Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför?

hehe men de verkar ju vara en del som känner sej träffade här iaf efter som folk blir så upprörda:eek:
de va inte meningen som en pik mot fälttävlan ja bata under varför de e så om de fanns nån tanke bakom de!:angel:

Upprörda? Då har du inte läst här när folket är upprörda. :devil: I denna tråd är det snarare en uppgivenhet över hur du som TS skriver, tolkar och svarar. En uppgivenhet med ironiska svar..

Jmfr de olika momenten inom Ft och se hur man hanterar handen mot munnen. Jmfr sedan samma sak inom westerns olika moment. :idea:

hehe men de verkar ju vara en del som känner sej träffade här iaf efter som folk blir så upprörda:eek:
de va inte meningen som en pik mot fälttävlan ja bata under varför de e så om de fanns nån tanke bakom de!:angel:

Det va du som drog upp ämnet ;)

Sen tror jag personligen att dom som svarat i tråden är dom som är kunniga inom ämnet (som kan svara på diverse påhopp och smutskastning, men även andra saker som rör sporten), en del låter dessutom bli att svara i tråden då det inte finns någon mening med det.

-
Och jag tror hästarna hellre väljer ett ryck i munnen än att braka in i ett hinder i full fart.

ja tror inte hästarna e så duma i huvet så dom springer rakt in i de men kanske gör dom de:crazy: skulle tro att dom vägrar lr väjar för de menemn :D

jo de eklart men om man kollar på eliten i western så drar dom nästan aldrig hästen imunnen men dom i fälttävlan gör uj typ alla de:crazy:

Alla är inte experter på språk eller att skriva. :idea:

Du skrev först 7 av 10 därefter i ett kommande inlägg "typ alla". :devil:
Det innebär att du menar "typ alla". (Även om du inte fattar det själv tydligen! :crazy:)

Och till sakfrågan:
Visst finns där en del som drar hästen i munnen, en del lite och andra för mycket. Frågan är om det är skadligt eller obehagligt? Med tanke på hur hästen är och vilken typ av bett det är så måste ju svaret vara olika.
Det som förvånar mej mest på hög nivå i fälttävlan är att så många rider på "vänliga" bett. Där ligger western i lä.

Alla är inte experter på språk eller att skriva. :idea:

Du skrev först 7 av 10 därefter i ett kommande inlägg "typ alla". :devil:
Det innebär att du menar "typ alla". (Även om du inte fattar det själv tydligen! :crazy:)

Och till sakfrågan:
Visst finns där en del som drar hästen i munnen, en del lite och andra för mycket. Frågan är om det är skadligt eller obehagligt? Med tanke på hur hästen är och vilken typ av bett det är så måste ju svaret vara olika.
Det som förvånar mej mest på hög nivå i fälttävlan är att så många rider på "vänliga" bett. Där ligger western i lä.

haha va?? fatta inte riktigt de första:rofl::crazy: men ja e inte expert på o skriva de kan ja hålla me om :D....

aa western kanske ligge i lä men oftast så drar vi inte heller hästen i munnen o där ligger fälttävlan i lä;) om fälttävlansryttare skulle ha skarpa bett skulle de vara synd om många av hästarna :crazy:

en till fråga.. vrf har man så många nosgrimmor??:eek:

Det är inte många som har fler nosgrimmor än en men flera har nostejp på vilket kan förvirra ögat lite.

Söker du i forumet kan du hitta trådar som beskriver och förklarar nostejp så slipper vi den diskussionen här.

en till fråga.. vrf har man så många nosgrimmor??
Därför att hästen inte ska gapa så mycket när man drar i de skarpa betten :devil: ;)

Men allvarligt, du kan ju inte jämföra att rida western med att hoppa en *** terrängbana, det är lite skillnad på vad som krävs av ekipaget ;)
Visst är målet att kunna hoppa runt banan och kunna få hästen att hoppa alla linjerna hur lätt som helst med bara små tygeltag samt skänkel + vikthjälper. Vissa klarar det, Andrew Hoy tex. :love:

Men många hästar blir också väldigt taggade och nej, de skulle inte springa rakt in i hindret med vilje, men de vet inte hur banan ser ut. Är det väldigt trångt i en kombination eller ett väldigt stort dropp ner i vatten bakom en stock tex. då kan det behövas en ordentlig förhållning om hästen ligger på för att det inte ska bli farligt...
Sen skulle jag aldrig få för mig att rida terräng utan nosgrimma, hela tränset blir så ostadigt då.

ja kan förstå att man måste ta tag i munnen på den ibland kanske.
men att seg dra i munnen fattar ja inte vrf!? nu säger ja inte att alla gör de men vissa fast de e klart de viss rötägg inom allt..:idea:
vadå ostadigt?:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill se kort! ;) För att vara tvärtemot.. Vill dessvärre inte lägga mig i konversationen än, men jag laddar. :) //Ellinor

Ja, du vet såna där nymodigheter tagna med en kamera!!:devil:

*kastar mig djärvt in i diskussionen...*

Och jag vill också se FOTON tagna på ft-ryttare på tävling där de drar ONÖDIGT HÅRT i munnen på sina hästar....alltså inte framför ett hinder där det kanske krävs en stark förhållning på en taggad häst...

I gengäld ska jag genast bidra med FOTON på westernnissars hästar med gapande munnar, sittande på sina stackars bakkotor när nån käck liten slide utförs.

hehe ja har inte komit till kamera än ja hackar fortfarande ut bilderna i sten ja e ju westernnisse :p:devil:

men ja har faktiskt inga ja såg du ju på TV o bilderna blir så kassa när man hackar ut dom från tv xD;)
men kan kolla om ja ka ta nån lr huitta nån stans

joo men du vet slidestop är en grej man oftast tränarn upp hästen på;) så den har väldigtväldigt stark bakdel te.x o sen e de nåra muskler till som tränas för just slidestop... sen e ja rätt imot de oxå för ja har oxå sett bilder/filmer på idioter som satt på sina hästar slideskor redan typ när den blir iunriden:/ men dom hästarna e ju helt förstörda när dome typ 3-4år:(

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MayGrace
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: manda
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar