Golden_Heart

Trådstartare
Varför ska det just vara margarin eller typ bregott osv i smakisar?
De på föräldragruppen sa att det måste vara fleromättat, men varför? :confused:
Fick höra att de inte fick äta äkta smör, men varför?
Har helt glömt bort och behöver en bra förklaring. Ska bort över jul och nyår till lilltösens morfar som bor utomlands och där är det osäkert att de har just margarin utan mer smör. Lilltösen kommer precis gå igenom olika smakisar då.

Sv: Varför?

Köp mjuka milda! Den är berikad med en massa nyttiga vitaminer och innehåller massor/bara nyttigt fett!

Det finns ju en massa olika fetter, naturliga och nyttiga fetter som är bra för kroppen och sen typ industritillverkade fetter som är ohälsosamma. Sen innehåller väl smör väldigt mkt salt?

Jag avstår helt klart från margarin ochg ger mina barn riktigt smör (bregott). Ser ingen anledning att ge barnen margarin när det finns smör och bröstmjölk att tillgå.

Fleromättat fett finns i olika kedjor.

Långkedjiga omega-3 finns tex i:
fet fisk som lax
makrill
sill
strömming
sardiner
skaldjur och vissa alger.

Kortkedjiga finns i:
rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
linfrö och linfröolja
valnötter
olja från dådra, Camelina sativa, som finns i många matfetter
bladgrönsaker

omega 6 finns i:
majsolja
solrosolja
sojaolja
sesamfrö och sesamfröolja.

Jag använder bara riktigt smör i matlagning och bregott på smörgås. Aldrig margarin eller lättvarianter.

margarin har bara mina fått när de har ätit mjölkfri kost - men då försökte jag lägga till olja i maten istället

smör (osaltat om man tror att det normala är farligt), bregott, flytande smör/rapsoljeblandning och kallpressad rapsolja är mina förstahandsval till barnen... och olivolja nu när de är större (pga av smaken)

Men hallå? Vi ska utomlands och dit inte varken Milda eller Bregott finns. Det är därför jag startade den här tråden gällande vad som gäller vid smör osv. Milda är annars gott till viss del, men luktar pyton efter några dagar.

Jag har otroligt svårt att se att barn idag skulle ta skada av något som man har ätit i generationer, riktigt smör var länge det enda som fanns... Så kör på vanligt smör utomlands du, det handlar ju inte om flera år utan max ett antal månader om jag förstod det rätt? Och det finns väl barn i det landet oxå?

Bregott = bordsmargarin alltså ej ordentligt smör

Nej nej nej. Nu blandar du ihop äpplen och päron.

Smör = animaliskt. Kommer från kossan
Bregott (original) = 80% smör och 20% rapspolja.

Margarin = gjort på växtolja. T.ex. raspolja. Använd fantasin till hur de lyckas få olja till att bli fast och vitt för att efterlikna smör...

Att man sen i folkmun kalla Bregott för bordsmargarin är ju för att man inte vet vad man talar om. Men visst, 20% är ju växtolja. Men bättre det än 100% anser jag efter att ha läst om hur man utvinner och sen härdar dessa oljor för att få de fasta och fina.

Vad är "industritillverkade fetter"? Är inte Milda det? Den oljebasen som man gör margarin med kan man även använda till smink, målarfärg etc. Olja som olja. En del är bara lite finare än andra. Se alltid till att oljorna är kallpressade!! Står det deklarerat på alla margarinpaket hur oljan är utvunnen?

Nej nej nej. Nu blandar du ihop äpplen och päron.

Smör = animaliskt. Kommer från kossan
Bregott (original) = 80% smör och 20% rapspolja.

Margarin = gjort på växtolja. T.ex. raspolja. Använd fantasin till hur de lyckas få olja till att bli fast och vitt för att efterlikna smör...

Att man sen i folkmun kalla Bregott för bordsmargarin är ju för att man inte vet vad man talar om. Men visst, 20% är ju växtolja. Men bättre det än 100% anser jag efter att ha läst om hur man utvinner och sen härdar dessa oljor för att få de fasta och fina.

Tack för ditt svar, precis vad jag vill säga!:bow:

men ska ni bara bort en vecka el 2 så kan ni ju vänta med smakisar tills ni kommer hem el ge potatis m bröstmjölk/ersättning

till oss sa de olja el flytande margarin för det är fleromättade fetter bra fetter

Ja bröstmjölk måste ju vara bra att ha i, det innehåller ju också fett. Man behöver väl inte tillsätta fett i alla smakisar? Då borde ju bröstmjölk fungera när man är bortrest, om man är osäker på fettets kvalitet i det landets produkter.

Enligt min barnsjuksköterska som höll lektionen med smakisar, så var bregott normalsaltat godkänt att ha i smakisar. Hon sa att man skulle ha både mjölken barnet är van vid plus flerofättat margarin/ bordsmargarin

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈