Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Angående flaskor så har vi en från medela som kom med bröstpumpen. Den ska fungera ungefär som ett bröst när det kommer till barnets sugteknik.

Det är en sån flaska jag har också, och hon gillar den inte alls, jag tror nappen är för hård och/eller att det tar för lång tid innan det kommer nåt.

Vi har provat ge henne med den vid flera olika tillfällen och "hungrighetsgrader" men har bara lyckats få henne att äta ett par enstaka gånger... Jag har varit hemma varje gång och kunnat amma istället tur som är, men det var ju liksom det jag skulle slippa... ;)

Jag tänkte beställa en tommee tippee och prova med den till att börja med. Den var ju inte så dyr heller :)

Någonstans mittemellan skulle jag vilja säga. Ska erkänna att jag inte tänkt på det faktiskt.
Fick iaf gratis när jag beställde en blöjhink på joll***om ;)

Blev lite fattigt med sömn inatt och snart kommer mina systrar på 6 och 8 år som ska vara här medan mamma röntgas. Giv mig styrka ;)

Vad gör barn i den åldern egentligen? Är det "jobbigt" att ha hand om dem?

Jag vet ingenting om barn och blir lika förvånade varje gång min stora kommer in i en ny fas.

(Igår lekte han med sina magnetbokstäver. Höll upp ett M och sa "Mamma, L?" "Nej det är M som i Mamma" sa jag och visade honom ett L. "L - Leander!" sa han då och "L - Lea" (han bästa kompis). Sedan "L - Elefant!"). Så gulligt!

De är rätt bra på att roa sig själva faktiskt :) är väl mest allt stoj och ljud som är lite jobbigt ;)
Yngsta springer just nu omkring med vår stora avlånga kudde och skriker att det är en bränd varmkorv :D

Annars är det tacksamt att ha dem här för de roar Ylva en massa. Sist de lekte med henne en hel dag så sov hon 8 timmar pånnatten - hoppas på en repris idag ;)

Aw! Gulligt! Hur gammal är han nu igen? Tänkte eftersom att han leker med bokstäver, jag har inte heller någon koll alls på barn :p

Kl
När jag läste det där inlägget kom jag att tänka på det där med barn. Dels har jag ju noll i kunskap och erfarenhet och sen är jag egentligen inte så intresserad av att höra släkten berätta om hur den och den var som barn eller vad de hört att dens barn gjorde då och då, gäller även information om mig som liten. Har kommit fram till att det är roligare att lyssna på t.ex er som berättar om var barnen gör nu så att de berättar vad som händer mer i nutid och om sina egna barn är mycket roligare. Igår t.ex fick jag frågan av sambons mormor om Alva vill ha bröstet när hon vaknar på nätterna för det ville barnbarnet på 1 år ha. Hade mamman till barnet sagt "___ vaknar så och så många gånger på nätterna och vill ha bröstet" tillhör det lite mer intressanta fakta och sen kändes det lite mer som vår ensak, något jag inte behövde dela med mig av.

Jag måste bli sedd som ett riktigt ufo när jag är totalt ointresserad av att lyssna på vad jag och sambon med syskon gjorde som små och svara på alla frågor om vad Alva gör och inte gör. Det känns som om det är privata saker folk frågar om när det handlar om nattrutiner, matrutiner etc. Hm, jag är nog lite utav ett ufo, det ser till och med konstigt ut när jag försöker skriva ner det :rofl:

Just formuleringen "ha bröstet" känns väldigt privat tycker jag. Däremot har det nog hänt att jag har sagt att hon vaknar och vill äta/ha mat mitt i natten nu igen.

Annars är jag lite som du - mina tankar driver iväg på annat håll när det pratas om vad jag/sykon/sambon osv gjorde i den åldern... För att inte tala om de dom ska berätta att deras lilla skatt minsann pratade i korta meningar redan vid 7 månader osv. Vad som händer nu med barnen i tråden och andra i kottes ålder är förstås en annan sak, det intressant att läsa och lyssna på och jag googlar lite då och då för att se vad vi kan vänta oss snart osv :)

Ang erfarenhet av barn förresten så har jag ju en bunt småsyskon men det är ju ett tag sen de var små nu. Sladden är 15 och då han föddes hade jag flyttat hemifrån.

Annats börjar väl min barnkunskap vid 5-6 år, då jag har varit ridlärare i många år och det är de yngsta elever jag har haft... Men det minns jag mest som söta, illalåtande yrväder som var överallt utom där de var när jag såg dem senast för en minut sen... Och bara en dryg timme i veckan :)

det beror nog på vad för slags barn de är. vissa röjer som bara den. andra leker med lego, pysslar, ritar, spelar dataspel. leker på lekplatser, badar gärna, lär sig gärna saker. ipad är säkert jättepoppis med roliga appar.

Apropå ipad, nån som skulle våga köpa en sån här? :) Ser bara framför mig hur kotte själv hämtar paddan och ska sätta den på ipottyn, på stora toastolen eller liknande... :crazy:

ipotty-potty-training.jpg

Aw! Gulligt! Hur gammal är han nu igen? Tänkte eftersom att han leker med bokstäver, jag har inte heller någon koll alls på barn :p

Han är två år och två månader och leker med allt som man gräva med grävskopor! :D Vi har tränat lite på L, så det kan han ganska bra, men inte de andra bokstäverna. Men han har nog börjat förstå att bokstäver motsvarar olika ljud vilket jag tycker är rätt smart.

Vi hade jordens drama här på eftermiddagen. L trampade på en död geting! Illvrålade i minst 20 minuter. Jag svettades rätt bra, dels för att det ju var jättesynd om honom, men också för att jag är lite allergisk mot getingstick.
När jag var gravid med honom gick vi på en första hjälpen-kurs för bebisar och småbarn och fick lära oss att det viktigaste man som förälder ska göra vid getingstick är att lugna barnet (om det får en allergisk reaktion så går det snabbare om de är väldigt upprörda). Han grät av och till i säkert en timme och jag skulle just till att packa in honom och lillasyster i bilen (hon sov som tur var genom hela spektaklet) när han plötsligt lugnade ner sig och började leka med de andra barnen som var här. Ena tån är lite svullen, men det verkar inte vara så farligt. Han hann även med att kissa på sig tre gånger, varav en gång i mitt knä samt hälla en halv grävskopa med sand innanför bh:n på mig under tiden...

Jag är ganska glad att båda barnen sover för natten nu!

Håller med om formuleringen! Jag känner mig rätt töntig när jag inte gärna pratar amning, tuttar och sånt men vem som helst. Sen om de är barnmorskor, tuttinspekterare eller bara kollat på mycket barbröstade filmer rör mig inte i ryggen. Är de familj och/eller civila är det inget jag är intresserad av att prata om med dem. Det var nästan så det kändes jobbigt att sambon berättade i stora drag om förlossningen för familjen. Det kändes som min grej men där släppte jag på det hela. Det är en upplevelse för honom med som han behöver prata om.

Nu när tösabit flaskmatas fick sambon frågan om varför (antar jag, kom mitt i samtalet) och "svärmors" nya sambo var lite rolig, han aktar sig noga för ord som amning och bröst. Passar mig perfekt! :D får aldrig obekväma frågor från honom. Han skulle säga bröstmjölk och han stammade ett par gånger innan och kunde inte låta bli att flina generat efteråt, haha.

Stackaren! Jag trampade på en död geting förra året och jag grinade också minst en timme :o

Ds ja hag håller med dig! Har en granne som envisas att fråga om jag gör mina knipövningar, det är lika opassande varje gång :/

Men stackars liten. Getingstick gör ju så ont :crazy: .

En gång när jag var liten och gick med sandaler fick jag ett stick på lilltån. Vågade inte gå i sandaler igen förrän jag blev vuxen.

Förstår att du tycker det är skönt när båda somnat. Tycker det är skönt bara med Tor. Blir så lugnt och tyst i öronen när han har slocknat :D

Jag tror jag precis ätit världens godaste glass. Som jag gjort själv i glassmaskinen. Eller ja.. Egentligen var det sambo som gjorde den med lite coaching från mig som matade Tor då.

Men herregud så god den blev :d

Hahaha! Vad svarar man på det? "Skit i det du"? :o

Det är ju tydligen så att när man har fått barn har man passerat det där med privatliv. Då är det plötsligt okej att fråga konstiga saker. Ingen skulle ju innan barnafödande få för sig att fråga saker om varken tits eller mutta som "ren välgärning". Det är för svårt för mig att ställa om så jag finner mig i det. Jag ser inte varför jag ska finna mig i det heller. Jag är extremt öppen med mycket för kompisar och ärligt talat skulle jag vara mer bekväm i om familjen frågade mig om vårt sexliv i stället. Det har jag inga större problem med att berätta om även om det inte är nummer ett på ämneslistan inför familjemiddagen...

Låter som en vaken pojk det där! :) nu vet jag inte vad som är "normalt" men 2 år låter tidigt för att börja med bokstäver. Det går ju fortare än man tror... Gud, var på ettårskalas idag. Sambons kusin fyllde år. Kusinen står, går och klättrar på saker och det är så svårt att se framför sig att tösabit är uppe och knatar om bara några månader :o

Åh, getingstick är inte kul alls... Jag fick någon sockerlösning med nåt klabb på getingstick när jag var liten. Var tydligen nåt som skulle göra gott (vilket det säkert gjorde). Tur att det "bara" var på foten och inte i ansiktet. Bra att veta det där med att eventuell reaktion går snabbare på stressat barn. Logiskt men inget man tänker på. Kanske borde kolla med bvc om en såndär kurs. Det är säkert mycket vettigt som sägs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar