Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag har tyvärr ingen teori ds, men solvinds ide om värme låter logiskt. Eller så hör det till dygnsrytmen bara?

Här har vi fullt upp med att gräva rabatter, börja "träningen" med åringen, plocka bär och sylta och safta... Kotte har blivit 7 veckor och har upptäckt att hon kan styra sina fötter. Vansinnigt sött :) Hon är väldigt stark i nackn redan tycker jag, och sitter helst upprätt i famnen så att hon ser omkring sig och kan vara med. Att ligga som en liten bebis gör henne hemskt irriterad... Hon har nog fått mitt humör :angel:

image_zps6adaa744.jpg

Senast ändrad:

Vilken sötnos! :)
Här är vi också 7 veckor (+ några dagar).
Det går framåt sakta men säkert. Det är fortfarande tufft med kolik men inte alls som i början.
Inatt sov hon mellan 23 och 05 - på rygg helt själv! :banana:
Under dagen hade hon dock ett utbrott som varade i 2 timmar. :cool:

Får hoppas natten nu går lika bra för jag fick aldrig någon chans att sova middag så är jättetrött.

Fått pumpat ut 2 dl idag också. Hur bra som helst och finns nu gott om mat för farmor eller sambo att ge när jag behöver en paus. :)
Vi tänkte faktiskt låna farmor ett par timmar en helg så vi kan smita iväg på bio. Den nya x-men-filmen verkar så bra.
Ylva avgudar farmor så det är nog inga problem! :love: (fast jag vet flera på bl.a min facebook som kommer tycka att jag är den sämsta mamman någonsin - "man skaffar ju barn för att ta hand om dem liksom! Barnvakt utnyttjar man bara om man typ hamnar på sjukhus")

Jaja...

Hon är nu 58 cm och väger 5170 g :)
Hoppas ni kan kolla länken:
Videoklipp med lilla Ylva

Sötnos! :love:

Vilken fin mobil! Vad är det för någon? Vi har en som tjejerna (ffa Freya) älskar men den måste dras upp för hand och spelar ca 20 sek.. Ganska drygt..

Vi är mitt uppe i packningen! Går sådär med två små yrväder som börjar kräva uppmärksamhet :rofl: mindre än två veckor kvar! :bump:

Vad söta ungar alla har!

T är 10 veckor idag. Okänd längd och bara ca 4700 g fortfarande. Så himla konstigt att hon inte går upp mer.

Min återbildningskurs började igår och jag ska berätta läskiga saker för er senare...

Ja, hjälp med barnen behövs när man hamnar på sjukhus. Zewz vet... ;)

Läget här är segt som snor. Kan fortfarande inte gå ens lite normalt. Haltar/stapplar/släpar mig fram. Stukad hand än och huvudet är inte med så kan inte lyfta Tova.. Mamma har bott här några dagar nu och hjälpt mig, men från torsdag och framåt får maken ta ledigt, för jag klarar inte Tova själv :(
Idag tog vi oss iaf till bvc mamma och jag, och Tova verkar ha klarat dramatiken bra. 63 cm och 6200 gram. Gladaste ungen i stan :) Sover 6-7 timmar i sträck nattetid nu.
Imorgon ska jag tillbaka till Eksjö så ska de ta min kateter och agrafferna i op.såret. Sen är det 8 sprutor innohep kvar (det går faktiskt hyfsat) och gipset tas den 30:e, då hoppas jag vara någorlunda mig själv igen...

Misstänker också att fogarna var instabila fortfarande vid olyckan, för jag har sjuka känslor i bäckenet... Men de har bu röntgat och det ska vara helt. Hoppas det släpper. Känns lite som när foglossningen var som värst.

Vi köpte den på gekås. Vet ej om den heter något specellt dock. Den måste också dras upp för hand (framtida syskon ska få en med batteri eller sladd!!!) Men den spelar rätt så länge. Precis så man hinner kissa och ev sätta på en kanna kaffe om man är snabb ;)

Ha hoppades att den skulle vara batteridriven.. Men vi ska till ullared igen i slutet på aug så får väl hålla utkik då :)

Ja det hade vart skönt! Men håll du utkik efter en batteridriven istället. Jag har definitivt tröttnat på att skruva upp den där ;)

Efter ytterligare några sova middag-försök med lite mindre kläder har det funkat lite bättre. Hon vaknar nästan alltid en gång och är väldigt ledsen men jag är ju medveten och håller mig i närheten för att snabbt visa att jag är där och så somnar hon antingen om själv eller så får hon vara i famnen en stund till.

Sicken liten sötnos du har tagit fram! :)

Min återbildningskurs började igår och jag ska berätta läskiga saker för er senare...

Alltså: min bm berättade att livmodern, som ju är muskelvävnad och Vterbildas ganska fort efter förlossningen, hålls på plats av fyra band i bäckenet. De består av bindvävnad (?) och som hon visade verkar de vara sisådär 10 cm långa. Men eftersom livmodern vandrar upp till revbenen under graviditeten så töjs de här banden. Hon liknade det vid att korsbanden skulle bli så långa att de räckte från knä till fotled... Banden återbildas inte så snabbt, så efter förlossnigen åker livmodern omkring helt oförankrad i bäckenet. :eek: Plötsligt förstod man varför man inte ska jogga, hoppa tramplin etc på ett tag...

Så söt :) . Och verkar väldigt intresserad av mobilen. Har också en som man måste dra upp hela tiden. Så fort den slutar så ropar Tor och tycker man ska dra upp den igen :meh: . En med batterier vore bättre ja.

Det var konstigt folk du har på din facebook. Folk runt mig verkar tvärtemot ta förgivet att det är så jobbigt med bebis att man vill ha barnvakt och avlastning. Nästan lite jobbigt det också eftersom jag inte tycker det är så jobbigt. Men skönt att få komma ifrån en stund ibland.

Oj vilken dålig mamma jag är som lämnat bort dom över natten tom! ;) nu när vi var nere o gosade med brorsans pågar lämnade vi tjejerna till mamma (överlycklig över att få passa, så sov dom sig igenom heeela kvällen ;)) så satt vi hos vänner och drog oss långt in på småtimmarna för det var så skönt o vara barnlediga haha :rofl:

Ligga som en bebis vill inte Tor heller längre. Är väl därför liggdelen till vagnen inte är populär. Är ju inge roligt att ligga och stirra upp i suffletten när man kan sitta och titta på allt roligt utanför. Fungerar föresten oerhört bra med sittdelen. Han halvligger och tittar och pratar med oss. Har ofta med mig sjalen som solskydd eller värmande filt och bra att ha om han vill bli buren istället. Trodde inte jag skulle använda sjal när jag inte är hemma men den vävda är så enkel och tar mindre plats än selen.

Han har förresten börjat titta väldigt mycket på saker. Lampor är mycket populära. Kan ibland vara svårt att få honom att äta för att han ska ligga och stirra på en lampa istället. Jag förstår faktiskt varför ordet lampa brukar vara ett av de första orden barn lär sig ;)

Haha, jaa.. Min mamma och sambons mamma längtar nog halvt ihjäl sig efter att sitta barnvakt. Mamma påpekar hur viktigt det är att vi kommer iväg och gör nåt utan barn men jag känner att jag har ju min stalltid ibland, annars har jag gärna tös med mig iom att hon ändå är så lätt. Hade jag haft fler eller en "jobbigare" bebis hade jag kanske tänkt annorlunda.

Vet dock en som lämnade bort bebis till barnvakt, inom familjen iofs, redan första veckan. Det barnet har varit runt både inom familjen och utanför familjen många gånger och mamman anser att det är bra att hon vänjer sig. Jag personligen tycker att det är konstigt och funderar över trygghet etc. men det kanske är bra att de flyttas ofta, vad vet jag? Jag hade dock inte lämnat bort så små barn. Jag tyckte att det var jobbigt att lämna min tös till mamma en halvtimme för en tur till apoteket när tös var sjuk :p

Där är en i majmammagruppen som skickade iväg sin 2-3veckors med sin pappa (separerade) i en hel vecka! Sen förstod hon inte varför han inte slutade gråta och vägrade ta bröstet (som hon inte pumpat på hela veckan!)

Jaaa jag ha vissa omkring mig som likt Ylva inte verkar ha bajsat på en vecka eller två ;)
Sen har jag min farmor som tycker ylva är bortskämd som blir buren när hon är ledsen och anser att jag ska låta henne skrika i 3 timmar så hon vänjer sig någon gång. Och bvc-sköterskan som tycker jag ska tilläggsmata med babysempersättning och inte den utpumpade bröstmjölken om hon fortfarande är hungrig efter amning. :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar