Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

A är precis likadan. Kan några få ord som han säger men annars kommunicerar han också genom att peka och prata sina andra ord som vi inte riktigt förstår vad de betyder alla gånger... Tycker att han, precis dom din, förstår mycket även om han inte direkt samarbetar alltid ;). Byta blöja är en ren pina just nu, vem har tid att ligga stilla på ett skötbord liksom?
Annars flyger dagarna fram och på måndag börjar jag jobba. Känns så konstigt... Den 13 augusti är det inskolning på dagis.

//Qbaby

Delvis knapplån.

Dottern börjar oxå på dagis i augusti. Fy vilken pina:crazy: Jag har ingen lust alls. Hon har varit där en del då jag hämtat och lämnat sonen och hon hatar lokalen och fröknarna. Så det är planerat med 3 veckors inskolning på fröknarnas initiativ. Känner dock en av fröknarna privat och henne gillar lillan. (Iaf utanför dagismiljön).

Jag söker jobb som en galning och annars blir det plugg igen. Men vill helst jobba nåt år eller två. Ekonomin behöver det.

Lillan är en riktig pratkvarn. Även om det mesta är en ordsmörja som ingen förstår så har hon massor med ord. Säkerligen över 40 ord. Och hon är superduktig på att härma nya ord. Allt jag säger försöker hon oxå säga.

I övrigt mår hon kanon. Inga magproblem längre. Hon är som vilken glad unge som helst. Hon sover bra på nätterna oxå. Numer får jag sova de flesta nätterna ostört:)

Ja, just språket. Hur mycket har era kommit i gång att prata?

Vera är väldigt nyfiken på ord - hon frågar vad saker heter, upprepar det man säger, testar det vid det senare tillfälle och vill ha det bekräftat. Detta är väl hur vanligt som helst förstås, men för oss är det helt nytt då hennes bror aldrig gjorde så! Hans ordförråd byggdes förstås upp ändå, men inte så tidigt eller med den hastigheten som Vera utökar sitt.

Vera sa sina första ord (mamma, Alvar, Ebba -ena hunden- och Gaia -ena hästen, hej och hejdå) vid 6 månader och ffa i våras när hon blev ett år så har det tagit ordentlig fart med många nya! Har inte räknat, men hon kan iaf säga många leksaker, kroppsdelar, matsorter och klädesplagg och så förstås diverse uppmaningar som öppna, upp och så det vanligast förekommande: MEEER! (jo, hon är glupsk..) Hennes paradnummer är djurläten :)

Minns när det gällde storebror att det var med mycket god vilja som vi kunde få ihop till de 8-10 orden som BVC frågar om vid 18-månaderskontrollen.. :)

Annars har vi en kavat liten dam som tar allt mer plats. Lite mammig mellan varven, men annars är det full fart med storebror som gäller. Djur och bollar och bilar är hennes passion, men storebror traktorintresse har förstås smittat av sig och dockhuset gillar hon också. Inskolning påbörjas den 12/8 på storebrors gamla avdelning som vi har varit helnöjda med: 3 heltidsanställda mysiga damer och 12 platser, varav många är 15-timmars. Händer aldrig att alla är där samtidigt, ofta bara 6-8 stycken. Våra båda ska bara gå 15 timmar i veckan, men inte vanliga 15-timmars utan lite udda tider.

Ett midsommarfoto på storebror och lillasyster:

IMG_4941_zpsc4a027d0.jpg

Underbar bild!

*KL*

Hälsade på en gammal kompis från skolan igår för hon och hennes sambo har fått en liten dotter för bara ett par veckor sen :) Herregud va söt!!! När jag såg Josefin bredvid bäbisen så var det svårt att fatta att hon också varit så liten :p Tror den här bäbisen vägde 2970g och var 50 lång vid födseln och Josefin vägde 3060g och var 50 lång så dom var väldigt lika :) Blir lite bäbissjuk när man ser sådana små ;)

*KL*

Här blir det dagisstart sista veckan i augusti, blandade känslor såklart. Han kommer gå 15h/vecka som storebror, men inte på samma avdelning.

Pratar gör han men inte så många ord än. Första ordet var lampa, sen mamma, pappa, titta, kss(kisse), vovv(vovve), heej mm. Han härmar väldigt mycket vad man säger. Annars så pekar han och säger den, den, den tills han får vad han vill ha. Får han inte det han vill ha så visar han sitt missnöje rejält!

Han är duktig på att förstå, tex nu ska vi gå ut i uterummet, eller gå och hämta dina skor osv. Älskar att vara ute, sitta bak på cykeln och titta på djur.
a>

FlipTheFrog Fin bild!

Senast ändrad:

Oj vad fel det blev...

Har glömt bort hur man gör, har bilderna på photobucket...

Senast ändrad:

Angående dagis, som får vår del börjar med inskolning nästa vecka (gulp var har tiden tagit vägen, och hur blev det med allt jag tänkt göra under föräldraledigheten :o) så har jag inte haft någon egentlig ångest alls förrän nu.

Hur långa dagar kommer ni att ha? Vi har den möjligheten att vi kan förlägga vår arbetstid inom flexramar vilket innbär att dagis kommer att bli mellan 8-15. Känns kanske som lite långa dagar så här i början och blir det för jobbig för lillkillen så får vi förska korta ned det. Ibland kommer det dock att tvingas bli lite längre dagar då jag har några resdagar per månad, detta kan jag dock kompensera genom att hämta tidigare andra dagar.

Jag och min kompis (också två barns mamma) såg en pappa som var ute och gick med en liten bebis i vagn, då tänkte i båda att det såg såå mysigt ut. Några minuter senare kom en höggravid, trött kvinna vaggandes med ett paket mariekex i handen, det såg inte lika mysigt ut!:)

Kul att det blivit lite fart i tråden igen :)

Det har hänt en del saker här hemma senaste månaderna.
Jag fick äntligen hjälp med depression (förlossnings?) och jag är på go väg även om det fortfarande är jättetungt stundtals och ibland orkar jag inte med dottern, det är nog det värsta , när hon kommer sprudlande glad och jag bara inte mäktar med utan får bita ihop och blir ledsen över att jag inte har ork att ta emot hennes glädje :(

Men vi har också både sålt gamla huset och precis flyttat in i nya. Här har vi ett mycket bättre läge, på¨många vis :) . Det finns bättre möjligheter att bara vara ute, hon pysslar med sitt och jag fixar med mitt, eller så fixar vi tillsammans :) , promenadavstånd till mina föräldrar (som dottern avgudar) samt bara 5-10 minuter till min syster samt mormor och morfar.

Hon är inte så duktig på språket, men ljud är hon desto bättre på. Hon kör med klockrena ljudningar till djur och maskiner ; mjauu, vovov, pipipip, iiiihhh, bzzzzz etc. Hon säger fortfarande katternas namn men varken mamma eller pappa :p

men hon har börjat sova!! nu sover hon 10-12 timmar/natt PLUS 1-2 timmars lunch ! :love:

Uffa. Nä den där tunga magen, svullna benen, ryggsmärtorna och allt annat skippar jag i framtiden.

Efter sonen ville jag ha nästa på en gång. Nu har det snart gått 1,5 år och jag vill aldrig igen..

Btw så träffade jag barnmorskan som förlöste lillan i lördags på en fest. Så härligt att få prata med henne. Hon sa att min förlossning glömmer hon aldrig. Allt vart så galet. Jag va noga med att tala om att det absolut inte va hennes fel och att jag inte klandrar henne alls.
Hon hade semester nu men skulle ringa efter semestern för hon ville träffa mej igen inne på förlossningen och gå igenom allt. Nu när jag kommit till punkten att jag kan prata om den utan att gråta:p

Ungen va ju värd det så jag känner mej dum som känt så mkt illa om förlossningen. Jag skulle lätt gå igenom den för hennes skull igen. Tror allt förstärktes av att det blev sånt kaos efteråt. Jag va nog deppad och gick på autopilot de första 8-9 månaderna.

Vet inte om du har skrivit om det innan, men vad blev så kaos?

kl
N ska gå på dagis mellan 8-13 fyra dagar i veckan, med chans att öka och minska beroende på om jag klarar av mina heltidsstudier på den tiden.
Svärmor finns nära med:) Blir lite bättre med hennes dumma idér, eller jag är bättre på att ignorera. Nu är det solskydd som bråkas om bara och hon var skeptisk till uv-kläder, tycker det är elakt av henne på ett sätt att säga något då min mormor gick bort i hudcancer och min kusin fick nyligen operera bort en tumör.

DIN: Jag har också småproblem med depressioner fortfarande, hade en runt jul. Men nu har det varit ganska stabilt, tyvärr har jag och sambon kris i förhållandet en gång i månaden som gör det jobbigt. Men har varit bättre nu när han har varit föräldraledig, dessutom har han och N fått en bättre relation. Kan ändå inte sluta längta tills jag slutar sommajobba :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar