Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vi har fyra stora flaskor av lite olika sorter men skulle helst vilja ha minst en eller två till. Sambo använder mest de två med snabbast flöde då det går något snabbare att mata med dem, men det blir också mest spill. Jag använder alla. Men konstant diskning verkar det inte som att man kommer ifrån.

Kan tipsa om ett flaskställ så slipper alla flaskor och tillbehör blandas med vanliga disken och ta upp massa plats.

Angående billig ersättning så har jag inte så stor koll. Vi körde Nan först eftersom sjukhuset hade det men bytte sedan på inrådan av BVC till babysemp lemolac som fungerar mycket bättre för Tors mage. Nan var dyrare än babysemp. När jag tittade i hyllorna på affären tror jag det var Hipp som var billigast och den var dessutom ekologisk vilket skulle kännas bättre. Men jag vågar inte byta när nuvarande fungerar.

Om du skulle vilja byta sort så tänk bara på att den nya måste vänjas in sakta och att man inte ska blanda olika märken i samma flaska

Tror det var kaktus som pratade om länken när vi var och käkade. Den är faktiskt ganska bra men jag har samma problem som du, räknar månader i stället för veckor :)

Det som förvånar mig så mycket är att jag ju har mjölk (eller vatten...). Jag borde liksom ha ont om varan om den inte räckte tycker jag. Enda gången hon tömmer är ju på kvällarna men det händer bara ibland. Mystiskt. Känns nästan enklast att göra antingen eller. Hade ju varit skönt att minska produktionen till att vara igång kväll, natt, morgon och låta resten av dagen vara lite tunnare.

Här har vi inte kommit till stadiet att ersättning är riktig mat än. Sambon frågade nyss efter en flaska om jag skulle ge henne lite riktig mat också... ;)

Det kanske är som jag uppfattade det hos mig. Att flödet är för långsamt. Bebis orkar därför bara äta tills h*n inte är hungrig längre. Men blir heller inte riktigt proppmätt

Vi har ju diskmaskin men den går typ varannan dag men om man kunde komma ifrån med flaskdiskning en gång om dagen vore det ju sjysst. Och att man har åtminstone 3-4 st rena man kan ta med sig när man ska ut.

Hipp lät ju intressant iom att det är ekologiskt. Ska prata med bvc, babysemp funkar ju bra för magen men man kan ju spana in om det går att ta hem en större laddning till bättre pris t.ex. Nan funkade inget vidare här heller tyvärr då det är den enda sorten närmaste butiken hade.

Vi får kolla in läget helt enkelt :)

Precis fått svar på vattentesterna vi tog.

Mikrobiologigiskt prov var tjänligt.

Kemiskt test var tjänlig med anmärkning :arghh:

Vattnet är lite för hårt och innehåller lite för mycket klorid och fluorid och bör inte användas till barn under 6 månader :nailbiting:

Hur gör man då? Finns inget annat vatten här. Är långt till stan att hämta vatten (och jag litar inte på stadsvatten heller)

Dessutom är ju Tor 6,5 månad redan. Eller är han 3,5 ? Är det försent redan? Blev lite rädd nu.

Vi har ju inte haft någon koll alls på att man skulle göra vattentester eller hur ofta eftersom vi bara hyr och brunnen är gemensam med tre hus varav hyresvärden bor i ett. Har ju litat på att vattnet är okej eftersom de sagt att det var testat och godkänt för några år sedan när det bodde en liten bebis i det andra huset. Kan det visa olika värden i olika hus även om det är från samma brunn?

Vi har en vattenkokare som kokar på olika temperaturer; det är guld!

Var nöjd med det du ammat hittils och flaskmata du, DS-
jag helammade helhjärtat dottern men Ludd äter flaska sen han var två månader.... Man ska inte känna skuld- det viktigaste är att ungen får det den ska ha- faktiskt.
Det kanske kan vara ide för dig också Lew: du verksr ju slita jätteont! :-( Om Kotte får flaska kan ju din man mata så får du pausa och hämta kraft där du behöver ju ....<3

Jag har funderat lite på det men det verkar samtidigt vara minst lika mycket jobb med det också... Dock vill jag komma igång med iaf en av hästarna nu så då får det ju bli flaskmatning av pappan i alla fall.

Vad har ni för flaskor? Vad ska man tänka på? Nappar till? Vi har bara den som följde med bröstpumpen och den gillar hon inte alls, utan blir bara förbannad eller avgrundsledsen när det inte kommer mjölk fort nog.

Solvind: jag räknade efter och har skrivit ner kottes ålder i veckor i kalendern :angel:

Tyvärr har jag ingen koll på det där med vattnet...

Apropå inget så fick jag en ergo-sele medcposten i dag :banana: Jag älskar girasolen men skönt att kunna svänga på sig selen när händer och armar inte klarar att knyta och grejja eller när det behöver gå undan :)

Jag har en mam-flaska men orginalnappen är lite tjock (stl 3) till den flaskan. Själva napparna är märkta med siffror, jag bytte till napp med siffran 1, mycket bättre :)

Kl
Tösabit har varit lite svårflirtad i vagnen ett tag så jag provade att ta ur liggdelen och bäddade i sittvagnen. Den såg lite hård ut så jag la i ett tjockare täcke och vips så är sittvagnen ordentligt ombonad och dessutom tillräckligt öppen för att hon ska kunna "vara med". Mycket nöjdare bebis! :) jag blir nästan avis på att hon får ligga där och mysa, haha!

Jag/vi diskar flaskorna efter (nästan) varje mål... tar ju typ en halv minut.

Vi har Tommee Tipee flaskor. De var kvar efter dottern, hon var otroligt kräsen. De har "bröstliknande" nappar, ska tydligen vara extra bra om man ammar också...

Lew: Får hon flaska så kan ju din sambo ta över mer av ansvaret! Kom ihåg att du är sjukad och han f-ledig. <3

Solvind: nej vad tråkigt med vattnet!!! Ingen aning om hur man löser sånt?

Jo tanken var ju från början att han skulle flaskmata också men då hon vägrar flaskan har det inte blivit av. Jag ska kanske också säga att han gör det mesta annat utom just maten så han gör verkligen sin del plus lite till många dagar. Jag kan t.ex. knappt bära runt på henne utan bärdon längre, speciellt inte när hon är kinkig och vill kasta sig bakåt...

Ska kika runt lite på olika flaskor osv. Det är lite väl dyrt att köpa på sig bara för att testa sig fram bara...

Den klockan nämnde har jag sett många gånger på bvc när olika mammor och pappor matat sina barn så den är värd ett försök. Mam-flaskan fick min tös lära sig. Den hon hade innan var en sån vanlig med liten, rund napp och det blev en sjujädra fart i jämförelse på mam-flaskan när hon började suga vilket resulterade i ett par sätta-i-halsen-hostningar och arg bebis. Nu äter hon som ingenting ur den och håller flaskan själv. Gulligt men hon börjar bli så stor. Var tog min bebis vägen?

Börja träna med flaska innan hon är dödligt hungrig är mitt tips. Jag lämnade ju tös och sambo och drog till stallet så de fick lära varandra, haha. Det var bara till att de fick lära sig. Hon hade provat lilla flaskan någon gång innan men fläckfritt funkade det inte. Skulle det gå helt åt skogen får man väl erbjuda bebis maten ur glas eller med sked så kan man ju snabba sig lite när man ska hem. Det viktiga är ju att hon får den i sig.

Vi har två tommee tippee flaskor med napp 3. Napparna är jätte bra, mjuka och rörliga vilket Tor gillar men flödet är lite lite för snabbt. Hade nog varit bättre med st 2. Har en storlek 1 också till en mindre flaska men den är för långsam nu tycker lille herrn.

Har en avent classic med st 2 napp. Mjuk och flexibel. Fungerar utmärkt. Vill ha flera sådana. Har storlek 1 napp också som är för långsam nu.

Och så en mam anti colic med napp i storlek 1. Flödet är lagom mot lite långsamt men nappen är lite för hård. Nappen på den är lite avlång istället för rund som på de andra och Tor var lite undrande de första gångerna. Nu dricker han gärna ur den också men verkar föredra de andra mjukare runda.

När han var mindre hade vi även en avent natural. Den var nog sämst av alla. Väldigt hård. Men vissa bebisar gillar väl hårdare nappar förstås.

Finns så väldigt många sorters flaskor att välja på

Senast ändrad:

Den där halva minuten det tar att diska en flaska är för lång tid om bebis inte vill bli nedlagd någonstans direkt efter maten ;)

Ja det skulle man ju kanske kunna göra. Men vågar man lita på att alla värden är bra i köpt vatten? Tyckte jag läste någonstans om att det inte alltid var lämpligt för bebisar.

Här i Tyskland har de märken som är lämpliga att blanda ersättning på en text om just det.

Nitrat: 10 Milligramm pro Liter,
Nitrit: 0,02 Milligramm pro Liter,
Natrium: 20 Milligramm pro Liter,
Fluorid: 0,7 Milligramm pro Liter,
Sulfat: 240 Milligramm pro Liter,
Arsen: 0,005 Milligramm pro Liter,
Mangan: 0,05 Milligramm pro Liter,
Uran 0,02 Milligramm pro Liter.

Außerdem fordert die Verordnung die Einhaltung strenger mikrobiologischer Grenzwerte. Vorsorglich werden zudem die Aktivitätskonzentrationen von Radium-226 auf 125 mBq/l und von Radium-228 auf 20 mBq/l begrenzt.
(Stand 2007)

Dessa högtvärden kanske kan vara till hjälp?

Angående flaskor så har vi en från medela som kom med bröstpumpen. Den ska fungera ungefär som ett bröst när det kommer till barnets sugteknik.
Ylva gillar den men inte sambo (:p). Han tycker det går för långsamt vilket jag tycker är bra.

Sen har vi två Nuk-flaskor. Jättebra och de vi använder mest. Skruvar man åt locket ordentligt så tar det lagom lång tid för Ylva att äta upp och hon gillar den sorten bäst.

Har även en Mam-flaska som vi bara provat med vatten i och vattnet gillade hon inte så vet inte hur hon suger på den ;)
Sen köpte vi en Avent-flaska nyss för att förvaringsburkarna vi köpte till bröstmjölken passar till Aventlocken och då ska det bara vara att skruva fast locket/nappen direkt på burken efter upptining. Väldigt smidigt! Hoppas bara hon gillar den nappen ;)

Nuk flaskorna är jag lite nyfiken på. Gillar formen på deras flasknappar. Hur är nappen? Är den mjuk eller hård?

Förstår inte riktigt :o. Är det där gränsvärden?

På fluoriden hade vi 0,3 och enligt testet ska det vara högst 0,2. Men på dina siffror står det 0,7 . Det är ju jättehögt. Eller har jag helt missuppfattat nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar