Status
Stängd för vidare inlägg.

Seabaz

Trådstartare
Varför används inte PRE-hästar innom dressyren mer? Tittar man på bilder och filmer på dom så rör dom sig ju underbart... Varför används dom inte mer i dressyr, typ jan brink och lirarna?

Sv: Varför?

JAG tycker iallafall inte att de har särskilt bra steg, spektakulärt visst, men inte bra. De blir nästan för flashiga och "höga" i knälyften, och har oftast väldigt svårt att länga sig överhuvudtaget. Visst, finns säkert undantag, men alla PRE:n som jag har sett har varit mest uppåt i sina gångarter.

Dehar en underbar förmåga till samling vilket ger dom (oftast) fantastisk piaff och passage! Men de har väldigt svårt att länga sig i alla gångarter. Men visst är det en underbar häst!

Håller med tidigare inlägg!
Kristian vK har ju en iof!

De har ett helt annat rörelsemönster än halvblod. De har som andra skrivit svårt att länga sig i alla gångarter medan de lätt samlar sig och kortar. :)

Jag håller helt med:bow: Har också funderat över det;) :D

Mina tränare har helt underbara PRE-hästar, och varsin hingst som de rider:love: Och de gör galoppiruetter där vikten verkligen vilar på bakdelen(de behöver bara vrida sig i sadeln:love: ). De gör piaffer och passager som är helt otroliga och ökad trav där kraften kommer ifrån bakdelen(till skillnad från den "vanliga" dressyrens Grand Prix-ekipage:cool: ) Deras piaffer och passager är riktiga där i stort sätt hela hästen vilar på bakbenen(till skillnad från Grand Prix-ryttarnas benlyftspassager(rena "bluffen" ju:cool: )

så om jag får skriva vad jag tror(efter att ha läst de inlägg som nu kommit in i tråden) så:

Att de flesta PRE-hästar "inte kan trava eller skritta för fem öre" beror på ridningen!! De här hästarna "går" lixom inte att rida fel!! Man kan inte sitta och trycka ihop dem för då bildas spänningar i hela kroppen. De är byggda för att arbeta på rätt sätt:)

Och apropå att de inte "kan" länga sig. De gör det inte på samma sätt(om man rider dem rätt dvs) De länger sig med tyngdpunkten kvar i bakdelen(vilket alla hästar kan göra, bara de att de har lättare för det, eftersom de är byggda så!!)

Ja, det var vad jag tror Har alltså inte påstått att jag vet;)

Hälsningar Arab- och PRE-avgudaren:love:

De gör piaffer och passager som är helt otroliga och ökad trav där kraften kommer ifrån bakdelen(till skillnad från den "vanliga" dressyrens Grand Prix-ekipage:cool: ) Deras piaffer och passager är riktiga där i stort sätt hela hästen vilar på bakbenen(till skillnad från Grand Prix-ryttarnas benlyftspassager(rena "bluffen" ju:cool: )

Visa GÄRNA en film på en PRE-häst som uppvisar en bättre ökad trav/passage/piaff än de allra bästa Grand Prix hästarna, det skulle jag definitivt vilja se! Har aldrig sett en PRE utföra dessa "rörelser" på ens nästan samma nivå som en grand prix häst, så skulle vara ganska intressant att se vad du grundar dina åsikter på.

Har tyvärr inga filmer eller så, men skulle väldigt gärna vilja visa dig/er när mina tränare rider:love: Men tyvärr(och även om jag hade några filmer så skulle jag troligen inte få visa upp dem eftersom det räknas som reklam för deras hingstar:cool: :( )

Vet att jag kommer att få mycket skit för att jag skrev såhär, men det är min åsikt, och det gäller de PRE-hästar jag sett(alltså mina tränares;) :D )

Jag har hittills bara sett en PRE som har tilltalat mig för han rörde sig som en blandning mellan vanliga PRE-hästar och Don Charly+Matiné, det var grejer det!
Men i övrigt, nej bara knälyft.

Jag tycker att PRE har en tendens att biljardera (kommer inte ihåg om det är korrekt benämning på en häst och rör frambenen i en cirklande rörelse) mer än hanvblod. Det gör att de inte ser lika rakriktade ut... utan nästan lite vingliga...

De PREs som finns idag har ofta svårt för längning. De har heller inte det halvblodssteg som idag bedöms bra på banorna. En hel del av dem har också problem med att de inte sitter ihop eller går fram till handen ordentligt.

Dock har de ju börjat avla fram PREs som liknar moderna sporthästar mer och mer. Så kanske kommer de snart att bli fler inne på banan. Korsningar mellan halblod/PRE tror jag också kommer bli fler.

De räcker ju för det första inte till gångartsmässigt för att mäta sig med vanliga hederliga halvblod i dressyr. Det behöver man inte ens vara dressyrnörd för att inse.

Att de skulle ha exeptionell förmåga till samling etc är väl dessutom mer än fråga om inställning hos de ryttare som ägnar sig åt såkallad akademisk ridning än något som gemene man håller med om.

OM dessa hästar var så extrembegåvade som det påstås från de egna leden är jag övertygad om att vi skulle få se fler och fler av dem på dressyrbanor världen över och ändå ser man dem isället harva omkring hemma och på halvtaskiga uppvisningar á la Levade Horse Gala.

??? Nej men nu har du nog inte tittat på några VM, EM eller OS de sista åren.. I spanska landslaget finns två PRE, en tysk häst och en lusitano. Laget tog lag-silver på VM i Jerez. De har haft individuella ekipage med i final på senaste OS och flera VM och EM. Hur kan man missat Invasor med lille Rafael Soto i sadeln? Han rider och sitter på ett väldigt, ska vi säga personligt sätt, MEN den hästen kan piaffera och göra passage! Han fick ofta 10:or på dessa rörelser! Han vann dessutom en världscup-tävling i Achen.
INVASOR
gal_006.jpg

GUIZO (lusitano)
gal_008.jpg

gal_010.jpg

juanan_001.gif

Håller med om att just dom hästarna är jättefina! :love:

Men dom PRE som gemene man har råd att köpa här i sverige, och som ofta marknadsförs med att ha extremt bra gång, är i 9 av 10 fall korta och stampiga i traven. Säkert sant som vissa säger att det är "skiten" dom skickar ur landet för en billig peng. :p

Du har delvis rätt att det förmodligen bara är det bättre skiktet av PRE som platsar i internationell dressyr. Men det gäller ju alla raser, även halvbloden. Hur många halvblod har talang för att utföra slutor i galopp, passage eller piruetter? Jag har varit i Spanien väldigt mycket och sett många PRE. 9 av 10 PRE som köps till Sverige är just det ni kallar "skitet". Det är hästar strax under medelnivå. Det är oftast ändå mycket trevliga ridhästar om än de inte platsar i höga dressyrklasser.Och JO! de har en naturlig talang för samling. Det är inte något akademiska ryttare hittat på utan ett känt faktum. Även om de aldrig kommer ut och tävlar tror jag att många PRE-ägare är så nöjda att sitta hemma och rida lite skolor och piaffer även om de inte utförs på Grand Prix-kvalitet. Hur många av er här har utbildat era havlblod till dessa rörelser??
"Skitet" i Spanien kostar från ca 100.000:-, vilket är betydligt mer än de flesta lägger på ett halvblod. Ska du ha en dressyrhäst av högre kvalitet får du lätt betala 30.000 euro eller mycket, mycket mer. PRE-hästar är inte var mans häst i Spanien utan en överklasshäst. Därav prissklasserna. Sen ska vi inte glömma att PRE:n är en mycket liten ras jämfört med halvbloden. Så man måste nog ändå säga att de är väl representerade i världseliten.
Anledningen till att fler halvblodsryttare inte har en sådan häst tror jag är att de inte kan ridas alls på samma sätt som ett halvblod. Klämmer du om men skänkeln kryper de ur skinnet. De är otroligt känsliga och det är mycket svårt att rida dem helt rakt och att få dem att spåra. De är väldigt mjuka och har otroligt lätt för att skjuta ut en bog eller in en höft. Att rida dem i fullkomlig balans och eftergivenhet är inte lätt. Man kan absolut inte rida dem med kraft och styrka utan bara lotsa dem rätt. Detta är en konst som tar många år att lära sej och för många handlar det om att lägga om sin ridning totalt. Detta tar ju flera år.
Jag vill med detta inlägg inte på något sätt förringa halvbloden. Ett bra halvblod är en fantastisk häst, men en bra PRE är för mej ännu mer fantastisk. Jag önskar att de som uttalar sej verkligen har erfarenhet av båda raserna. Inte bara sett en PRE på en klubbtävling eller att grannen har en för att sedan tala om för alla hur värdelösa de är. Till sist vill jag också säga att hur PRE-hästen rör sej är till stor del en avspegling hur den rids. En häst som trampar upp och ner som en symaskin och biljaderar kraftigt rids inte i balans eller harmoni med sin ryttare. Den är heller inte lösgjord och eftergiven i halsen eller bär upp sin rygg korrekt...
alferez_07_1.jpg

zagal07_1.jpg

Jag har då aldrig påstått att dom inte har naturlig anlag för samling??

Bara att traven och skritten ofta är riktigt dålig mätt med tävlings-mått. Ett halvblod med dålig/medelmåttig gång brukar ha bättre trav... Det går liksom bara uppåt, korta, korta steg och hög nacke och låg rygg. Säkert beror det lite på att ryttaren inte är kapabel att lösgöra hästen ordentligt också!

Så även om PRE gör fantastiska skolor och piruetter, så är anledningen till att dom inte används till tävling just att grundgångarterna är för dåliga, även i lätt och msv klass. Där ett halvblod med medelmåttiga gångartar klarar sig hyfsat pga det har iaf rätt Sorts gång. Förstår du hur jag menar?

Har inget emot PRE alls, skulle kunne tänka mig en själv om jag hittade en jag tyckte om. :) Just för att jag ändå inte är särskilt intresserad av tävling! Men att köpa en PRE för 100.000 och tro att man ska göra det riktigt bra på dressyrbanorna, det brukar inte gå något vidare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 602
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar