tycker verkar bra så kan man ju kolla läget där med hur högt tryck det är på platserna. Lär ju ha ett par back-uper också ändå.

Kl

Tar tillbaka det där om att hon är på väg ut ur den där fasen.
Hon sover fortfarande bara 2 timmar i sträck, vad är det här? !? :(
Inatt provade jag att tillägsmata med de dryga 100ml jag pumpat ut så hon verkligen somnade proppmätt. Men nä. 2 jäkla timmar senare vaknade hon iaf ;:(

Sen har sambo mage att klaga över att han är trött och inte får sova ut som jag får! !!! :mad:
Han får sova hela, oavbrutna nätter i mellan 5-8 timmar. Jag sover max 4 sammanlagt då det tar tid för mig att somna om. Han däremot kan lägga huvudet på kudden och somna en minut senare. ..

Senast ändrad:

Karlar är allt som oftast inte så smarta...

Är du säker på att hon är hungrig då? Tova vaknade och åt vid midnatt, sen vaknar ungskrället vid två igen och gnäller, men då hivade jag över henne på mage så sov hon ett par timmar till. Då lossnar det ofta om magen är lite knas med, hon brukar ligga och prutta en stund :D

Fräste åt honom nu innan han gick till jobbet att han bara skulle våga säga så igen och då blev han jätteskamsen och bad om ursäkt. Så lite hopp finns det kanske för honom :)

Nä jag är inte säker på någonting men det är bara det som får henne att somna om hos mig.
Jag lyckas i princip aldrig vagga henne till sömns medan hon somnar hos sambo :(

Har hon väl vaknat så somnar hon dessvärre inte bara om utan man måste vagga och vyssja eller mata...

Oh, den där sömnen kam ju göra alla i hushållet mer eller mindre galna. Min sambo säger ju också att han blir trött varje gång Alva haft stöknatt. Det kan reta gallfeber på en men han är tillräckligt trött för att inte ha kopplat trött=stöknatt förrän förrförra veckan men även jag har väl påpekat något syrligt att han i alla fall inte behövt vakna.

Jag har haft några riktigt bra nätter när jag har varit sådär supertrött. Sambon har tagit hand om tös åtminstone första vändorna hon vaknat så jag har vaknat helt utvilad efter ca 4-5 timmar. Man är ju inte bortskämd med sömnen längre ;)

Kl
Sambon har verkligen tagit till sig vårt samtal om hushållsarbete. Nu är det nästan så jag känner att jag varit lat och behöver jobba ikapp på mitt konto :o men, det tar jag lätt igen i veckan! :) ska ju städa upp inför besök (till mig) på onsdag. Hoppas att det håller i sig.

På torsdag ska vi till en arbetsterapeut. De verkar ganska säkra på att tösabitens huvudform är lägesrelaterad (hon hade ett väldigt stort bakhuvud när hon föddes som börjar bli något mer normal form men det har blivit som en ås mitt på huvudet). De skulle tydligen göra en "kudde" som stöd åt bakhuvudet så att hon ska ligga med ansiktet upp i taket så att säga. Jag är lite skeptisk måste jag säga. Tänk om hon behöver kräkas och inte kan lägga huvudet på sidan? Det har ju hänt en och annan gång att hon kräks när hon ligger på bakhuvudet och inte vänt huvudet med resultat att hon blir helt blå. Att lägga henne på det viset utan uppsikt (t.ex när hon sover) och dessutom "fastlåst".. Jag vet inte, det känns som om jag borde vara orolig.

Skulle inte heller våga låta bebis ligga obevakat med huvudet fastfixerat rakt upp. Tor som ju är prematur hade den typiska prematurformen på huvudet med stort bakhuvud och ganska platta sidor. Han fick ligga med huvudet i en ring när han blev större. Men inte allt för långa stunder då det är jobbigt och heller inte vid matningar (sond) på grund av kvävningsrisken vid eventuell kräkning.

Nu är huvudet rundare fast lite platt baktill istället :p

Kanske kan en sådanhär kudde vara något för Alva? http://www.babykoncept.se/panda-babykudde-p-618.aspx

Funderat på sådan till Tor. Den gör att det inte går att ligga helt på sidan men samtidigt behålla rörlighet.

Inte för oss. Vi ställde dottern i kö när hon var en vecka och fick tredjehandsvalet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar