Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Tack! :D

Haha låter som värsta kaoset hos dig, ja. Men så är det nog hos de flesta. :)

Vilken röra! Det där med perfekt mamma, jag tror att man är perfekt om man gör så gott man kan och det verkar du ju göra :)

Kl
Tösabit sover middag, redan. Hon måste vara i en växtperiod. Hon bara sover hela tiden! Nästan så man undrar vad sjutton man själv ska roa sig med. Ska väl skrubba kakel i köket kanske... Men sen då? :p stora i-landsproblem på gång.

Förresten, ni som är hemma, förmår ni er att äta en vettig lunch i den här värmen? Jag har noll och ingen fantasi till mat överhuvudtaget. Det enda jag känner mig sugen på är typ... Fisk.. Och grönsaker. Det kan jag förmå mig att laga till kvällen men dagtid äter jag vansinnigt dåligt vilket slår tillbaka på kvällen med en enorm hunger efter middagen... Man ska inte äta macklunch vilket jag gjort ett par gånger sedan i fredags. Fy på mig!

Kanske skulle beta igenom Anna Skipper-recept och se om man hittar nåt gott och nyttigt?

när barnen är på fsk äter jag inget förrän de kommer hem kl 2, då äter vi mack- och yoghurtmellis tillsammans, med ost o gurka o tomat på mackan.

majola det får vara kaos ibland, det blir lättare när de blir lite större fast mabn har nog alltid meltdowns.

sambon min är i stavanger och kommer hem varannan eller var tredje helg. funkar faktiskt rätt så bra härhemma, det blir snäppet mer filmtittande (tack netflix) men det känns ok. stora samvetestryckaren är hunden som får nöja sig med en runda om dagen och resten i trädgården.

DS: Vi äter en hel del råkost med bröd till lunch när det är så varmt faktiskt. L vill inte ha något annat, så oftast om jag har lagat mat så äter han ändå bara det. Ibland med pasta eller kokt potatis till.

Vindvissla: jag beundrar dig! Starkt jobbat att inte kollapsa i totalt kaos!

Det låter som du är en super-mamma tycker jag.

Kontrar:

Du vet att du inte är en super mamma när du är sjukskriven för depression, äter medecin så du inte kan amma, sover lika mycker som din baby, och din man är föräldraledig och drar hela lasset medan du tittar på och undrar hur f*n han får det att se så lätt ut ...

Har du blivit sjukskriven för depression nu? :( jag som trodde att du var på väg åt rätt håll.

På fredag är tanken att vi ska gå på bio och farmor ska passa Ylva. Känns både lite pirrigt och sjukt skönt på samma gång! :crazy: :love:
Sen köpte jag biljetterna till Mammaboost-showen idag med. Den ser jag fram emot :)

Snabbt kl. Kram till er som behöver en. Jag har inte så mycket ork just nu då det har varit mycket påfrestningar och annat bortom vår kontroll på sista tiden. Det har lugnat sig lite nu och jag försöker komma ikapp livet igen.

Jag förstår inte hur ni som har flera barn gör för att få tiden att räcka. Jag har iofs djuren också men med sambon hemma på heltid. Jag gör ändå inget annat än ammar, fixar med tvätt och byter blöjor - och sitter med kotte i famnen. Ändå hjälper sambon till med både henne och hushållet. Hästarna får max ett par timmar att dela på... Lillhingsten lär väl bli odräglig att hantera till hösten...

Just nu vill hon bara sitta. Inget annat duger. Vägning och mätning i morrn.

Klockan - stor kram, hoppas medicinerna hjälper dig. Jag har varit nära men än så länge klarar jag mig utan medicinering.

Det låter jättejobbigt, Klockan! Är det en förlossningsdepression du har fått (det är förstås en väldigt personlig fråga som du inte behöver svara på om du inte vill!). Hoppas att du mår bättre snart och vad skönt att din man fixar det så bra (det är det nämligen inte alla sm skulle göra, även om jag vet att det är politiskt helt inkorrekt att säga så).

Jag hänger mycket på Pinterest och det är ibland lite knäckande med "supermammorna" som lite käckt på eftermiddagen bygger en skojig groddamm åt barnen och använder biodynamiskt salt att pyssla med osv. Men förstås många bra tips också, man får ta det med en nypa (ekologiskt!) salt.

Kram på dig Klockan! Hoppas du mår bättre snart!

Vi är alla så olika i våra mammaroller tydligen. Jag ville också vara supermorsa ett tag, städade hela huset med ungen i sele, gick långpromenader med vagn och hund, grejade med det ena andra tredje och fjärde, men höll nog på att bli lite tokig…
Sen höll jag på att köra ihjäl mig och kunde plötsligt inte göra något alls… Just nu bor jag hos mina föräldrar en vecka så mamma hjälper mig med Tova. Har kommit så långt att jag kan lyfta och bära henne korta stunder, nätterna klarar jag själv. Men har fortfarande väldigt ont och är gipsad 5 dagar till. Det dröjer väl några veckor innan jag vågar spänna på mig sele över nytt operationssår. Sjukskriven till 4 augusti, så fram tills dess kommer jag behöver hjälp åtminstone på deltid, maken får väl jobba lite lagom.
Tova gör i alla fall allt hon kan för att hjälpa mamma :love: Sover 8 timmar efter kvällsamningen, är en go och glad skit och skrattar mer än hon gråter numera. Fantastiska unge!

Jag skrev förresten till förlossningen idag under deras ”hjälp oss att bli bättre” på hemsidan. Lyfte fram det de gjorde bra (vilket var mycket) men också att informationen brast efter snittet. Påtalade även att de gärna kan nämna det på den föreläsning de har om förlossningen, att om det nyfödda barnet inte är helt okej så är det Jönköping som gäller. Hade jag vetat att alla ungar med mer eller mindre besvär får åka dit hade jag kanske inte trott att hon skulle dö.
Kanske kan det hjälpa någon annan som hamnar i vår sits.

kram till dej klockan och till zews också.

igår fick charlie sin första vaccination och har varit lite gnällig sen dess stackarn. jag har just lämnat barnen på fsk och ska passa på att gå ut med hunden, städa upp slafset efter ett tappert försök att göra saft igår och sen åka och handla lite mat.

*kl*
Tack för era sympatier!
Både skönt och tråkigt att höra att ni också "sliter" med syltkok, präktiga ekoligkst-salt-mammor och återhämtning från teafikolycka ...

Min tuffa graviditet har nog påverkat att ja blivit så sjuk som jag faktiskt är. Läkaren har pratat lite om förlossningsdepp, jag har inte lyssnat så noga. (Jag har inte orkat, maken har lyssnat åt mig, ska fråga nästa gång)

Men! Jag märker effekt av medecinen nu...i morse vaknade jag vid nio (rekord!) - pigg och utvilad. Skickade upp maken att vila lite och hade en toppenstund själv med båda barnen! :love:

Lew: kom ihåg att Du är sjukskriven och din man som är ledig; se till att du får det du behöver för att må bra. <3

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att medicinen verkar fungera och att du har din fina familj och ditt lilla russ :)

Kl

Pust och stön. Ingen bra dag idag. 29 grader i skuggan. 27 grader inne :eek: . Vi allihopa är griniga och svettas fastän vi knappt har några kläder på.

Försäkringskassan krånglar. Min föräldrapenning är mycket lägre än den ska vara. Tar ut för fyra dagar i veckan och ska få ca 7000 kr i månaden men har fått strax över 2000 kr :rage: :banghead: . Eftersom jag är för feg för att ringa har jag skickat ett mail idag och hoppas på att de fixar det snabbt och att jag slipper ringa.

Min mens verkar ha kommit :( . Börjat blöda lite idag men inga andra tecken. Brukar annars alltid få ont i brösten någon vecka innan och mensvärk några dagar innan. Konstigt. Även om jag inte vill ha mensen så hoppas jag att det är den för annars är det något fel. Är lite nojjig eftersom jag inte varit på efterkoll och inte fått bekräftat att allt är som det ska och jag känner ju fortfarande av det. Har helt enkelt inte vågat ringa och boka tid och de MVC har ingen mail. Hittar dessutom inte min menskopp. Måste ha råkat slängt den. Vilket betyder att jag måste använda äckliga bindor :crazy:

Och ovanpå allt så har katten just idag fått för sig att hon ska leka med Tors lekmatta men tillhörande babygymmet. Hon klöser och biter och tycker den är jätteskojs. Vi har inget bra ställe att lägga den så vi får passa på henne.

Nu har det börjat åska också... Hoppas i alla fall att det kommer ett rejält regn

*kl*

Trist att ni är så många som har det jobbigt - hoppas det ordnar upp sig snabbt så ni kan njuta av vår trevliga sommar :)

Idag var första svala/molniga dagen på evigheter. Vi har haft runt 35 grader i solen (ca 30 grader i skuggan) här nu hur länge som helst känns det som. Sitter och svettas - mysigt värre ;)
Dagarna har tillbringats inne där det "bara" varit runt 27-28 grader :p
Någon dag har vi även varit på stranden - där var det faktiskt lite svalare då där kommer lite sval vind :)

Var på bvc igår - Viktor har blivit hela 10 veckor gammal nu.
60 cm lång och 5,7 kg tung.
Screenshot_2013-07-24-19-31-40.png

Som syntes så har vikten inte helt följt sin kurva - troligen eftersom jag upplevt att mjölken inte räcker till. Bm tyckte dock att det är så lite så det kunde lika gärna bero på att han bajsat lite mer inför denna vägningen...
Det känns som om mjölken kommit gång mer under natten (läcker rejält nu igen), men under dagen känns det fortfarande lika fattigt :( Förstår inte att det kan variera så pass mycket under dygnet...
Försöker göra vad jag kan för att öka produktionen ännu mera - han får ofta ligga och snutta och småäta under längre tider nu - jobbigt men kan det öka produktionen så...
Ny vägning om en månad - och då även vaccinering. Huh säger jag :p

Så här ser viktor ut idag :)
DSC_2409b.jpg

DSC_2404b.jpg

DSC_2396d.jpg

Jag har en bra app från 1177 "bvc" där man också kan följa kurvor och så. Lite kul att se :)

Zews, det är nog bra att du ger dem lite feedback, du verkar inte ha blivit bra behandlad alls efter snittet.

Klockan, skönt att medicinerna hjälper lite :) hoppas att du snart är "på g" igen så du snart kan njuta av tillvaron :) går det bättre med fogarna också?

Lew, stressa inte upp dig över att du inte hinner, det gör ingen glad. Rätt vad det är så finns tiden igen. Du kanske kan gå ner och borsta på lillhingsten vid ledig tid åtminstone om du orkar. Bra för själen och vardagslydnad för hingsten :) snart kan din tös äta lite mer riktig mat så då kan ju sambon kanske ta hand om henne och du får lite stalltid. Det löser sig ska du se!

Kl
Tösabit har avklarat sin första vända på Grönan! :) hon vägrade sova middag på hela dagen och till slut när klockan var ungefär 20 var hon så ledsen (övertrött) att hon äntligen somnade och sov tills vi kom hem vid midnatt. Sambon mötte upp efter jobbet och vi har åkt massa berg och dalbana! Han är inte alltid helt rolig att ha med sig då han kan tycka att sånt är lite trist och massa folk etc. men han tyckte att det var skitkul och var precis som jag väldigt nöjd när vi gick.

Min mamma, styvfar och deras två familjehemsplacerade barn var med och mamma verkade rätt nöjd med att jag tog med mig den ena av grabbarna att åka "farliga" saker som uppskjutet och insane :p mötte även upp mammas kusin från Danmark och hennes farbror på 80 bast som satte sig i den där trä-berg och dalbanan. För 10 år sedan åkte han och jag fritt fall så det var väl dags att "förnya" galenstämpeln. Hjärtfel har han också :o seg gubbe det där, sån ska jag med bli när jag blir gammal!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar