Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

ja tror inte hästarna e så duma i huvet så dom springer rakt in i de men kanske gör dom de:crazy: skulle tro att dom vägrar lr väjar för de menemn :D

Två meter innan så ser hästen inte hindret längre utan måste minnas avståndet i huvudet. Om den blir distraherad på något sätt, kanske för upphetsad, kan den glömma avståndet och krascha rakt i hindret.. Så nej de är inte dumma men de lever i nuet och kan lätt glömma beroende på situation.

Kort på fälttävlanshästar som blottar maginnehåll. ;) Du får gärna bidra med westernbidler också om du känner för det. //Ellinor

Två meter innan så ser hästen inte hindret längre utan måste minnas avståndet i huvudet. Om den blir distraherad på något sätt, kanske för upphetsad, kan den glömma avståndet och krascha rakt i hindret.. Så nej de är inte dumma men de lever i nuet och kan lätt glömma beroende på situation.

jo ja vet att en häst lever i nuet;)

e de sant??:O att en häst inte ser när nånting om de e mindre än två meter i från den :O:O ja vet inte riktigt om ja kan tro på de:/:)
men de kan ja lätt kolla har fyra st som går i hagen utanför huset

hehe ja har inte komit till kamera än ja hackar fortfarande ut bilderna i sten ja e ju westernnisse :p:devil:

men ja har faktiskt inga ja såg du ju på TV o bilderna blir så kassa när man hackar ut dom från tv xD;)
men kan kolla om ja ka ta nån lr huitta nån stans

joo men du vet slidestop är en grej man oftast tränarn upp hästen på;) så den har väldigtväldigt stark bakdel te.x o sen e de nåra muskler till som tränas för just slidestop... sen e ja rätt imot de oxå för ja har oxå sett bilder/filmer på idioter som satt på sina hästar slideskor redan typ när den blir iunriden:/ men dom hästarna e ju helt förstörda när dome typ 3-4år:(

jooo men du vet terräng är en grej man oftast tränar upp hästen på;) så den har väldigtväldigt stark mun....:eek::rofl::rofl:

nu tar jag min mats ur skolan och skriver inte mer här för du är FÖR dålig på hästar för att jag ska slösa tid och ord på dig.

Om du funderar lite på hästens anatomi så har hästen ögonen på sidorna av huvudet, alltså svårt att se rakt fram på nära håll. Jämför med att själv se åt sidorna, inte ser du dina öron tex? :)

Annars skulle jag säga att hästar inte brakar rakt in i hindren för att de inte ser dem men att de däremot kan komma i för hög fart och bli alldeles för långa och därigenom få dåliga språng med påföljden att de "brakar" i hindren.

jo ja vet att en häst lever i nuet;)

e de sant??:O att en häst inte ser när nånting om de e mindre än två meter i från den :O:O ja vet inte riktigt om ja kan tro på de:/:)
men de kan ja lätt kolla har fyra st som går i hagen utanför huset

Rent fysiskt sett så kan inte hästen se framför sin nos. de har ett mycket bra synfält åt sidorna men inte lika bra framåt

okej :D då har ja väl lärt mej någe av de här iaf :P
men annars kommer ja inte så långt på de här så ja tror ja ger upp den här tråden nu ;) för de ger inge haha bägge parterna e lika envetna xD

som någon annan skrev, heta taggade hästar, det är fart, det är trixiga hinder och vägar, det är upp och ner.
Skulle du korta upp tyglarna varje jävla gång skulle det gå käpprätt åt helvete.
Och jag tror hästarna hellre väljer ett ryck i munnen än att braka in i ett hinder i full fart.

Jag tror , om hästarna själva fått bestämma, aldrig åkt på en endaste fälttävlans tävling.. Tävlingar är bara för människans behov av att visa upp sig & vinna, tyvärr..

Jag tror , om hästarna själva fått bestämma, aldrig åkt på en endaste fälttävlans tävling.. Tävlingar är bara för människans behov av att visa upp sig & vinna, tyvärr..

ja håller me ja tror inte en häst hade åkte på nån tävling självmant

Och du tror att din häst vill stå hemma i stallet eller i din hage då??

Du tror inte den vill springa fritt i det fria??

Fast har man inte erfarenhet så är det ju inte så lätt att uttala sig :rofl:

men hur ska jag tolka detta då:

Vi lastar en häst för att åka iväg. Då visar den andre med all tydlighet att hon vill följa med. Hon springer upp i lastbilen. Väl framme blåser hon upp sej och taktar och vet inte hur hon ska bete sej. När vi kommer till starten och hon får se startboxen börjar hon småsvettas (adrenalinkick) och är hur lätt som helst att hålla. Bara att räkna ner högt, sen startar de. :idea:
Hon var överlycklig. Jag lovar.

Hon är i detta fallet en 25-årig dam som är pensionerad sedan 7 år.

Fälttävlan är tvärtom, en gren där hästen måste gilla det. Annars hade de aldrig ställt upp. Alla hästar passar inte.
Precis som att en del människor sitter här och skriver om andra, ibland om saker som de inte vet något om och ser negativt på allt medan andra sitter och skriver positiva saker och försöker svara så gott det går. :idea:

Och du tror att din häst vill stå hemma i stallet eller i din hage då??

Du tror inte den vill springa fritt i det fria??

Fast har man inte erfarenhet så är det ju inte så lätt att uttala sig :rofl:

Ja, min häst vill mycket hellre va hemma i sin hage än att åka till en tävlingsbana & uppleva den hemska stressen som finns där.. Hon vill mycket hellre att jag umgås med henne & försöker förstå henne & meningen med livet. än att vara i behov av att visa upp mina & hennes kunskaper. De kan jag hålla för mig själv, huvudsaken är väl att vi trivs och fungerar bra ihop ?
Att ingen endaste människa kan förstå att tävlingar är bara till för människor, här hästar behov av att visa upp sig kanske ?

Och du, det handlar inte om efarenhet, utan att SE, vilket du tydligen inte gör..

Senast ändrad av en moderator:

men hur ska jag tolka detta då:

Vi lastar en häst för att åka iväg. Då visar den andre med all tydlighet att hon vill följa med. Hon springer upp i lastbilen. Väl framme blåser hon upp sej och taktar och vet inte hur hon ska bete sej. När vi kommer till starten och hon får se startboxen börjar hon småsvettas (adrenalinkick) och är hur lätt som helst att hålla. Bara att räkna ner högt, sen startar de. :idea:
Hon var överlycklig. Jag lovar.

Hon är i detta fallet en 25-årig dam som är pensionerad sedan 7 år.

Fälttävlan är tvärtom, en gren där hästen måste gilla det. Annars hade de aldrig ställt upp. Alla hästar passar inte.
Precis som att en del människor sitter här och skriver om andra, ibland om saker som de inte vet något om och ser negativt på allt medan andra sitter och skriver positiva saker och försöker svara så gott det går. :idea:

Bara för att hästen blåser upp sig & taktar betyder detta inte att den älskar att tävla, nervositet kallas det, det är fruktansvärd stress för hästar på tävlingsbanor.. Tror du en häst längtar till att åka och tävla ? Eller vad tror du ?

Eftersom du verkar vara så insatt i detta så kan du kanske förklara min hästs beteende:smirk:

När man ställer honom i gången och börjar knoppa manen så blir hästen plötsligt på allerten och står med helspetsade öron. När man sedan leder honom till transporten så håller han på att springa över en för att så snabbt som möjligt komma in i transporten.

Väl framme på tävlingsplatsen dansar han runt med öronen rakt fram och ser allmänt jättenöjd ut. Sen när man rider fram så drar han mot allt som liknar ett terränghinder. Det är tom så att han mitt under en terräng har struntat i att lyda mig, dragit åt sidan och hoppat ett hinder som inte ingick i klassen.
Men det är ju klart, han gjorde ju det för att han inte vill hoppa terräng och tänkte att om jag blir utesluten så slipper jag kanske:cool::rofl:

Att ingen endaste människa kan förstå att tävlingar är bara till för människor, här hästar behov av att visa upp sig kanske ?

Och du, det handlar inte om efarenhet, utan att SE, vilket du tydligen inte gör..

*KL*

Det här är ju nästan skrattretande :smirk:

Jovisst handlar det ju också om att SE, ngt som en del tyvärr aldrig verkar komma att göra. :( Ngt som däremot merparten av oss fälttävlansryttare verkligen GÖR! ( Annars skulle inte vi heller ha erfarenhet om verkligheten utanför vår egna gård ;) :angel: )

Och vad gäller huruvida hästar har behov att visa upp sig eller inte - se bara på vildhästarna :idea:

Resonerar man som du gör är det väl helt oförsvarbart att ha häst överhuvudtaget. Du kan väl inte på fullaste allvar säga att du har din häst för hans/hennes skull? Du är nog precis lika "självisk" som alla andra här inne. Om alla tänkte som du skulle vi antagligen inte ha hästar i fångenskap alls...
Förövrigt tror jag det finns MÅNGA hästar som hellre åker ut och tävlar än går i hagen och skruttar hos någon som "tror" sig förstå sig på dem bättre än någon annan...

Förresten är det nog långt ifrån alla hästar som stressar upp sig så fruktansvärt mkt som du påstår...Både min och min systers häst står mer eller mindre och sover/myser när vi är på tävlingar (bortsett från när vi rider förstås ;), då får man väcka dem lite).

Resonerar man som du gör är det väl helt oförsvarbart att ha häst överhuvudtaget. Du kan väl inte på fullaste allvar säga att du har din häst för hans/hennes skull? Du är nog precis lika "självisk" som alla andra här inne. Om alla tänkte som du skulle vi antagligen inte ha hästar i fångenskap alls...
Förövrigt tror jag det finns MÅNGA hästar som hellre åker ut och tävlar än går i hagen och skruttar hos någon som "tror" sig förstå sig på dem bättre än någon annan...

"Tror" ? Eftersom ingen förstår vad jag menar, och aldrig kommer göra det heller, känns det helt meningslöst att försöka få människor att "se". Och ordet "se" tar jag inte bokstavligen, de som förstår, de förstår..

*KL*

Det här är ju nästan skrattretande :smirk:

Jovisst handlar det ju också om att SE, ngt som en del tyvärr aldrig verkar komma att göra. :( Ngt som däremot merparten av oss fälttävlansryttare verkligen GÖR! ( Annars skulle inte vi heller ha erfarenhet om verkligheten utanför vår egna gård ;) :angel: )

Och vad gäller huruvida hästar har behov att visa upp sig eller inte - se bara på vildhästarna :idea:

Vildhästarna ? Visar de upp sig genom att bli ihopträngda med bett i munnen, hoppa över stoora hinder eller valla kor ? Nä, jag tror knappast de.. De visar upp sig i "parningssyfte" mm, har vi det på tävlingsbanorna ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MayGrace
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: manda
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar