Vårföräldrar 2012 del 2

Sv: Vårföräldrar 2012 del 2

Gulligt med skor på de små! Min lilla älskar skor av alla slag. Men foppa-tofflorna är dom hon oftast kryper runt i. Hon kan gå men vill helst inte.. En fessig liten tjej jag har.

*kl

Spruta och läkarkontroll idag på lillan. Hon blev helt hysterisk. Väga henne gick bra men sen när vi skulle kolla längden så sprattlade och skrek hon som en galning. Mäta huvudet va det inte tal om för frökens del. När läkaren skulle lyssna på hjärta/lungor mm blev hon om möjligt värre. Vi fick avsluta undersökningen. Jag började nästan gråta över lillans reaktion.. Hon va rädd och hängde om halsen på mej..

När hon lugnat sej och läkaren blåste såpbubblor passade bvc-sköterskan och en praktikant på att ge sprutorna.
Stackars min lilla tjej:cry:

Jag va idag oxå tvungen att ha den bvc-sköterska jag inte tål.. Och när läkaren frågade om hennes mjölkallergi tog jag chansen att slänga ur mej en och annan känga om hur totalt dissad vi va då av alla på hälsocentralen. (den läkaren hade vi inte då). Men bvc-sköterskan fick gott vända bort blicken så nog fattade hon vart kängorna va riktade:angel:

Sen på kvällen när sonen va på Bamsejympa slog febern till..

Men allt detta är överkomligt då jag blev moster idag!!!!Mina barn har fått en liten tjejkusin:love:..

Ja det är verkligen supergulligt med små skor :D Josefin har små gympadojjor som är vita och rosa haha.

Men usch! Stackars att bli så rädd :(

*KL*

Josefin blir 11 månader idag och vi har varit på BVC. Hon väger nu 10600g och är 76cm lång, följer sina kurvor perfekt :) Hon visade ju självklart att hon kunde gå också;)

*KL*

Igår tog lilla E sina första steg! Han såg riktigt stolt ut... Den 16de blir han 11 månader, det känns att ett årsdagen närmar sig.

Hur många tänder har era små? Lillan som precis fyllt ett har 12 stycken.. Men alla kommer på samma gång hela tiden. Alla 8 framtänderna kom samtidigt.. Sen fick hon 4 kindtänder inom samma vecka vilket naturligtvis inte va poppis.
Nu har ju inte alla dom kommit fram helt utan har fortfarande en del tandkött över sej när ännu en tand behagar titta fram. En hörntand uppe.
Följer hon mönstret sen tidigare kommer ju alla andra hörntänder dyka upp inom några dagar samtidigt som det växer kindtänder.....:o

Såhär va det då inte med sonen. Tycker hemskt synd om min lilla tjej igen..

Nils har fått 7 tänder på två månader nu, han hade inga innan han fyllde ett men nu kommer de konstant.
Blir en del vakennätter men han klarar sig bra utan alvedon ändå.

kl
Nu har lillen läst sig gå ute med skor! Vilken lycka:D Men är väldigt mycket svårare att gå ute än inne, i gengäld finns det mycket roligare saker såsom kanin, traktorer och grus! Grus är nog roligast:p

Josefin har 8 tänder framme just nu och hon blir 1 år den 11 maj. Första tanden fick hon när hon var 5 månader. Tror det är fler på G för hon är mer gnällig ä vanligt och känner man i munnen så känns det som kindtänder snart ploppar upp!

Axel har 8 tänder, och tre kindtänder på G den första av dessa är nästan helt framme. Han fick första tanden vid 7 månader.
/Qbaby

*kl

Har ni andra vårväder oxå idag? Jag har tagit barnvagnen på en timmes prommis och sedan på 1 timmes jogging idag. Snacka om energi jag får av solen och våren!!!! Bara 16 kilo kvar nu och det känns så enormt överkomligt än när det va 40 kg.. Eller när jag bara passerade 20 kg kvar.. Underbart :)

Vårväder?? Nej det kan man nog inte kalla det... Ösregn, riktigt tjock dimma och ganska ruggigt faktiskt. Skulle snarare kalla det höstväder. Skönt att andra får se solen iaf :)

Här är det strålande sol, 13 i skuggan och det blåser varmt! Hoppas det sprider sej till er oxå :)

Min lilla har sju tänder. Dom känns bra när han bits. Det är typ bara mig han biter, hoppas han slutar med snart.

Igår hade vi varmt väder, solen kom fram efter lunch och det var varma vindar! Tyvärr ingen promenad eftersom jag har problem med fötterna. Men jag har varit och mätt ut formgjutna sulor, som jag hoppas ska hjälpa.

Och här hemma fattade lillan att hon faktiskt kan gå... Hon som gått i en månad nu men bara till mej. Nu går hon lite överallt:up:

Lille A som fyller 1år på söndag har 4 tänder, han går med läragåvagnen, men vågar inte släppa taget än. Vi ska till bvc på torsdag o han ska få sina sprutor. Vi har provat med lite mjölk i maten nu och det verkar som att han tål det nu, jätteskönt!

Nästa vecka ska Josefin få sin spruta, usch! Mamma är spruträdd men har tänkt åka själv med henne ändå denna gång så pappan slipper åka från jobbet :crazy:

Upptäckte häromdagen att mitt barn har åtta tänder, inte sju som jag har trott. Tydligen så är jag ännu sämre på matte än vad jag trodde...::banghead:

När jag matade den lilla idag så tittade han på maten på skeden helt plötsligt, skakade på huvudet och öppnade inte munnen mer! Sen har han roat sig hela kvällen med att skaka på huvudet!

Än så länge säger han bara ett ord: lampa. Kan ibland säga mamma eller pappa. Men just lampa säger han måånga gånger om dagen.

Inatt sov jag och dottern hos mina föräldrar. Mamma lade R , det tog tid, inget ovanligt, men mamma reagerade på att det tog sån tid. Men det fick mig att fundera lite över hur lång tid läggningen tar av era små?

En vanlig dag går vi upp 7. Frukost, lek, etc sen somnar hon antingen vid 11 eller efter lunch vid 13. Sover 30-90 min. Sen fortsätter dagen tills sovdags vid 19, tar oftast minst 30 minuter att varva ner och somna. Sover oftast hela natten fram tills morgonen.

Ibland, typ två-tre gånger per månad, så somnar hon så snart man lagt ner henne i sängen. Men oftast tar det 30-60 minuter innan hon får ro och somnar, även om hon är astrött.
Så har hon varit jämt, otroligt pigg, aktiv, vill inte missa något. Har aldrig ro att sitta ned framför tv´n med oss i soffan eller liknande, utan det ska göras något hela tiden. Lite lik mig på det viset, alldeles för orolig/aktiv.

Det enda som brukar fungera för att få henne att sova är antingen vagnpromenad, ligga tyst bredvid henne i sängen eller att köra bil och nynna på imse vimse spindel... :)

Något att oroa sig över? Att hon är så aktiv? Svårsoven?
Lite stöttning om att ettåringar är otroligt aktiva och svårsövda skulle sitta fint nu ;)

Men det har faktiskt blivit bättre, förut så vaknade hon X antal ggr per natt för att kolla att vi är där/hungrig etc. Hon klarade inte av att sova mer än en kvart innan hon vaknade och ropade på någon av oss.

Även om hon vaknar till så kan vi oftare och oftare kunna få henne att komma till ro igen och somna om istället för att *pling* - JÄTTEvaken!

Men ibland kan det vara lite frustrerande när läggningen tar sån tid.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar