Sv: Varför?

Vi kommer vara borta från lucia fram till precis efter nyår. Vi har ju börjat med smakisar innan så det går ju inte direkt att göra uppehåll då. Det blir ju knepigt för henne!

Hon kanske sa så, men hon har inte rätt för det. Bregott kommer från kossan och margarin från växtolja.

Att de två sakerna påminner mycket om varandra kan ju förvirra en totalt, men det är inte samma produkt.

vi gav osaltat smör.
Nu äter hon Bregott (normal).

Om ni ska utomlands kanske en flaska olivolja eller avokadoolja funkar? :) Det borde ju vara bättre än plastiga "smör" eller okända smör?

Jaha... jaja.... men hon hon sa att normalsaltat bregott, milda, lätt o lagom var godkända att ha till smakisar. Det enda hon sa om bregott var att det inte fick vara extra saltat. Det var ju tom så att på själva smakis- sammankomsten för många veckor sedan på föräldragruppen så hade de ju bregott.

Ja jag säger inte att det är fel med Bregott. Jag skulle aldrig ge margarin till mitt barn.

Man bara för att några kallar Bregott för ett bordsmargarin är det inte ett margarin och det är det jag försöker säga. Inget annat!

Jaha... jaja.... men hon hon sa att normalsaltat bregott, milda, lätt o lagom var godkända att ha till smakisar. Det enda hon sa om bregott var att det inte fick vara extra saltat. Det var ju tom så att på själva smakis- sammankomsten för många veckor sedan på föräldragruppen så hade de ju bregott.

Tacka sjuttsingen för det. Den dag man från bvc rekommenderar att avstå från smör till förmån för margarin kommer jag att skrika högt!

Här ser du ïnnehållsförteckningen på Milda och Bregott kopierat från deras hemsidor. Jag hittade ingen information om hur oljan var utvunnen (kallpressad resp.varmpressad).
Efter att ha läst innehållsförteckningen är det i alla fall lätt för mig att välja.

Milda
Vegetabilisk olja 35 % (rapsolja, solrosolja, linfröolja), vatten, vegetabiliskt fett, kärnmjölk, salt, emulgeringsmedel (lecitin, E 471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitamin.

Bregott
Grädde, rapsolja, salt, mjölksyrakultur, vitamin A och D

Men hon sa att vi skulle avstå ifrån riktigt smör. Vad jag minns nu var inte det flermättat .... Jag känner mig oerhört förvirrad över alla olika bud.

Antagligen för att hon inte vet vad hon pratar om eftersom Bregott är 80% smör... (Lägre för t.ex. bregott mellan)

Ja det är väl delade läger det där vad man ska äta. Vi har aldrig ätit margarin hemma. Inte ens när jag var liten. Vi tror inte på det helt enkelt.

Jag tycker att hon verkar tala helt i nattmössan.

Jag ser inte att en jakt på fleromättade fetter skulle försvara att ge ett spädbarn emulgeringsmedel (lecitin, E 471 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom.

Och sedan rekommendera bregott men inte smör?! Då bregott till 80% består av detta?!

Men hon sa att vi skulle avstå ifrån riktigt smör. Vad jag minns nu var inte det flermättat .... Jag känner mig oerhört förvirrad över alla olika bud.

Den föräldragruppen jag gick i (första barnet) där rekomenderades vi att enbart ha riktigt smör (osaltat eller normalsaltat) alternativt olja i smakisarna. Bregott var också helt OK, men övriga matfetter skulle undvikas pga alla tillsatser (lätt & lagom och flytande milda avråddes det exempelvis ifrån)

Pga att jag missade med förra föräldragruppen ett par gånger pga sjukdom m.m. så var jag med idag och jag passade på att kolla deras papper gällande smakisar och där stod det flytande margarin eller matolja. De verkar gå emot sig själv lite, då de också i andra vändan säger som sagt att bregott är godkänd och milda och lätt & lagom. De vill då att vi använder den gröna bregott till smakisar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?