Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Nä inte ovanligt, men inte roligt för det :( Hoppas han piggar på sig snart!
Tänder behöver inte alls vara för tidigt, så det kan ju vara det. Har du känt något i munnen om det är svullet eller så? Det kan ju göra ont och besvära ett tag innan något kommer också.

Imorgon ska jag iväg med S och så ska han få sin andra dos av Rotavaccinet, sen är han färdigvaccinerad mot rota, känns skönt!

Vad skönt att hon går upp i vikt nu. Tabea går också upp mycket bättre sedan jag började ge ca 2 flaskor ersättning om dagen. Ger oftast även en flaska bröstmjölk och ammar resten. I morse vägde hon 5550 g, 320 g upp senaste veckan!

Inga larm i natt som tur var! Ska åka och köpa Ikeas tunnaste madrass tror jag. Hon ska ändå inte ha den där sängen så länge - det går inte att ta bort spjälor eller ena långsidan på den (den är typ antik) så när hon är runt året byter vi väl igen.

+övriga som stickar/virkar

Jag funderar på att beställa garn och såna pinnar att sticka med och göra mössa och vantar till tösabit inför vintern. Finns det någon sida som är bättre än någon annan att beställa ifrån? Och vad för garn är varmast? Hittar man mönster på internet eller beställer man det också?

/DS som en provade att göra ett par vantar en gång som blev i olika storlekar... ;)

Välj ett mjukt garn i 100% bomull eller med bambu (supermjukt!). Mönster finns gratis på garnstudio men de finns förstås att köpa också. På mönstersidorna på garnstudio kan man köpa det garn som mönstret är anpassat till. Väljer du ett annat garn så var noga med att det är samma stickfasthet som står i mönstret, annars kan det bli fel storlek. Jag köper en del från knittingroom också, de har mönster med. Vantar tänkte jag nog mest sy i fleece, de där små fingrarna fastnar ju överallt :)

Solvind - det behöver inte vara för tidigt med tänder... Kotte är gnällig som bara den ibland och lugnar sig direkt om hon får gnaga på nåt (oftast mitt finger, aj!) Vi har ett par bitringar men hon kan inte riktigt hålla i dem och sikta på munnen så bra än. Även om de inte kommer upp än kan det ju klia och ha sig.

Åh ang ersättning så funderar jag på att börja ge det till kvällen. Läst att det ska vara mer svårsmält och hålla barnet mätt längre.
För nu börjar det bli rätt jobbigt att hon inte sover mer än 2 timmar i sträck!

Jo, ersättning stannar längre i kroppen och ger mer mättnadskänsla, sa vår BVCsköterska. Tova var lite lugnare på det och höll sig mätt lite längre. Har också funderar på det till natten men Tova sover iaf 4-5 timmar åt gången ändå. Förstår att du börjar tröttna :(

Alltså jag vet ju att det är en fas och att hon kommer sova längre igen. Men hon sov 5 timmar i sträck innan och den här omställningen fixar jag inte hur länge som helst :(
Samtidigt känns det lite som ett misslyckande att börja ge ersättning nu plus att jag är orolig att hennes mage ska krångla ännu mer.

Men nä. Det får bli iaf några nätter med ersättning så får vi se om det funkar.

Det är ju tortyr att inte få sova. Prova du, det kan vara jättelyckat.
Tova var ju väldigt tjorvig i magen innan olyckan men lugnade ner sig direkt på ersättningen.
Det är nog ganska vanligt att många ungar kräver lite annat till natten ganska tidigt.

Det är inget misslyckande. Sover hon bättre hjälper det dig att vara piggare och gladare som mamma på dagarna. Vem vill vara lättretad när man kanske inte behöver? :)

Alva hade en dag med magkrångel i helgen och på bvc sa de igår att man kan ge lite rapsolja i flaskan som hjälp för magen. Nu vet jag dock inte om det är okej innan 4 månader men ring och fråga :) sen blandar jag ersättningen på 10-20 ml mer vatten än man "ska" då jag läste om någon som blivit hjälpt av det. Nu är båda åtgärderna insatta efter magkrånglet så jag får nog vänta lite innan jag vet om det har gett resultat.

Ja jag har bestämt nu att sambon får köpa med sig det hem idag. Kan jag förvänta mig att hon sover längre redan inatt eller är det en inkörningsperiod för det med?

DS: Tack! Du har ju rätt :) bara att jag kämpade så i början samt att jag hela tiden haft min bestämda åsikt om att min mjölk är bäst och här ska ingen ersättning till när det finns bra mat...

Rapsolja har bvc tipsat om. Nu är jag väl lite slarvig med att komma ihåg att ge dock, antagligen för att jag har i bakhuvudet att det är lugnt att ammade barn bajsar 1 gång i veckan. Men ger jag ersättning nu så ska jag vara mer noga med att ge.
Tack för tipset om extra vatten! Det ska jag prova om hon inte bajsar bättre. :)

Idag är den lilla pigga, glada killen tillbaka igen. Och vi har sovit hyfsat också :) . En matning vid 03 och gick upp 08.30.

Igår dög bara famnen eller vagnen. Men idag går det att lägga ifrån honom en stund utan att han blir förtvivlad. Skönt. Blir så mycket lättare att äta då ;)

Lilla sjuklingen ute på promenad igår

image.jpg

Måste bara visa den fantastiska suffletten helt utdragen :)

image.jpg

Jag har inte märkt någon skillnad i mättnad mellan mjölk (urpumpad) eller ersättning. Men hoppas att det fungerar för dig för två timmar mellan matningarna på natten orkar man ju inte så länge.

Rapsolja har jag provat någon gång när Tor inte bajsat på ett par dagar. Men tyckte inte det blev bra och märkte ingen skillnad. Den blandades inte ut och flöt mest ovanpå. Och Tor verkade inte gilla smaken. Fast jag kanske hade i för mycket. Hur mycket olja behöver man ha i för att få effekt egentligen?

Även här har febern försvunnit. Till och med i tid för att V skulle kunna få sin första vaccinering igår :)

Micks: lider med dig, vet precis hur det är :( Sen i torsdags har V ätit med 1.5-2 timmars mellanrum, dygnet runt :crazy: Det började dock i samband med att febern kom, så jag hoppas det återgår till det normala nu :)

Någon av er som varit på barnens hus konkursrea idag?
Jag är inte så van vid sånt - så jag trodde det bara skulle vara att gå in som vanligt.......
3 timmar köade jag för att komma in :eek: och 40 min för att betala :p
Tur man är ledig och inte har någon tid att passa ;)

Målet var att hitta en bilbarnstol, vilket jag lyckades med :)
2900 kr betalade jag för denna (i lila, enda som var kvar):
http://lekmer.se/barn-och-baby/bilb...zi-plus-0-25-kg-fresh-purple-grey-plusgodkänd

rjcwykatyat2yyzkqugptw3mq4xx1egsk9kf7svg84g-jlj6ttor-f70-x08v-ensfg-idkgythhuztizcbbemc.jpg

Konkursrea? Bara lokalt eller hela kedjan?!

Här har vi det lugnare igen. Kotte sover 6 timmar i sträck, jag ammar i sängen och sen sover hon 3-4 timmar till. Skönt att vara lite mer utvilad nu, har till och ned orkat vara ute i skogen och pkocka kråkbär i dag. Hag har ju lyxen att ha bra bärskog så nåra som bakom vinterhagarna (ser huset och ladugården från bärhinken) men ändå skönt att komma ut lite.

I helgen kommer min mamma och mormor och hälsar på för första gången, så nu ska jag orka stöda lite också bara... Eller om sambon får ta hela städningen och jag bakar istället :)

Kvällen ska förhoppningsvis innebära några par byxor till lilla fröken, och måste jag verkligen sy dreglisar. Vi byter kläder tre gånger om dagen nu då hon dreglar ner sig hela tiden så hon är alldeles blöt. Vi har jättelite kläder i 62 och det känns onödigt att köpa då vi har börjat plocka av 68 redan också... Nästa torsdag är det dags för första vaccinationen och mätning/vägning. Efter det kanske jag heställer lite kläder i 68 tänkte jag. Vill inyåte köpa på mig av det heller om hon susar förbi även den storleken... I vinter behövs ju lite varmare tänker jag (typ sytt i interlock istället för tunn jersey osv) så jag tänkte kosta på oss lite från PoP... Och så kom ju stoff & stil-katalogerna i dag så det blir rn beställning därifrån med bara jag kan bestämma mig för vad jag ska sy :)

Vad skönt att febern försvunnit på din lille också. Din stackare hade ju dessutom feber längre. Inte roligt.

Har hört talas om utförsäljningen men har inte varit där. Det är lite för långt dit. Hörde att det var galet mycket folk :p Vad skönt att du lyckades få tag på det du ville. Verkar ha blivit utplockat snabbt.

Vissa barnenshus butiker har gått i konkurs och startar sin utförsäljning idag. Gäller Stockholm, malmö, Göteborg och Karlstad. 30% Rabatt på vagnar och bilbarnstolar och 50-70% på resten.

Jag skulle föreslå att sambon städar och du bakar. Roligast så :D . Kommer bli så hos oss. Vi kommer också få besök i helgen och det blir mycket finare om sambo städar än om jag gör det :o . Och jag är bättre på att baka.

Verkar som våra små är ganska lika just nu. Här dreglas det också mycket. Men det fungerar inte att ta på dregel lapp på Tor. Han tycker det är en haklapp och ska äta då :D . Och storlek 62 är det som gäller men börjat lite på 68 också. Har dessutom samma att vi inte har så mycket i 62 och känns onödigt att köpa mer när han snart kommer växa ur det. Vissa 56 passar visserligen fortfarande också även om det är lite trångt.

Måste fråga. Vad använder du som kantband på bebiskläder? Jag har några fina tyger här hemma som ska sys dyna av till vagnen och kommer bli över och tänkte prova sy lite kläder sedan. Men har endast snedslåband som jag tycker känns hårt. På bebiskäderna är ju kantbanden mjuka och elastiska men har inte sett sådana att köpa.

Oj, det var bra rea! Här nere var det 50 % på kläder och resten 30%...

Ang kantband - använd samma tyg som du sytt klädesplagget i :) Lättast tycker jag, och blir ofta väldigt snyggt :)

Tipsar om tradera om ni behöver kläder men inte vill lägga massa pengar på något som de växt ur om någon vecka... Ett klädpaket med 16 delar har jag fått hem för 100 kr plus frakt. Det är ju såklart inte de finaste "kalasplaggen", men passar utmärkt att ha hemma just som "dregla ner och byta om någon timme igen - plagg"

Dreglisar... Undrar om det är det som heter kräklapp här hemma? :o :rofl: Jag har såna kräklappar med nåt plastigt på baksidan så det inte går igenom men den är INTE populär hos prinsessan, tråkigt nog. Man skulle spara många tvättar med den :p

Kl
Börjar bli time att plocka undan lite av småttkläderna. 50/56 tar mycket plats i garderoben nu när det börjar ramla in kläder i stl 68+ (som ännu inte används). Känner att det börjar gå undan, vissa kläder i stl 62 är knappt använda och nu börjar hon ju växa, tösabiten.

Dreglisar här är som små haklappar/scarfar i bomullstyg som man knäpper runt halsen :) både gulligt och praktiskt!

Hon sover på pappa nu men vaknar nog om en stund och då får hon först amma och sen ersättning. Hoppas innerligt att det funkar! Annars får sambo iaf ta henne en hel natt med ersättning i helgen för jag blir på riktigt galen snart :crazy:

Ang rapsoljan så sa bvc en tesked om dagen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30