Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Den 16 oktober är det mammaboost the show i Göteborg. Lite sugen på att gå (googla för info) men vill ju gärna ha sällskap. Någon här som vill? :)

Och ja hon älskar den där mobilen! En väldigt bra barnvakt när man vill på toa utan bebis på magen ;)

Hon går fortfarande inte att lägga ifrån för sömn på dagen utan måste sova i famn eller sele/sjal. Lite jobbigt. På nätterna går det bättre. Inatt sov hon 4 timmar i sträck och sen 2 timmar efter frukost. Nu sitter vi på balkongen och njuter - ylva i selen. :)

Nu bestämde jag och mamma att vi ska gå på den där showen i oktober. Blir en fin present till henne som fyller år i september :)

Den verkade ju gå här uppe med så om jag ska gå kommer jag nog att gå här.

Din bvc-sköterska verkar lite konstig :s varför ska man inte ge utpumpad mjölk?

Ja precis. Göteborg, Stockholm och Malmö :)
Verkar kul iaf!

Ja du. Trodde bvc skulle uppmuntra till amning!
Kom mig inte för att fråga varför hon föredrog ersättning framför bröstmjölk utan sa bara att jag inte tänker ge henne någon pulvermat när min mjölk finns...

Haha det där kunde man ju tolka lite hur man vill... jag vet inte vad bvc-sköterskan äter om dagarna. .. ;)

Ja det är ju det hon gör! Minsta uppgång per vecka är 150 g och på 10 dagar hade hon gått upp 242 g. Så jag förstår inte vad hon kacklade om.
Dessutom sa jag klart och tydligt att hon äter och blit mätt. Kräks ut överflöd och är i övrigt nöjd och glad. Märkliga människa. ..

Här uppmanar de till amning i alla fall så länge de små är glada och nöjda med det som erbjuds. Jag är lite sån att jag lyssnar på bvc och annan kunnig personal som vet massor men sållar det jag tycker verkar onödigt att följa.

På tal om råd, en tant på bb kom fram till oss flera gånger under vår tid där och sa "vill du ha tips?" Och så började hon förklara massa saker. Gör si och gör så. Välmening men blir helt fel. Avskydde tanten :o igår hade vi en diskussion som vi hade sluppit utan tantens råd som slutade med att jag och tös gick på en timmes promenad. Jag höjde rösten och skällde på sambo för första gången :o visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till för han tyckte att han gjorde rätt men enligt tös var det fel :p svårt det där.

Precis!
Tur jag är trygg i mig själv och sållar bland alla råd och tips! Sväljer inte alla dumheter jag hör ;)
Tror det var mamma som hade hört om fler bvc:er/sköterskor som tjatat på om ersättning framför amning...

---
Är lite förkylda här hemma. Sambo har ont i halsen, jag är snuvig och Ylva andas rossligt. Säkert ingen fara men man blir ändå lite på helspänn och lyssnar så hon andas... :crazy:

Det låter som om det är en trend. Enkelt när man kan lämna bort barnet iofs men jag gillar nog inte trenden nåt särskilt ändå.

Mycket märklig trend isf!
Och verkligen inget som borde propsas på när amningen fungerar och alla är nöjda. Mjölken är ju verkligen helt anpassad efter hennes behov. Sen är ersättning verkligen jättebra när det av ngn anledning behövs! :)
Sen har vi sån tur att Ylva växlar mellan bröst och flaska utan problem :)

Kl

Idag har det hänt stora grejer. Tor har bytt till storlek 3 på blöjor och så ska han få prova att sova i spjälsängen i natt för första gången :) . Lite nervöst för mig eftersom jag gillar att ha honom nära så jag kan hålla koll. Men det börjar bli trångt för honom i vagnliggdelen som han annars sover i så det är dags för riktig säng. Det jag oroar mig mest över är att han ibland sätter slem i halsen när han sover och kan då behöva hjälp att vända sig på sidan eller klappa i ryggen. Blir lite längre bort till spjälsängen.
Kan era små också sätta i halsen på det viset?

Vi har dessutom varit och kikat på vagnar, kört omkring, klämt och känt och fällt ihop. Blev till slut att välja mellan brio go, brio smile och kronan city. Och det lutar starkast mot smile då den hade bäst helhet och Tor troligtvis sitter bättre i den. Vi tyckte den var dålig förra gången vi kikade men nu kändes den bättre. Troligtvis kommer vi köpa den som komplement till vår tunga klumpiga (men fantastiskt bra i terräng) vagn.

Alva har satt i halsen på det viset ett par gånger senaste tiden men det är inget som jag är orolig för.

Kl
Jag vet inte om min bukmuskulatur har fått spö eller om det är nervtrådar som är uppfuckade. I flera veckor har jag på höger sida långt ner i magen varit riktigt öm. Det verkar inte bli bättre och jag märker ju av det hela tiden, antingen när jag rör, rör mig på ett visst sätt, har byxlinningen emot eller om jag lutar mig över handfatet och spottar ut tandkräm. Latmasken i mig rycker på axlarna men nu börjar det bli lite drygt. Undrar om de kan svara på vad det är nere på mvc. Måste dit ändå snart.

Här har vi också bytt till storlek 3 :D
Ylva har också satt i halsen så. Kändes läskigt men har bara hänt 2 ggr...

Efter ytterligare några sova middag-försök med lite mindre kläder har det funkat lite bättre. Hon vaknar nästan alltid en gång och är väldigt ledsen men jag är ju medveten och håller mig i närheten för att snabbt visa att jag är där och så somnar hon antingen om själv eller så får hon vara i famnen en stund till.

Sicken liten sötnos du har tagit fram! :)

Tack, jag tycker ju själv hon är sötast i världen förstås :)

Kotte vaknar också skrikande ibland, även om det är väldigt sällan... jag har tolkat det som mardrömmar faktiskt. Hon lugnar sig oftast direkt hon bara öppnar ögonen och ser att jag eller sambon finns där med henne.

Alltså: min bm berättade att livmodern, som ju är muskelvävnad och Vterbildas ganska fort efter förlossningen, hålls på plats av fyra band i bäckenet. De består av bindvävnad (?) och som hon visade verkar de vara sisådär 10 cm långa. Men eftersom livmodern vandrar upp till revbenen under graviditeten så töjs de här banden. Hon liknade det vid att korsbanden skulle bli så långa att de räckte från knä till fotled... Banden återbildas inte så snabbt, så efter förlossnigen åker livmodern omkring helt oförankrad i bäckenet. :eek: Plötsligt förstod man varför man inte ska jogga, hoppa tramplin etc på ett tag...

Bindväv heter det :)
Jag tycker det låter helt logiskt att det blir så, fast jag har kanske lite mer koll på bindväven och hur den funkar osv eftersom det är just den jag har fel på i hela kroppen. (Och som gör att jag är överrörlig och har en massa värk)

kl

vilka konstiga människor det finns.. (som lämnar iväg nyföding så länge utan att pumpa och bvc-tanterna t.ex...)

Solvind - även här är lampor så intressanta att intresset för maten försvinner då och då... vi pratade här om dagen om just det där att ett av de första orden brukar vara lampa :)

Vad härligt att han börjar bli så stor att han behöver riktig säng och sittvagn! Det måste ju kännas helt underbart :) Kotte sätter i halsen när hon äter ibland (när det sprutar mjölk ur tutten) men annars har det inte hänt. Däremot händer det att hon plötsligt gallskriker när hon ammar, för att sedan fortsätta äta, och sen gallskrika igen. Det är oerhört jobbigt inte minst psykiskt - är det nån av er som har varit med om det? Eller har några tankar om vad det kan bero på?

Vi bytte till storlek 3 på blöjan förra veckan och nästa vecka är det dags för vägning och mätning igen - första gången på en månad.
Alla kläder i storlek 50 är definitivt förpassade till tradera-högen sedan ett tag tillbaka... Ska bara fota och orka lägga upp det också.

När Alva är riktigt, riktigt trött kan hon äta för att avbryta med skrikpauser. Inte ofta det är gallskrik och inte längre än ett par sekunder. Ibland är det snörvelgråt i stället för skrik. Jag försöker få henne att somna genom t.ex tur med vagnen i stället då. Vänta ut henne kan bli ganska långdraget.

Någon gång har det iofs hjälpt med att låta henne äta från andra sidan också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar