Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

DiN: jag led länge av en förlossningsdepression, blev nog inte bättre förrän sonen var ca 8-9 månader. Får du hjälp? Det finns fortfarande dagar som det känns sådär extra jobbigt men det vänder...
Lotta Lindeborg har skrivit en bok om det; Den mekaniska mamman, som kanske kan vara läsvärd.

//Qbaby

Vår dotter kommer gå på dagis 8-16 vanliga dagar då vi båda tänkt jobba heltid. Men det kommer finnas bra möjligheter att minska tiden då hon har världens bästa farmor och farfar nära och världens bästa mormor och morfar som också gärna tar henne när dom kan :)

Vi kommer vilja ha ett syskon till nån gång :) Har sagt hela tiden att det får bli innan unghästen ska ridas in och helst ska jag ha slutat amma då också ;) Han är 1 år och ska ridas in som 3,5 åring om han är mogen. Känner ingen ångest över att vara gravid då jag mådde bra hela tiden och blev inte värst stor, tung och svullen tack och lov. Värsta ångesten är att jag kommer få ställa ner hästen 6 månader igen då jag inte kommer våga rida honom för länge som gravid. :P

Vet inte om du har skrivit om det innan, men vad blev så kaos?
Kortfattat:
Det va massor från att för sent börja försöka sätta in eda, misslyckas flera gånger, inte hitta bebis hjärtljud, vägrade krysta i 40 minuter trots rejäla krystvärkar, började krysta, bm beordrade om att sluta men då va det för sent för kroppen tog över och pressade ut lillan pga den långa intensiva smärtan av att ha halva huvudet ute.
Och i allt kaos så får jag inte en syl i vädret då jag skriker hysteriskt men inget hörs eftersom jag varit rejält hes i 5 månader.
Efteråt gjorde det fortfarande ont bra länge innan jag kunde gå och duscha och hamnade då lite i chock och fick inte lämnas ensam.

Hade ju trots allt feber och sömnbrist sen 2-3 dygn tillbaka så att min kropp reagerade starkt på allt va kanske inte så konstigt.

Vad kul att det är fart i tråden igen! :) Vad roligt att höra hur ni alla har det!

Ser att det är fler än jag som har lite dagisångest... Vår lille började sin inskolning igår - är de inte fortfarande 3 månader gamla? :crazy:

Fast gudarna skall veta att han är då INTE 3 månader på alla andra sätt än att tiden flugit iväg - han är överallt och ingenstans :p Igår konstaterade vi att nu får det bli en period på några månader när han inte kan följa med till mataffären - det GÅR inte att ha honom med, i alla fall inte om man är ensam. Skriker i högan sky om han får sitta i stora delen av kundvagnen, och är han nöjd där så är han det enbart för att han då ser som en lek att kasta ur så många saker som möjligt ur vagnen. Inte helt lyckat med glasburkar och annat... Sitter han i barnsitsen så klättrar han ur på två röda. Kan eventuellt tänka sig att sitta där någon minut och äta banan, men oftast inte då heller.

Kvar som alternativ finns att låta honom gå omkring själv (som är det han vill), men det fungerar inte ännu sålänge... - det finns på tok för mycket oömma grejer i 1,5-åringshöjd...och "kom här" och "försiktigt" fungerar inte riktigt fullt ut ännu om man säger så ;)

Det är bara att försöka skratta åt alltihop, något annat går inte. Stackars storebror blir alldeles förtvivlad "Lillebror bara hittar på bus och förstööööör mamma!! (till lillebror) Du FÅR inte göra så!!" Det var exakt samma sak när han var liten, så nu blir det lite ensamtid med store sonen när vi handlar istället ett tag framöver ;)

Han är en riktig liten klättrare som vi får plocka ner från alla möjliga och omöjliga ställen mest hela tiden, är totalt orädd och envis för sju barn ihop, men samtidigt ett solsken och en charmör utan dess like. Flirtar med allt och alla och har väldigt lätt till skratt :love: En tvättäkta busunge alltså, precis som storebror var :love: Så det ligger nog i generna, haha.

Våra går nu på samma förskola, en åldersblandad så de går ihop. Enligt maken som är den som varit föräldraledig sen i julas och nu skolar in så gick det toppenbra igår, hoppas att det gör det idag med.
Vi har tänkt att de skall lämnas vid 07.15 och hämtas vid 15.00 sedan, så får vi se hur det går. Vi hade samma tider för store sonen innan lillebror kom, och det fungerade fint. Allt beror på hur bra lillebror lyckas sova på förskolan, han är rätt lättväckt tyvärr men förhoppningsvis kommer han in i rutinerna snabbt.

Med de tiderna kan vi båda jobba heltid trots pendling för min del, utan att för den skull "jobba om" varandra allt för mycket, för vi har rätt flexibla arbetsgivare (inom rimliga ramar), men vi kommer att minska till tex 90% för oss båda två om det behövs sen. Tyvärr har vi båda jobb som känns svåra att få till på allt för låga % även om man "får", men med de tiderna vi planerar på förskolan för barnen så känns det ok för både dem och jobbet :)

Vi kommer att ha en dag i veckan när far/morföräldrar delar på hämtningen, på deras önskemål. Så hade vi innan lillebror kom och det var en stor glädje för alla parter. Känns som en ynnest att ha dem alla så nära! Den dagen kan både jag och maken således jobba en normal arbetsdag i tid, så det hjälper tidsplaneringen över veckan sett.

Återstår nu att se hur mycket VAB det kommer att bli närmaste månaderna...:p

Senast ändrad:

Låter som ett äventyr på affären:D

Hur sover era små nu? Min lilla har lämpliga sovtider mellan kl 18:30-08:00 och kl 11:00-13:00.
Men tyvärr enbart i sin spjälsäng eller mommos spjälsäng.. Vagnen är nästan helt utesluten. Hon kan somna i den men då blir det knappa 40 minuters sömn dagtid vilket resulterar i en gapig liten tjej från kl 16 och framåt.

Vissa nätter är hon fortfarande dålig på att sova men nu är det vanligare att hon sover än inte gör det. Och säger jag ligg still och va tyst så gör hon det i några minuter åt gången. Förr skrek hon ju nätterna igenom bitvis.

Känner igen problemen i matvarubutiken...:D Räddningen för oss är den där kundvagnen som ser ut som en bil (och som har ett bälte där man kan spänna fast dem, tack och lov). Är bilen upptagen blir det kort handling i kundkorgen.

Friden i hemmet är slut, lilleman har lärt sig att dra fram stolar dit han vill klättra:crazy:

Vår dotter brukar somna mellan 20 och 21 och vakna mellan 6 och 8 och det funkar fint för oss och henne :) Sen sover hon en sväng på fm, olika hur länge och ibland på em men inte varje dag. Hon får sova när hon är trött helt enkelt om det inte är för sent på dagen då försöker vi underhålla henne tills hon ska lägga sig vid 20 istället :)

Vi har planerat om lite med dagis faktiskt så dottern ska få vara hemma varje fredag. Så vi tar varannan fredag var med henne :) Kommer bli en bra lösning för både oss, henne och våra jobb då vi inte är borta många dagarna per månad. Sen är jag rätt säker på att farmor kommer vilja ha henne varje eller varannan torsdag då hon är helledig :)

Vår kille är med en riktig klättrare, kommer upp i traktorn så länge dörren är öppen.
Bara nästan två meter:grin:

Friden i hemmet är slut, lilleman har lärt sig att dra fram stolar dit han vill klättra:crazy:

Oh yes, det är ett paradnummer här hemma med :p Vilket medfört att säkringen till micron alltid är frånslagen då det hamnar allt möjligt där i, och han är snabb som en iller...

Bilvagnarna är skitbra! Tyvärr är inte tillräckligt intressanta här ännu för att sitta en längre stund, men jag hoppas på att de skall vara mer poppis om någon månad när jag glömt senaste handlingen och tar med honom igen ;) Känslan när vi äntligen nästan var framme i kassan, svettig som få, och näääästan lyckades fånga en burk Aivar Relish som sedan istället flög ut över halva butiken när den krossades i stengolvet är fortfarande lite färsk i minnet :D

Angående något helt annat så var jag och barnen en sväng till en lekpark före middagen igår. Där raggade lilleman upp en större tjej (snart 5år) som han charmade totalt. Han gick och kramade henne upprepade gånger och gick runt med henne i handen och körde alla flirtknep han kunde, sötunge! :love: Det ska börjas i tid, helt uppenbart ;)

Vår lille sover ganska exakt som din tös :) Frånsett att han vaknar lite tidigare, vid 06.15-06.30 oftast. Allt från 05.30-07.30 nu på semestern, även om 07.30 händer väldigt sällan.
Vi kommer behöva gå upp vid 06.15 från nästa vecka när inskolningen är klar och de börjar äta sin frukost på förskolan. Storebror vaknar oftast vid 06.15 redan nu han med, det är hans standardtid.

Sedan somnar lillen vid 18.30 (och sover hela natten) och har sen sovit ca 2-2,5h mellan 10.30-13.00 ungefär, hemma i sin säng. Nu sover de i vagnar på förskolan och han har hittills under inskolningen sovit ca 1,5h, hoppas att det inte blir mindre sedan utan snarare mer så han inte blir trött ännu tidigare på kvällen.

Storebror (slutade sova dagtid för lite mer än ett år sedan, men sov i samma ålder 1,5-2h dagtid) somnar vid 20-20.30 och har alltid gjort. Han har helt klart mindre sömnbehov än lillen.

Vad skönt att ni kan vara hemma varannan fredag var :) Det är något vi tänkte göra i perioder vi med, i den mån det går, även om vi inte gör det nu från början.

Jag var hemma någon dag/v under maj och juni då maken började så smått på sitt nya jobb, och OJ vad lyxigt det kändes!

Kl

Har har vi sängdags vid 19:30 ungefär, ibland tidigare. Sedan sover han till allt mellan 4 och 7. Vaknar han mellan 4 och 5 får han en flaska välling och somnar sedan om igen, och kan då sova till kl 8 om vi har tur. Vaknar han däremot vid 6 så går det inte att få honom att somna om. Så jag är nästan bara glad om han vaknar vid 5 äter välling och sedan somnar om igen.

På dagen sover han allt mellan 1 till 2,5 h, beroende på när han vaknade. Längre dagsblund om vi stigit upp vid 6 och kortare om det blivit mot åtta snåret.

Var i lekparken i dag och hade tur att det kom några dagmammor med barn, han har inte fått träffa så mycket barn i sommar då vi inte har några småbarn i familjen eller bland de närmsta vännerna. Ur det perspektivet känns det bra att dagis börjar nu.

Vad avundsjuk jag blir på er som har far och morföräldrar nära och som kan hjälpa till med hämtning på dagis, vårda dem ömt! Våra föräldrar bor som kortast 27 mil bort och som längst 75 mil bort.

Ja det känns jättebra att vi kan lösa det så här :) Vi kör året ut så får vi se om vi fortsätter så ett tag till eller om hon ska gå heltid där efter nyår.

*KL*

Min lilla är också en duktig klättrare. I matstolen måste han sitta fast, annars måste man hålla i! Kundvagnen går ganska bra om man är två, den ena får stå bredvid hela tiden. Är man själv så måste man sätta ner honom i stora delen när man kommer till kassan.

Sömnen kan man nog inte klaga så mycket på, somnar halv åtta-åtta. Vaknar tidigast fem och senast sju. Men sover hela natten! Det gör inte storebror än...

På dagen så har vi precis börjat med bara ett sovpass, inför dagisstarten. Nu sover han mellan 12 och 15!

DIN: Jag har också småproblem med depressioner fortfarande, hade en runt jul. Men nu har det varit ganska stabilt, tyvärr har jag och sambon kris i förhållandet en gång i månaden som gör det jobbigt. Men har varit bättre nu när han har varit föräldraledig, dessutom har han och N fått en bättre relation. Kan ändå inte sluta längta tills jag slutar sommajobba :p

Hur gör du när du bara inte orkar vara glad när sonen är det?

JAg tycker det är hemskt jobbigt, känner mig urusel. När dottern kommer skinande glad och jag vill bara springa och gömma mig för att jag inte orkar med. Självklart gömmer jag mig inte, jag försöker samla ihop mig, le och vara snäll, men det känns hemskt. Det är det som är skönt nu när vi flyttat hit, när jag har tunga dagar kan vi gå ut, för där är dottern inte lika "på" så pusta lite och hantera det bättre.

Som tur var är måendet på bättringsvägen, har en mkt bra kurator.
Ska nog ta upp det här med henne hur jag ska hantera sådana situationer :)

DiN: jag led länge av en förlossningsdepression, blev nog inte bättre förrän sonen var ca 8-9 månader. Får du hjälp? Det finns fortfarande dagar som det känns sådär extra jobbigt men det vänder...
Lotta Lindeborg har skrivit en bok om det; Den mekaniska mamman, som kanske kan vara läsvärd.

//Qbaby

Tack.
Det var under förra hösten jag förstod att det var en depression, sökte hjälp i nov-dec men fick inte prata med en kurator förrän i januari. Så nu har jag kämpat med detta lääänge, fan vilken tid det tar att börja må bra.

Men nu mår jag bättre än på väldigt länge, jag har (mentala) verktyg att ta till, jag har börjat förstå lite mer om när/var/varför jag får dippar, och hur jag ska göra för att hantera dem. Så det går faktiskt stadigt framåt och det är otroligt skönt , även om det går för sakta :)

Ska kolla upp boken, vet dock inte riktigt när jag ska hinna läsa :D

Lite allmänt nu när jag ser att ni snackar dagis och så :)

Vi har faktiskt inte ens bokat in dagis ännu. Vi har precis flyttat hit och dagis-bokningen har inte legat på topplistan ännu. Vi har föräldradagar kvar, och eftersom jag tycker det är så jäkla kul att leva på CSN (INTE!) så sökte och kom jag in på en distansutbildning.
Så egentligen är det ingen brådska med dagis, men jag vill ändå att hon ska få börja nu senast till vintern så att hon får leka med jämnåriga kompisar :), OCH att jag ska få några timmars studiero , frågan är bara vilket dagis, eller om vi ska söka hos dagmamman istället.

Här i nya huset har vi min mamma och pappa i samma by, helt underbart skönt! Och min mormor brukar ofta vara barnvakt, hon bor 7 km härifrån, också helt underbart! =)
Det är verkligen guld värt att ha dem så nära!

Min sista större dip var runt jul (hade stressat som en sate för att få det att fungera med pluggandet men bara föll ihop) blev t.ex ingen julgran då jag inte ens orkade tänka tanken på jul.
Ojuligaste julen hittills hemma hos oss.

Men när Nils kom och var glad så bröt jag antingen ihop, fejkade eller bara blev helt nollad. Samtidigt så slutade det mindre att ha att göra med honom så då blev han lättare men allt annat svårare.
Jag fick dock snabbt ett psykologbesök som gav nada då vi inte hade anknytningsproblem och inte kunde få hjälp (vilket vi egentligen hade men jag fixade det ändå och vägrade låta det gå ut över honom)
Men stackars barn egentligen att leva med två deprimerade föräldrar:/
(fast vi är bättre nu)

Så skönt att ni mår bättre och tack för att du delar med dig! :)
Det känns skönt att veta att man inte är ensam i världen om sådana här tråkiga problem.
Jag har iallafall tur som har en sambo som mår bra, som kan avlasta mig mer de dagar han är hemma.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar