Sv: Varför?
Jag håller helt med
Har också funderat över det
Mina tränare har helt underbara PRE-hästar, och varsin hingst som de rider
Och de gör galoppiruetter där vikten verkligen vilar på bakdelen(de behöver bara vrida sig i sadeln
). De gör piaffer och passager som är helt otroliga och ökad trav där kraften kommer ifrån bakdelen(till skillnad från den "vanliga" dressyrens Grand Prix-ekipage
) Deras piaffer och passager är riktiga där i stort sätt hela hästen vilar på bakbenen(till skillnad från Grand Prix-ryttarnas benlyftspassager(rena "bluffen" ju
)
så om jag får skriva vad jag tror(efter att ha läst de inlägg som nu kommit in i tråden) så:
Att de flesta PRE-hästar "inte kan trava eller skritta för fem öre" beror på ridningen!! De här hästarna "går" lixom inte att rida fel!! Man kan inte sitta och trycka ihop dem för då bildas spänningar i hela kroppen. De är byggda för att arbeta på rätt sätt
Och apropå att de inte "kan" länga sig. De gör det inte på samma sätt(om man rider dem rätt dvs) De länger sig med tyngdpunkten kvar i bakdelen(vilket alla hästar kan göra, bara de att de har lättare för det, eftersom de är byggda så!!)
Ja, det var vad jag
tror Har alltså inte påstått att jag vet
Hälsningar Arab- och PRE-avgudaren