Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vad mysigt :)

Tova börjar ju bli rätt lång, hur gör man sen, byter man skötbord/skötbädd? Hon får ju knappt plats ju :D Byta på golvet vet jag inte om ryggen pallar emd nån längre tid…
Hon måste vuxit mycket på längden nu, för några veckor sen var hon 60, men det kan inte stämma nu. Pyjamaserna i strl 62 stramar i fötterna redan…

Kl
Vad skönt attmånga börjar få sova ordentligt om nätterna! Jag har haft rena lyxen jag med några nätter nu - 4 timmars sömn :banana:

Min mamma skyller på att hon jobbar hela sommaren och inte har råd att ta obetald semester... Men hon jobbar ju inte på helgen så jag vet inte. Hon säger att hon längtar tills vi kommer dit så jag antar att hon inte planerar att hälsa på i sommar i alla fall. Det börjar bli jobbigt att försöka förklara för folk varför hon inte har varit här än.

Wtf - jag förstår precis hur du menar! Jag hade också gått upp vid inskrivningen och är inte nere på den vikten än som jag hade hoppats. :( Däremot är det ingen som har sagt nåt om johging eller andra saker man ska undvika?

Ja det är det som är så skönt! Han kan komma hem tidigare eller någon timme på dan. Eller börja senare om han måste :)

Vad fint det blev :) .

Skulle också vilja få upp några fina figurer på väggen. Kan bara inte bestämma mig.

Och är det någon mer som reagerat på att föräldrapenningen rimmar väldigt illa med allt nytt sött man bara måste köpa? Det går inte ihop ju :angel:
Extra farligt att man fick en flicka, det finns hysteriskt mycket kul att köpa :D

Håller med. Hjälp vad mycket fint det finns. Jag har aldrig varit så mycket för shopping innan. Men nu får jag hålla hårt i mig själv för att inte köpa för mycket. Både synd och tur att det inte blev en flicka för mig med tanke på alla söta klänningar som finns. Och jag har ännu inte hittat några småkläder med hästar på som passar pojke :mad:

Nu har jag dessutom blivit sugen på en till vagn :o (vilket vi inte har plats för) . Våran nuvarande är helt super här ute på landet. Lättkörd och tar sig fram överallt. Men den är klumpig och tung att skyffla in i bilen och tar väldigt stor plats i bagaget trotts att det är rymligt. Skulle behöva en lättare och smidigare men då försvinner möjligheten för terängkörning.

Briovagnarna är väl poppis i stan och de är ju i princip gratis om du köper begagnat. En bekant har avverkat ordentligt många (beggade) vagnar och sålt dyrare än hon köpt dem. Hon har gjort många tusenlappar på det.

Jag är skitnöjd med min Nitro City men har samma "bekymmer" som du med att den är stor och bökig att få in i bilen. Eller ja, bökig är fel ord då den ryms bra i min bil men mamma som har en mindre kombi (senaste Astran) måste ta bort hjulen för att den ska gå in. Tänkvärt om jag skulle behöva byta bil någon gång.

Här får det också sovas ganska bra. Oftast sista kvällsmål vid 22 och sedan dags igen vid 04 och så sover vi till mellan 08 och 10 :)

Tor har blivit en riktig pratkvarn. Igår var mina öron helt slut av alla ljud under dagen. Jollrar och "sjunger" , stönar och stånkar, höga skrik och tjoandes. Nu får man dessutom också många leenden och man märker att han är mer med och kommunicerar. Ibland verkar det som att han berättar roliga historier med sitt jollrande som denna spricker ut i massa leenden :D . Kan dock vara jobbigt när han vill ha massa uppmärksamhet och prata när jag måste göra något annat eller inte orkar. Det är svårt att hitta något som han kan underhålla sig själv med en stund.

I förrgår såg han så sugen ut när jag åt frukost så han fick suga på en flinga (fullkornscornflakes) och slicka några droppar fil. Oj så glad han blev. Tydligen både mycket gott och roligt. Kom till och med ett litet litet skratt :love:

Ja brio vagnarna gillar jag. I alla fall happy och go som har bra fjädring (fast mycket sämre suffletter). Men happy är större och tyngre än min nuvarande och go är ungefär lika och skulle inte kunna ta sig fram ordentligt med sina små framhjul. Sedan finns det några mindre och ännu lättare men vad jag har förstått så är det mycket dålig fjädring på dem. Men har inte provat själv. Har hittills inte hittat någon som slår den jag redan har.

Någon som vet när man kan börja med sittdelen? Tor verkar tycka det är tråkigt att bara ligga och inte se så mycket ibland. Men det är svårt med honom, han är fortfarande liten. Fem månader idag men räknas som att han är två.
Och hur skyddar man dem mot solen i sittvagn? Liggdelen har ju ett lock över benen så han inte behöver byxor men i sittdelen blir han helt oskyddad mot sol och blåst

Kan man inte använda sådant där paraply man fäster på vagnen?
Eller det kanske inte finns sånt längre? O_o

Åkpåse i tunnare variant borde väl funka även i sittdelen?
Får kanske göra någon liten "habrovinsch" så att han inte far ner i botten på påsen dock :)

Buggorna har en sommarsufflet som tar uvstrålning och har meshnätsluckor för ventilation, helt klart årets bästa köp :)

bugaboo-donkey-breezy-sun-canopy-1-180322SL01.jpg

Jo solparasoll finns. Har ett som jag inte använt ännu. Tveksam om det fungerar när det blåser dock. Det blåser ganska ofta här.

Tunn åkpåse kanske kan fungera

Kl

Åh... Lilla tösabit.. Vi tog vaccinationerna idag i stället för nästa vecka då vi ändå skulle ta vikten. Och vad ledsen hon blev! :( tur att sambon var med och fick hålla henne. Jag är redan nervös för nästa vaccination i september.

Nåja, mitt mål var ju att hon skulle ligga på minst 5 kg idag och det var spännande när vi la upp henne på vågen. Den landade på... *trumvirvel* EXAKT 5000 g! :D lillepluttbebisen är snart inte så pluttig längre. Jag tyckte väl att hon började se lite mindre tunn ut än hon var efter förkylningen.

Grattis till fem kilo :D

Ja den där vaccinationen är inte rolig. Tor ska få sin tredje dos på torsdag. Första gången tyckte jag inte var så farlig. Men då var jag van vid att han fick stick och fick provtagningar på sjukhuset. Andra gången var lite värre och denna gång känns det redan obehagligt. Även om det går över fort så blir han ju jätteledsen.

Men grattis till 5 kg, vad skönt!
Jag hoppas att det inte är någon fara med huvudet, förstår att väntan är dryg :(
Gick det bra att köra hem igår? Jag gjorde inte heller något annat än att ta det lugnt sen.

Wtf, jag är också livrädd för magsjuka. Fobiskt rädd är nog ordet. När storasyster var liten (-10) så fanns nog inte vaccinet och här var det riktigt svårt att hitta någon som vaccinerade.

Lew, men inte ska väl du behöva förklara åt din mamma? Om någon frågar varför kan du väl bara säga att du inte vet?

Vilse, som tidigare skrivits så är det inte konstigt att de inte bajsar på flera dagar, men det är ju inte så kul att gå och vänta på katastrofen :p Sixten verkade ha ont några gånger under hans tre dygn innan det äntligen hände igår (när han var själv med pappa, duktig pojk ;) ) och då körde jag med lite maggympa och cyklade med hans ben osv och då kom luft i vart fall och han blev nöjdare.

Micks, det kommer ju att funka även de dagar Ylva inte är nöjd, men helt klart vara roligare de dagar hon är nöjd. Vart efter tiden går så hittar man ju lite rutiner och tricks som får ihop vardagen och det är ju kalas att du har uppbackning!

I natt fick jag för att jag var så glad förra natten, han sov nästan ingenting men var glad och tjoade och snackade i sin säng natten igenom, så efter dagislämning återgick vi till sängläge och gick upp strax efter 12. Nu efter lunch och kaffe känns det lite bättre, blir nog en promenad strax, efter lite käk till Sixten också.

Jo, nätterna går verkligen upp och ner… Kära nån. Tur att det enda som är säkert är att det blir bättre. Nån gång…

Upptäckte precis att delar av hormonranden på min mage går att TVÄTTA bort..? Eh… Extra skitig eller vad..?

Och som om det inte räckte med sömnlösa nätter och allt annat så har nordsvensken förmodligen fått hovblöd igen. Orkar faktiskt inte...

Mja, till min förvåning var det köer på Essingeleden men det visade sig att det stod en lastbil och personbil i filen för avkörning mot Fridhemsplan, Vällingby etc. Alva sov som en stock såklart och nu sitter jag och käkar lite innan jag ska packa väskan och dra till mamma, lite senare än planerat men jag mötte en stackars kille som gått vilse i jakt på flickvännen, dragit telefon i backen etc. Han hade virrat runt i 6 timmar så när vi väl listat ut var han skulle (tog sin lilla tid, ingen adress och ett par halv-vanliga namn...). Jag köpte en dricka åt honom då hans plånbok var inlåst i bilen och pekade ut rätt väg. Får bli dagens goda gärning.

Zews: Hovböld igen? Är det ett vanligt fenomen? Vet ni varför? Tänkte om det kanske är dags att se sig om efter ny hovis?

Snurrig kille..? :D

Ja, ”igen” var kanske att ta i, han hade en för exakt ett år sedan. Han har gått barfota sedan i höstas så jag tror inte hovis är boven i dramat. Hans vänstra framhov är en historia för sig så det förvånar mig inte heller iofs… Bockhov, felvinklad, massa krångel med specialskor som han alltid drar av sig, och hela grejen gör att hoven växer rally i trakten och trycks ihop i tån, vilket i sin tur gör det lätt att få problem. Hovslagaren som håller på med någon vidarutbildning har skrivit en hel uppsats om min häst… :o
Hovslagaren är dessutom vår granne och sköter hovarna på mina hästar gratis :D (Han är barnläkare också och har skött Tova en hel del redan. Gratis. Goda grannar!)
Får se om han hittar nåt ikväll som han kan öppna eller om det blir klinik igen. Pengar, vad är det? Det är väl onödigt att ha liggande en massa såna..? :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 186
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar