Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Ofta tar det en timme att lägga Nils, som mest har det tagit tre timmar. Vi har en säng bredvid och tycker mest att det är trevligt med en lugn stund:p

Oftast räcker med att ge Josefin välling i sängen och då somnar hon. Ibland kan det dröja innan hon somnar men vi sitter inte hos henne utan hon får leka och prata där uppe själv tills hon gnäller och då får hon nappen och somnar i regel direkt. Så här lätt har det varit länge nu tack och lov, värre i början när hon skulle lägga sig innan oss då tog det längre tid innan vi hitta ett bra sätt.

Något att oroa sig över? Att hon är så aktiv? Svårsoven?
Lite stöttning om att ettåringar är otroligt aktiva och svårsövda skulle sitta fint nu ;)

Tror inte du behöver oroa dej. Tycker många omkring mej pratar om att det tar sån tid att lägga sina små på kvällen och jag tycker deras små oxå sover lite på dagarna.

Mina har båda varit enkla. Sonen har varit enkel sen den dag han tittade ut och är än idag.
Dottern tog det tid att vänja in vid fasta rutiner. Men idag är det enkelt. (iaf för det mesta).

Vi kliver upp ca 07 (inte 06 längre:D). Har en vanlig förmiddag med olika upptåg. Kl 11-12 lägger hon sej och sover normalt 2+ timmar. Sen lägger hon sej ca kl 18 beroende på sonens dagliga aktiviteter.
Jag lägger ner henne, pussar och sjunger nån vers och sen går jag ner. 9 av 10 så somnar hon eller är iaf tyst. Ibland hör jag att hon leker i sängen men skriker sällan.
Då hon väl skriker får jag sitta i trappan och sjunga tills hon lugnar sej. (börjar inne hos henne och hasar mej sakta ut och ner).. Då kan det ta 30 minuter.

Kort uppdatering om lillans mage. Smått bakslag nu. Hon har varit trög i veckan och gråtit en del. Kom inget igår så idag sprack hon...
Hon fick medicin och då kom resten ut sen. Ska ge henne det i morron oxå i hopp om att det är tillfälligt och att hon återgår till "normal" igen..
Har inte fått nån tid till läkaren än men hoppas att vårt återbesök är snart..

Nils är i princip omöjlig nu, han vill bara ut! Står och bankar på dörren när vi kommer in, försöker ta på sig skorna och börjar gråta när jag bär in honom efter att ha varit ute.
Vet inte om jag ska tycka det är bra eller dåligt:p

Här är det fullfart innan sängdags, all ström ska göras slut på. Lillen får busa runt så mycket han bara orkar, sedan vid sju brukar allt bli lite jobbigt. Efter en flaska välling tar det mellan 1 och 25 minuter att somna. Vi gör inget särskilt, kram och godnatt och sedan ned i sängen med "tiger", antingen gungar vi på sängen eller så stryker vi på ryggen tills han somnar. Vissa dagar är mer cirkus än andra, mycket sprattel som fortfarande ska ut ur kroppen. Visst förekommer uppstigningsförsök men då lägger vi ned honom igen. Sjunger inte för då kan han börja skratta :o

När jag tänker efter så har det faktiskt varit mer och mer tjorv vid läggningen de senaste kvällarna.
Sen tänkte jag lite mer och ja, det är en kindtand som håller på och tränger igenom just nu. Stackars pluttan har ont i munnen. Idag tog det två timmar att somna, sov en stund och sen grät hon. Orolig, otroligt orolig, ville ha kontakt med mig hela tiden.
Så hon fick en alvedon, både jag och hon behöver få sova ordentligt. Efter en kvart somnade hon och snart därpå föll hon i djupsömn. Äntligen ! :)

edit. förstår inte hur hon jämt lyckas pricka in tandsprickningarna till de veckor sambon jobbar natt så att jag får ta allt :P

Shit, snön har dragit i väg och eftersom att vi nu är hemkomna från att verkligen ha sugit ur det sista ur vintern genom en vistelse i fjällen. Så är det bara att inse att det är vår nu.

Men hjälp, vad behöver en ettåring för vårkläder? Nu har vi en tunn termooverall och galonbyxor, men inser att vi säkert behöver mer? Jag är så novis känner jag. Vad kör ni för kläder, eller vad har ni kört med (bor i Umeå och här har snön just farit bort och det är lite kalla vårvindar)

Jag har också lite svårt för kläderna just nu.

Vindtät fleecefodrad overall, mössa, vantar och ett par skor har vi kört med när dottern lekt ute den senaste veckan. Men jag har sneglat lite på P.o.P ´s lösning med olika lager.

Men hjälp, vad behöver en ettåring för vårkläder? Nu har vi en tunn termooverall och galonbyxor, men inser att vi säkert behöver mer? Jag är så novis känner jag. Vad kör ni för kläder, eller vad har ni kört med (bor i Umeå och här har snön just farit bort och det är lite kalla vårvindar)

När vi hade det så (bor i klimatzon 1..) så körde vi dels med en skal-overall, (eller vad det heter, den är iaf ofodrad och vattentålig) av märket Kax och dels med en lite mjukare overall i två skikt, ett relativt vattentåligt och sedan bomullsfoder, av märket Lindbergs. Den sistnämnda är en riktig favorit!
Ser ut så här:
overall-sporty.jpeg

Vi har en grön i stl 68 och en svart i stl 80, de är stora i storlekarna, rymliga och följer med när barnet växer.

Annars har vi kört en del med ofodrade skalbyxor + windstopperfleecejacka.

Josefin har haft en vindtätt vårjacka och fleecebyxor på sig ute. Mössa självklart och skor :) Under har hon body, byxor med strumpbyxor under, men nu har det varit så varmt så hon har bara haft byxorna under. Det är otroligt torrt och fint på vår gård så hon har inte behövt nåt annat än utan hållit sig varm och torr så här även fast hon går och kryper runt överallt.

Men det får bli gummistövlar och några slags regnkläder som tål lite snart :)

*KL*

Vad har era små fått i ett års present? Vi har lite idétorka och kommer typ inte på något.

*KL*

Vad har era små fått i ett års present? Vi har lite idétorka och kommer typ inte på något.

En boll :) Stor och lätt, man pumpar upp den med cykelpump. Vera älskar den :)

Sen skulle hon fått en bok om hur hon blev till, som storebror fick när han blev ett. Vi gick ju en lite annorlunda väg med IVF-D i Danmark och har man läst lite då och då i den där boken så blir det kanske inte en så stor "förklaringsgrej". Men, jag fick influensa och låg fullständigt däckad i två veckor så boken är inte färdig helt enkelt...

Brorsan fick när han fyllde 1 även en Fisher Price-traktor med släp och en sjungade bonde och låtande djur, den är fortfarande väldigt poppis hos bägge barnen.

Annars så har vi ett Pippihus som båda ungarna älskar att pyssla med och klassikern duplo är förstås mycket uppskattat. Vera är djurtokig och gillar sedan pekböcker med djur skarpt, det gjorde aldrig brorsan. Vera kan förresten gnägga, nöffa, bääa och mjaoa :) Inte klockrent kanske, men hon gör alltid rätt försök vid rätt djur!

en lite mjukare overall i två skikt, ett relativt vattentåligt och sedan bomullsfoder, av märket Lindbergs. Den sistnämnda är en riktig favorit!
Ser ut så här:
overall-sporty.jpeg

Vi har en grön i stl 68 och en svart i stl 80, de är stora i storlekarna, rymliga och följer med när barnet växer.

Annars har vi kört en del med ofodrade skalbyxor + windstopperfleecejacka.

Den såg vettigt ut =)
Vart köper man Lindbergs?

kl
Nu har vi skrivit papper på ett nytt hus och ska flytta till sommaren :banana:
Det känns otroligt bra för då kommer vi närmare min familj som brukar vara barnvakter, och vi kommer bygga för häst på tomten. Livet med barn kommer bli otroligt mycket lättare, äntligen!

Den såg vettigt ut =)
Vart köper man Lindbergs?

kl
Nu har vi skrivit papper på ett nytt hus och ska flytta till sommaren :banana:
Det känns otroligt bra för då kommer vi närmare min familj som brukar vara barnvakter, och vi kommer bygga för häst på tomten. Livet med barn kommer bli otroligt mycket lättare, äntligen!

http://www.lindberg.tm.se/butiker.html

De är ganska dyra dock, så hade jag köpt en ofodrad så skulle jag tagit i stl så att den går att ha i höst också. Vi köpte vår gröna i en affär här hemma som skulle lägga ner, tror det var på 70% rea! Den svarta hittade vi på Tradera sedan.

Grattis till huset!!

Kommer ni bygga stall hemma alltså? Vi har hästarna hemma och jag tycker det är kanon nu när vi har barn!

Vi kör också med skaloverall den här årstiden :)

Vi har haft PoP's till storebror och den är ännu lite för stor för lillebror, så han har haft galonbyxor. Nu är det så torrt att han har enbart vanliga byxor, hade det inte varit det så hade han fått ett par skalbyxor eller en skaloverall i sin storlek. Jag var på G att köpa men så plötsligt fanns inget behov, våren kom så fort här.
Storebror har haft sin skaloverall i 5 säsonger! 3 höstar och 2 vårar :) Den köptes på halva priset på rea och är jättefin fortfarande så lillebror kommer säkert att kunna ha den lika länge.

Sedan använder vi överdragsbyxor och windstopperfleecear mycket. Av de windstoppers vi haft så har PoP's varit överlägsna och hängt med i ur och skur och massor av tvättar. De går att hitta fina begagnade :), våra har varit inköpta på rea alla de tre vi har. Vi har använt dem även som jackor ofta.

Tunnare goretex eller läderskor med högt skaft till :)

http://www.lindberg.tm.se/butiker.html

De är ganska dyra dock, så hade jag köpt en ofodrad så skulle jag tagit i stl så att den går att ha i höst också. Vi köpte vår gröna i en affär här hemma som skulle lägga ner, tror det var på 70% rea! Den svarta hittade vi på Tradera sedan.

Grattis till huset!!

Kommer ni bygga stall hemma alltså? Vi har hästarna hemma och jag tycker det är kanon nu när vi har barn!

Tack, jag får kika runt på annonssiter :)

Ja vi kommer bygga till hästarna, inget regelrätt stall. Utan det blir förmodligen uteboxar som går att öppna upp till lösdrift, samt bygga om en byggnad till skötselplatser och sjukbox :)

Hur är PoP´s windfleece, håller de helt tätt mot vind?

Ny djungel det här för mig...
Och allt är snordyrt när det är nytt

Hur är PoP´s windfleece, håller de helt tätt mot vind?

Ny djungel det här för mig...
Och allt är snordyrt när det är nytt

Ja de är riktigt bra! Vi har en i varje storlek.. :o men då är de flesta inköpta begagnade. Kolla POPs egen begsida! Brukar vara billigare än att köpa på Tradera.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar