Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det behöver ju inte vara så att mjölken är för näringsfattig utan att hon inte äter tillräckligt av den helt enkelt. Jag menade också mest hur det känns att inte helamma längre. En del mammor tycker ju att det känns jättejobbigt (jag tycker det är rätt skönt).

Bekanta till oss har en dotter som är väldigt liten och smal. Det började också med att hon gick upp väldigt långsamt i vikt. Där valde föräldrarna dock att inte tilläggsmata. Barnet accepterade sedan fast föda väldigt sent och äter fortfarande väldigt lite. Runt 1,5 års ålder gjordes en hög undersökningar men de kom fram till att hon helt enkelt åt för lite. Nu, vid tre års ålder börjar deras barnläkare prata om tillväxthormoner.

Efter att ha sett detta så är jag absolut för att tilläggsmata vid behov. Man behöver ju inte börja med ersättning samma vecka som kurvan planar ut men barnet ska ju inte svältas heller. Hoppas att det löser sig nu!

Så här stod det i nyhetsbrevet från babygruppen

En del bebisar vill plötsligt äta oftare, det innebär inte att mjölken tagit slut eller minskat. Bebisen är nu inne i en tillväxtperiod och vill därför äta både oftare och mera. Detta medför att din mjölkproduktion ökar.

Vad skönt! Jag har så sent som i dag funderat över just det där. Hon är hungrig jämt så jag började vara rädd att produktionen minskat. I kväll har jag ammat en gång i timmen, helt omöjligt att hinna eller orka med nåt annat alls.

Skrattar din tös nu redan? Jag väntar och längtar efter första skrattet, det känns som att jag behöver det nu när hon har en jobbig period... I kväll var sambon iväg i fyra timmar (!) och halva den tiden spenderades med gallskrikande kotte, gråtande slutkörd mamma och tre stackars hundar som gömde sig på toa O_o jag bävar lite för hur det ska bli när han ska iväg och vara borta i två hela veckor i slutet av nästa månad...:crazy:

Senast ändrad:

Det är så jobbigt med sådana perioder :( http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html stämmer någon av dessa åldrar in på din tös? Kanske är skönt att ha en ungefärlig tidsperiod uppskriven på hur länge det kan tänkas vara.

Majola: det är väl klart att en del av mig tycker att det är lite besvärligt att det inte funkar. Ammade henne någon timme innan jag gav mig iväg hem från stallet. När vi åkt 3 km fick hon en flaska för hon skrek så förskräckligt och åt väl ~150 ml. Helt otroligt... Samtidigt så är det skönt att ha det på "papper" att det faktiskt inte funkar längre. Det är lite som att gå och dras med en sjukdom och äntligen få en diagnos på vad som felar.

En pytteliten del av mig är glad att hon inte verkar vara som jag som blir smällfet om jag tittar på mat medan den största delen börjar tycka att det är jobbigt att hon inte kan växa som normala barn och oroar mig lite för följder. Hon kunde ju vara lite bebistjock som liten och vara smal senare i livet, bara inte nu när hon växer!

Nåja, pratade med bvc sen som knappade in vikten jag fick idag och rekommenderade att amma och mata med ersättning strax efter amning och det låter ju vettigt så hon får i sig alla mjölkens bra delar. Vi får se hur det funkar men det är ett jäkla plock. Känns knöligt att åka iväg och vara borta, särskilt om det är ställen med egen brunn som man inte vet när det testades sist ;/ Vår bvc-sköterska är tillbaka på måndag och vi fick tid på tisdag så skulle vi prata om det hela. Praktiskt att flaskmata på dagarna när man är ute och far (eller för all del om man har besök, jag ogillar publik som glor på en) men det är ju under förutsättning att man har med sig tillräckligt, har tillgång till vatten alternativt tar vatten med sig, tillgång till micro... Ja, allt det där.

Ds ja språng 3 stämmer klockrent in på henne nu, hon är 11 veckor i dag... Den sidan ska soaras flr framtida tröst :)

Vad skönt! Jag har så sent som i dag funderat över just det där. Hon är hungrig jämt så jag började vara rädd att produktionen minskat. I kväll har jag ammat en gång i timmen, helt omöjligt att hinna eller orka med nåt annat alls.

Skrattar din tös nu redan? Jag väntar och längtar efter första skrattet, det känns som att jag behöver det nu när hon har en jobbig period... I kväll var sambon iväg i fyra timmar (!) och halva den tiden spenderades med gallskrikande kotte, gråtande slutkörd mamma och tre stackars hundar som gömde sig på toa O_o jag bävar lite för hur det ska bli när han ska iväg och vara borta i två hela veckor i slutet av nästa månad...:crazy:

Ja jag tyckte också det var skönt att läsa :)
Ylva har äntligen börjat dra ner på amningen till 2-3 timmar emellan och det är skönt. Men det får gärna gå ännu längre ;)

Jaa hon skrattade första gången häromdan! :D
Ganska korta skratt än så länge och oftast blir det bara långa tjut men hjärtat smälter och det är helt underbart att se :love:

Fy så jobbigt! :( Ylva har just haft en sån period och trodde aldrig det skulle gå över!
Men det verkar vända nu. Tror det var i samband med att hon lärt sig sitta (med stöd). Läst att den frustrationen kan påverka humöret något såpass.
Hoppas ni snart får det lugnare ni också!
Man känner ju sig så fruktansvärt maktlös :(

Senast ändrad:

Kan tipsa om att köpa en liten termos och vällingdoserare.

Vi hade alltid med en liten termos varmt vatten, liten flaska kallt o ersättning i doseraren. Blandade 50-50 på vattnet o det vart perfekt temperatur. Du har flaskan klar på 2 sek o inte beroende av micro :)

Så gjorde vi även på natten. Termos med varmt vatten i. Nu lärde sig vår son att,äta kall mat.vilket var bra när man inte hade tillgång till micro :)

Alva kan äta kall mat också. Tacka gudarna för det, hon fick en flaska i bilstolen igår som sagt och rätt vad det var tystnade hon mitt i ett skrik och sov hela vägen hem plus den tiden det tog för mig att äta middag. Trodde ett tag att hon dog så jag var tvungen att stanna och kolla om hon andades xD

Vatten är tungt att bära med sig. Dessutom tar det mycket plats oxh man ska veta hur länge man är borta etc. Dessutom måste jag be mamma att ta vattenprov om jag ska dit. Känns mest bökigt :p

Ja nu läste jag ju länken och det stämmer bra även här! :) Då hade jag nog inte fel i att det har att göra med att hon lärt sig en massa :)

Vi har en vattenkokare som kokar på olika temperaturer; det är guld!

Var nöjd med det du ammat hittils och flaskmata du, DS-
jag helammade helhjärtat dottern men Ludd äter flaska sen han var två månader.... Man ska inte känna skuld- det viktigaste är att ungen får det den ska ha- faktiskt.
Det kanske kan vara ide för dig också Lew: du verksr ju slita jätteont! :-( Om Kotte får flaska kan ju din man mata så får du pausa och hämta kraft där du behöver ju ....<3

Det jag känner är ju att det ena inte behöver utesluta det andra för jag har ju mig veterligen inget större fel på mjölken förutom att det inte räcker till. Just nu ligger jag i sängen och ammar (till sömns för förmiddagsluren) för jag orkar inte gå ut på vagnpromenad än ;) i natt och i morse ammade jag men fortsatte med en flaska vid 8-tiden. Är det så att hon inte får tillräckligt genom amningen oavsett anledning så får jag ju helt enkelt komplettera. Inte värre än så.

Det är ju så att det hör till en socialt accepterad, bra mamma att amma sitt barn har jag läst/hört. Har förstått det som att de som ger ersättning får svara på mer frågor än en ammande mamma. Det är nog något som kommer att störa mig mer än det faktum att hon tilläggsmatas faktiskt. I och för sig är jag nog ingen person man ifrågasätter, tror jag. Förhoppningsvis nöjer sig folk i omgivningen med "hon går inte upp i vikt" om de är nyfikna på anledningen men förhoppningsvis lämnas det åt oss. Är frågor från folk något du fått stå ut med, Klockan?

det beror nog på storleken på barnet, när de närmar sig ett år tycker gemene man att barnet börjar bli för stort.

Jag trodde att jag skulle bli ifrågasatt men tvärtom!
Min BM som jag hade under grav. var inponerad att jag fixat att amma alls utifrån hur graviditeten varit.
min läkare och sjuksköterskan som sett/ser till
mig med anledning av depressionen OCH tanten på BVC har berömt mig för att jag fixade de två viktigaste månaderna OCh berömt och uppmuntrat mig/oss för att vi SKA flaskmata ...

Så jag har bara fått ros och jag är såå tacksam för det. :love:
Ludd är också en välväxt och glad ocj nöjd bebbe. Det enda abret är väl att det kostar pengar- bröstmjölken är ju "gratis" ;)

Men jag har ju inte varit ute och froterat mig i allmänhetens ljus heller, där kanske man döms hårdare, men eftersom jag fått så mycket stöd så
känns det som att jag skiter i vad Helammande Mamma
Svensson tycker.

Och jag som helammar är nästan lite avundsjuk på er som ger ersättning! :D
Känner mig som en kossa och själva amningen i sig är inte så mysig som många vill få det till.

Men jag har inga planer på att sluta, trots att det är bökigt med amningsnapp. För mig känns det onödigt att ge ersättning när det finns gratis, bra mat som räcker. Sen säger latmasken i mig att det är ännu bökigare med flaskmatning ;)

jag skiter också i vad folk tycker, har ammat båda de andra till 18 månader men skulle aldrig få för mig att döma någon annan. Alla bestämmer själva hur de vill göra.
idag, med feber och mjölkstockning hade jag gärna flaskmatat istället :)

Ja nu läste jag ju länken och det stämmer bra även här! :) Då hade jag nog inte fel i att det har att göra med att hon lärt sig en massa :)

Nej visst var det rätt skönt :)

Kotte har suttit utan stöd i 3-4 veckor redan, däremot har hon ganska nyligen börjat med att sikta in sig och sparka och slå på leksakerna i babysittern och babygymet. Tidigare har hon mest tittat på dem... Och så vill hon gärna "stå" och skutta också, och så kliar det i munnen med. Det har hänt mycket på kort tid nu när jag tänker på det. Helt otroligt ändå vad fort det går!

Jag går och väntar på kallelse till 3-månaderskollen och vaccinationen, är jättenyfken på hur mycket hon har vuxit sedan sist. Jag tror hon ligger på dryga 6 kg och över 60 cm i alla fall...

Jag tänker lite om du ang amningen också Micks, även om jag är rejält less på det!

För stort för att ammas?

Klockan: skönt att du fick höra att du gjort ett bra val! :) just nu känns det lite bökigt att det rinner ur tuttarna och flaska ska diskas etc men det är kanske lättare när man är inne i det helt. Hur många flaskor "behöver" man ha? Jag har bara en som jag använder men det känns som om man ska skaffa ett antal till för att slippa diska konstant. Och så den där frågan, var finna billigaste ersättningen? Använder babysemp, magen verkar bra med den.

Ammade henne någon timme innan jag gav mig iväg hem från stallet. När vi åkt 3 km fick hon en flaska för hon skrek så förskräckligt och åt väl ~150 ml. Helt otroligt...

Precis så var (är) det för mig också. Man sitter fast där och ammar i en timme eller mer och så vill ungen ha mängder med mat strax efter O_o . Det var ju såklart jobbigt i början att märka att mjölken inte räcker. Nu kallar vi ersättningen för riktig mat och amningen för myssnutta :)

Ett tips på när man ska iväg en kortare stund men ändå tillräckligt länge för att det ska bli en matning är en termosnappflaska. Hur smidigt som helst. Väger inte mycket och tar inte stor plats. Man har med sig lagom mängd vatten i lagom temperatur och en burk med rätt mått pulver. Bara att hälla i och skaka om när det är dags.

Väldigt intressant länk det där föresten.

Enda jobbiga är att de skriver i veckor och jag räknar i månader och min hjärna orkar inte räkna om :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst