Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

"Tror" ? Eftersom ingen förstår vad jag menar, och aldrig kommer göra det heller, känns det helt meningslöst att försöka få människor att "se". Och ordet "se" tar jag inte bokstavligen, de som förstår, de förstår..

Jag tror inte att du kan se för då hade du inte skrivit som du gör :angel:

Åk du gärna på lite tävlingar där hästarna sover borta så ser du nog "väldigt" stressade hästar :smirk:

*kl*

Jag menar att hästar är vanedjur, är de vana att åka på tävlingar så trivs de med det och är de vana vid att vara betesdjur så trivs de med det.
Att påstå att ridning och tävlande är något de har behov av är ju bara fånigt, lika fånigt som att tro att de har behov av att man ska stå och pyssla med dem.

Nu är det dock så att de hästar vi håller idag i första hand är uppvuxna med omvårdnad och förberedelser till ett liv i sporten och de flesta av dem trivs med det och visst har hästar tävlingsinstinkt som vi ryttare försöker kanalisera på bästa sätt så att påstå att flertalet hästar mår dåligt av tävling är ju att döma ut den amlade hästkunskapen i vårt land.

Jag tror inte att du kan se för då hade du inte skrivit som du gör :angel:

Åk du gärna på lite tävlingar där hästarna sover borta så ser du nog "väldigt" stressade hästar :smirk:

Och vad vet du om jag "ser" eller inte ? Du förstår tydligen inte ett skvatt om vad jag menar, då hade du också förstått..

*kl*

Jag menar att hästar är vanedjur, är de vana att åka på tävlingar så trivs de med det och är de vana vid att vara betesdjur så trivs de med det.
Att påstå att ridning och tävlande är något de har behov av är ju bara fånigt, lika fånigt som att tro att de har behov av att man ska stå och pyssla med dem.

Nu är det dock så att de hästar vi håller idag i första hand är uppvuxna med omvårdnad och förberedelser till ett liv i sporten och de flesta av dem trivs med det och visst har hästar tävlingsinstinkt som vi ryttare försöker kanalisera på bästa sätt så att påstå att flertalet hästar mår dåligt av tävling är ju att döma ut den amlade hästkunskapen i vårt land.

Om jag "dömer ut den amlade hästkunskapen i vårt land" eller inte struntar jag i. Bara den meningen tyder ju på hur lite vi egentligen förstår..

Och vad vet du om jag "ser" eller inte ? Du förstår tydligen inte ett skvatt om vad jag menar, då hade du också förstått..

Jag förstår betydligt mer än vad du gör!

Jag anser INTE att hästar har det bättre i frihet. Hästar är arbetande djur och trivs bäst när de får jobba!

En häst som är stressad gör ALDRIG bra resultat på tävling, det kan inte sådana som du inbilla mig efter alla år jag haft hästar och det funnits hästar i familjen

Och jo man ser tydligt om en häst gillar att tävla eller inte. Och du hästar taktar INTE bara vid parning.

Tycker bara att ditt sätt att se på det är enkelspårigt.

Jag kan tyvärr inte förklara varför då jag ej rider varken dressyr eller hoppning. Men jag undrar samma sak som du, och anser också att det är djurplågeri. Men som ingen verkar bry sig om..

Du tycker att dressyr och hoppning är djurplågeri men samtidigt så blöder din häst näsblod "även utan hård ansträgning" :smirk: Jag har aldrig haft någon häst som blött näsblod och jag anstränger aldrig mina hästar hårt utan att de är tränade för det!

Pållen får lite näsblod ibland, ur ena näsborren.Även utan hård ansträngning.
Någon som vet vad det kan bero på ?

Detta tycker jag är betydligt värre än att åka på tävling :angel: Herregud låta hästarna plågas under så lång tid *jisses*

Tycker ni att hästar som gått med skor i hela sitt liv ska gå barfota?
Vi försökte oss på detta med våra egna hästar, 16 o 17 år gamla. De plågades under tre månaders tid..

Vad tycker ni om detta? Tacksamma för svar.. :banana:

Nu tänker jag utöva lite totalitär makt och stänga den här tråden bara för att jag kan. :devil:

Om det är någon som mot förmodan anser att ursprungsfrågan behöver mer diskussion går det bra att höra av sig.

LenaH, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MayGrace
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: manda
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar